Gumicsontot akarunk? Itt van nekünk ez a Horthy-szobor, meg minden, ami azóta következett. A műbalhéval, felháborodással, adok-kapokkal, sértődésekkel és kölcsönös, történészinek ugyan nehezen nevezhető, de mindenesetre hangzatos értékelésekkel. Kezdve ugye a DK-féle, sztálinista vonaltól a mi hazánkos, elborult értelmezésekig.
A legjobb hozzászólás szerintem Szilvay Gergelyhez kapcsolódik, aki a Mandineren tömören beszámolt arról, hogy egyébként szakmailag miért totálisan tarthatatlan álláspont Horthyt nemhogy nácizni, de fasisztázni is, mert abban meglehetős konszenzus uralkodik szakmai körökben, hogy a kormányzó egyik sem volt. Az – vonja le egyébként ugyanezt a konklúziót Szilvay is –, hogy a sztálinista megközelítéshez ragaszkodik a DK, mindössze annak köszönhető, hogy saját munkásőrnyugdíjasaik szimpátiáját szeretnék megnyerni, akik vígan lövöldözgetnének a szovjet tankok árnyékából a pesti srácokra.
Erről szól ez, semmi egyébről. Én magam e helyütt annyira sokat nem foglalkoznék Horthy Miklós személyével. Egyrészt azért nem, mert korábban megtettem már pár alkalommal, másrészt nálam sokkal szakavatottabbak is akadnak erre a feladatra.
Talán abban konszenzus lehet a jobboldalon, egyfajta minimumként, legkisebb közös többszörösként, hogy Horthy Miklós vezetésével Csonka-Magyarországnak sikerült túlélnie a Trianon okozta drasztikus traumát, majd okos, szakmai politikával – amihez amúgy Horthynak sok köze nem volt, de ezért is mondtam vezetést, nem irányítást – egyre jobban teljesített a gazdaság, végül korlátozott mértékű, de igazságosnak mondható revízióra is képes volt az ország, különféle nemzetközi egyezményeket követően. Horthy Magyarországa, ameddig tudott, a lehetőségekhez mérten élhetőbb körülményeket biztosított zsidó származású honfitársainknak – ezt azért kicsit jobban is kifejtem –, majd maga Horthy is igyekezett a szövetségesek oldalára állítani az országot. Ez végül tragikus kudarccal járt, ami Magyarország, egyben a kormányzó bukását is jelentette.
Oké, ez a minimum. Pluszként hozzáteszem, hogy a két világháború közötti Magyarország pezsgő kulturális élete, komolyan vett és megélt nemzeti ethosza és a baloldal folyamatos háttérbe szorítása ma is jelenthet igazodási pontot. Amikor valaki ezeket emlegeti fel és erre egyesek Horthy-nosztalgiával vádolják, bármikor megvédem. E tekintetben tehát én is egyfajta – rossz, nagyon rossz magyarsággal mondott – nosztalgista vagyok.
Ám van az éremnek egy másik oldala is, amit persze unos-untalan lehetett már hallani, de ettől még igaz. Mert a Horthy-féle Magyarország saját magát – jogilag helyesen – a királyi Magyarország utódjának tartotta. Mondhatni, a Monarchia csonka továbbvivőjének. És abban a bizonyos Monarchiában megvolt mindaz, ami Horthy Magyarországán is – de ehhez nem kellett politikai szintre emelni az antiszemitizmust. Persze, megvolt a XIX. század végén az a bizonyos Országos Antiszemita Párt, Istóczy Győzővel, akik a tiszaeszlári, komolyan vehetetlen, egyben végtelenül gonosz vérvádas per után két választás erejéig minimális képviseletet nyertek a törvényhozásban, de összességében azért elég nagy nevetség tárgyát képezték.
Azt sem kell tagadni, hogy az 1800-as évek Magyarországán létezett az antiszemitizmus, de nem képezte állami döntések tárgyait. Sőt, a korszak végig afelé tendált, hogy minél teljesebb jogegyenlőséget teremtsen meg az egyes felekezetek között. Hogy egészen konkrét legyek: a Monarchiában nem hozták volna meg a numerus clausust, sem bármelyik zsidótörvényt. Se így, se úgy. És az a rendszer, ahol ezek megtörténhettek, majd egyre súlyosabbá válhattak, az finoman szólva nem ideális, nem megfelelő, legfőképpen nem bűntelen rendszer.
Visszautalva a korábbiakra, értem és egyet is értek azzal, hogy mindezekkel együtt is egy szigetet jelentett az európai zsidóságnak 1944-ig Magyarország, de ez nem lehet felmentés. Az meg pláne nem, amit ugyan elég történelmietlen megközelítésnek tartok, ám sokak szerint ezek a törvények szükségesek voltak a bécsi döntésekhez. Hát, ha ezek szükségesek hozzá, akkor inkább egyenek meg a férgek, mint hogy a férget megegyem. Nem, Horthy Miklós, létező, el nem tagadható és dicséretes pozitívumai mellett sem érdemel szobrot Magyarországon.
Itt jönnek képbe a minapi történések. Mert természetesen a Mi Hazánk nem bírta ki, hogy valami antiszemita toposzt ne süssön el. Se helye, se ideje nem lett volna ennek, de csak oda kellett szúrni, ezzel is mutatva, hogy mi a párt igazi veleje. Amire persze menetrendszerűen érkezhettek a balos baromságok. És tudják, az az érdekes, hogy aktuálpolitikai dimenzióban vizsgálva, az ilyen történések nagyon is jól jönnek a kormánypártoknak. Hiszen 2019-et követően úgy tűnt, hogy megszűnik a centrális erőtér. Sőt, 2022-ben újra a kétezres évek menetrendjét láthattuk, amikor két nagy politikai tömb csapott össze egymással. Az most más kérdés, hogy ez még nagyobb sikerhez vezetett, mint a centrális erőtér létezése alatti bármikori választás idején. Ettől még a centrális erőtér gondolata és megvalósítása a legbiztosabb alkotóeleme annak, hogy a Fidesz–KDNP a lehető legtovább maradhasson hatalomban. És tessék, a Mi Hazánk minden eddiginél jobban dolgozik azon, hogy ez újra megszülessék.
Szobrokat békeidőkben nem illik lerombolni, inkább vigyük el őket egy parkba, hogy a leszármazottak rémüldözhessenek. Úgyszintén szobrokat sem illik állítani, ha arra méltatlan az, akiről megemlékezne.
Vezető kép: A kormányzó egyik közismert fotója
Sanyáta
2022-09-01 at 20:09
A Szobor téma miért lett fontos, a mi hazánk miért pont most dobta be a témát, most vannak ennél fontosabb megélhetési és egyébb témák, például miért olyan idióta manapság szinte minden. A háború és a béke kérdése
most a legfontosabb.
K
2022-09-01 at 19:34
Akár tetszik akár nem :
1919 aug 18-a és 1944. március 19-e között az Antant Hatalmak bábállama = Magyarország, Horthy Miklós aktív hazaárulása által.
Tudom fáj az igazság, de ez az igazság.
Horthyt a megszálló antant hatalmak katonái emelték kormányzói rangba, Horthy Miklós egy gyáva katona, aki nem mert harcolni és megegyezett az ellenséggel.
Minek megy katonának az aki fél a háborútól, így csak sunyi áruló lesz belőle.
Patriot
2022-09-01 at 19:19
teli koponya
2022-09-01 at 17:45
Egyetértek! Ez egy nagyon rossz cikk!
Az igaz,hogy a libsi “történészek” már elhülyítették akit lehetett és aki nem néz utána ki volt a Kormányzó úr,de egy jobboldali magyar ember nem mondhat olyat, hogy nem érdemel szobrot! Az a szégyen,hogy idáig nincs neki a leg kitűnőbb dísz helyen!
A mihamos nő meg avatgasson Vologya szobrot az irodájaban mert az való oda.
Z, a tiltott betű
2022-09-01 at 18:46
“Nem, Horthy Miklós, létező, el nem tagadható és dicséretes pozitívumai mellett sem érdemel szobrot Magyarországon.”
Nos, az ilyen kijelentés történelmünk egy fájdalmakkal teli, de elismerést érdemlő korszakának megtagadása. Lehet vélemény, ám ez a vélemény a szubjektivitásán túlmutatóan buta, illetve ha nem buta, akkor alávaló.
Lacus
2022-09-01 at 17:57
Szilvay Gergelynek igaza van! Találtam egy videót, ahol az ismert kormányellenes zs kategóriás ATV próbálja támadni Toroczkait a Horthy szobor miatt. Horthy többet érdemel egy szobornál! Erdemes megnézni a kinlódásukat. Megjegyzem ha nincs Horthy, ma ilyen nagyszámú kisebbség sem lenne hazánkban. https://youtu.be/LZSoF3pwVUY
teli koponya
2022-09-01 at 17:45
Ez egy nagyon rossz cikk.
Minden hősünknek és példaképünknek vannak bűnei és hibái. Mert ilyen az ember és a világ.
Szobrot nem a hibák, hanem az érdemek miatt állítunk.
Az ország területének gyarapítása pedig a legnagyobb érdemek közé tartozik.
Horthy szobrának pusztán emiatt a Hősök terén lenne a helye, Árpád és Mátyás társaságában.
Vagy a Vár bejáratánál, a másik országgyarapító, Savoyai Jenő mellett.
Ha a hibákat és bűnöket néznénk, mint Trombitás, akkor Szent István, Szent László vagy éppen Nagy Imre is mehetne a szoborparkba.
Ezek szerint a
2022-09-01 at 17:43
Horthy korszakban egy kívülről megcsonkított ország feltámasztása és életképessé tétele történt meg.
A kultúra, az oktatás és az ipar fejlesztésével.
Nem hiányzott a németek okoskodása, de jöttek, láttak és tönkretettek.
A Horn Gyurcsány érában már a maradék belső tartalékaink, az ipar, a közművek, a mezőgazdaság a feldolgozó iparával, + desszertnek az aranytatalek is dobra lett verve.
Felért egy kis Trianonnal.
Ekkor jött a Fidesz KDNP, visszavett majdnem mindent, a SEUSO kincset is desszertnek.
Ha minden a régi minta szerint lenne, akkor most benne lennénk az orosz-ukran háborúban, hadianyag és repülőgép szállítással mindenképpen.
De a veszély még nem múlt el, a németek most is zsarolnak.
Sajnos a történelemnek megvan az a rossz szokása, hogy ismétli önmagát.
Szobrot pedig csak sorrendben, legelőször Szt István királyét a Szt.Istvan térre.
Mekkelek
2022-09-01 at 17:23
A Fidesz nem azért foglalta el a centrális erőteret mert volt egy tőle ‘jobbra’ álló párt, hanem azért mert a magyar emberek érdekeit képviseli, az ellenzék pedig globalobolsevik hazaáruló korcsokból áll.
Amarna
2022-09-01 at 17:10
Jobbra gondolkodó magyar családból származom…DE
nem kellene “végképp eltörölni”?
Esszük egymást…szócséplés..mire jó???
göncz és horthy…nem mindegy már???
ELEGEM VAN !!!!!
Tények
2022-09-01 at 16:58
TROMBITÁS FRÉDY, MINDEN A RÉGI?
SZERINT NÁLAD SOK VÉR VAN AZ ALKOHOLBAN…
imre
2022-09-01 at 16:50
De jo lenne vissza pergetni az ido kereket. Horthy szembe szalt Hitlerrel. 1940 marcius, Nemetorszag lerohanta Magyarorszagot. !946. A Szovjet hatosag megallapitotta hogy 318 ezer Magyar zsido, 287 ezer mas allamokbol menekult zsido, 197 ezer, cigany, Szerb, Lengyel Stb nemzetisegut a nemetek pusztitottak el. Na, melyik esemeny lett a legjobb a kissebsegnek? Amit ma tudunk az meglett nagyobitva. Az egesz nyugati vilag hazugsagra epult.
nemzeti
2022-09-01 at 16:36
Alantas egy förmedvény ez a cikk.
Soknak viszont kibújtatja a szöget a gatyájából.
Ilyenekért tisztelem én a MI HAZÁNK mozgalmat is.
nemzeti
2022-09-01 at 16:33
NEM ÉRTEK egyet az írással !
Meg sem nézem ki írta ezt. Mert meg sem érdemli.
Horthy nélkül lehet most Bukarestből jelentkezne
ennek a cikknek a megfogalmazója!!!!!
Torockó
2022-09-01 at 15:50
Szerintem méltatlan a magyar történelem szakaszait kizárólag, vagy főleg szemitizmus-antiszemitizmus aspektusból megítélni.
csakafidesz
2022-09-01 at 15:47
Sas 2022-09-01 at 15:22
Öcsi! Nézzél már rá a térképre, ne hadoválj! Mi akármit tettünk volna a németek nem engedték meg, hogy kiugorjunk a háborúból. Mögöttünk Bécs volt, és a Birodalom határa. A mi területünk volt az utolsó terület a III. Birodalom határa előtt, itt mégegyszer megpróbálták megállítani az oroszokat. Ezért lett Budapestből “Festung” azaz erőd, és Bécset inkább hagyták megszállni, mert a Führer igazából Bécset szerette, sokáig ott is élt.
Rohoska István
2022-09-01 at 15:45
Nekem meg az jut eszembe, hogy a Horthy a magyar érdekeket nézte. Az angolszász hatalmak bennünket semmibe vettek, mint most. Az egyik legnagyszerűbb vezető volt. Szobrot hogy érdemelne már. Nem volt egy Horn Gyula, egy Lukács György vagy egy Károlyi Mihály. Meg az sok nyikhaj, akiknek szoborparkot tartunk fenn. Mégis minek?
K
2022-09-01 at 15:27
Jut eszembe:
Horthy Miklós Trianon idejében az Antant Hatalmakhoz igazodott és alkalmazkodott, és…
a nácik idején valóban megpróbált a nácikhoz igazodni.
Tehát Horthy Miklós egy önállótlan “szélkakas” volt, egyből beállt oda,… ahonnan a szél fújt.
SZOBROT NEM ÉRDEMEL.
bl
2022-09-01 at 15:24
Horthynak a kereszténység nem egy máz volt, amit felkenünk az arcunkra és kész.
Sas
2022-09-01 at 15:22
Szerencsétlen jó Horthy………….azért nem lépett ki időben, hogy védje a zsidóságot………de nem jár neki szobor, sőt le van nácizva, degenerált K Olgáék által………hát ez a magyar nyomor.
Sas
2022-09-01 at 15:00
Akkor tisztázzuk: mi az olyanokkal voltunk szövetségben, mint pl. ROMMEL-AKI NEM VOLT FANATIKUS -AZT, HOGY A HEYDRICH-FÉLE FAZONOK MIT CSINÁLTAK, AHHOZ SEMMI KÖZÜNK-A ROMMELEKKEL VOLTUNK szövetségben, és punktum.Semmi közünk a náci párt egyes fanatikusaihoz, akik 1944-re bediliztek.
Sas
2022-09-01 at 14:56
A nyugati pszichopaták érdeke volt, hogy a koncentrációs táborokban tömeghalál legyen-így akarták igazolni a szovjet szövetséget.Ha nincs Horthy szobor, az azt jelenti, hogy mi-önmagunkat-bűnös nemzetnek minősítjük.Mindenki rajtunk fog röhögni-germán, angol, etc.
Hesslervezérezredes
2022-09-01 at 14:55
Csonkamagyarország története – nem szívesen írok “Horthy-korszak”-ot, mert az a vicc, hogy a politikába Horthy nem igazán szólt bele, parlamentáris többpártrendszer volt habár nem megszorítások nélkül – gazdaságilag abszolút liberális piacgazdaság volt, az ipar és a mezőgazdaság is magánkezekben volt, az ipar jelentős része zsidó nagytőkések (Weiss Manfréd és társai) és a már akkor is multinak számító külföldi nagyvállalatok kezében (Shell, General Motors (Tungsram) stb.), míg a mezőgazdaság nagybirtokosok kezében erősen feudális földesúr-jobbágy/zsellér viszonyokban (lásd: Móra Ferenc, Móricz Zsigmond, Illyés Gyula műveit, különösen utóbbi Puszták népe c. könyvét). Megjegyzem a nagybirtokrendszert még az amúgy a magántulajdont szentségnek tekintő angolok is bírálták. Paradox módon az egyik parlamentáris, nem fasiszta rendszer, aki belépett a Szu. elleni háborúba az Magyarország volt, a másik meg Finnország. A numerus clausus sem zsidóellenes szabályozás volt, hanem pont olyan, mint a Kádár-rendszerben a nagy “F” használata a felsőoktatási felvételiknél: egyfajta szociális kiegyenlítést, esélyegyenlőséget szolgált – volna, ha betartják (mindkettőt). De a gyakorlatban nem tartották be.
Külpolitikailag a csonkítás miatt nem lehetett más szövetségese az országnak, mint a “Tengely”. Egyúttal emiatt (is) nem volt semmiféle külpolitikai mozgástere az országnak.
Talán ’41-ben mondhatta volna Horthy, hogy nem szállunk be a “bolsevizmus elleni keresztes-hadjáratba”, de kb. már 41 végén megszálltak volna minket a németek. Ekkor még elmenekülhetett volna az általa olyannyira imádott angoljaihoz és alakíthatott volna exile-kormányt, de az ország pusztulása akkor is ugyanúgy bekövetkezett volna, mivel egy “Quisling-kormány” természetesen ugyanúgy kiküldte volna a magyar katonákat a frontra, és hát kb. 43-ra már az összes magyar zsidó el is lett volna deportálva a haláltáborokba és kb. alig lett volna túlélő. A háború végén meg valószínűleg a területi változások nagy része is vissza lett volna csinálva, hiszen a szomszédainknál minden ugyanúgy alakult volna, ahogy alakult.
Horthy személyes hibája tehát, ami persze kihatott az ország sorsára is, az, hogy túl sokáig menetelt együtt Hitlerrel.
Ezért nem gondolom, hogy nyilvános közterületi szobor járna neki.
FONTOS!!!
Sajnos, úgy látom, hogy Horthy hibáiból a jelenlegi kormányzat sem tanul/t: megint, most is együtt masírozunk olyanokkal, akik megint pusztulásba viszik az országot – hogy egyértelmű legyen: ezek az EU és a NATO!! Ezektől kéne nekünk itt és most mielőbb el-, és leválnunk.
Nem tesszük.
Ezért nem fog szobrot érdemelni egyetlen 1990 utáni országvezető magyar politikus sem.
Orbán sem.
Sas
2022-09-01 at 14:53
BE KELLENE PERELNI AZ ANGOLOKAT IS, MERT SZÁNDÉKOSAN NEM BOMBÁZTÁK A KONCENTRÁCIÓS TÁBOROKBA VEZETŐ VASÚTVONALAT, HOGY KÉSŐBB EZZEL IGAZOLJÁK, MIÉRT TÁMOGATTÁK A MÉSZÁROS ELMEBETEG SZTALINT.
miki
2022-09-01 at 14:51
1938 tol 1945 ig vissza adta a felvidéknek a magyarságot
Sas
2022-09-01 at 14:51
Amennyiben nem lesz ilyen szobor, akkor az azt jelenti, hogy –mi–önmagunkat–bűnös nemzetnek minősítjük-de semmit nem érünk el vele.Valójában BE KELLENE PERELNÜNK A NÉMETEKET A MEGSZÁLLÁS MIATT.
K
2022-09-01 at 14:49
Az nem megoldás hogy aki nincs egy véleményen és nem tetszik a véleménye az náci fasiszta vagy kommunista.
Tessék elgondolkozni azon hogy mi az igazság.
Az igazságot nagyon nehéz megközelíteni, mert nem mindig látható tisztán, vagy a “tér” és “idő” bármelyik irányából szándékosan ferdítik, meghamisítják. A jelen is folyamatos hamisításon esik át, de a múlt még inkább.
mutant pig
2022-09-01 at 14:41
Sajnos Trombitás Kristóffal egyetemben, a sok félművelt, okoskodó hozzászóló között egy sem akad aki valaha is feltette volna és képes lett volna elgondolkodni a legalapvetőbb kérdésen:
– Mit kellett volna Horthynak tennie?
Sajnos az intelligencia hiánya miatt nem is akad a hozzászólók között egy sem, akit ne a képmutató erényjelzés vezérelne, és képes lenne az önálló, kritikus gondolkodásra.
Nos, lássuk a lehetséges elméleteket:
Lehetőség #1. Horthynak nem kellett volna Hitler mellé állnia, semlegesnek kellett volna maradnia: Ha Magyarország nem lépett volna be a Tengelyhatalmak közé, akkor Magyarországot 1939 szeptember 1-én körbevette volna egy náci Harmadik Birodalom, egy Tisó-féle náci Szlovákia, (azon túl egy kommunista Szovjetunió), egy Antonescu-féle náci Románia, és egy Pavelic-féle náci Horvátország.
Miután a felsorolt jóemberek végigmentek Magyarországon, utána jön a SZU és az átállt oláhok repetázni, majd végül úgy járunk, ahogy a lengyelek is, pedig azok végig a “jó” oldalon voltak.
Ezt sajnos az átlag magyar szántóvető nem képes felfogni, mert meg van győződve arról, hogy az országok “meg szokták jutalmazni egymást” és nem az önös érdekeik vezérlik őket…
Lehetőség #2. Magyarországnak át kellett volna állnia: Ami egy románnak természetes, az egy magyarhoz méltatlan. Mi nem szoktuk elárulni a szövetségeseinket, hogy mentsük a bőrünket.
Béla
2022-09-01 at 14:32
Sokan vannak, akik elhiszik a szovjet megszállókkal kollaboráló történészek propagandáját, miszerint mielőtt a szovjetek felszabadították volna Magyarországot, minden rettentő rossz volt és a szovjet megszállás vitt el minket a boldogság korába.
Ezt a propagandát jól illusztrálják az akkoriban született Köztársaság induló szövegrészei:
Elnyomás, szolgasors,
Ez volt a rend ezer évig…
Dologtalané volt az ország,
Más idők járnak most (miután a szovjetek megszálltak minket),
A nép kezében a kormány,
Megszabja már sorsát egyedül…
Rohoska István
2022-09-01 at 14:17
Tisztelt Tombitás úr. Ön miért udvarol a kommunistáknak? Mikortól lesz ez a bejegyzésem törlölve?
K
2022-09-01 at 14:06
Az Antant Hatalmak már csak azért sem ítélhették el Horthy Miklóst a nemzetközi bíróságon a II. világháború után, mert annak idején ők ültették Horthy Miklóst “királyi” székbe korona nélkül (kormányzónak a királyságban).
Horthy Miklós az Antant Hatalmak bábja, megbízottja, strómanja volt.
Szobrot NEM ÉRDEMEL.
balfék
2022-09-01 at 13:52
Jó, nem személyeskedek, de azt észrevehetnéd, hogy a bábállam nem egyenlő a nemzethalálból kiemelkedő Magyar Királysággal (azt ne is említsem, hogy mennyi életképes férfi maradt itthon, hogy fennmaradjunk egyáltalán, ha csak az 1900-ban kitelepülő százezreket veszem, meg akik a háborúban meghaltak). Ha háborúztunk volna, belepusztult volna az egész magyar nép. Felelősségteljes vezető belátja ilyenkor, hogy sajnos, meg kell hozni a nehéz döntéseket. Nem volt szerencsénk a habsburgokkal. Ennyi. A németeket már ne is soroljam, rohadjanak meg, ezer éve csak a bajt okozzák.
Rugózol egy általad vélt(továbbgondolt) valamin, ami nem igaz, és ezzel akarsz másokat meggyőzni – ez jött le. Nem az én Horthy Miklósom. De legyen. Viszont további vitának nincs helye, mert értelmetlen, olyan dologra hivatkozol, ami az általad idecitált wikipédia szerint sem létezett. Utálod az angolokat, jó, én is, de ettől még nem voltunk soha a bábjuk. Felkaptam a vizet, mert érthetetlen vagy. Nem kell szeretni, de legalább ne ferdíts a tényeken, hogy magadat igazolhasd. Befejeztem.
K
2022-09-01 at 13:46
balfék
2022-09-01 at 13:39
Azért én nem személyeskedtem ennyire mint te.
Azért mert nem dicsérem a te “szeretett Horthy Miklósodat”, azért most lenácizol.
Ezt visszautasítom.
Nem süllyedek odáig, hogy most én is minősítselek téged.
Én megpróbáltalak szembesíteni téged a tényekkel.
Sajnálom hogy ez ilyen indulatokat váltott ki belőled.
balfék
2022-09-01 at 13:42
Bábállam
A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
Ugrás a navigációhoz
Ugrás a kereséshez
A bábállam kifejezést olyan országokra értjük, amelyek hivatalosan önállóak, ám valójában egy idegen hatalom irányítása alá tartoznak. Ezen országok kormányai gyakran használnak katonai erőket hatalmuk megtartására.
Bábállamok a történelem folyamán
Példák a második világháború előttről
Itáliai Királyság és Napóleon más itáliai csatlós államai
Holland Királyság (Franciaország bábállama)
Varsói Hercegség (Franciaország bábállama)
(Kongresszusi) Lengyel Királyság (az Orosz Birodalom bábállama)
Panama (az Amerikai Egyesült Államok bábállama)
Második világháború
A tengelyhatalmak által létrehozott bábállamok:
Független Horvát Állam
Mandzsukuo
Norvégia
Szlovákia
Franciaországi Vichy-kormány
Olaszország kapitulációját követően létrejött északolasz Olasz Szociális Köztársaság (Salò-i Köztársaság), Mussolini bábkormánya
Pindoszi Fejedelemség és Macedón Vajdaság
Lokot Köztársaság
Szerbia (Nedić-kormány)
Második Filippínó Köztársaság
Lásd még
Banánköztársaság
balfék
2022-09-01 at 13:39
K
2022-09-01 at 13:32
Jó, ezt itt hagyjuk abba, felesleges! Nem kell a rizsa, elég lett volna, ha csak annyit írsz, hogy utálod, mert a szélsőjobbosknak nem volt elég harcias. Ennyi. Mit kell itt bizonygatni nekem mindenféle bevágásokkal? Olvastam rengeteg forrást, meg nagyszüleim elmeséléséből is tudok dolgokat, nekem ne bizonygassad, miért kell utálni. Menj a komcsikhoz ezzel, meg a tökömtudja kikhez. Neked az a bajod, hogy akkor nem haltak meg még többen, mert az lett volna, ha nem írja alá egy magyar küldöttség. De jó, elfogadom, viszont innen kezdve te sem vagy jobb a szememben, mint azok a jobbikosok (volt jobbikosok), akik az azovoskra hajaznak, és olyan eszméket vallanak, mint a jelenlegi ukránok egy része, akikre még egy korabeli náci is csak fittyentene, hogy mennyivel durvábban tolja a náculást. De akkor ide is leírom, nácikkal és kommunistákkal nincs parolázás! Viszont látásra, kérem alássan!
K
2022-09-01 at 13:34
Egy gyarmat helytartójának (Horthy) nem állítanék szobrot.
balfék
2022-09-01 at 13:34
K
2022-09-01 at 13:29
Igen. És?
K
2022-09-01 at 13:32
Horthy már mint kormányzó utasította az akkori kormányt a trianoni béke aláírására.
Ezzel Horthy a győztes antant hatalmak akaratát hajtotta végre mint meghódított gyarmati helytartó.
K
2022-09-01 at 13:29
“A Magyarországon lévő brit katonai és civil megfigyelők támogatták Horthy tevékenységét annak érdekében, hogy végre konszolidálja az ország helyzetét. Thomas Sakmyster történész szerint Horthy ideiglenes kormányzóvá tételét a szövetségesek katonai missziójának vezetője, Yates ezredes már 1919-ben javasolta a NH siófoki főhadiszállásán. Sir George Clerk, a brit külügyminisztérium 1919. október végén – november elején Kelet-Európába küldött megbízottja azt kérte Horthytól: ha hatalomra kerül, számoljon le mind a szélsőjobboldallal, mind a szélsőballal.[35] Nem mellékes szempont, hogy a Nemzeti Hadsereg egy frissen alakult, meglehetősen szervezetlen testület volt, amelynek tagjai az amúgy is zűrzavaros időszakban akadály nélkül cselekedhettek, parancs nélkül, saját belátásuk szerint[36] (amint ezt a későbbiekben a Rongyos Gárda Sopron környéki tevékenysége is igazolt[37]). Horthy parancsa így szólt a budapesti bevonulás előtt: „ha Budapestre megyünk, mindenki jól tartson össze, tartson fegyelmet, hogy parancsom és reményem ellenére olyan ne történhessék, amit ránk fognak…”, ám ez a kilengéseket nem akadályozta meg.[38]
Megemlíthető, hogy Horthy hatalma a kormányzóvá választásáig az antanttól és a Nemzeti Hadseregtől függött.”
Hesslervezérezredes
2022-09-01 at 13:19
Arról, hogy Horthy nem lett háborús bűnös, kizárólag Sztálin döntött. Megkérdezték tőle, hogy emeljenek-e vádat Horthy ellen, mire Sztálin legyintett és azt mondta, hogy fölösleges, öreg ember már, mit sem ér az elítélése.
kommunista
2022-09-01 at 13:19
“1919 aug 18-a és 1944. március 19-e között az Antant Hatalmak bábállama” Akkor a bábállamot arra használták, hogy megtámadja a szövetséges Szovjetúniót az ellenség Náci Birodalom kérésére?! Aztán meg jött a szent Náci Birodalom, a szent Hitlerrel, és 1944 március 19-én felszabadította Magyarországot?! Tényleg ennyire hülye vagy? 😀 😀 😀 😀 😀 😀 Ez hülye! Jaaaaj, de rég röhögtem ilyen jót. 😀 😀 😀
balfék
2022-09-01 at 13:11
K
2022-09-01 at 13:08
Kiigazítanám annyival, hogy a magyar nép (nagyszüleink, dédszüleink) hazaárulásával. Ne legyünk elnézőek akkor senkivel szemben. A te őseid, az enyémek, mindenkié ott voltak.
K
2022-09-01 at 13:08
balfék
2022-09-01 at 12:59
Akárhogyan is csűröd-csavarod:
1919 aug 18-a és 1944. március 19-e között az Antant Hatalmak bábállama = Magyarország, Horthy Miklós aktív hazaárulása által.
K
2022-09-01 at 13:00
Idézet a wikipédiából:
“A kormányzói családot a meghiúsult kiugrási kísérlet után a németek foglyul ejtették, és a bajorországi Weilheim közelében található Hirschberg-kastélyba(wd) internálták. A szögesdróttal körbezárt kastélyt egy SS-század őrizte, a kormányzói párt sétáikon kutyás őrök kísérték. A külvilággal semmi kapcsolatot nem tarthattak, még a Vöröskereszt levelét sem bocsátották rendelkezésükre. 1944 decemberétől ellátásuk egyre rosszabb lett. A kormányzó és családja gyakorlatilag éhezett. A fogságban 1945. január 3-án önként csatlakozott a kormányzói családhoz a kormányzó öccse, Horthy Jenő, aki be tudott csempészni rádiót is a kastélyba, így tudomásuk volt a külvilág eseményeiről.[128][129]”
https://hu.wikipedia.org/wiki/Horthy_Mikl%C3%B3s_(korm%C3%A1nyz%C3%B3)
1945 márciusában Heinrich Himmler kiadta a parancsot: mihelyst a szövetségesek megközelítik a kastélyt, a politikai foglyokat, így a kormányzói családot is ki kell végezni. Ezt azonban Klein SS-Oberführer ellenállása miatt nem hajtották végre: az amerikai csapatok bevonulása előtt két nappal az őrség polgári ruhába öltözve szétszéledt.[128][129]
balfék
2022-09-01 at 12:59
K
2022-09-01 at 12:38
Tisztelettel, nem akarok veszekedni, de hadd kérjem, hogy a török és a magyar helyzetet ne vegyük egy kalap alá, mert sem geográfiai, sem politikai, sem a környező népek miatt nem lehet. Teljesen más helyzetben voltak a haderőben még akkor is erős törökök, mint a megtépázott, kommunisták által is csapzottá vált magyarok. Teljesen más. Nem lehet összehasonlítani. Ahogy azt a gyűlöletet sem, ami nyugatról zúdult, legszívesebben úgy, ahogy van, beolvasztották volna Magyarországot a környező új államokba. Arról ne is beszéljünk, ahogy az olimpiákon, sport rendezvényeken is ott tettek keresztbe évekig, ahol csak tudtak. Mert utáltak mindent, ami magyar. Angol bábállam vagy sem, máshogy nem maradtunk volna meg. Azok legalább korrektül álltak a kérdéshez. A franciák meg azt a módszert vették elő, amivel afrikaiakkal szemben volt szokásuk abban az időben. Ezért, kérem, hagyjuk ezt a törökökkel való megméregetést. Még csak nem is hasonlítható a két ország akkori állapota, helyzete, politikai elszigeteltsége. Amire a kommunista 133 nap is mélységesen rányomta a bélyegét.
Igen, voltak róla gondolatok, hogy aláírják e vagy sem. És megbeszélték, de úgy látták jobbnak a magyarok érdekében, ha aláírják. Mert veszélyesebb lett volna ellenszegülni. Délen francia csapatok, északon a csehszlovákok, dél-keleten meg a románok. Segített volna rajtunk bárki, ha bajba kerülünk? Nem. Senki nem jött volna, ezek meg széttépték volna a maradék csonkaországot is. Nem volt elég haderő, az embereknek meg eleve elege volt a háborúból. Nem volt mindenki ennyire hevesen, harciasan hazafi abban a pillanatban, mint manapság. Ott vannak példának a különböző kiválási kísérletek is, a baranyai-szerb köztársaság, satöbbi. Ha megint harciasra vettük volna, akkor lehet, hogy az ilyenek önmaguktól is leváltak volna inkább. A lélektani helyzet sem volt alkalmas ellenállásra. A katonáink nagy része, a jobbak, már addigra meghaltak, százezer számra az Alpokban, Lengyelországban, Délvidéken, meg Romániában. És habár a háború lezárásakor még így is mindenhol tartották magukat, akik még megmaradtak valahogy, de hazatérésükkor, majdhogynem leköpték, mint az Aranycsapatot a vb döntő után.
A törököknek ellenben, ott voltak a hittestvéreik, ha minden kötél szakadt volna, és az angoloknak, franciáknak sem maradt akkora ereje a térségben, amivel fenyegetni tudták őket. Ezért írom, hogy ne hasonlítsuk a kettőt. Teljesen más, ahogy a két nép is teljesen más. Egy törökért nem hullatnék könnyet, tettek érte eleget. Ha nem jöttek volna ide, az egész első-második világháború nem lett volna. Olyan formában biztos nem. Mert akkor egy erős Magyar Királyság marad itt, a habsburg meg mehetett volna ahová akar, de birodalmat errefelé biztos nem épített volna. De ez már egy másik kérdés, és még hosszabb lenne kifejteni.
Theo
2022-09-01 at 12:55
Ez megint egy hülye cikk.
Hiába nyal a baloldaliaknak, nem értékelik, tessék csak elolvasni a hozzászólásokat.
Már rég nem lenne ország, ha Horthy nincs. A baloldaliak se lennének.
Az is hülyeség, hogy nem volt okos, meg hasonló szemetsegek.(mert okosak csak ők lehetnek ugye szadszesek?)
Közben az ukránok, a csehek és a szlovákok szabadon ünnepelhetik a virtigli náci vezetőiket, ugye?
A numerus claususnak pedig az ország megcsonkitasaval kapcsolatos történelmi oka volt, először ezt kéne kifejteni. (Ráadásul be sem tartották) Senki sem sejthette akkor még a következményeket. Volt elitcsere a szocializmusban is, csak okosan nem adták neki ezt a nevet, de ugyanolyan pusztító volt az eredménye, jól látszik most pl. a tanárok szellemi szinvonalan.
K
2022-09-01 at 12:38
balfék
2022-09-01 at 12:30
Hidd el, hogy tisztelem és megértem álláspontodat.
Sajnos a Horthy állama nem tekinthető másnak mint az Antant Hatalmak bábállamának, Horthy árulásával biztosítva.
Sajnos:
És “mit kellett(tudott) volna csinálnia? “…..:
Olvasd el a korabeli török történelmi eseményeket, és ott pontosan megtalálod az egyedüli megoldást.
Pontosín úgy kellett volna “csinálni” mint ahogyan akkor a törökök tették.
balfék
2022-09-01 at 12:30
K
Szerinted mit kellett(tudott) volna csinálnia? Az rendben, hogy az angolokkal tárgyalt, de egy vérbenforgó-szemű, vérre szomjazó klemanszóval mit tehetett volna, ráadásul a románok itt toporogtak a határon, egy fütty párizsból, és jöttek volna, mint a jól idomított kutya (miközben lindernek köszönhetően nálunk elvétve akadt egy-egy szabad csapatocska). Ne akarjuk már azt is Horthy-ra varrni, hogy Trianonban így döntöttek! Az előzmények már csak az aláírásra adtak lehetőséget. Ha nem teszik meg, lehetett volna máshogy, de ki tudja, hogy az a máshogy mi lett volna, és mennyi áldozattal járt volna. Utólag a legkönnyebb okoskodni. Lehet róla beszélgetni, de adjuk meg a tisztességes bánásmódot.
A novicsokosnak meg üzenem, hogy felejtse el ungvárit, mert a leg”szebb” romsicsignáci színvonalat hozza. Utálatból történész. Vagyis, akiről ír, azt nagyon utálja. Meg is látszik a művein. Objektivitási szint egyenlő a nullával.
K
2022-09-01 at 12:13
balfék
2022-09-01 at 08:27
Olyat soha nem írtam hogy “a holokauszt magyar áldozataiért, és a szovjet megszállásért is Horthy a felelős”, sőt a baloldal ilyen véleményét rágalomnak tartom.
Az akkori nemzetközi bíróságon ilyen tekintetben Horthy Miklós “tiszta” volt!!!!!
A nemzetközi bíróság… NEM ITÉLTE EL…. Horthy Miklóst.
Trianon esetében őt tartom a fő felelősnek, mert a szerződés aláírása idején ő volt a katonai főparancsnok , és az Antant parancsnokok is vele tárgyaltak, például Sir George Russel Clerk brit diplomata is.
A szerződést végül a lényegében erre kinevezett Simonyi-Semadam Sándor kormányának küldöttei, Drasche-Lázár Alfréd rendkívüli követ és Benárd Ágost, keresztényszocialista népjóléti miniszter írták alá 1920. június 4-én.
Valójában ezeknek az aláírásoknak katonai fedezetét Horthy Miklós adta, és az aláírásra is ő utasította a kormányt.
Tehát ez egy sima hazaárulással egyenértékű volt Horthy Miklós részéről.
*******
Ezért tartom jó cikknek a fenti írást, mert realista és valóságos, igazságos, bár nem olyan szempontból mérlegel mint én.
Tehát valós a fenti cikk címe is :
“Nem, tényleg nincs Horthy-szobornak helye az országban”
Bár engem nem zavarna egy Horthy-szobor.
Egy olvasó
2022-09-01 at 12:02
Eddig még a jóindulatú hozzászólók közül senki nem emlékezett arra, hogy Horthy Miklós hadihajós kapitánysága idején harcban megsebesült. Nem hagyta el a hajóját. Magát sebesülten a hajó árbocához köttette, és levezette az ütközetet.
A háború után a Róth (Rákosi) Mátyás nemzetrontó idejében keletkezett az alábbi közvélemény:
1. “Horthy volt az apánk, selyem volt a gatyánk!
2. Hitler lett az apánk, műrostos lett a gatyánk!
3. Sztalin lett az apánk, csupaszon maradt a picsánk!”
egresi istván jános ernő
2022-09-01 at 11:18
Kamcsatka:
Egy hozzászólásában, a Habsburgok miatt, “megrója” a cikk szerzőjét.
Na, akkor idézek neki a Kormányzó Úrtól (mert, e kérdést illetően, ebben jól összefoglalta a lényeget):
„Aki történelmünket ismeri, tudja, hogy éppen egy évvel születésem előtt hozta létre Deák Ferenc, „a haza bölcse”, Ausztria és Magyarország között a „kiegyezést”, ahogyan Budapest és Bécs kölcsönös megbékülését nevezni szokás. Amióta Habsburg I. Ferdinándot 1527-ben megkoronázták, a magyar nemesség és a Habsburgok állandóan viszálykodtak, akárcsak a német-római szent birodalomban a fejedelmek és a rendek. A Kossuth vezetése alatt lefolyt 1848-49-es szabadságharcban a Habsburgokat a magyar tróntól megfosztották, és Ferenc József, az ifjú uralkodó, csakis az oroszok segítségével – akik akkor hatoltak be először hazánkba – tudta uralmát Magyarországra ismét kiterjeszteni. 1867-ben aztán Magyarország ősi szuverenitását újra elismerték. Ferenc József megkoronáztatta magát, és független, alkotmányos magyar kormányt nevezett ki.”
Idézet forrása: Horthy Miklós: Emlékirataim, Európa – História, Budapest, 1993.
Még annyit, már a cikk kapcsán: Európa szívében, hogyan tudtunk volna ellenállni a náci armadának?! Erre én még senkitől sem kaptam választ, de hát mindenről nem tudhatok. A lengyeleken, a szövetségeseik, az angolok és a franciák, mit tudtak segíteni?!
A nácikról (és a komcsikról) lesújtó a véleményem, de ne felejtsük el, az “ajándék a végzettől”, ez alatt a bécsi döntéseket értve, a náciktól (Németország vezetése), és a fasisztáktól (Olaszország vezetése) jött.