Oktatási minimumról szóló megállapodást írtak alá pedagógusok, oktatók, valamint ellenzéki pártok képviselői hétfőn Budapesten.
Pilz Olivér, aki az oktatási minimum kidolgozását január 28-án, a Kossuth téren tartott demonstráción jelentette be, a Tanítanék nevében kiemelte: azért kezdték el szervezni a dokumentum kidolgozását és aláírását, mert az oktatást nemzeti ügynek tartják, ami közvetlenül vagy közvetve mindenkit érint.
Hozzátette:
Az oktatás kiszámíthatóságának, stabilitásának nemzeti érdeknek kell lennie, de a tapasztalatok azt mutatják, ma nagyon rosszul működik Magyarországon. Szerintük a jelenlegi oktatáspolitika megbukott, ezt a kormány is látja, változásra van szükség.
Megjegyezte:
A kormány az elmúlt időszakban olyan változtatásokat vezetett be, ami még közelebb lökte a szakadékhoz az oktatást.
Kitért arra is: a kormány nem hajlandó az együttműködésre, a párbeszédre sem a politikusokkal, sem a tőlük független társadalmi szereplőkkel, együttműködés helyett megpróbálja lejáratni az autonóm civil szervezeteket, akik tenni akarnak az oktatásért.
Kifejtette: a dokumentum alapvetése, hogy a gyerekek érezzék jól magukat az iskolában, ez ma nincs így. Kiemelte az autonómia hiányát, a centralizációt, ami ma lényegében ellehetetleníti az oktatást. Szabadságra van szükség az iskolákban – hangoztatta, s kiállt a szabadság mellett az iskolák fenntartásában is. Kitért a finanszírozás területére, ebben Magyarország szerintük alulteljesít. Kijelentette: néhány év alatt a GPD 6 százalékát el kell érni e téren, és a pedagógusok bérét is tovább kell emelni.
A túlterheltség a tanárok és diákok oldaláról egyaránt jelentkezik, ezt csökkenteni kell
– hangsúlyozta.
Modern, személyközpontú módszertant is sürgetett, s kiemelte: az iskola alapfeladata az esélyteremtés.
Pásztor Erzsébet, az Oktatói Hálózat képviselője kiemelte: a felsőoktatásban biztosítani kell az intézmények autonóm működését, meg kell szüntetni a kancellári és konzisztóriumi rendszert, vissza kell állítani az egyetemi vezetők és testületek, a szenátusok jogait, vissza kell adni az egyetemek döntési jogát a szakok indítására.
Kitért arra, hogy partnerségen, párbeszéden alapuló felsőoktatás-politikára van szükség, növelni kell a terület részesedését a nemzeti jövedelemből, meg kell változtatni az intézmények finanszírozásának rendjét, növelni kell az oktatói béreket, s az oktatási módszerekre alapozva kell megújítani a tanárképzést. Újragondolnák a hallgatói önkormányzati rendszert is. Közölte: társadalmi vitára bocsátják a dokumentumot, elküldik azon pártoknak is, amelyek nem vettek részt az egyeztetésben.
Niedermüller Péter, a Demokratikus Koalíció alelnöke fontosnak nevezte, hogy az oktatási minimum kiáll a szabad, nyitott és befogadó iskola mellett. A dokumentum világossá teszi, hogy nincs szükség a rengeteg “ostoba lexikális anyagra”, helyette a problémák megoldására alkalmas készségek kellenek. Az egyenlő esélyek megteremtése is fontos
– tette hozzá.
Juhász Péter, az Együtt elnöke kijelentette, hogy az oktatási minimum teljesen lefedi a pártjuk programját. Egy szabad világot képzelnek el – mondta, és kiemelte, hogy a dokumentumban megjelenik a gondolkodásra nevelés. Megjegyezte: az Együtt hétfőn kezdeményezi, hogy a kormánypártok is vállaljanak részt egy etikai kódexben: azaz ne kampányoljanak oktatási, egészségügyi intézményekben.
Hadházy Ákos, a Lehet Más a Politika társelnöke úgy fogalmazott, hogy “komoly hazugságáradatban élünk”. Szavai szerint azért születtek “elképesztően primitív tankönyvek”, mert “ellopták” az oktatási reformot, így nem maradt pénz, valamit azonban fel kellett mutatni.
Bősz Anett, a Magyar Liberális Párt ügyvivője olyan ideális iskolarendszert vizionált, amelyben az ember: a diák, a tanár, a szülő a fontos. Azt mondta, abban bízik, hogy a demokrata ellenzék pártjai más területeken is felismerik közös felelősségüket, így jogállami és választási minimum is születhet.
Molnár Gyula, az MSZP elnöke úgy fogalmazott:
Egy a dokumentum, egy a zászló.
Kiemelte:
A diákokat, a gyermekeket kell a középpontba állítani, és fel kell szabadítani az iskolákat. Szavai szerint az elmúlt nyolc évben “bűnös módon” három területen nem zajlott le változás, vagy történtek visszalépések: az egészségügy, az oktatás és a nyugdíjasok helyzetének vonatkozásában.
Turi Zoltán, a Modern Magyarország Mozgalom képviselője azt hangsúlyozta, hogy ők egy piacképes, erős gazdasági alapokon nyugvó államban gondolkodnak, és egy ilyen nem jöhet létre megfelelő oktatási háttér nélkül.
Dukán András Ferenc, a Momentum Mozgalom elnökségi tagja kiemelte, hogy nekik nagyon fontos dokumentum. A párt egyes ügyek mentén a jövőben is együttműködik majd másokkal
– fűzte hozzá, kiemelve: meg kell állítani az ország kettészakadását.
Szabó Tímea, a Párbeszéd társelnöke azt mondta: nem is annyira minimumról van szó, szerencsére a maximum felé közelítenek. Szavai szerint a pedagógusokat és a diákokat érintő napi szorongás a szülőkre is ugyanúgy kihat. Úgy vélekedett, hogy egy áprilisi kormányváltás után, amikor megvalósul az oktatási minimum, “többtonnás teher fog legurulni” Magyarország válláról.
Ambrus Gyöngyi, az Új Kezdet alelnöke arról beszélt, hogy míg a rendszerváltás idején az önkormányzatok valódi részvétele volt jellemző az oktatásban, mára ebből “csak a részvét maradt” a közösségek, a diákok iránt.
MTI; Fotó: Horváth Péter Gyula
Kaktusz
2018-02-06 at 20:55
Én meg javaslom neked, hogy olvasgass a témában. A tavaly a svédek, ahol az egyik legjobb az oktatás, közzétettek egy felmérést mely szerint minél fejlettebb az oktatás, a gyerekek annál hülyébbek, mert az agyuk nincs gondolkodásra szoktatva. Már lassan kézzel írni sem tudnak.
Jah és külföldről meg annyit, hogy pl a német egyetemistákat simán übereli egy magyar bármikor. Erre számtalan példa van Németországban.
Kaktusz
2018-02-06 at 20:52
Brecht Te nem vagy más mint egy idióta bérkommentelő. Ugyan miért kéne Orbánnak buknia?
Szőke ciklon
2018-02-06 at 13:52
A tudás megszerzéséért sokat kell dolgozni, sok mindenről le kell mondani! A tanulónak és a diáknak egyaránt. A sikeres tanításhoz szükséges mindkettőjük szorgalma, tehetség, és hogy a tanár képes is legyen a tudást átadni, a diákot motíválni.
És ez nem pénz, hanem hozzáállás kérdése. Amikor a szocik bevezették a bukás mentes iskolát, és még jutalmazták is azokat a tanárokat, akiknek az osztályában nem volt bukás, amit ugye adminisztratív eszközökkel könnyű volt elérni, elindították a lejtőn a magyar oktatást. A Magyar Bálint-féle oktatási rendszer, pedig megadta a kegyelemdöfést.
Semmi sem undorítóbb azoknál – a szakmájukban sikertelen, ha egyáltalán művelték – szakszervezeti funkcionárusoknál, akik uszítanak, szakértőnek és civilnek vallják magukat, miközben napnál is világosabb melyik akolba tartoznak. Ezek az ingyenélők ártanak legtöbbet az általuk képviselt szakmák dolgozóinak. Hogy az ellenzéki pártok ugranak a témára, az nem meglepetés, azok mindre ugranak, ami a kormány ellen hangolja a közvéleményt! Amikor kormányon voltak hangosan üvöltötték, hogy “Ne vigyék a politikát az utcára!”, “Ne vigyék a politikát az iskolákba!” és most, már az óvodásokat is kihajtanák, csak hogy tömegnek látszódjon az érdektelenségbe fulladó tüntizés.
Tévúton járnak azok, akik azt hirdetik, hogy a tudás ott van az okos telefonban! Akik az okos telefont kifejlesztették, a a benne található ismereteket elsajátították, tovább adták, a világhálóra feltöltötték, azok nem az okos telefonból szerezték meg azt a tudást, ami ehhez kellett!.
Vízöntő
2018-02-06 at 12:11
Brecht, ez a vélemény vicc, ugye?
A diákok megmondják mit és mennyit hajlandók tanulni, a magukat pedagógusnak nevező szélhámosok pedig azt, miből mit és mennyit hajlandók tanítani?
Volt már önnek munkahelye? Bement és közölte a főnökkel, hogy mit és mennyit hajlandó dolgozni? És nem rúgták ki, de mentőt se hívtak hogy látogassa meg velük a pszichiátriát? Vagy ténylegesen csak az igen főnök, jó főnök hangzott el az ön részéről és nem bukott bele egy kormány se?
Vagy dühébe írta ezt a kommentet mert a saját leszármazottját az istennek se tudja rábírni a tanulásra? Pedig van megoldás, az a makarenkói pofon, emlékszik még rá? Azért küzdjön, a kölköknek, meg ezeknek a politikusoknak, meg a magukat pedagógusnak csúfolt figuráknak is egy-egy hatalmasat! Higgye el hatna!
zia
2018-02-06 at 11:47
Ez a baj! Az oktatást a minimumra akarják redukálni. Az elkölthető pénzeket és a pedagógusbéreket pedig a maximumra emelni.
Ferenc
2018-02-06 at 09:02
És mi lenne az “oktatási minimum”, efftársak? Több idiótát az országnak? Még nem vagytok elegen?
Vízöntő
2018-02-06 at 09:02
“Niedermüller Péter, a Demokratikus Koalíció alelnöke fontosnak nevezte, hogy az oktatási minimum kiáll a szabad, nyitott és befogadó iskola mellett. A dokumentum világossá teszi, hogy nincs szükség a rengeteg “ostoba lexikális anyagra”,”
A kvótás Niedermüller Péter mondjuk hazaárulásból, az áru nélküli trafikos a szabad fűkereskedelemből és nyilvános, nagyívű koldulásból nyithatna jól menő tanszéket, de lexikális tudásból semmit. A többi politikusnak nevezett megszólalót se a gyerekek és azok jövője érdekli, hanem a sajátjuk.
Kampány van, bármit megígérnek, bármit eladnak, voksokért maguknak és a pártjuknak, mert bizony ők most kőkeményen és gátlástalanul küzdenek a következő 4 évi megélhetésükért, a politikai porondján való fennmaradásukért.
A magukat pedagógusoknak nevezők meg? Kiszolgálják ezeket az alakokat a nekik is leesik valami az asztalról reményében.
Mindet el kell zavarni a politika és az oktatás közeléből is!
Névtelen
2018-02-06 at 08:57
Nemzeti oktatást! Az MTA- ba magyar embereket! A kormány fejezze be a nemzetellenes finugrizmus támogatását!A liberális muszáj-pedagógusokat pedig közmunkára, nem béremelést nekik, hogy még több hülye, nemzet ellenes idiótát termeljenek. Pl Fekete Győr és társai.
Apamaci
2018-02-06 at 08:34
A waldorf iskolák megvalósítják azokat az elképzeléseket amit balliberálték keresztül szeretnének vinni a teljes közoktatásban!
Boldog gyerekek akik ugyan semmit se tanulnak meg a világró, de nagyon alkalmasak sokféle segédmunkára!!
szülő
2018-02-06 at 08:12
A pedagógusok döntő többsége megfélemlített egyébként szerény képességű megfásult szerencsétlen aki egy jobb napján is teljesen alkalmatlan a hivatása ellátására (és tisztelet itt annak az 1 ezreléknyi kivételnek aki csendben teszi a dolgát, csendben mert tudja, hogy ha megszólalna akkor a csőcselék azonnal elvágná a torkát és mivel nincs más amihez foghatna inkább kussol).
De ezeken tényeken kár most rugózni, viszont az, hogy egy “oktatási” program azzal kezdődik, hogy az első és legfőbb cél, hogy “a gyerek jól érezze magát” az kiveri nálam a biztosítékot.
Minden dolognak cselekvésnek van ugye célja. Az oktatásé (nyilvánvalóan) az, hogy tudást adjon át az egyénnek éspedig azzal a céllal, hogy az életében képes legyen helytállni alkotni, saját és a szűkebb bővebb társadalom hasznára válni. Magyarán értelmes civilizált életet élni. És ezek az élőlények ezt NEM tartják fontosnak. Olyan ez mint ha a paprikás csirke legfőbb célja az esztétika lenne – őrület.
Persze ez az őrület semmiben se más vagy obszcénebb a többi liberálfasiszta beteg gondolatnál.
(azzal, hogy a gyerek érezze magát jól az iskolában természetesen egyetértek, mint ahogy azzal is, hogy a tananyag legyen aktuális érdekes és a mai mennyiség többszöröse)
KARY
2018-02-06 at 13:11
..belőled már libsi gendert neveltek.
Gáspár Anett
2018-02-06 at 00:24
Milyen “pedagógusok”?
:-DDDDD
kakadu
2018-02-06 at 13:24
Kedves Dániel bértollnok, egy bértollnok” ne “bértollnokozzon!
Nagy Sándor
2018-02-05 at 23:46
Kedves sz@rházi tanárok (nem pedagógusok)! Retardált túlfizetett véglények, takarodjatok el az országból.
Mi a qrvaanyátokat akartok! A gyereket nem tudjátok megtanítani írni és olvasni.
Büdös volt a munka inkább elmentettek tanítani a nagy semmit, olyanok vagytok mint a seggfej rendőrök.
Én is ismerek tanárokat. A rokonságba is van, szerencsétlen csak azért lett tanár mert az apja egy kádárista pártkatona volt, de hát a vörös diploma az diploma. Ismertem zenetanárból lett műkörmöst, aki 50-100 férfit elfogyasztott, és még sorolhatnám.
Sz@rt se értek! Pisztoly a fejhez, és tessék meghúzni mint a cigány királyátok Zámbó Dzsimi.
Kaktusz
2018-02-06 at 00:13
Nem a tanárok/pedagógusok hibája ha hülyék és neveletlenek a gyerekek. A liberális rendszer hibája és a szülőké. Mindegyik a gyereket fenekét nyalja, aztán a tanárt a kölyök meg szívatja. Mindez azért, mert a tanárnak/pedagógusnak semmi fegyelmező eszköz nincs a kezében. A mi időnkben egy pofonnal egy gyereket fél évre jó tanulásra és magaviseletre lehetett ösztönözni, és még otthon is kaptunk, ha a szülő megtudta, hogy a gyerek neveletlenül viselkedett. Most meg mit látunk? A tanárt/pedagógust mindenki rúgja, ahelyett hogy mindenki magába nézne, hogy miért lett ilyen a kölyke.
KARY
2018-02-05 at 23:37
MSZP-SEK ,DK-S Gyurcsányék és mára kiszavazott SZDSZ-ESEK tetszettek volna az országot nem szétlopni és nem elqúrni!!!!!!
KARY
2018-02-06 at 00:27
…Illene ennek a bandának követelnie a tananyagba tételét a balliberális GYURCSÁNY-DEMSZKY ,MSZP-SZDSZ-DK banda hogyan lopták szét az országot ,verték át hazudozásaikkal még az EU-t is ,országot tönkretételük ellen tüntető népbe lövettek Gyurcsányék.?!——stb.
zeusz
2018-02-05 at 23:18
Menjetek a kurva francba barmok.Annyi eszetek van mint egy marék lepkének. Bocsánatot kérek a lepkéktől.
a Tenkes kapitánya
2018-02-06 at 07:56
A liberális oktatás káros a gyermekek és a nemzet számára:
Van szerencsém gyakran együtt utazni alternatív (azt hiszem Waldorf) iskolába járó gyerekekkel. Jó, hogy nem rakják a számba a cipőjüket. Már most látni, hogy önző, nárcisztikus felnőttek lesznek, örök elégedetlenek, akiknek fő gondjuk, hogy nem szeretik őket “eléggé” legfontosabb problémájuk pedig, hogy nem mindig “érzik jól magukat”.
Inkább a közösségi értékekre, az önfegyelemre, a kötelességtudatra és a nehézségek elviselésére kellene nevelni gyermekeinket, a mindent szétziláló individualizmus helyett.
Például, hogy akkor is helyt kelle állni amikor nincs kedvem hozzá vagy, hogy önmgamnál fontosabb a Család, a Haza és Isten.
Isten-haza-család-nem nélküli, agyonmanipulált “egyéniségek” rabszolga-hada, akiket a félelem és a butaság tart össze ideiglenesen. Ez lenne a vonzó nyugati jövő?
khm
2018-02-06 at 17:15
ez.