Az utolsó pillanatban még menekülni akarhatott a Hableány kapitánya a katasztrófa elől a hullámsírba süllyedt sétahajó hatósági szemléje szerint – ismerteti a csütörtöki Magyar Nemzet.
A cikk szerint az utolsó pillanatban láthatta meg a Hableány kapitánya a hajóját minden figyelmeztetés nélkül balról előzni akaró Viking Sigynt, és elforgatta a sétahajó kormányát, hogy meneküljön az elkerülhetetlennek bizonyult katasztrófa elől. A szállodahajó utolérte, a hajó tatjának bal oldalához ütközve maga alá gyűrte, majd a víz alatt hosszanti és keresztirányban is megpörgette a Hableányt.
A Magyar Nemzet értesülése szerint a hatósági szemlebizottság a Csepeli Szabadkikötőben a sétahajó roncsát vizsgálva megállapította egyebek mellett, hogy a kormánylapát 11 fokkal tér ki az egyenestől. Ez azt jelenti, hogy a kapitány az utolsó pillanatban még menekülni próbált, de már elkésett a manőverrel.
Az ütközés erejét – és a Hableány reménytelen helyzetét – jellemzi, hogy az ezertonnás Sigyn 13-14 kilométer/órás sebességgel nekiütközve a negyventonnás Hableánynak végigroncsolta a sétahajó bal oldalát a tattól a kormányállásig, hatvan centiméteres, félkör alakú mélyedést vájva a félméterenként merevítőoszlopokkal megerősített, öt centiméter vastagságú acéllemezből épült hajótestbe. Az ütközés ereje, az egymásnak feszülő fémdarabok akkora hanghatással járhattak a szakértők szerint, hogy kizárt, hogy mindezt nem hallották meg a két hajó fedélzetén.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) hatvanfős, gyakorlott nyomozókból álló különleges csoportja minden ellenkező híresztelés ellenére a katasztrófa minden részletét vizsgálja, így a cserbenhagyásnak, illetve az elsősegélynyújtás elmulasztásának a lehetőségét is.
A Viking Sigyn kapitányát nemcsak gondatlanság miatt terheli a felelősség, hanem azért is, mert nem kellő mértékben nyújtott segítséget, vagy azt teljesen elmulasztotta – fejtette ki a Magyar Nemzetnek a Hableányt üzemeltető Panoráma Deck Kft. oldalán sértetti képviselőként fellépő ügyvédek egyike, Sógor Zsolt. Az ügyvéd a segítségnyújtás elmulasztásának a lehetőségét abban látja, hogy az eddigi információk szerint a Viking Sigyn a gázolás után a tragédia helyszínétől csak 800 méterrel távolabb állt meg az újpesti rakpart egyik kikötőpontonjához horgonyozva, s ekkor küldtek vissza a Margit hídhoz egy motoros gumicsónakban két matrózt, hogy tájékozódjanak, valóban ütköztek-e valamivel, ahogy azt az utasok egyébként jelezték a kapitánynak. Sógor Zsolt úgy véli, hogy ha a kiváló manőverezőképességű és hajtómotoronként 2000 lóerős Sigyn azonnal megáll és vízre bocsátja mentőcsónakjait, úgy több ember életét is megmenthették volna. Az ügyvéd szerint azt is vizsgálnia kell a nyomozó hatóságnak, hogy a Sigyn mögött egy percen belül a tragédia helyszínére érkező Viking Ingvi személyzete miért nem mentette a vízbe esetteket, miért hajózott át megállás nélkül a roncs felett. A Sigyn mögött érkező testvérhajó személyzetének is felelőssége lehet a történtek miatt – hangsúlyozta az ügyvéd, aki közölte: egyeztettek a nyomozó hatósággal, s várják a nautikai, hidrológiai és műszaki igazságügyi szakértői véleményeket, s ezek ismeretében indítványozzák a helyszíni bizonyítási kísérletet.
Forrás: MTI, Magyar Nemzet; Fotó: Horváth Péter Gyula/PS
Namond
2019-06-29 at 02:53
A dunai látványturizmus szervező döntően vendéglátás szervezők, rendezvényeiket ajánlják. Hajóikról, azok legénységéről, biztonsági intézkedésekről nem adnak tájékoztatást. Kivétel a Riverride és MAHART PassNave Kft, amely még – a saját maga felé hajló – ÁSZF-jét is elérhetővé tette.
A többi társaságnál, mintha nem is különleges körülmények között nyújtanának szolgáltatást és hajózó legénység, vízi biztonság nem is létezne.
Biztos vagyok abban, hogy a költségtakarékosságuk főként a hajón és a nautikusokon gyakorolják.
Riverride utazás szervező:
A kétéltű városnéző busz a Magyar Tudományos Akadémiától a Citadelláig számtalan további fővárosi nevezetességet mutat be a buszon ülőknek, idegenvezető kommentárjával.
Az út során a hatalmas panorámás ablakokon keresztül elénk tárul a Parlament kupolás épülete, majd a Szent István Bazilika több mint 150 éves tornyai. Menetrend szerint elhaladunk Európa legnagyobb Zsinagógája mellett, mielőtt az Operához érnénk.
Ezután következik a Hősök Tere, majd a busz legurul a rakpartra és hatalmas csobbanással veszi birtokba a Duna vízét. Sokan várják és kísérik figyelemmel a kétéltű járgány vízre szállását, majd amikor visszatér a Lánchídtól és a Budai Vár bemutatásából, izgulnak, hogy a kapitány a Duna sodrásával harcba szállva ki tudja-e kormányozni a partra ezt a remek járművet.
Ha bárki aggódna az utasok biztonságáért, feleslegesen teszi.
Az egyszerre szárazföldi és vízi közlekedési eszköz maximálisan biztonságos földön és vízen egyaránt. 9 vészkijárat, horgony, mentőmellények az ülések alatt és a szakképzett személyzet tökéletesen megbízható, egyedülálló, luxus járművet jelent a turistáknak.
A szervezett kétórás út gyereknek és felnőttnek is izgalmas, tartalmas, valódi élményt nyújt. Ki sem kell szállni a kényelmes ülésből, és egyszerre vehetünk részt szárazföldi és vízi kalandtúrán!
MAHART
Az egyórás DUNA CORSO program a Margit híd és a Rákóczi híd között kalauzolja Önt Buda és Pest part menti látványosságai és emlékei között. A hajón üdvözlő itallal kínáljuk Önt, melyet a részvételi díj tartalmaz. Az út során 11 nyelvű idegenvezetés: magyar általános/gyerek, brit angol, német, olasz, orosz, lengyel, francia, héber, japán, kínai, spanyol nyelveken.
ESZTERGOM – DÖMÖS – NAGYMAROS – BOGDÁNY – SZŐDLIGET – DUNA CORSO
“Moszkva” típusú kirándulóhajó (R-51/R-51E) rendezvényhajó kivitelű
A “Moszkva” típusú (R-51 és R-51E) személyhajókat nagy példányszámban gyártották a Szovjetunióban 1969-től a 90-es évekig és széles körben exportálták. A típus fejlesztése illetve tervezése 1965. szeptember 27-én indult!
A “Moszkva” típust, ahogy eredetileg a MAHART hajókat is, 2 db 3D6H-150 típusú egyenként 150 lóerő teljesítményű diesel főmotorok hajtják. A MAHART hajókba később Rába főmotorok kerültek beépítésre, melyek az elmúlt években Cummins főgépekre lettek cserélve.
A típus hajóteste 5mm vastagságú acélból (VMSZt.3psz), míg a felépítménye 3-4mm vastagságú alumínium ötvözetből készült. A típus vízkiszorítása 93-101,5 tonna, utasbefogadó képessége 243 fő, utazósebessége 23-24 km/h.
A “Moszkva” típusból több, kisebb-nagyobb eltéréseket mutató, “altípus” készült. Az egyfedélzetes “Neva” típus (R-35), bár külsőleg hasonlít, egy teljesen önálló típusnak számít. A típusból a Moszkvai Hajózási Vállalat jelenleg 32 darabot üzemeltet.
Főmotorok száma és típusa:2db 6 hengeres Cummins 6BT 5,9M diesel
Segédmotor: 1 x 38kW teljesítményű Hatz
Utazósebesség: 20 km/h
ÁSZF
3.) A PassNave Kft. kötelezettsége
A PassNave Kft. köteles az érvényes menetjegy felmutatóját, és az azonos jegyen szerepelő utasokat a menetjegyen feltüntetett időpontban és viszonylaton elszállítani, ha
a személyszállítást jogszabály vagy hatósági rendelkezés nem tiltja;
a személyszállítás a rendelkezésre álló hajóval lehetséges;
a személyszállítást nem akadályozza olyan körülmény, amely az utasnak felróható, vagy amelyet a PassNave Kft. ki nem kerülhet, vagy amelynek elhárítása nem tőle függ (vis maior).
A PassNave Kft. a felmerült akadályról, illetőleg elrendelt hatósági korlátozásról az utasokat, a hajóállomásokon, a honlapján, valamint – szükséghez képest – sajtó, illetőleg rádió útján tájékoztatja, egyedi elérhetőség – (úgyis mint mobil telefonszám, e-mail – esetén közvetlenül értesíti. Ennek közzététele után a járatot lemondhatja, de az utasoknak a megfizetett menetjegy (viteldíj) árát köteles visszatéríteni.
16.) Felelősség
A PassNave Kft. a személyszállítási jogviszony során keletkezett károkért a jelen Üzletszabályzat rendelkezései szerint felel. Jogszabályként a Ptk. vállalkozásra vonatkozó szabályai az irányadók. A PassNave Kft. kártérítési felelőssége a kifizetett menetjegy, illetőleg vállalkozási díj 150%-ának mértékéig terjed.
Amennyiben a személyszállítást a jelen üzletszabályzatban rögzített, vagy abban nem feltüntetett, de annak minősülő vis maior körülmények befolyásolják, vagy meghiúsítják, ezen okokból bekövetkezett járatkimaradásért, a személyszállítási szerződés hibás teljesítéséért a PassNave Kft. felelőssége nem áll fenn, de a kifizetett menetjegy árát 30 napon belül visszafizeti.
PassNave Kft. felelőssége nem áll fenn az utasok poggyászában lévő törékeny, vagy romlandó árukért, illetve az általuk okozott kárért, továbbá azokért a károsodásokért, melyek a nem megfelelő csomagolásból erednek.
20.) Elévülés
A személyszállítási szerződésből eredő, a PassNave Kft-vel szembeni valamennyi igény – ha jelen Üzletszabályzat rövidebb határidőt nem állapít meg – legkésőbb 6 hónap elteltével elévül.
Armada Budapest Hajózási Kft
A Szabadi Sétahajó 1964-ben épült Vácon. 2015-ben teljes felújításon esett át. Alsó szintje zárt, osztott légterű, amelynek körpanorámás terme 30 fő befogadására alkalmas. A felső szinten található, fedett, nyitott panorámás fedélzetről sétahajózás közben zavartalanul gyönyörködhetnek a vendégeink Budapest panorámájában. Saját alaphangosítással rendelkezik.
A sétahajó Budapesten és környékén egész évben bérelhető. Saját hangosítással, kiváló alap technikai felszereltséggel rendelkezik.
Sétahajózás közben vendégeink fővárosunk legismertebb és legnépszerűbb építészeti műemlékeit tekinthetik meg, mely közben egy kellemes ebédet vagy vacsorát is eltölthetnek. Megújult ételkínálattal, igényes felszereltséggel és a legkiválóbb kiszolgálással igazodunk megrendelőink igényeihez. Vacsoráink választhatóak svédasztalos vagy felszolgált formában is. Válogasson kedvére menü- és italcsomag ajánlatainkból!
Az UNESCO által a Világörökség részévé nyilvánított Duna-parti látkép, ezen belül az Országház, a Várnegyed épületei, a Királyi palota, a Mátyás templom, a Halászbástya, a Citadella, a Magyar Tudományos Akadémia épületei, a Gellért-hegy, a Szabadság szobor, valamint és nem utolsó sorban a Lánchíd és a dunai hidak lenyűgöző látványt nyújtanak éjjel és nappal egyaránt, amelynek köszönhetően felejthetetlen vizuális élményben lehet részük.
Hajóink a megrendelőink igényei szerint egyéb programokkal is rendelhetőek:
Koktélbár, Mixer show-k.
Élőzenei és egyéb zenés programok (folklór, cigányzene, szalonzene, könnyűzene, jazz, táncbemutatók).
Borkóstolás és pálinkakóstolás sommelier segítségével több nyelven.
Barista bemutatók.
Kirándulás a Dunakanyarhoz: Szentendre, Visegrád, Esztergom.
budapestrivercruise
CSODÁLATOS PANORÁMA, SÉTAHAJÓZÁS BUDAPESTEN
Magyarország megismerésének egyik fő eleme Budapest részletekbe menő felfedezése, a csodás épületek, terek és parkok alapos bejárása. A hagyományos és különleges, valamint modern építészeti látványosságokat akkor is érdemes időről időre újra bejárni, ha korábban már felfedeztük őket. Ne felejtsük el például a magyar Parlament épületét, amit a Duna partjára építettek és 1902-re készült el véglegesen, mára a világ egyik legszebb parlamenti épülete a vegyes, gótikus, reneszánsz és barokk elemeivel, méretével pedig az előkelő harmadik helyen áll a világ legnagyobb Parlamentjeinek sorában, érthető módon egyike az elsőszámú turistalátványosságoknak.
A város egy másik híressége a Pestet és Budát összekötő, 1849-ben épült Széchenyi Lánchíd, mely első fix hídként kötötte össze a két városrészt. Mindenképpen érdemes átsétálni rajta, megcsodálni mindkét oldalt az őrző-védő oroszlánjait, séta közben pedig beleveszni a gyönyörű panorámás kilátásba, mely a belváros egy olyan korszakára enged betekintést, amelyet egyébként csak a történelemkönyvekből ismerhetünk. A híd alatt áthajózni pedig kifejezetten különleges élmény, ahogyan a friss Dunai szellő elhozza hozzánk a város megannyi illatát, s mi eközben egyszerre csodálhatjuk a város mindkét oldaláról elénk táruló varázslatos látványt.
A Margit-híd egy másik kedvenc hídja az ide látogatóknak, nemcsak mert stílusban hasonlít a nála 20 évvel idősebb Lánchídhoz és felújítása óta kellemes sétát és gyönyörű kilátást biztosít a két part között, de egy városnéző túra során meglátogathatjuk a Margit-szigetet, mely az egyik legjobb hely Budapesten, ha kikapcsolódásra vágyunk kellemes idő esetén, legyen szó egy nagyobb sétáról, vagy akár csak piknikezésről, a Margit-sziget mindig tele van pihenni vágyó emberekkel.
Panorama Deck Kft
Honlapja eltűnt, sem hajóiról, sem hajózási tapasztalatairól, sem az utasbiztonságról, sem programjairól, sem ÁSZF-jéről elektronikusan elérhető adat nincs.
programturizmus.hu oldalon mindössze ennyi lelhető fel;
Esküvő, céges rendezvény, karácsonyi party, családi esemény. Minden alkalomra talál rendezvényhajó flottánk között olyan rendezvényhajót, amely tökéletesen megfelel igényeinek.
PS 2019-05-30-i cikke
ORFK: A baleset előtt a később elsüllyedt Hableány fordult a Viking szállodahajó elé
Meghallgatták a rendőrök a szerdán este balesetet szenvedett Hableány elnevezésű turistahajó tulajdonosait és teljes cégvezetését – mondta Tóth Mihály, az Európa Cégcsoport és a Panorama Deck Kft. szóvivője csütörtökön az MTI-nek.
A dunai hajóbaleset felvételein az látszik, hogy az ütközés előtt a Hableány turistahajó befordult a Viking szállodahajó elé, azt követően történt a tragédia – közölte Pál Adrián rendőr ezredes az Országos Rendőr-főkapitányság csütörtök délelőtti sajtótájékoztatóján. A felvételeket értelmezve elmondta: a videón az látható, hogy “hegymenetnek, északnak” tart mindkét hajó, és amikor beérnek a Margit híd két pillérje közé, a Hableány “valamilyen oknál fogva” befordul a Viking elé, a Viking pedig megborítja a kishajót, amely hét másodperc alatt elsüllyed.
Hozzátette: a 21.05-kor történt ütközésről tíz perccel később egy betelefonáló értesítette a tevékenységirányító központot
Az éjszakai dunai városnéző túráknak nagy hagyománya van a Budapestre látogató koreaiak között, szinte kihagyhatatlan programnak tartják.
Este 10-kor szálltam fel egy hajóra, de nem volt rajta semmilyen mentőeszköz. Nem volt se mentőcsónak, se mentőmellény. Azt gondoltam, hogy Koreában így biztos nem kapna működési engedélyt – mondta egy turista, aki a hónap elején vett részt egy hasonló programon.
karoly kehrer
2019-06-27 at 14:57
Legfőbb Ügyészség Személyügyi,Továbbképzési és Igazgatási Főosztály Igazgatási Osztály tájékoztatja, hogy a [email protected] címről küldött “Elkepeszto dontes a szabadon bocsjtatas” tárgy megjelölésű e-mailje az Ügyészség elektronikus levelező rendszerébe 2019.06.18. 18:45:22 -kor megérkezett.
Eszrevetelemert [2019-06-18 at 14:41] Szives elnezesuket kerve kerdezem az albbi hogyan lehetseges:
Ha egy autós balesetet okoz, majd elhajt a helyszínről, azonnal letartoztjak es elveszik a jogositvanyat. Ez az Ukran hajos”kapitany” 17 embert olt meg es jelentos kart is okozott es most ujra hajozik a magyar vizeken es a Duna budapesti szakaszan.
KI VOLT AZ A KOMUNISTA- MARADEK BIRO AKI OVADEK FEJEBEN ELRENDELTE A SZABANDONBOCSAJTASAT?
Nahát
2019-06-27 at 14:10
Az egész valóban tudatosnak és szándékosnak tűnik, miután mindkét Viking hajó tudott az ütközésről, és egyik sem értesítette a hatóságokat, sőt menteni sem kezdett. A vétkes hajó hátratolatása engem a gengszterfilmekre emlékeztet: amikor elütik az áldozatot, még visszatolatnak rá, hogy biztos legyen az eredmény. Az EU-választás május 26-án történt, a Viking-tragédia rá 3(!) nappal. Amennyiben ez az eset netán egy őrült, Magyarország-gyűlölő, a jó választási eredményünk miatt bosszúszomjas milliárdos megbízásából történt, úgy nem “sikerült” teljesen a művelet, mivel a hajón NEM magyarok utaztak. (Nincsenek összeesküvéselméletek, csak összeesküvések vannak!)
Lajos
2019-06-27 at 22:04
Ki az a hülye aki direkt elválalná előre megtervezve, és akár börtönbe is menne mert valakij mobdták neki? Ez nem életszerű.
Egyszerűen, gyurcsányosa….elk@rta, oszt jó. Nyílván próbálják megúszni. De ez érthető is. Még ha nem is úri.
GARAMSZEGI ZSUZSA
2019-06-27 at 13:29
Minél tovább nyomoznak minden területen, annál inkább nyilvánvaló és bizonyos lesz, hogy tömeggyilkosság történt. Most már csak a megbízót kell megtalálni. Lassan beigazolódik, ami első látásra is nyilvánvaló volt. Ezzel kapcsolatban már megírtam a véleményem önöknek. Üdv.: Garamszegi Zsuzsa (GZs)
Kiababa1
2019-06-27 at 09:30
Atyaég,a másik hajó is elhúzott segítségnyújtás nélkül.
Ez egyre durvább….
Lajos
2019-06-27 at 21:59
Én meg otthon aludtam.
kbandi1
2019-06-27 at 08:43
Az ilyen kretén liberális nem merész, hanem vak – erkölcsileg.
kukmanyo
2019-06-27 at 08:16
“öt centiméter (!) vastagságú acéllemezből épült hajófal” Az már hadihajó!
Lajos
2019-06-27 at 21:58
A műszaki életben mint pl.itt is ilyen paramétereket mm-ben használunk nem pedig centiben. Ez nem nyári ruha.
Namond
2019-06-28 at 13:43
Kedves noném újságíró
Nem kellene felkészülni az adott témából?
?öt centiméter vastagságú acéllemezből épült hajótest??
Nem mm véletlen, cm helyett?
??cserbenhagyásnak, illetve az elsősegélynyújtás elmulasztásának a lehetőség??
Hány élőt és hány holtat mentett ki a Sigyn? Nem 2+1 főt?
??sétahajó bal oldalát a tattól a kormányállásig, hatvan centiméteres, félkör alakú mélyedést vájva??
Na, ne már! És a Sigyn-nek csak az orráról jött le a festék, amit kijavítottak?
Kiemeléskor csak a korlát fedélzetre hajlítása volt látható.
Tudom, hogy a Panoráma-Deck Kft tulajdonosi köre, mint évtizedek óta idegenforgalmi szolgáltató, kiváló média kapcsolatokkal rendelkezik.
Az is nyilvánvaló, hogy a Panoráma-Deck Kft tulajdonosi köre menekül a felelőssége megnevezése és felelősségre vonása elöl.
Az azonban túlzás, hogy ügyvédjük Sógor Zsolt szavait, szakértői vélemény nélküli álmait, PS tényként közli.
Méghogy 30 m-en belül megállhatott volna a Viking Sigyn, talán autó?
Ha 30 m-en belül megáll nem a Hableány és a felmerülő túlélők felett lett volna a törzse 2/3-a?
A Viking Sigyn, nautikus személyzete nem 3 fő?
Hány fő kell egy csónakos mentéshez, nem minimum 2 fő, de inkább 3 fő?
Kivel küldte volna vissza a többi mentőcsónakot, az ínyenc séffel, néhány több nyelven beszélő pincérrel?
A Viking Ingvi személyzete meghallgatása valóban fontos lett volna, a baleset idején.
Ez az igény most már csak terelés és időhúzás.
Arra Sógor Zsolt nem akarna válaszolni, hogy ha a Sigyn 13-14 kilométer/órás sebességgel haladt, miért nem tudta megelőzni a Hableányt?
Az ütközés ereje – a járműtest deformációja – a két hajó közti sebesség különbségtől függ, az mekkora volt?
Mennyivel ment a Hableány, miért és hova sietett?
A Hableány városnézési programjában nem volt benne az Országház megtekintése, miért maradt ki? Késésben volt a hajó a Panoráma Deck program szervezése szerint és sietnie kellett?
Miért csak 2 fő volt a Hableány személyzete, mikor befogadóképességéhez az ajánlás 3 fő vagy 2 fő képzett+2 fő segédmatróz?