A Ferihegyi Repülőtéren, az idei évet nem számítva, áldatlan állapotok uralkodtak: zsúfolt, órákig kell sorba állni és mindenhol maffia módszerekkel igyekeznek kifosztani az utasokat. A mostani tulajdonosokat nem nagyon érdekli az egész káosz, nekik így is megfelel. Ezért fontos az a hír, amelyet a múlt héten a Bloomberg hírügynökség repített világgá: állítólag egy magyar befektetőkből létrejött konzorcium megvásárolná a Budapest Airportot. Ez reményt adna arra, hogy végre megszűnjenek a harmadik világbeli állapotok és megindulhatnának a szükséges fejlesztések. Ez elemi érdeke a nemzetgazdaságnak, és nem egy nacionalista rémálom, ahogy az ügyet bizonyos körök igyekeznek hamisan beállítani .
Pénzgyárként működik
A Ferihegyi repülőtér ügye évtizedek óta napirenden van és valami soha sincs rendben vele. Mára már nyilvánvaló, hogy a fejlesztések hiánya és a kapacitásának szűkössége Budapest és Magyarország fejlődésének egyik gátja. A jelenlegi tulajdonosok alapvetően pénzgyárnak tekintik és a fejlesztésekkel nem törődnek. Csak akkor költenek rá és ruháznak be valamennyit, ha nagyon muszáj, vagy ha nagyon megéri nekik. Ez a stratégiai fontosságú közlekedési csomópont tulajdonképpen nem szolgálja a hazai fejlődés igényeit, csupán csak a külföldi tulajdonosok profitéhségét elégíti ki.
Indotek, és akik mögötte vannak
A Bloomberg gazdasági hírügynökség a múlt héten repítette világgá azt a hírt, hogy egy magyar ingatlanfejlesztő konzorcium szeretné megvásárolni a Budapest Airportot. A Bloomberg által megnevezett Indotek Csoport vezetője Jellinek Dániel sajtóhírek szerint elismerte a vásárlási szándékát. De a gond ezzel az, hogy az Indoteknek erre egyszerűen nincs elég pénze. A Bloomberg is így gondolhatta, és megnevezte a MOL-t, mint lehetséges vevőt. Ez így már más, hiszen a magyar óriásvállalatnak bizonyára elegendő forrása van egy ilyen akvizícióra. Emiatt az Indotek csak egy konzorciumot szervező cég, és a valódi vevők a konzorcium tagjai lehetnek, mint például a MOL, de vannak olyan piaci híresztelések, amelyek szerint az OTP is valamilyen módon érdekelt lehet az ügyben.
Gyurcsány elkótyavetyélte
A Ferihegyi Airportot, mai hivatalos nevén Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret még 2005-ben privatizálta a heveny pénzhiánnyal küzdő Gyurcsány-kormány. Tulajdonképpen elkótyavetyélték, eladták az első vevőnek, aki szembejött velük az utcán. Csak a napi túlélés számított, az, hogy hétről-hétre valahogy fenntartsák a fizetőképességét, Kóka János pedig világgá kürtölte, hogy milyen stratégiai lépés történt a magyar infrastruktúra fejlesztésében. Ennek az előnyeit élvezik a manapság órákat sorban álló emberek, akik nyilván hálásak az egykori gazdasági miniszternek. Igaz, hogy a koronavírus-járvány miatt ma szinte üresen kong a repülőtér, de ez feltehetően csak átmeneti állapot és ha normalizálódik a turizmus helyzete, akkor újra zsúfoltság és túlterheltség lesz a jellemző. Tehát Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnököt átverték vagy hagyta magát átverni, de ez így utólag már mindegy is.
Kevesen tudnak annyi pénzt összeszedni itthon, amennyibe jelenleg kerül a Budapest Airport
Persze mindehhez pénz kell, és nem is kevés, a válság előtt a Budapest Airport értékét hárommilliárd dollárra becsülték, a HVG úgy tudja, hogy koncesszió értéke mindössze hétszáz-nyolcszázmilliárd forint. Egy biztos, hogy ennyi pénzt csak kevesen tudnak összeszedni Magyarországon, vagy az is lehet, hogy ez a konzorcium bevásárlása csak egy átmeneti állapot, és a végén a magyar állam lesz az új tulajdonos. Hasonló történt a Mátrai Hőerőmű esetében, ahol a német RWE konszern közvetlenül egy cseh-magyar konzorciumnak adta el az ország második legnagyobb erőművét, ami néhány hónap múlva átkerült állami tulajdonba. Könnyen elképzelhető most is egy ilyen forgatókönyv.
Orbán Viktor mindig is ellenezte a Ferihegy eladását
Orbán Viktor 2005-ben, az akkori ellenzék vezetőjeként határozottan ellenezte Ferihegy eladását, főként, akkor ha a vevők külföldiek. A miniszterelnök akkor, és most is úgy véli, hogy stratégiai iparágaknak nemzeti tulajdonban van a helye. Ezt az utóbbi évtizedekben többször világossá tette, és kormányra kerülése óta következetesen ennek a szellemében politizál. Kifejtette, hogy a bankszektornak, az energiatermelésnek és szolgáltatásnak, a kiskereskedelemnek és közlekedési infrastruktúrának hazai tulajdonban kell lennie. Ez az ő értelmezésében nem valami hóbortos nacionalizmus, hanem egy alaposan végiggondolt koncepció. Gondoljuk csak végig mi is: Ferihegy az ország egyetlen valamirevaló nagy kapacitású repülőtere. 2019-ben 16,2 millió utas használta és a világ minden részére biztosítja az összeköttetést. Itt érkeznek hazánkba a turisták milliói, akik benépesítik a szálláshelyeket, éttermeket, vagy ha tetszik, a romkocsmákat. Vagyis Ferihegyen múlik egy egész iparág sorsa, amely a GDP tíz százalékát adja. Tehát az egész ügyben sokkal több forog kockán, mint az az évi száznyolcvanmilliárd forint, amit egy évben hoz légikikötő a jelenlegi tulajdonosoknak. A külföldi tulajdonosnak azonban ez a befektetés csak egy üzlet a sok közül, és csak profitot akar rajta termelni. Ez az ő szempontjukból rendben is van, mert egy kanadai nyugdíjalapnak mindegy, hogy mi van Budapesten, vagy mi történik a magyarországi turizmussal.
A kanadai nyugdíjasok így is, úgy is megkapnák a pénzüket
Jelenleg 55,44 százalékban a kanadai közszolgálati nyugdíjalap, 23,33 százalékban egy szingapúri állami alap és 21,23 százalékban egy québeci befektetési alapkezelő birtokolja a Budapest Airportot. Ők mindössze annyit fejlesztenek, hogy legalább megpróbálják szinten tartani az utasok kiszolgálását, törekvésük azonban nem sok sikerrel jár: órákig kell sorba állni, gyakran harmadik világbeli állapotok uralkodnak a reptéren. Égető szükség lenne a bővítésre, a színvonal emelésére, a parkolás, a büfék és minden más szabályozására és rendbe tételére, ehhez pénz kell, és nem is kevés. Ám aligha várhatjuk el a kanadai nyugdíjasoktól, hogy ilyesmire a világ túlvégén pénzt áldozzanak. Mindenkinek jobb volna, ha eladnák, ők megkaphatnák az eddig bezsebelt hasznuk mellett a vételárat, ami szintén szép kis profitot eredményezhetne a számukra.
Ferihegy visszavásárlása nemzetgazdasági érdek
Látható, hogy Ferihegy nemzeti tulajdonba vételében nincs semmi különlegesség, az egy logikus és kézenfekvő gazdasági törekvés. Hatalmas fejlesztéseket kellene végrehajtani és nemcsak magán a repülőtéren, hanem az odavezető utakon és vasutakon. Ez egyszerűen a magyar gazdaság elemi érdeke, vagy ha úgy tetszik, akkor nemzetgazdasági érdek.
Fotó: PS
hivő
2020-10-15 at 17:43
Bocsásson ki a kormány Ferihegy
részvényeket-t és vegyük meg
mi kisemberek.Lehet hogy
több lesz a nyereség
rajta mint az államkötvényen.
Én benne lennék.
sorry
2020-10-14 at 16:33
Nincs elég információm és tudásom ahhoz, hogy véleményt fogalmazhassak meg, Ezredes.
Először megörültem, visszajön Ferihegy és mire lezajlik a “biznisz” a járvány is elmúlik. Helyette mit olvasok? A kanadai részvényesek helyett izraeliek kezébe kerül, a kockázat viszont a miek. (Ha jól értem). Várok egy kicsit, mi fog még kiderülni!? Bízom a kormányunkban,, hogy a számunkra legjobb üzletet fogja megkötni.
Hesslerezredes
2020-10-14 at 15:39
Nekem az a gondom, hogy amikor baromira pénzről, az ország érdekeiről van szó rettenetes pénzek kockán forgása mellett, akkor ehhez a témához csak mi páran szólunk hozzá.
A qrv életbe nem ennek kéne a legfontosabbnak lennie???!!!! -ehelyett ott, ahol nácik leszólnak egyébként rendes embereket, töméntelen hozzászólás van (jogosan és érthetően persze), de gyerekek: a gazdaság a legfontosabb!
B. Clinton asztalán állítólag volt egy cetli egy felirattal: “The economy you fool!” = ‘A gazdaság te hülye!’ volt a jelentése, hogy tudniillik a legfontosabb a gazdaság.
Függetlenül attól, hogy Clinton nem a kedvencem, ebben mégis hatalmas igazság volt.
Hesslerezredes
2020-10-14 at 15:15
Kedves Namond! Önnek alapvetően igaza van. A modern kapitalizmus világában mindenki valahol a bankok markában van, ahogy mindannyian szülész-nőgyógyász-gyerekek vagyunk…, ha érti mire gondolok? :)))))))))))))))))))))))) (mit mond a szülész-nőgyógyász este, ha bemegy a kocsmába? – Jé, arcok!)
Én sem vagyok elájulva és megvezetve sem, hogy most tyűha mennyire magyar nemzeti kézben lehet Ferihegy. Kb. annyira lenne, ahogy a MOL van nemzeti kézben, meg az OTP, nem sorolom.
A nemzeti kérdés a világkapitalizmus totálisan összefonódott világában (lásd a ‘Hálózat’ c. amerikai filmet 1975-76-ból) a helyiek nem többek lokális bennszülötteknél, akikkel csak annyit gondolnak a pénz urai – jó esetben!! -, hogy kapjanak annyit, amitől befogják a pofájukat, azon felül: kuss!!. Természetesen én is bennszülött vagyok, csak nincs háncs-szoknyám és esténként nem ugrabugrálok egy tábortűz körül…:)))
Bizony-bizony Marx-nak a kapitalizmus természetrajzát illetően szinte mindenben igaza volt, persze az általa javasolt megoldás módja már nem volt működőképes.
Okos lokális patrióta bennszülött kormány – mint a határértékszámításban – tudva, hogy sohasem érheti el az abszcisszát – folyamatosan törekszik rá. Mire is? Arra, hogy nem felrúgva a kapitalista piacgazdaságot, mégis legyen minél több vagyontárgy állami tulajdonban!! Minden, ami a KÖZ-t szolgálja közvetlenül. Közművek, utak, vasutak, erdők, folyók, tavak, levegő, termőföldből minél több és olyan marginális vagyontárgyak is, mint a nemzetközi repterek.
Namond
2020-10-14 at 13:43
Hesslerezredes
Budaörsön csekély infrastruktúrával viszonylag kis beruházással csak a charter járatokra gondoltam.
Hasonlóan csekély infrastruktúrájú CARGO repterekkel.
Igaza van konkurens reptereket kell létesíteni.
“Nemzeti légitársaság” meg nincs a világban, valamennyi a globális nagytőke tulajdona a bankokon keresztül.
Az a légitársaság amelyik nem akar osztozni a profiton a bankokkal, hamarosan becsődöl.
tarcsa,
Értem én, az Indotech csoport izraeli befektetői úgy szeretnének eljárni, hogy saját tőkéjüket kímélve, a hazai bankok átvállalják a kockázatot, a törlesztő részleteket a kormány.
A nemzeti érzésre apellálva hiú balekot szeretnének felfuttatni.
Minden izraeli befektetővel úgy járunk, mint a Traubiszódával, úgyhogy óvatosan.
Izrael nem ad ki köztörvényes tolvajokat, csalókat és sikkasztókat sem, viszont simán indulhatnak a knesszetbe képviselőként, miután megszedték magukat.
Logikus
2020-10-14 at 12:53
Hát igen, ballibek a kótyavetyéléshez nagyon értenek, de ahhoz, hogy valamit építsenek, vagy fejlesszenek már NEM.
Karoly
2020-10-14 at 11:55
Igaz
Hesslerezredes
2020-10-14 at 10:13
Namond-nak: Budaőrs nem fejleszthető. Ott egészen egyszerűen nincs elég hely. Kecskemétet kihagytam az előbbi kommentemből (tudom, az most katonai reptér), de közel van Budapesthez, és legfeljebb a Grippeneket áttelepítjük Szolnokra. Pápa is szóba jöhet. Annyi lehetőség van/lenne, hogy nem is tudom felsorolni.
Én a befektetők helyében most inkább ezekben gondolkodnék, meg egy hazai légitársaság gründolásán. Egy ország a nemzetközi légiközlekedési piacon akkor alkuképes, ha van saját “nemzeti” légitársasága – ti. ha a külföldi légitársaságok lesz…nak egy desztinációt, akkor fel lehet mutatni, hogy oké, akkor megoldjuk mi, továbbá, ha túl drágán repülik a kurrens desztinációkat, akkor a hazai légitársaság árletörésre is jó.
Hesslerezredes
2020-10-14 at 10:08
Ferihegy a szó szoros értelmében aranytojást tojó tyúk volt. És veresjani ezt vetyekótyálta el sz…érhú…ér’.
Azért, hogy legyen alku-pozíciónk az lenne a megoldás, hogy egy-két vidék repteret felfejlesztenénk, mindenekelőtt a Debreceni Repteret. Vagy Szolnokot. Esetleg Kunmadarast. Nyilván itt a szárazföldi infrastruktúrát kellene hozzájuk igazítani (baromi gyors gyorsvasúttal Budapest felé).
A kótyavetye-szerződésben persze vannak arra is korlátozások, hogy a magyar állam vállalta, hogy nem teremt konkurrenciát Ferihegynek, de hát van a jó öreg “clausula rebus sic stantibus” -jogelv is….
Az a vicc, hogy tkp. az egész ország egyetlen hatalmas repülőtér, síkság síkság hátán és mi úgy ragaszkodunk Ferihegyhez, mintha a sivatagban teleraktuk volna a hátizsákunkat homokkal és cipeljük, cipeljük 1000 km-eken végig, miközben az út végén is annyit rakhatnánk bele, amennyit akarunk.
Azt kevesen tudják, hogy a légiirányítás ma már Budapestről el tudja látni a közelkörzeti (ún. torony) irányítást az ún remote-control keretében bárhol (teljesen ki van építve a terem, csak a reptéren kell kamerákat elhelyezni, meg mindenféle érzékelőt), és várható, hogy hamarosan Budapestről fogják a debreceni reptér toronyirányítását megoldani.
Az átrepülő forgalomnak meg semmi köze Ferihegyhez (most nem arról beszélek, hogy természetesen az innen és ide szálló gépeket persze be/ki kell kapcsolni az átrepülő forgalomba/ból is).
Volt némi közöm Ferihegyhöz és a légiforgalmi irányításhoz is anno.
Tiszta hülyék vagyunk, hogy hagyjuk magunkat kifosztani.
Királytigris
2020-10-14 at 09:37
Fletó annak idején ezt is elkúrta, a MALÉV kifosztásával és eladásával együtt.
tarcsa
2020-10-13 at 23:02
Sajnos az Indotech csoport mögött kizárólag izraeli befektetők vannak. Azok tőkéjét próbálják gyarapítani. Nemzeti sosem lesz, legfeljebb névleg, viszont minden pénzt ki fognak sajtolni ilyen-olyan felújításokra, fejlesztésekre. Ők soha egy petákot nem fognak beleinjekciózni. Csak kivenni!
Namond
2020-10-13 at 22:52
Ez egy nagy hülyeség.
A magyar gazdaságnak, vagy ha úgy tetszik, akkor nemzetgazdaságnak nem érdeke, egy 15 év alatt lelakott létesítmény megvételére 100-1000 milliárdokat költeni.
Majd felújítani és fejleszteni. És persze a tömegközlekedési, METRO, kapcsolatot, esetleg egy vasúti csomópontot is kiépíteni.
Belátom, az Indotech Csoport és vezetője Jellinek Dániel üzletet lát reptér megszerzésében, majd – média nyomással – emelt áron tovább adásában (az államnak).
De sokkal jobban megérné, nem csak az államnak, de az Indotech Csoportnak is, a budaörsi reptér nemzetközivé fejlesztése, sőt akár Soroksár déli, Újpest északi részén egy (vagy egy-egy) CARGO reptér építése.