Dr. Czuczor Gergely történelemtanár, a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének alelnöke reagált Repárszky Ildikó, a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium vezető tanárának a történelem érettségivel kapcsolatos észrevételeire. A tanárnő, aki a Történelemtanárok Egyletének alelnöke, többek között nehezményezte, hogy a történelem érettségi kérdései nem a kádári diktatúra egyoldalú vulgármarxista megközelítését tükrözik, és pozitív kontextusokat kapcsolnak például a Horthy-korszak eseményeihez. Dr. Czuczor Gergely reagálása következik.
Már maga a telex.hu cikk címe is amolyan „kultúrharcos” felütéssel kezd és véleményt formál: „Az érettségin volt olyan kérdés, ami hiteltelen képet próbált sulykolni a Horthy-korszakról”. Innentől válik érdekessé, hogy a negatív, lejárató pecsétet miként próbálja meg szakmainak szánt érvekkel alátámasztani. Vegyük sorba, melyek ezek a dehonesztáló címet alátámasztó, szakmailag kifogásolható érvei Repárszky Ildikó kolléganőnek:
Lengyelország elfoglalását mutatja a második világháború elején, de Kelet-Poroszország lemaradt róla. A térkép így csak „lóg a levegőben”, nem alkalmas a történelmi folyamat értelmezésére.
Ezzel szemben a 8. feladat B) jelű térképe teljesen világos. Lengyelország területét mutatja az 1939-es német támadás következtében megszállt területről, ez a képaláírásban is egyértelműen szerepel. Ennek a 8/e) jelű részfeladatnak nem volt célja a korábban is német kézben lévő területeket bemutatni, hiszen azt készség szinten képes lehetett összevetni az azonos oldalpáron szereplő A) jelű térképpel. A kérdéses feladatrész pont arra irányítja rá a figyelmet, hogy Lengyelországgal kapcsolatban csak ürügy volt a danzigi korridor elfoglalása, a valóságban a lengyel állam megszüntetése volt a fő cél.
Nézzük a 9. feladat kapcsán elhangzott inkriminált állítás kapcsán megfogalmazott érveket! Repárszky Ildikó tanárnő szerint
…kifejezetten hibás, történelmietlen és nem hiteles az, amit a feladat sulykol, miszerint a földreform megoldotta volna a parasztság problémáit a Horthy-korszakban.
A feladatban ez szerepel: „mely társadalmi rétegek életére gyakoroltak közvetlenül pozitív hatást a felsorolt intézkedések”. Tehát nem szerepel sehol a feladatban, hogy „megoldotta” a réteg problémáit. Azzal viszont logikailag lehetetlen vitatkozni, hogy javított a parasztság helyzetén. A Horthy-korszak kapcsán kialakult történelmi kép alapján még a liberális megmondóemberek is elismerik, hogy az akkori kormányzati politika nyomán a parasztság helyzete nem volt változatlan, vagy „nyomorba döntő”. Ez utóbbi frazeológia a kommunista korszak kedvelt történelmi szóhasználata volt minden konzervatív, nemzetben gondolkodó, kereszténységhez ragaszkodó kormányzattal szemben. Tehát a tanárnő véleménye alapján a címben megfogalmazott állítás – „kifejezetten hibás, történelmietlen és nem hiteles az, amit a feladat sulykol, miszerint a földreform megoldotta volna a parasztság problémáit a Horthy-korszakban” – legenyhébben is minimum csúsztatásnak mondható. A feladat logikai párokat szeretne látni a diákoktól az ábrázolt két kép – A) földművesek, valamint B) öntödei munkások – és a felettük felsorolt öt intézkedés között. A józan értelmező nem próbál olyat belelátni a hivatkozott feladatba, ami nincs benne, csupán a logikailag összeillő állításokat, mint például a „földreform”, vagy a „fizetett szabadság, nyolcórás napi munkaidő és minimálbér bevezetése” társítja a képhez.
A magyar történelemtanítás egykori marxista hátterű társadalomszemlélete okán előállt korábbi, hibás világot hánytorgatja fel a kolléga a 13. feladat úgynevezett rövid esszéje kapcsán:
A csalóka feladat a hűbériséggel kapcsolatos esszékérdés volt. Repárszky Ildikó tapasztalatai szerint a diákok ezt a megfelelő időben megtanulják az iskolában, az érettségire azonban sokan elfelejtik a lényegét, és összekeverik a jobbágy-földesúr viszonnyal.
Azért, mert a kolléga pályafutása során esetleg korábban előfordulhatott olyan, hogy a diákok valamit hibásan és rosszul tudtak a hűbériség fogalmát illetően, azért azt nem lehet kérdezni az érettségin? Én inkább azt javaslom, hogy a korábban esetleg rosszul bemutatott középkori társadalomképet kell helyretenni, ahogy ezt az OFI-s történelemkönyv teszi. A diákok tudásában a hűbériség és az úrbériség fogalmának esetleges összekeverését súlyos hibának tartom. Ennek tisztázása a 9. évfolyamon elhangzó tanórák dolga.
A középszintű feladatsor a jogszabályoknak mindenben megfelelt, én magam semmiképpen sem nevezném azt nehéznek. A tesztfeladatok többségében egyszerű forrás / ábra / képelemzési kérdések kerültek elő. Az esszékérdések témaválasztása követte a korábban megszokott hangsúlyokat. Mindenki találhatott közülük olyat, amely közelebb állt hozzá. Véleményem szerint összességében a jogszabályoknak megfelelő, a vizsgázók felkészültségét megfelelően mérő feladatsort kellett megoldani az idei érettségizőknek.
Dr. Czuczor Gergely, történelemtanár
a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének alelnöke
Theo
2021-05-07 at 00:03
Az egyik legjobb gimiben ilyenek tanitanak? Akik meg abban vannak, hogy Horthy alatt csak koldusok voltak itt es kizarolag luxusberuhazasok epultek? Erre szo szerint emlekszem a kadari tankonyvbol es a lillafuredi Palotaszallo kepevel illusztraltak, ahol a keves gazdag “dozsolt”. Ehhez kepest barmelyik regi kepet erdemes megnezni, kavehazak, kockas abroszos kisvendeglok, mozik dugig, munkas sportegyletek, tekeklubok a videki kiskocsmakban. Ezekbe nem a magnasok jartak! Nem is kell ehhez tortenesznek lenni, hogy eszrevegyuk, hogy a dolgok nem ugy voltak, mint ahogy korabban tanitottak! A Fazekasban meg itt tartanak? Szegyen!
Zolee
2021-05-06 at 21:27
Most komolyan ettől már marxista lesz valaki, hogy kritizálni meri a történelem érettségi egyik -Horthy rendszert érintő – kérdését? Gratulálok a címválasztáshoz 🙂
Bár a tanárnő csakugyan félremagyarázta a kérdést, azt hozzátenném, a Nagyatádi féle földreform (amire a kérdés utal) nem igazán javított a parasztság helyzetén, ezért is mondott le Nagyatádi Szabó István, mert ő sem így képzelte el ezt. Hogy milyen volt a parasztság helyzete a Horthy rendszerben azzal kapcsolatban érdemes elolvasni Illyés Gyula Puszták népe című művét.
A hűbéri rendszert összekeverni a földesúr jobbágyi viszonnyal tényleg problémás egy érettségizőnél.
nemzeti
2021-05-06 at 19:25
Sajnos későn kezdte a Fidesz az egyetemi reformot.
Kinevelődtek a liberálbolsevista tanárok.
:o)
2021-05-06 at 17:40
Zsidó történelemtanárok egylete – a megnevezés így szabatos…
.
Évek óta minden hazafias változásra ugrottak, valamint mindent csak és kizárólag a holokauszt szempontjából vizsgálva tartanak elfogadhatónak, ahogy most is…
Karoly
2021-05-06 at 15:38
Ez nagyon azonos az Egri, anno Hosimin Főiskolán történelem szakon végzettek színvonalával.
Lásd: Hermann, Sós Tamás stb. stb.
Gullwing
2021-05-06 at 15:12
Komcsi a néni, büdös, hazug komcsi.
Lassan el kellene már ezeket takarítani a közéletből.
Leopard
2021-05-06 at 15:07
Annyira tudtam hogy 1 évvel a választás előtt a Horthy rendszer lesz a téma…EZ DIREKT JÓ A BALOSOKNAK. ÉS A FIDESZ BELEMENT. DUMÁLJUNK EGYET HORTHYRÓL. HÁT NE DUMÁLJUNK PONT MOST. MERT A HÜLYE BALOSOK FOGNAK EBBŐL JÓL KIJÖNNI. EGYÉRTELMŰ HOGY EZ A TÉMA KEDVEZ A BALOSOKNAK. A HÜLYE FIDESZ FELESLEGESEN MEGY BELE. A TERV EGYSZERŰ: 1. HORTHY ELNYOMTA A NÉPET. 2. ORBÁN IS ELNYOMJA- MINT HORTHY. — EZ PERSZE BAROMSÁG DE EZT MOST NEM LEHET A TÁRSADAKOM FELÉVEL BELÁTTATNI. ERRE A MARHA FIDESZ BELEMEGY EGY ILYEN SÁRDAGASZTÁSBA.
Leopard
2021-05-06 at 14:59
Aha. Világos hogy a szokott játszma megy. 1. Fenntartani a hülye jobb- bal fragmentáltságot.2.Démonizálni a múlt un. Jobboldali egyedeit. 3. Isteníteni az un. Balos ősöket. 4. Mindezt a jelenhez kapcsolni. — NADE—HA A FIDESZ 10 ÉV ALATT NEM TUDOTT ELŐRELÉPNI- PL. A HORTHY RENDSZER ÁRNYALT – NEM BALOS- INTERPRETÁCIÓJÁBAN, AKKOR MIÉRT MOST ERŐLTETI? MIÉRT NEM AZ 1990- 2010 KÖZÖTTI POLITIKAI- GAZDASÁGI ÜGYEKRŐL KÉRDEZTEK? A HORTHY RENDSZET RÁÉR. ÚGYSEM LEHET MEGOLDANI AZT AZ ÜGYET. MINDIG IS NÉPELNYOMÓ RENDSZERNEK FOGJA A BAL BEÁLLĪTANI . ÉS RÁNYOMJA A MOSTANI JOBBRA.
Perczel Éva
2021-05-06 at 14:03
Eddig azt hittük, hogy jó, ha az ember okos gyereke bejut a Fazekasba. Most már tudjuk, hogy éppenséggel az a tudás záloga, ha nem jut be!
khm
2021-05-06 at 13:35
Oppá!
Látom másnak is feltűnt. Bocs.
khm
2021-05-06 at 13:34
csakafidesz!
“Czuczor Gergely nevezetű bencés pap. aki 1949 ült is, majd a Ferences templom plébánosa lett Pesten. Az illető nevezetesen a Magyar Nyelv Szótárát szerkesztette. Arany János jó barátja volt. Sajnos 1866-ban halt meg kolerában”
Valamelyik dátumot el tetszett írni. 🙂
khm
2021-05-06 at 13:27
Ki nem sz@rja le,hogy mi nem tetszik a marxistáknak?
Poroszlai Róbert
2021-05-06 at 13:27
hát ez nem a dicsőséges 133 nap elvtársak!
csakafidesz
2021-05-06 at 13:21
Nahát 2021-05-06 at 13:04
Ne felejtkezzél meg a Forradalmi Ifjúsági Napokról se amikor a “dicsőséges” Tanácsköztársaságot és a Felszaba-dúlást összepárosították március 15.-tel. Az volt a kinézete a dolgoknak, hogy az “ifjúság” tavasszal “forradalmi”.. A KISZ ezerrel harsogta a propagandát.
benzoli
2021-05-06 at 13:15
Az ellenzekkel foglalkozni = ingyen reklamozni oket.
csakafidesz
2021-05-06 at 13:15
szbi 2021-05-06 at 12:56
Köszönöm a kiigazítást. 1949 valóban elütés volt. Helyesbítek. A bencés Czuczor Gergelyt kezdetben a ferencesek fogadták be egy időre, később lett lakása az Üllői úton. De mivel felszentelt pap volt éppen úgy részt vett az egyházi munkákban, mint ferences társai.
kbandi1
2021-05-06 at 13:11
A marxisták a 100 millió áldozat élete árán létrehozott világmegváltó eszmét az egyenlőbbek közreműködésével megbuktatták, akkor miről hadoválnak most? Ja, lehet hogy változtatni akarnak, de az élettel szembe meg a korlátlan önmegvalósítás, ami felemészti a nemzeti önazonosságot, az alaperkölcsi normákat, vallási történelmet, az emberi fajok történelmén kívül a biológiai genetika törvényeit. Igen, a férfi és a nő létezik, a többit a kretének kitalálták, mert az olyan szabadelvű, csak nem normális. Szó szerint nem.
kamcsatka
2021-05-06 at 13:09
a helyere kell kuldeni a bolsevik l.tyót. gratulalok a válaszhoz
csakafidesz
2021-05-06 at 13:08
Vegyük egy kicsit górcső alá a Horthy korszakot. A semmiből kellett felhozni Csonka-Magyarországot és komolyan mondom: Egyedülálló és fantasztikus sikertörténet volt, ha a gazdasági oldalát nézzük. Ne jöjjön senki a “hárommillió koldus” és hasonló szöveggel, mert abban a korban Európa szerte nagy szegénység volt, mai szemmel nézve nyomorban éltek az emberek. A Kádár rendszer csak a hetvenes évekre érte el azt a színvonalat gazdaságilag amit Horthyék 1938-ra (utolsó békeév) elértek 18 évvel Trianon után. (Természetesen nehéz összehasonlítani két különböző korszak eredményeit, de szélesebb kontextusban, a szomszédokkal összevetve a fentiek megállják a helyüket.)
Gyöngy
2021-05-06 at 13:04
Ha sok Repárszky Ildikó tanítja gyerekeinknek a történelmet, egyben a magyar történelmet, akkor már nem csodálkozom semmin. A liberális agymosás, felsőfokon megy a középiskolákban is.
Nahát
2021-05-06 at 13:04
Engem még gyűlölködő kommunista tanárok tanítottak történelemre hamis magyar történelmet bemutató szocialista tankönyvekből. Az általános iskolai történelemtanárom szerint gróf Széchenyi István egy népnyúzó, gazember arisztokrata volt. Semmit nem tudhattunk arról, mi mindent tett a hazájáért. Szerintük a szovjetek felszabadították Magyarországot (a tömeges nemi erőszakokról nem lehetett beszélni, a nagy felszabadítás miatt még manapság is tele van a föld fel nem robbant bombákkal), a Tanácsköztársaság dicsőséges volt, az akasztásokról nem is hallottunk. A Tanácsköztársaság (március 21.) évfordulója állami ünnep volt, minden évben ünnepeltük, hogy Samuelyék gyilkolták a falusi értelmiséget, és mindenkit, aki nekik nem tetszett. Március 15-én szerintük csak az ellenforradalmár, fasiszta, reakciós ember tűzött ki kokárdát, és aki ilyenkor kiment az utcára, azt a rendőrség lovasrohammal üldözte. Repárszky Ildikó, a Történelemtanárok Liberálkommunista Gittegyletének tagja jobban tenné, ha csöndben maradna, mert egy életre elegem lett belőlük.
csudaszarvas
2021-05-06 at 12:59
Aki szándékosan valótlant állít,az hazudik.Répárszky Ildikó tanárnő nem csúsztat,hanem szándékosan valótlant állít.Szép kis csapat lehet,nagyon büszkék lehetnek önmagukra,ahol alelnök ez a népbutító hölgy.
szbi
2021-05-06 at 12:56
Egy elütés: 1949 helyesen 1849. A pesti ferences templomnak nem volt – Cz. idején legalább is – mert nem egy plébánia (kb. gyülekezet)temploma volt, hanem egy szerzetesrenddé. Való igaz, lehetnek rendkívüli esetben szerzetesek is plébánosok, de ez a templom nem lényegtelen státuszán mit sem változtat. Ma nem tudom mi a helyzet.
Gáspár Anette
2021-05-06 at 12:48
“Történelemoktatók Szakmai Egyesületének alelnöke reagált Repárszky Ildikó, a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium vezető tanárának”
Az ELTE és még más egyetemek, főiskolák é a gyakorló gimnáziumaik is libbancs-keltetők, miért csodálkozunk azon, hogy az amúgy nagy múltú Fazekasban is egy kontraszelektált, korlátolt, elemi logikával sem bíró libanc tanít.
varga eszter
2021-05-06 at 12:40
amikor a szocik voltak hatalmon, érdekes akkor mindent rendben találtak,soha nem volt olvasható reklamáció?!Szittyós Feri alatt nem is mertek volna kekeckedni, mert úgy repültek volna mint a győzelmi zászló.! Én nem azt vitatom, hogy amikor valós a probléma akkor ne reklamáljanak, de ez a mostani úgymond “hiba” nem tűnik reálisnak. Sőt mintha a pedagógus nem lenne dolgokkal tisztában.Nem lehet, hogy őt kellene továbbképezni?
csakafidesz
2021-05-06 at 12:28
Érdekes a dr. Czuczor Gergely név. Ugyanis már volt egy Czuczor Gergely nevezetű bencés pap. aki 1949 ült is, majd a Ferences templom plébánosa lett Pesten. Az illető nevezetesen a Magyar Nyelv Szótárát szerkesztette. Arany János jó barátja volt. Sajnos 1866-ban halt meg kolerában, így Fogarasi János fejezte be a művet és az Czuczor-Fogarasi szótár néven került be a köztudatba. Középiskolai vonatkozásban csak annyit róla, hogy a győri bencés gimnázium névadója.
Kajtár Róbert
2021-05-06 at 12:27
Nekünk pedig sok marhaságot kellett atnilnia babn az időben.
Tuti
2021-05-06 at 12:20
emlekszunk meg ugye, amikor a Történelemtanárok Egylete jo par eve azert reklamalt,h a tortenelmi terkepeken feltuntetik Nagy-Magyarorszagot!
nnna, ezek kb ennyire szakmaiak