A közölt videofelvételek világossá tették, hogy a Hableány sétahajó nem fordult be a Viking szállodahajó elé, hanem a nagyobb jármű ütközött neki a kisebbnek szerda este – mondta Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke péntek reggel az M1 aktuális csatornán.
Az elnök szerint a Hableány nem a saját irányváltoztatása miatt fordult keresztbe, hanem azért, mert a Viking nekiütközött, majd maga alá gyűrte és felborította. Hangsúlyozta: a hajókon lévő helymeghatározó műszerek segítéségével, illetve szabad szemmel is látniuk kellett egymást. Elmondta azt is: a nagyobb hajó valószínűleg magához szippantotta a kisebbet, amit alátámaszt, hogy a Margit híd pillérei között haladtak el éppen, ahol a sodrás erősebb, és közel voltak egymáshoz. Erre – tette hozzá – fel lehetett volna készülni, s egyértelmű az is, hogy a szállodahajónak lassítania kellett volna, és meg kellett volna várnia, míg a Hableány elhalad a híd alatt.
A transzponderek felvételei alapján ki fog derülni, hogy be volt-e kapcsolva a hajókon a rádió, és használták-e ezeket. Nem lehet kizárni annak a lehetőségét sem, hogy elromlottak a helymeghatározók a hajókon, ezért nem látták egymást, de ennek nagyon kicsi a valószínűsége – válaszolta a műsorvezető kérdésére Bencsik Attila. A Hableány az ütközés után nagyon gyorsan, hét másodperc alatt elsüllyedt. Ennek okai között szerepelhet, hogy a szállodahajó orra nem klasszikus hegyes hajóorr, hanem egy, a jármű hossztengelyére merőleges homlokfal. Ez azzal járt, hogy a Hableány nem tudott jobbra, vagy balra kitérni, hanem felborult. Miután felborult, a víz nyomása és a szállodahajó mozgási energiája a víz alá lökte a sétahajót – értelmezte a történteket Bencsik Attila.
Forrás: MTI; Fotó: MTI
plantag
2019-05-31 at 12:20
a viking kapitanyanak latnia kellett volna a hableanyt, hiszen azt is latta, hol vannak a pillerek, hisz majd az ultolso pillanatban korrigalt, a hableany karara..
túródóra
2019-05-31 at 13:20
Nem láthatta ,ha be volt rúgva!Hajtott,mint az állat,ez nem is akart lassítani,hanem dinamikusan nyomta a sebességet,erőszakos volt a barom.Egy laikus is látja azt,hogy mi történt,elérte a hátulját,bebicskáztatta a kisebbet és átgázolt rajta.Az is csoda,hogy egyáltalán maradt élőember.Aki a nagy hajót vezette,az a hibás a gyilkosságért,a 28 ember életéért.Simán elkerülhette volna a gázolást!
Nahát
2019-05-31 at 19:21
Egyetértek. Még az is kiderülhet, hogy internetezett a Viking kapitánya, a fb-on lájkolta a megosztásokat, vagy telefonált. Manapság így szokás.
Andromeda
2019-05-31 at 11:40
A kulcsszó tehát a vízen is: követési távolság betartása.
jobb-ágy
2019-05-31 at 11:32
Ugyanazon képi anyagból tájékozódik mindenki, mégis ez a 4. variáció, amit ma reggel óta hallok, olvasok! Nem kéne ezen a téren valamiféle rendet tenni? Nem csak ebben az ügyben tapasztalható ez a fejetlenség!
csakafidesz
2019-05-31 at 12:04
Nehéz értékelhető képsorokat nézni a sötétben működő kamerák anyagából. A feldolgozás számítógépes képelemzéssel tényleg azt mutatja, hogy a nagy hajó hátulról nagyobb sebességgel nyomja le az ár ellenében kisebb sebességgel menő Hableányt. A kötelező követési távolságról szó sincs..
polizza
2019-05-31 at 10:59
Az egyértelműen látszik a felvételeken, hogy a Hableány teljes hosszával előbb járt, mint a másik, csak a másik gyorsabban haladt és ment mint egy tank.
Viszont a filmeken látszik egy érdekes ,,riszálása” a nagy hajó farának a híd alatt.
A F1-ben is annak van előnye, aki előbbre van.
Viszont ha jól emlékszem, Venezia-ban a gondoláknak van előnye mindenki mással szemben. Gondolom ez nem változott az utóbbi években.
Igaz, azok ugye egy ember erősek, tehát nemigen tudnak csodát tenni, ha menekülni kellene egy ilyen tank elől. Tehát a tanknak kellene megállni. A vaporettók is lassítottak, megálltak a gondolákra várva.
csakafidesz
2019-05-31 at 12:01
A vaporettók szigorú menetrend szerint közlekednek és nagyon lapos, könnyű járművek. A Lido-n laktam kint, a vaporettó másodperc pontossággal jött és ment, szóval ott rend van a vizi közlekedésben.