A Kúria határozata alapján nem vétkes a sofőr, ha a vele egy irányba haladó kerékpáros váratlanul elé kanyarodik. Az indoklás szerint ugyanis ezzel a kerékpáros megsérti azt a közlekedési szabályt, amely szerint aki járművel irányt változtat, köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni. Mint írják: ha ebben a helyzetben a terhelt minimális (2,5 másodperc) késedelemmel nem észleli a sértett elé kanyarodását, de észlelési késedelem nélkül is elütötte volna a sértettet, cselekménye nem bűncselekmény, nem valósítja meg a közúti baleset okozásának vétségét.
Egy közlekedési baleset miatt indított per ítéletében a Kúria felhívja a figyelmet arra, hogy a kerékpárosoknak is be kell tartani a KRESZ szabályait, különös tekintettel annak 29. § (1) bekezdését, amely szerint aki járművel irányt változtat, köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni. Az adott esetben egy kerékpárost gázoló sofőr ellen indult eljárás, az autós elé ugyanis hirtelen, jelzés nélkül kanyarodott ki a kerékpáros. Az irányadó tényállás alapján az volt megállapítható, hogy a sértett váratlan balra kanyarodása folytán kialakult közlekedési helyzetben – függetlenül attól, hogy 2,5 másodperc észlelési késedelme állapítható meg – a terhelt az általánosan és így tőle is elvárható intenzív fékezés mellett sem háríthatta el – minden kétséget kizáróan – a sértettel való ütközést, a baleset bekövetkezését. A Kúria szerint a sértett közlekedési szabályszegése idézte elő a közvetlen baleseti veszélyhelyzetet és indította el a balesethez vezető okfolyamatot. A terhelt felelőssége a baleset el nem hárításában nem állapítható meg, így tette nem bűncselekmény – olvasható a Kúria közleményében.
Forrás: PestiSrácok.hu; Fotó: Magyar Mentőmotor Alapítvány
kbandi1
2019-04-15 at 19:23
A közlekedésnek vannak íratlan szabályai. A gyalogos nem gyalogolhat be a mély vízbe, kivéve, ha búvárfelszerelése van, de akkor már nem gyalogos.
A közlekedés elemi szabályait gyerekkorban kell megtanulni. Akinek csöki volt a családja ott a tanulás elmarad.
A közúti közlekedésnek azért vannak szabályai, hogy szervezetté tegye a balesetek elleni védekezést, nem beszélve a vasúti, légi, vagy vízi közlekedésről.
Sohasem vizsgáztam bicikli kreszből, mégsem hajtottam gyalogosok közé, sőt még teherautó elé sem. Az autóvezetői vizsgát érettségi után tettem le, több, mint 55 éve, több kategóriából. Gyakorlatban is kipróbálhattam, hogy létezik közlekedési erkölcs, nem csupán a szabályokra, hanem arra a belső hangra is figyeltem szót fogadva magamnak. A mindennapi életben is erre lenne szükség.
Kerültem ugyan árokba, ugyan akkor még a téli gumi sem volt divat, sőt biztonsági övet sem használtam vagy 20 évig, mégsem estem ki a vezető ülésből.
Valamikor óvatosságnak nevezték, aztán jött a defenzív taktika, a rutinfeladatok vizsgáztatása, stb.
Most is azt tartom, hogy tanulni nem szégyen, gyakorolni hasznos, és nem akrobataként kezdi senki sem a vezetést, sőt még a gyalogolást sem.
Az előttem szólóval nem értek egyet, még előbbről pedig vizsgát tenni lehet, de a közlekedési tragédia oka sokszor az, hogy a hibát elkövető másnak okoz bajt. A józanság alapállás, mindenkinek balesetmentes éveket!
Tobi
2019-04-15 at 15:12
Ja persze!
Ennyi erővel a gyalogosoknak is mind KRESZ vizsgát kéne tenniük. Ők is részt vesznek a forgalomban.
Hülyeség.
Az ágyból meg csak bukósisakban láthatósági mellényben a f….ára akasztott viharlámpával szabad felkelni. Máskülönben nagyon veszélyes.
valaki
2019-04-15 at 22:23
Nem kell tanulni a KRESZ-t. De attól még be kell tartani, csak úgy sokkal könnyebb ha ismeri az ember.
A biciklisnek pedig egy fontos szabály is kell ismerni, és annak megfelelően közlekedni, őt max 1 kg rongy védi míg az autóst közel 1 tonna vas. A temető fejfára hiába írjak, hogy neki volt igaza.
Béla
2019-04-15 at 14:03
Eleve be kellene vezetni a kresz vizsgát a kerékpárosoknak is. Röhej, hogy a forgalomban részt vehet olyan is akinek lövése sincs a táblákról, szabályokról.