Folyamatosan romlik az oktatás minősége, az intézmények lepusztulnak, a tanárok leterheltek, kiégtek, lelkileg feladták – jellemezte az oktatás helyzetét Radó Péter oktatáskutató, a MagyarNarancs.hu-nak adott interjújában. Úgy látta, akinek volt is víziója a kormány részéről az oktatás tekintetében, az is “rettenetes dolgokban hitt.” Úgy fogalmazott, “olyan rendszert hoznak létre, ami társadalmi értelemben brutálisan kirekesztő lesz. Ez egy becstelen és borzasztó hatásokkal járó oktatáspolitika.”
Radó Péter oktatáskutató a MagyarNarancs.hu-nak adott interjúban elöljáróban arról beszélt, szerinte tulajdonképpen minden rossz az oktatásban, de az oktatási rendszer a saját tehetetlenségéből adódóan nem tud összeomlani. Mint kifejtette, a rendszer minősége és hatékonysága folyamatosan romlik, az intézményei lepusztulnak, de még ilyen alacsony színvonalon is el tud vegetálni, olyan óriási. Arról is beszélt, a jelenség mögött a kormányzat inkompetenciája és érdektelensége áll, amely csak a „keresztény középosztályt”, az elitet részesíti előnyben, más nem is érdekli. Hozzátette, ha voltak is egyeseknek az elmúlt nyolc évben vízióik az oktatásról, azok „rettenetes dolgokban hittek”. Példaként említette Hoffmann Rózsát, aki hipotetikus elképzeléseinek oltárán a „rendpárti gondolkodás” jegyében gyerekek nagy tömegeinek az érdekeit és a tanulási szükségleteit áldozta fel. Hozzátette, miközben az iskolák és a gyerekek borzasztóan sokfélék, „egyenrendszert kényszerítettek rá az oktatásra, aminek az eredményét a különböző mérések már évek óta mutatják”.
Radó Péter úgy vélte,
akik ma az oktatásért felelnek, nem hisznek semmiben. Cinikus módon generálnak politikai háttérzajt, ami a néphülyítésen túl csak arra jó, hogy legitimációs mázat vonjon azokra a szörnyűségekre, amiket csinálnak.
Újságírói kérdésre hozzátette, volt olyan kezdeményezés, amely magában rejtette, hogy akár valami jó is kisülhet belőle, de a kormányzat azt is „brutálisan elszúrta”. Ilyen volt a 2011 előtt hihetetlenül szétaprózódott oktatásirányítás központosítása, amelynek eredményeként szerinte felszámolták annak lehetőségét, hogy bármilyen problémát helyben is meg lehessen oldani. Helyette létrehozták a Klebelsberg Központot, „ami a világ egyik leghatalmasabb szervezete, háromszor akkora, mint a MÁV”.
A pedagógustüntetések kapcsán arról beszélt, a tanárok szerinte mostanra jöttek rá, hogy „a hajó elment, holott ez már 2011-ben megtörtént, amikor az új köznevelési törvénnyel szemben semmilyen ellenállást nem tanúsítottak. Már csak akkor kezdődtek el a tiltakozások, amikor „rájuk zúdultak azok az új mechanizmusok, amikről tudták, hogy jönnek, csak nem hitték el, hogy valóban olyanok lesznek, amilyennek a szakértők leírták”. Hozzátette,
amikor a pedagógusokra zúdult a szakmailag teljesen értelmetlen, kontraproduktív minősítési rendszer, akkor elkezdtek tiltakozni. Akkor kezdtek el tiltakozni, amikor már késő volt, mert az autokratikus, már felállt rendszerben nem volt esélye annak, hogy bármilyen érdemi korrekció legyen.
Radó úgy véli, a tiltakozó mozgalmakból azóta „kiment a szufla”, ami még akár 2016-ban is megvolt. Sokan elhagyták a pályát, kiégtek, lelkileg feladták, mások pedig megpróbálnak együttélni a rendszerrel. Úgy fogalmazott,
politikai értelemben nyolc év nem sok, de egy ember életében rettenetesen hosszú idő. Nyolc évig élni valami szörnyűségben, az rettenetes dolog, és nem lehet nyolc éven keresztül a folyamatos tiltakozás, ellenállás állapotában élni.
Elmondta, a magánszektorban egyre több iskola alakul, ahol hasonló gondolkodású pedagógusok állnak össze, és „képesek valami jót csinálni”. A másik stratégia szerinte, hogy „csendben maradok, összeszorítom a fogam, becsukom az osztályterem ajtaját, és megcsinálom a minimumot, de annál nem többet”, utóbbi azonban csak a túlterhelt állami pedagógusokra jellemző. A túlterheltségre utalva hozzátette, ez jellemzi a diákokra nehezedő oktatási terheket, ennek volt köszönhető a drámai minőségromlás a PISA felmérések adatai szerint. Az új NAT kapcsán arról beszélt, nem is érdekes, hogy mit tartalmaz, mivel „egy központi sillabusz nem tud működni, hiszen az előíró tantervek képtelenek alkalmazkodni a gyerekek sokféleségéhez”
Úgy vélte, a kormányzat olyan rendszert akar létrehozni a középfokú oktatásban, amilyen a felsőoktatásban a belépési szűrő. Hozzátette,
a kormánynak az az érdeke, hogy minél kevesebb gyerek kerüljön be az érettségit adó intézményekbe, ezért valószínűleg olyan kötelező felvételi vizsgát akarnak bevezetni, ami szűri a gyerekeket.
Úgy vélte,
azok a tanulók, akiknek a szülei megengedhetik maguknak, hogy különórákkal erre a vizsgára készítsék fel a gyerekeket, nagy valószínűséggel bejutnak egy gimnáziumba. Azok viszont, akiknek nincs lehetőségük erre, teljes mértékben ki fognak szorulni az érettségit adó intézményekből. Olyan rendszert hoznak létre, ami társadalmi értelemben brutálisan kirekesztő lesz. Ez egy becstelen és borzasztó hatásokkal járó oktatáspolitika.
Forrás: magyarnarancs.hu; Vezetőkép: wikimedia.org
Gedeon Szánti
2018-09-05 at 14:25
….libsik…bezzeg 2010 előtt minden kerek volt..és szép…a diákok…tanárok nem voltak fáradtak…a tankönyvek kiválóak voltak…abból bezzeg lehetett tanítani…DE…jöttek a bunkók…kidobálták a szakembereket…tudatlanokat ültettek a helyükre…azóta nehéz az iskolatáska-ki énekelte az átkosban?-és minden szar…NEM GONDOLJÁTOK HOGY ez már unalmas???
túródóra
2018-09-04 at 15:25
Ez is egy ingyenélő moslék kutató?Mert,mit is kutat ez a féreg?Mit?Szart se kutat ez!Csak értelmetlenséget!Ezek művészei az ingyen élésnek,ezek egymást segítik fel az ilyen kamuállásokba.Hát persze,hogy bolsi kóser a majom!
100km
2018-09-04 at 09:59
világvége, mi? :-)))
ómió
2018-09-04 at 09:46
Közeleg? Csak, mint a párhuzamosok találkozása!
honvédő
2018-09-04 at 09:14
Radó Péter kipróbált Soros-elvtárs, a rendszerváltás óta a Soros-alapítvány (OSI) csöcsén lógva éldegél.
Kis Víg Miska
2018-09-04 at 08:19
A liberalizmus olyan, mint a gravitatív erő. Csak vele szembe fordulva lehet emelkedni.
Helga
2018-09-04 at 07:23
Szeretem, amikor ezek az oktatáskutatók a magas lóról osztják az észt. Persze tudnunk kell, hogy többségük egyszer sem maradt ki – nem kis pénzért – a NAT megalkotásából, majd amikor úgy kivántatott, ugyanezek az emberek gátlástalanul kritizálták a kormány oktatáspolitikáját. Ez jellemtelenség, vagy tudnak rá más, jobb meghatározást?
POROSZLAI RÓBERT
2018-09-04 at 06:23
ts írd ki a neved…vagy gyáva vagy? netán nem létezel?
Zsebe László
2018-09-03 at 23:08
Na kérem az a féreg az a liberális aki életében nem tanított középiskolában, de tudja hogy mi történik ott.
TS
2018-09-03 at 20:51
Ferenc Jóska idején egy falusi tanító 5-ször annyit keresett, mint egy napszámos, most meg nem keres annyit. Horthy idejében is kb. ez volt az arány. Jó, akkor olcsó volt a képzetlen munkaerő, de milyen arányok már ezek? 10 000 Ft/nap nem elég manapság egy napszámra…
Valamikor el kellene kezdeni rendet tenni ezen a téren, helyrehozni, amit 1946-ban a komcsi párt meg a kedves Varga Jenő elbaxott.
Ha valaki nem tudná, akkor az új pénz bevezetésével indexálták a fizetéseket az 1938-as utolsó békeévhez viszonyítva. A szakmunkás 80%-ot kapott, a pedagógus 20-at; azóta ez van, meg is látszik az eredménye.
Laca
2018-09-04 at 08:27
Az ősközösségben meg ha az öregek nem jót tanítottak agyonverték őket!
Így nem ették el az élelmet a többi hasznos tagjától.
Látod én is tanultam valamit a múltról.
De éppen annyi köze van az íráshoz,mint a te hozzászólásodnak!
D. László
2018-09-04 at 12:40
Akkor nyomták le az orvosok és általában az értelmiség fizetését és igen, így van, ahogy írod, azt a társadalom azóta is nyögi. Apám 1941-ben kezdett tanítani középiskolában Rimaszombatban és az első évi fizetéséből vett 10 öltönyt és kifizette a szülei házán a jelzálogot. Meg volt fizetve rendesen, pedig bölcsész volt, francia, latin, olasz – magyar szakos tanár.
Naprózsa
2018-09-03 at 20:08
Olyan mintha 500 éve menne ugyanaz a lemez: túlterhelt pedagógusok, kis fizetéssel mind elhagyják a pályát…
Hát pármilliárdan elfogadnánk őszi,téli, tavaszi és 2,5 hónapos nyári munkaszüneteket… – pedagógusgyerekként sem vettem be ezt a sírás-rívást a tanárok nyomoráról és túlterheltségéről…nagyon is vidoran elviselték ezt a 3 hónapos feltöltődési időszakot a tanerők, s még munkaidőszakokban sem kellett hajnali 4-kor kelniük mint a pékeknek, buszsofőröknek, piaci árusoknak, jószágot megetető földműveseknek vagy ügyeletesként éjszakázni mint mentősöknek, orvosoknak, rendőröknek, stb….
TS
2018-09-03 at 20:38
És biztos vidoran elmennek ma is 120 000 forintért tanítani.
Nem a nyomorról van szó, hanem arról, hogy ugyan ki bizonyíthatja be egy gyereknek legjobban, hogy érdemes tanulni (akár szakmát is), ha nem a tanító? A kezdő, a lyukas cipőjében? Meg a 30-35 éve tanító, aki ugyanannyit kap, mint egy pénztáros a Lidlben. He?
TS
2018-09-03 at 20:54
Amiket felsorolsz, az a “megmunkálandó anyag”, a gyermek miatt van. Ennyire idióta vagy? Tanítsál +34 fokban nyáron, hajtsad a gyereket 330 napon keresztül, pihenő nélkül, meg tartsál matekórát hajnal 6-tól, mint ahogy a gyári melósok dolgoznak, de lehetne éjjel is, mert a pékek akkor sütik a kenyeret… Elég jó kis tanárok lehettek a szüleid, ha ennyire hülye maradtál.
Naprózsa
2018-09-04 at 04:32
Kedves TS, tanítani is szoktam, és tanárgyerekként mondom, tetszik-e vagy sem, unom ezt a rinyálást évtizedek óta. Én belülről ismerem ezt a világot, és ismerem azt is, ahol a munkás tűző napon 34 fokban aszfaltozik, reggel 6-kor vásárol kis zacskóban ebédet a TESCÓ-ban, hogy a brigádmikrobusszal odaérjen iskolát vakolni, vagy akik hajnalban kelnek, kiganézzanak az állatok alatt, vagy hogy leszedjék az almát 13 forintért.
Szerettem, tiszteltem a tanáraimat, csak a szívem inkább azoké, akik nehéz munkájáért valahogy sose szól a harang.
sixhundred
2018-09-04 at 11:38
haha, “szoktál tanítani” igaz? És a másik “hobbid” meg az agysebészet?
Nem kellene összehasonlítani azokat az embereket, akiktől a gyerekek, a jövő nemzedék boldogulása függ, hőségben aszfaltozó munkásokkal és áruházi polcokat pakoló emberekkel, mert nagyon nem ugyanaz a felelősségi szint.
Nem a munka fizikai nehézségét kell (vagyis kellENE) megfizetni, hanem a FEELŐSSÉGET. Az az, ami igazán számít.
De állítólagos pedagógusgyerekként neked erről fingod nincsen, úgy látszik. Gratulálok a pedagógus szülődnek, mikor mondod meg neki, hogy anyu, (vagy apu) én szarba sem tartom ám a munkádat…
ciki
2018-09-03 at 20:07
Ja mindenki lángésznek születik, de sajnos nem.Rinyálnak, hogy nincs szakmunkás, de mindenki menjen főiskolára akkor is, ha az első szemeszterben kipottyan. Sok esetben a szülők is hibásak, mert tanulj fiam, mindegy, hogy nem vagy rá képes és nem fogják fel ha szakmunkásképzőbe megy a gyerek jó szakember válhat belőle. Másik dolog az az, hogy 1980-tól az volt propagálva nem kell annyi gyerek és most láss csodát több a nyugdíjas, vagy a nyugdíjhoz kďzel álló, mint a produktív munkavállaló. Ennek semmi köze nincs a külföldre távozó munkaerőnek Ez demográfiai kérdés. Ne kösd le magad, építs karriert, ráérsz 40 évesen eldönteni a gyermekvállalást, stb.. Nagyon rossz az irány. Majd ez a feltörekvő generáció eljut a nyugdíjkorhatárhoz, akkor fog csodálkozni ki fogja őket eltertani.Senki, mert nem lesz aki fizesse a TB járulékot, meg a nyugdíjhozzájárulást. Ezen a demagóg gondokodáson próbál változtatni a kormány.
TS
2018-09-03 at 19:52
Ilyen idióták kompromittálják a jó dolgokat. Megy az ideológiai süketelés, sok hülyeséget beszél a pali, csak arról nem (ha jól tudom), hogy NAT-ok ide vagy oda, meg PISA és minősítések, 10 év múlva nem lesz tanár az iskolákban. Mert jelenleg ez a nagy helyzet. És a kormány ezzel semmit nem kezd, jön a szöveg, hogy mennyien jelentkeztek tanárképzőre meg hogy fölemelték a fizetést – a nemzetgazdasági átlagra (csak nem a kezdőkét). (Manapság egy áruházi alkalmazott is megkeresi, igaz, becsületesen kidolgozza a belét, annyit, mint egy 30 éve tanító pedagógus!)
Ja, és mennyi fog elmenni ebből a sok lelkes főiskolásból 110-120 000 Ft-ért tanítani kezdőként? A mi iskolánkban 2028-ig a 60 tanárból kb. 45 megy nyugdíjba.
gyozo2018
2018-09-03 at 19:43
“Azok viszont, akiknek nincs lehetőségük erre, teljes mértékben ki fognak szorulni az érettségit adó intézményekből.”
Persze hazudik, mert erről szól a délutáni foglalkozás.
Benedek Károly
2018-09-03 at 19:38
“kontraszelektált, önállótlan pedagógusok nagy többségének kell az egyenrendszer, a NAT, a tanterv.”
A tudásminimumot meg kell határozni.
Azt is, hogy az oktatás-nevelésnek mi a konkrét célja.
A módszereket.
Az évfolyamonkénti elvárt szinteket: mi a minimum, mi a közepes, mi a kitűnő.
A konkrét tananyagot tárgyanként rögzíteni kell.
Erre épít a következő szint: a középiskola.
A középiskolára meg a felsőfokú iskolák.
Tehát lentről fölfelé és föntről lefelé is megvannak az elvárások, az elvárt szintek.
Minden mindennel összefügg. Egyetlen tárgy sem került be csak úgy, l’art pour l’aer az oktatási anyagba.
A több mint ezer éves magyar iskolában mindig tanítottak az elmélet mellett gyakorlatot. Ha úgy tetszik, kézművességet: hímzést, kertészkedést, barkácsolást stb.
Mert minden tárgy fejleszt valamilyen készséget, ami a többi tárgy megértéséhez elengedhetetlenül szükséges.
Még az oviban a cípő fűzése és masni kötés sem öncél ú. Hülye szülők szabotálják, tépőzárast vesznek, mert nem jut el az agyukig, hogy a fűzés-kötés közben a gyerek agya mekkorát fejlődik: az irányultságok felfogása, értelmezése, az ujjainak finom mozgása készíti elő az írás oktatásra pl.
De ugyanúgy az ének, a tánc közben a ritmusérzék fejlesztése is segíti az írás és olvasás tanulást.
Bízd csak ezt a szakemberekre. És ne beszélj hülyeségeket.
sanya
2018-09-03 at 20:17
Visszasírják “Magyar” Bálintot
Benedek Károly
2018-09-03 at 19:30
Ezek sosem voltak normálisak. Csoda, hogy a liberálfasiszták alatt valahogy még működött az ország.
:o)
2018-09-03 at 19:10
Tudni kell, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma vastagon átitatott a ballib káderekkel, bedolgozókkal, szakértőkkel. A korábbi miniszter, Balogh, a Fidesz ballib szárnyát erősítette, és szemethúnyt az erős ballib ráhatás felett…
Az új miniszter, Kásler viszont pont a skála másik végén áll, most minden azon múlik, hogy a saját rendszerén belül tud-e elég kádert találni, aki támogatja, és a belső tisztogatásokat, vagy csak egyszerűen a finanszírozás csökentést meg meri csinálni…
Bátorság kell, ugyanis a régi elvtársak erős hálózatban komoly források fölött diszponálnak. Minden esetre, ez az interjú komoly figyelmeztetés Káslernek és Orbánnak, illetve ha úgy nézzük megelőző visítás a fajtiknak, hogy lássák, az MTA-ás szorongatás kezdődik…
Helga
2018-09-04 at 06:59
Bizony, bizony. A baj csak az, hogy nemcsak az Emberi Erőforrások Minisztériuma van tele ballib káderekkel, bedolgozókkal, szakértőkkel, hanem – minden túlzás nélkül -, valamennyi minisztérium. Sőt! Mind a mai napig előfordul olyan eset, hogy a “bentlakók” bejuttatják haverjaikat. Nemrég, – pontosabban még az átszervezés előtt – egy vidéki viszonylatban jól ismert komcsi család gyermeke kapott álláslehetőséget. Nem pályázat útján, nem! – csak egy “belső javaslattevő” javaslatára.
Ezek után már csak egy kérdésem volna: a “szakértők” között van olyan, aki nem ballibsi?
ciki
2018-09-03 at 19:08
Hány pedagógusból mennyien tiltakoztak 0,001%? Nem érdekes mi van a NAT-ban, mert az úgyis rossz mondja ezt Radó Péter. Ha fogalma sincs mit tartalmaz akkor mi alapján tesz megállapításokat? Vitára van bocsájtva a NAT, melyhez érdemben hozzá lehet szólni, lehet javaslatokat, észrevételeket tenni és megtárgyalni a kormánnyal. Ezt a hozzáértő pedagógus szervezetek meg is fogják tenni. Előre károgni, mikor még elfogadva sincs teljesen felesleges. Nincsenek a pedagósuk sem megfélemlítve, hogy ne merjenek tiltakozni 100 ezres nagyságrendben. A kormány minden területen igyekszik a párbeszédre az illetékes képviseleti szervezetekkel. A hozzá nem értők meg inkább maradjanak csendben. Lassan eljutunk odáig, hogy belekötnek amatőr módon még az élő fába is. Az ellenzék és megmondóemberiek inkább vonuljanak el önvizsgálatra, hátha megvilágosodnak, hogy amely utat követik az emberek szemében zsákutca és fejezzék be a riogatást, hisztériakeltést. “a rendszer minősége és hatékonysága folyamatosan romlik, az intézményei lepusztulnak,”- Radó úr magán kívül az emberek az ellenkezőjét tapasztalják. Elhiszem, hogy maguknak rettenetesen fáj a kasszakulcs hiánya, hogy nem tudnak mindent leamortizálni, a pénzt szétosztani egymás közt, mint 2010 előtt. Törődjön bele és örüljön, gyermekeinek, unokáinak itt marad egy gazdaságilag fejlődő, épülő, szépülő ország. Tudom fájdalmas megemészteni a megszokott szabadrablás helyett eljött a húzzanak még egyet a nadrágszíjon. Lehet sőt kell is kritizálni a kormányt, de elvitatni, tagadni a pozitív intézkedéseket az elmúlt 8 évből nagy HIBA.
CSO
2018-09-03 at 19:02
Radó et. meggyőződésből hülye, vagy pénzért?
Egyébként melyik lenne a rosszabb eset?
idirablo
2018-09-03 at 19:00
A bérek miatt évtizedeken át kontraszelektált, önállótlan pedagógusok nagy többségének kell az egyenrendszer, a NAT, a tanterv.
A minősítési rendszerre szintén a kontraszelekció miatt van szükség.
Ugyanezért, a magániskolák jobb színvonalával az állam sehol a világon nem versenyezhet.
Az országnak nem gimnáziumban érettségizettekre van a legnagyobb szüksége, ezért jogos a szűrésük.
Radó többi kifogása libsi nyafi:-\
bölcsuhu
2018-09-04 at 14:37
Aha, a magániskolákban pont az a poroszos oktatási rendszer van, ami ellen annyira acsarkodtok! Persze, a ti kölykeiteknek kijár az elit tanítás, a plebsnek meg elég a magyar Bálinti felfogás szerin ti!
zeusz
2018-09-03 at 18:49
Ki ez a Radó. Én egyról olvastam de az is szovjet hírszerző volt és mellesleg földrajztudós / Dóra jelenti / Annak legalább volt némi esze.Mit oktatnának ezek a nyomorultak? Tudományos szocializmust? A marxizmus filozófiáját. vagy politikai gazdaságtanát?Foxi-maxi.Azt minden hülye el tudta végezni.Meg is látszott a végeredmény.
Csámpás Marcsa
2018-09-03 at 19:44
Radó- Dóra
Dóra jelenti.
Annak is volt vagy 66 neve, mint Ságvári Endrének.
bölcsuhu
2018-09-04 at 14:34
Ahogy Szüdinek, vagy Vekerdynek, stb, meg a többi “oktatáskutató”-nak, neki sincs pedagógus végzettsége, sohasem tanított iskolában! Ettől szagértő! mint Kunhalmi, bangóné és a többi önjelölt. Pukklinak, Törleynek, Mendreynek legalább van ilyen képzettsége és szagoltak tanári szobát belülről is…
levegö
2018-09-03 at 18:26
Sajnos rossz halgatni a suket dumåt.
Ez honnan kapja a fizetest?
Nézzük_magát_a_dolgot
2018-09-03 at 19:17
Hivatásos bomlasztók, állami pénzből. Mi a francnak fenntartani annyi társadalomtudományi meg egyéb szőrszálhasogató áltudomány intézeteit, akik aztán a kutatás szabadságára ordító hangerővel hivatkozva élősködnek és egymásnak osztogatják az adóforintokat semmitmondó hülyeségek firkantgatásáért.
nimród
2018-09-03 at 18:25
Ez elmebeteg.
Csaba
2018-09-03 at 18:16
Közeleg az őszi betakarítás! Izgalommal várom az ellenzéki média tényfeltáró riportjait, cikkeit, felvételeit, az ellenzék szakértőit, ahogy bemutatják, hogy az Orbán kormány, hogy tette tönkre a gabonák sikér tartalmát, hogy tüntette el az szőlőből a mustot, a burgonyából a keményítőt, Paul Verlaine: Őszi sanzon verséből az őszt. Csaba
tango47
2018-09-04 at 16:08
Nagyon jó! :))
Kifelejtetted, hogy a halból a szálkát is kilopta.