A török és ENSZ-csapatok újrakezdték a hajóellenőrzéseket a fekete-tengeri gabonaexportról szóló megállapodás keretében – közölte ma az ENSZ-szóvivője, miután Oroszország a hétvégén felfüggesztette részvételét az egyezményben. Az oroszok szerint viszont az ő részvételük nélkül aligha lehetséges a megállapodás végrehajtása.
Oroszország azzal az indoklással függesztette fel a közreműködését az egyezségben, hogy nem tudja szavatolni a polgári hajók biztonságát, miután a fekete-tengeri flottáját megtámadó drónok legalább egyikét a megállapodás alapján megnyitott gabonaszállító folyosó területéről, egy ukrán vagy nyugati használatban lévő civil hajóról indíthatták el. Martin Griffiths, az ENSZ humanitárius ügyekért felelős főtitkárhelyettese a világszervezet Biztonsági Tanácsa ülésén arról beszélt, hogy az orosz fekete-tengeri flottát ért támadás éjszakáján nem tartózkodtak hajók a tengeri folyosón. Ugyanezen az ülésen Vaszilij Nyebenzja orosz ENSZ-nagykövet azt mondta, hogy Oroszország kénytelen lesz saját intézkedéseket hozni a Fekete-tengeren az engedélye nélkül áthaladó hajók ellenőrzésére:
„Tekintettel a humanitárius folyosóval való visszaélések tényére, és általában arra, hogy a Fekete-tenger továbbra is háborús övezet, nem engedhetjük meg, hogy a hajók akadálytalanul, a mi ellenőrzésünk nélkül haladjanak át, és kénytelenek leszünk önálló intézkedéseket hozni a Közös Koordinációs Központ által a jóváhagyásunk nélkül átengedett szárazáru-szállító hajók ellenőrzésére.”
A törökök szerint biztonságos, az oroszok szerint nem
Miközben zajlik az üzengetés az orosz flottát ért dróntámadás körül, a világszervezet közölte, hogy megállapodott Ukrajnával és Törökországgal 12 ukrán kikötőből kifelé tartó és 4 befelé tartó hajó haladási tervéről, és a nap folyamán 40 kifelé tartó, Isztambul közelében horgonyzó hajót kíván ellenőrizni. Ezzel egy időben Franciaország bejelentette, azon dolgozik, hogy ukrajnai szárazföldi útvonalon exportálhasson élelmiszert Lengyelországon vagy Románián keresztül, ne pedig a Fekete-tengeren át. Marc Fesneau, az agrártárca vezetője az RMC rádiónak kijelentette: olyan rendszer kidolgozásán munkálkodnak, amely nem teszi ki a szállítmányokat Vlagyimir Putyin orosz elnök jó vagy ebben az esetben rossz akaratának.
Dmitrij Peszkov erre reagálva ma kijelentette, hogy ha Oroszország szerint lehetetlen a hajózás biztonságát szavatolni a területen, akkor egy ilyen üzlet sokkal veszélyesebbé és garanciamentessé válik.
Törökország orosz részvétel nélkül is folytatni akarja a gabonaegyezmény végrehajtását, és a török fél fel is szólította Moszkvát a döntése felülvizsgálatára. Peszkov ugyancsak a mai napon azt mondta, hogy az orosz külügy és az orosz intézmények folytatják a kapcsolattartást Törökországgal és az ENSZ-szel, de közelebbit erről nem árult el. A nyomásgyakorlás következő eleme viszont az, hogy este Moszkva bejelentette, felfüggeszti a hajóforgalmat a gabonafolyosón, amíg Kijev nem hagy fel annak katonai célú felhasználásával.
Az oroszok kipótolják a szegény afrikai országok helyett Európába került gabonát
Dmitrij Peszkov a nap folyamán hangsúlyozta, hogy Oroszország az egyezményben való részvétele után is támogatni fogja a gabonára és a műtrágyára leginkább rászoruló szegény országokat, és félmillió tonnát ingyen is hajlandó szállítani nekik. Peszkov ennek kapcsán emlékeztetett, hogy a gabonaegyezmény alapján a szegény országoknak ígért gabonának csak töredéke érkezett meg hozzájuk, nagy része európai kikötőkben maradt. Ezeknek a kieső mennyiségeknek a kompenzálását saját költségen megígérte az orosz fél.
Az Ukrajna és Oroszország között az ENSZ és Törökország közvetítésével júliusban megkötött gabonaegyezmény biztosítja a gabonaszállító hajók és a Fekete-tengeren kialakított tengeri folyosó biztonságát. Ennek értelmében például tíz kilométeres körzetben semmilyen katonai jármű nem közelítheti meg a folyosóban közlekedő civil kereskedelmi hajókat. Az egyezmény keretében 397 hajón több mint 9 millió tonna gabona hagyhatta el biztonságban az ukrajnai kikötőket, aminek hatására csökkentek a élelmiszerárak a világpiacon. A megállapodás november végén járna le, de Moszkva a szombaton Szevasztopol térségében végrehajtott ukrán támadásra hivatkozva függesztette a részvételét benne, amire egyből emelkedni kezdett a búza és a kukorica ára.
MTI
Rémusz.
2022-11-01 at 07:25
No és mikor lesznek nemzetközi bíróság elé állítva azok, akik előidézték ezt az egész cirkuszt??!!!
Lásd, az únió vezetői.
Mindenki tudja és látja, hogy kik a felelősök, de valahogy nem igazán működik a számonkérés. A libernyák vezetők röhögnek a markukba, hisz nekik baromira megéri a szankciók sorozata, mivel a saját bevételük elég gyorsan gyarapodik.
A brüsszeli bíróságot kikell hagyni az egészböl, hisz töbségben vannak a soros emberei, tehát, nem várhatunk semmit ezektöl a mocsadékoktol!
khm
2022-11-01 at 07:00
De legalább felment a gabonafélék ára!
És vajon kiknek az érdeke ez? Hát nem a termelőké!
A Nagy Testvér figyel téged
2022-11-01 at 06:02
A katari energiaügyi miniszter egyértelművé tette, hogy ha bevezetik az orosz üzemanyag árkorlátját, az országukból nem lehet gázt küldeni az EU-ba.
Ma, 07:05
A katari energiaügyi miniszter egyértelművé tette, hogy ha bevezetik az orosz üzemanyag árkorlátját, az országukból nem lehet gázt küldeni az EU-ba.
A katari energiaügyi miniszter bírálta a G7, az Egyesült Államok és az EU azon elképzeléseit, hogy plafont vezessenek be az oroszországi energiára. Emlékezzünk vissza, hogy Nyugaton az elmúlt hónapokban vita folyt az olaj- és gázárak oroszországi úgynevezett „plafonjának” bevezetéséről. Konkrétan az Egyesült Államokban a Pénzügyminisztérium először azt fontolgatta, hogy “engedélyezze” Oroszországnak, hogy hordónként maximum 40-60 dolláros áron értékesítsen olajat. Aztán úgy döntöttek, hogy az Orosz Föderációból származó olaj árának “plafonja” valamivel magasabb lehet. Az orosz gázra vonatkozó kérdésben különböző becslések vannak a “korlátról” – egészen a “legfeljebb 20 dollárig 1000 köbméterenként”. Egy ilyen kezdeményezést az ukrán kormány képviselői tettek, úgy tűnik, a legjobb megoldást választották maguknak.
Eközben a katari energiaügyi minisztérium vezetője, Al-Kaabi azt mondta, hogy az üzemanyagárak korlátozásának bevezetése elfogadhatatlan.
A katari minisztert idézi a német sajtó:
Az uniós országok az orosz gázt katari gázzal akarják helyettesíteni. Beszélnek a határenergia-árak bevezetéséről is. De vajon szabad piacról van szó? Ha a piac valóban szabad marad, az mindig jobb. A kérdés nem az, hogy hogyan és milyen szinten korlátozzuk, hanem az, hogy az országok és a vállalatok mennyit hajlandók fizetni az energiáért.
A Spiegel közleménye szerint a katari kormány azzal fenyeget, hogy nem szállít gázt az EU-nak, ha árplafont ír elő az orosz üzemanyagra.
Egy német magazin anyagából:
A Katari Emirátus minisztere nyíltan kijelentette, hogy a gázuk ebben az esetben nem biztos, hogy Európába kerül.
Katar Oroszországgal együtt az egyik legnagyobb földgázszállító a világpiacon. Korábban Németországból küldtek delegációkat Katarba, akik arra kérték az emírség hatóságait, hogy kezdjék meg a nagyszabású gázszállítást országukba. Katarban maga a németországi „nagyméretű szállítások” koncepciója szkeptikus volt, rámutatva arra, hogy a tankerflottával hónapokra előre szerződést kötöttek LNG szállítására más célállomásokba, elsősorban Délkelet-Ázsia országaiba.
https://en.topwar.ru/204306-ministr-jenergetiki-katara-dal-ponjat-chto-gaz-iz-ih-strany-mozhet-i-ne-otpravitsja-v-es-v-sluchae-vvedenija-limita-cen-na-rossijskoe-toplivo.html