Magyarország akkumulátorgyártó nagyhatalom lesz – vagy legalábbis nagyon errefelé haladnak a dolgok. A múlt héten jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági miniszter, hogy a dél-koreai SK Innovation második gyárát fogja felépíteni Komáromban, és folyik a szintén koreai Samsung gödi gyárának bővítése. Továbbá komoly esély van arra, hogy hamarosan a kínaiak is üzemet létesítenek Magyarországon.
Úgy tűnik, hogy Szijjártó Péter külügy- és külgazdasági miniszter kedvenc elfoglaltsága az autógyárak Magyarországra telepítése lett. Már folyik két nagy német beruházás: a kecskeméti Mercedes bővítésén túl a debreceni BMW-üzem építése is hamarosan megkezdődik.
Úgy látszik, hogy ezután az ázsiai gyártókon a sor. Az elektromos gépkocsik egyre nagyobb piaci részesedést szereznek, és minden jel szerint a jövő a villanymeghajtásé.
1500 dolgozóra lesz szükség Komáromban
Az SK Innovation-nek van már egy gyára Komáromban, amely már teljes kapacitással termel. A jelenlegi 4,7 gigawattóra termelést 55 gigawattórára bővítik, amihez a tervek szerint újabb 1500 dolgozóra lesz szükség. A cég elsősorban a Volkswagen és a Mercedes beszállítója, és ezzel több százezer elektromos autóhoz elegendő akkumulátor előállítását célozza meg.
A Samsung Gödön már szintén megkezdte a termelést. Ott az egykori plazmatévé-üzem helyén fejlesztik az új gyárukat, bár a helyi lakosság nagyon megosztott az ügyben és sokan félnek a környezetkárosító hatásoktól. Ám ha sikerül megoldani a gondokat, akkor a Samsung mintegy 55 ezer autóhoz elegendő akkumulátort fog gyártani, szintén a német piacra.
A koreaiak több százmilliárd forintos beruházása mellett eltörpül a japán GS Yuasa 9 milliárdos miskolci üzeme, de azért érdemes erre is figyelni. Méghozzá azért, mert ez a cég a világ öt legnagyobb akkumulátorgyártója közül az egyik. Pedzegetik, hogy esetleg hamarosan bővülnének. A japánok terjeszkedését azonban korlátozza az, hogy a németek inkább a koreaiakkal üzletelnek szívesen. A japánok pedig az amerikai piacon erősek. Például a Tesla fő akkumulátor-beszállítója a Panasonic.
Kínaiak is jönnek
Emellett előkészületben van egy kelet-magyarországi kínai gyár, ahol feltehetőleg szintén aksikat állítanának elő. Erről Szijjártó Péter tett említést, és annyit el is árult, hogy egy 110 millió dolláros projektről van szó. Sajnos más egyéb információval nem szolgált a miniszter. Tippünk szerint ez a BYD nevű kínai cég lesz, amely ma már a világ legnagyobb elektromos autógyártója.
Kiemelt kép: MTI/Ujvári Sándor
zolatiguszti
2019-03-15 at 22:45
Géza Nagy Zacskózzad tudod kidet! Ha olyan hülye vagy hogy nem érted mi az hogy termékcsoport a kereskedelemben akkor szálljál magadba!
Nem lehetsz annyira ökör hogy nem érted, ha bort árulsz és nem veszik a bort akkor hordó se kell? Se permetszer a szőlőre, se szőlőprés?
Mi frásszal vagyunk beljebb hogy Magyar cég gyárt BMW elektronikát, amikor nyakig vagyunk autógyárakkal?
Tényleg nem bírjátok felfogni, hogy mindegy hogy olaj, autó vagy banán, ha egy ország gazdasága csak egy lábon áll-értsd bevételei zömmel egy termékcsoporthoz kötődnek akkor ezen termékcsoport iránti kereslet csökkenés bedönti az országot.Egyszerűen azért mert egy helyről jön a pénz.
Gyártottunk mi régen mást is, pl Erőmű hűtőtornyokat sivatagos országokba Magyar szabadalom alapján.És sok helyen adunk el vízügyi dolgokat, technológiát.Más termékkörökben is el kellene indulni sürgősen.
Ha kisebb lenne a pofád és többet olvasnál tudnád Orbánék is várják a következő világválságot.Márpedig akkor nem veszik 5-ével az autót.
Érthető már miről beszélek?
csakafidesz
2019-03-07 at 15:41
“A 3. pontot egyúttal Csakafidesz hozzászólónak is ajánlom. Egyúttal felhívom a figyelmét, hogy ólomakkumulátort iszonyú mennyiségben és kitűnő minőségben gyárt a Jászplasztik”
—————————————————
Örvendek. Rakjál a kocsidba ilyen akkut és vásároljál egy bikáztató kábelt is hozzá, hátha valaki megsajnál és ad az indításhoz áramot.
Nézzük_magát_a_dolgot
2019-03-07 at 16:46
No igen, ami hazai, az egyeseknek csak rossz lehet.
Nézzük_magát_a_dolgot
2019-03-07 at 10:28
6) Majdnem elfelejtettem, hogy a bombasztikus címadással is óvatosnak kell lenni… Mind a BYD, mind más cégek számunkra alig felfogható méretű beruházásokat készítenek elő nyugateurópai országokban (többek köztött Németországban). Az se mindegy, hogy egy beruházás milyen technológiai folyamatokat ölel fel. A Samsung Gödön pl. biztos, hogy akkumulátorcellákat is (fog) gyárt(ani), ez technológiailag komoly dolog. A YUASA egyelőre a kész cellákat “konfekcionálja” azaz összeszerel. Ha a tervbe vett beruházások csak “konfekcionálnak”, tehát adott járműhöz illeszkedő lemezházas-csatlakozós egységeket szerel össze, az technikailag nem túlzottan mutat túl az olyan szerelőtevékenységeken, mint pl. a SANY0 dorogi befuccsolt tevékenysége, ahol a rabszolgák tömege hátgörnyesztő munkával ponthegesztett. Az alaptevékenységek közül egyelőre a tatabányai rézfólia gyártás nagy durranás, de nem hallottam még az alufóliáról, a diafragmáról, a Li-átmenetifémoxid katódanyagról, a nano-szén vagy grafit anódanyagról, a LiPO6 vagy LiBF4 elektrolitanyagról, a propilénkarbonátról. Ne járjunk a fellegekben, örüljünk annak, ha egy korszerű beruházás akár csak részfeladatokra is létrejön.
Nézzük_magát_a_dolgot
2019-03-11 at 19:19
Bocs, természetesen nem LiPO6, hanem LiPF6 – figyelmetlen voltam, bocsánat!
Hesslerezredes
2019-03-07 at 09:18
Én ezt még ifjú titánként úgy fogalmaztam meg, hogy magyar p..unciba magyar f..ütyit!!!
Nézzük_magát_a_dolgot
2019-03-07 at 09:02
1) Én a kínai beruházásokat nagyon óvatosan kezeleném, a szolnoki citromsavgyár lassan egy évtizedes múltú projektjét évente újra meg újra bejelentik, hogy most már aztán tényleg! Ámbár a kínai CATL lengyelországban tényleg épít akkumulátorgyárat, reméljük, a BYD is komolyabb cég, mint a citromsavasok. De egy jótanács az újságíróknak: ha egy beruházó tárgyal a hazai ügynökséggel, azt nem illik világgá kürtölni, csak ha már bejelentették. A beruházók nagyon érzékenyek az ilyesmire, akár hátat is fordíthatnak, mert az elhamarkodott kiszivárogtatás a tárgyalási alkupozícióikat rongálja, miközben több országgal is egyezkednek. (Lásd a kassai újságok annak idején nagy hangon hirdették, hogy a BMW velük tárgyal, oda megy a BMW és nem Miskolcra. Hát tényleg nem Miskolcra ment…).
2) Valami zavart érzek az erőben a komáromi beruházást illetőleg. Az 55 gigawattóra kapacitás lenyűgözően hangzik, de ez mekkora időtávlatban valósulhat meg? A már épülő első komáromi gyár kapacitását a Reuters 7,5 GWh-ban adta meg, a mostanában bejelentett második gyár kapacitását a cég nem adta meg, de szakmai források azt is 7,5 GWh-ra vagy annál valamivel nagyobbra becsülik. Akárhogy adom össze, nem jön ki az 55. Bár igaz lenne…
3) A miskolci Yuasa akkumulátorgyár egyelőre nem a tisztán elektromos meghajtást célozta meg. A LiFeP alapú típus elsősorban az ólomakkumulátor kiváltója hagyományos belsőégésű motoros járműveknél illetve a fékezés energiavisszatáplálását hasznosító hibrideknél. Persze ez is óriási technikai és pénzügyi jelentőségű lehet, ha majd teljes vertikumban kiépül. Indítás-világítás-gyújtás (SLI) területen a A LiFeP akkumulátor nagy pályát futhat be, amíg jobb nem lesz, mivel majdnem minden tekintetben felülmúlja az ólomakkumulátort (kivéve, hogy magasabb az ára).
4) A 3. pontot egyúttal Csakafidesz hozzászólónak is ajánlom. Egyúttal felhívom a figyelmét, hogy ólomakkumulátort iszonyú mennyiségben és kitűnő minőségben gyárt a Jászplasztik.
5) Zatyi József úrnak (fb) pedig azt üzenem, hogy minden nagy beruházáshoz kell egy csomó apróság: tőke, technológia, perspektívikus termék, gyártási hagyomány, vállalati világhírnév, értékesítési háttér – ez a legutóbbi a legnagyobb kihívás. Ötlet önmagában semmit sem ér, hiába akarnánk Fischerbócsán tengeralattjárókat építeni saját tervek alapján. De ha valakinek, pl. Önnek van világraszóló ötlete nagy volumenben eladható termékre, alapíthat rá gyárat, a vállalkozások olyan pénzügyi támogatást kapnak mostanában beruházásra, amire még sohase volt példa. Csak könyörgöm, ne árnyékoló- és redőnygyárat alapítson, mert ezeket a termékeket mifelénk már 50%-os árengedményel kell az emberekre rásózni (nyugdíjasoknak további engedmény, hahaha).
csakafidesz
2019-03-07 at 15:38
A Yuasa a japán motorbiciklik akkuja. Kicsik, erősek és 90 fokos dőlést is kibírnak. Autókhoz is van Yuasa, de nem különösebb, csak drága.
Nézzük_magát_a_dolgot
2019-03-07 at 16:45
Nem bírja fölfogni, hogy a YUASA eddig az ólomakkumulátorokkal foglalkozott, de belekezdett a lítium-ion akkumulátorok gyártásába, és Miskolcon is ilyenek fognak készülni. Az általa kifejlesztett LiFePO4 katódos Li-ion akkumulátorok kifejezetten alkalmasak autók SLI (Indító-világítás-gyújtás) alkalmazásához (másra is). Hagyja már a drágalátos ólomakkumulátorait, lépjen már túl a szolfézstanári-óvóbácsi szintű műszaki okoskodáson. Nagyon restellem, bogy ilyen faragatlan vagyok, de nem bírom, hogy mélységesen tájékozatlan emberek kioktassanak.
zolatiguszti
2019-03-13 at 14:11
Esetleg hozhatnánk más típusú befektetőket, és esetleg nem csak EU-st, vagy Japánt, vagy Kínait, vagy USA-t .
lehet nevetgélni de ha nem diverzifikálunk a gazdasági kockázat szintet lép és nem egyenesen arányosan a kiépült ipar méretével.Amikor kieső bevétel van,akkor a kieső minden kis része jelentőségében sokkal nagyobb gazdasági hatású mint maga a nominális összeg.
csakafidesz
2019-03-06 at 18:59
A legjobb Európában gyártott akkumulátor a szlovén TAB. Követlenül az ólombánya mellett van, amelyik az Osztrák-Magyar Monarchiát is ellátta ólommal.
zolatiguszti
2019-03-06 at 19:25
Ólomakkuk már erősen nem a jövő.
:o)
2019-03-07 at 10:26
Attól függ, hogy mire. Indító akkuként nincs jobb és olcsóbb…
csakafidesz
2019-03-07 at 15:35
:O)
A TAB egyáltalán nem olcsó. Igaz némelyik Bosch drágább de nem jobb. Nekem ez a tipus van a kocsimban:
https://www.arukereso.hu/akkumulator-c3660/tab/magic-55ah-560a-jobb-p276979975/#
Kifejezetten erős és megbízható akku.
ciki
2019-03-06 at 18:22
Érdekes, hogy ebbe a ditatúrába ahol rabszolgatörvény van, a gazdaság fenntarthatalan, mégis jönnek a befektetők. Senki nem szólt nekik az Orbán fasiszta rezsimjéről?
László Virág
2019-03-16 at 20:18
Haha! Nagyonjó! 🙂
Stefan
2019-03-06 at 17:57
Ohhh neee, már megint beruházások?!
Nem fenntartható!!!
O1Géniusz