Március 28-án 16.00-kor és 20.00-kor mutatja be a Vígszínházban Lovasi András Tűzijáték délben című szólóalbumát, és ezzel egy időben vehetik kézbe a rajongók a Kispál és a Borz első két albumának vinyl kiadását. A  Naphoz Holddal 1991-ben vinylen is megjelent, viszont a Föld, kaland, ilyesminek most lesz a vinyl premierje. A két legendás Kispál-albumról és a szólólemezről is faggattuk Lovasi Andrást. 

PZL –061.hu

Hogy érzed, mindaz, amivé a Lovasi-féle világ összeállt, abban mennyire vannak benne a pécsi Forbát Alfréd házai, Várkonyi Nándor, Csorba Győző…. Szóval, ha mondjuk debreceni legénynek születsz, akkor kevesebb mediterrán fény, tengervágy keveredett volna a dalaidba?
Valószínű igen. Miközben régen nagyon szépnek láttam egy csomó részletét Pécsnek, a késő Kádár-kor kisszerűsége miatt valahogy olyan béna volt minden, a toldozott-foltozott belváros, a leharcolt indusztriális zónák, a panelnegyedek  elég lehangolóak voltak, miközben a régmúlt kulisszáiból,  a Tettye utcáiból, a Sétatér környékéből, a szőlők-gyümölcsösök dűlőiből szivárgott valami szebb szabású, naposabb élet lehetősége, vagy emléke, nem is tudom. Például órákon át tudtam sétálni a pécsi Mecsek oldal szőlői közt. Volt valami mediterrán ragyogása, olyan késő délutáni fények például, amit legközelebb csak a Balaton-felvidéken lehet látni. Ma már teljesen beépült, kicsit mintha ezzel el is tűnt volna ez a “valami”. De az íze, az emléke megvan.

Először 1989-ben a Vekeri-tónál, a debreceni EFOTT-on láttam a zenekart, akkor már minden védjegy értékű dolog megvolt, ami 2010-ig jellemezte a zenekart, ahogy persze az  1991-es Naphoz Holddal albumon is… Voltak azért a kezdeti években úgymond szintugrások (ahogy a Beatlesnél) vagy kapásból készen volt a Borz-univerzum, ahogy pl. a Led Zeppelinnél?
Inkább különböző szakaszai voltak a zenekarnak, de ha azt nézzük, hogy sokak szerint az első három album az igazi Kispál, akkor mondhatjuk, hogy már a kezdettől megvolt minden, ami a zenekart jellemezte.

A 60-as évek című dal jó hogy vége a 60-as éveknek-sorában afféle punkos attitűdöt véltem felfedezni. Ugyanakkor erősen táplálkoztok ti is a hatvanas évekből… Hogy is volt ez, hogy megtagadni, de megőrizni is?
Zeneileg a rockzene egy-egy új hulláma mindig a műfaj gyökereihez nyúlt vissza, ilyen értelemben nekünk nem volt kérdés milyen zenét akarunk csinálni, bár hallgattunk akkor aktuális zenekarokat, de mégis valahogy mindig a hatvanas, korai hetvenes éveknél kötöttünk ki, mint inspirációs forrás. Egyszerűen korszerűtlenek voltunk, az akkor menő popzenékről lesújtó volt a véleményünk, olyanok voltunk huszonévesen, mint egy rockmúzeum.

Ehhez képest remekül kikerültétek a nagyon direkt vintage /retro hatvanas évek hangzást, amire persze később egy egész szcéna alapította az identitását… Hogy tudtátok leküzdeni a vintage rájátszások erős csábítását?
Valószínű nem kerültük volna el, ha a tárgyi és személyi feltételei meglettek volna. Nagyon szerettünk volna úgy szólni mint a régi bandák. De se ember nem volt aki megmutatta volna, hogy mi kell ehhez, se eszközeink nem voltak hozzá. Azzal főztünk amink volt.

Amikor vinylre optimalizálnak egy anyagot, állítanak is rajta. Nálatok vigyázni kellett arra, hogy megmaradjon az első két lemez bája, mégis igazítsatok valamit a soundon?
Na, ezt most nem részletezem, itt komoly stációkon vagyunk túl. Annyit mondanék, hogy mivel nincsenek meg a régi masterek, ezért komoly fejfájást okozott valahogy elkészíteni a vinyl masterét. Mivel az eredeti felvételek sem szólnak túl jól, ezért nem akartunk nagyon sokat turbózni rajta, mert akkor meg mi lesz azokkal, akik ezt szokták meg. Szóval itt nehéz megtalálni az arany középutat, reméljük sikerült.

A zenei polírozásról beszéltünk… De van-e olyan szöveg, amit már nem szívesen hallgatsz meg, mert azon már nem lehet javítani… Van-e olyan szöveg, amelyikről a közönség azt gondolta, hogy posztmodern geg, de te inkább úgy gondolod, hogy inkább figyelmetlen voltál, vagy hogy érződnek rajta a csikóévek….
Persze van sok, sőt nincs is olyan dal, amivel teljesen elégedett lennék. Vagy a hangzás-hangszerelés, vagy a szöveg vagy az éneklés… Szóval én nem tudom ezeket úgy hallgatni, hogy ne azon gondolkodnék, mit kéne máshogy csinálni. Ez van. Én biztos nem fogom éjjel-nappal ezeket pörgetni, pedig van lemezjátszóm, és újra hallgatok lemezeket is.

A Naphoz Holddal hozta meg a nagy áttörést, és közben utcáról utcára, városról városra vettétek be az országot? Vagy volt egy nagy koncert valamikor, amikor azt mondtátok: oké, most akkor be vagyunk futva…
Szerencsés időben indultunk, még pont elkaptuk a rendszerváltás svungját. És kitartóak voltunk, élveztük, amit csinálunk, minden olyan természetesen történt, elkezdtük, csináltuk és az első perctől fogva úgy éreztük: ez az, ez valahogy megvan.

Bizonyára tudod, hogy az első lemezzel 10.000 Ft felett kereskednek a vinyles oldalakon. Volt bennetek egy olyan, hogy állítsuk meg ezt az üzérkedést, vagy egyszerűen csak arról van szó, hogy minden vinyl veterán hazavihesse ezeket a műtárgyakat? 
Egyre többen kerestek bennünket, hogy vynilt akarnak. Ennyi

 Az első lemez megjelent vinylen, de a többi már nem… pedig 1993-ban még hellyel-közzel jelentek meg magyar kiadású vinyek, sőt, a Tankcsapda még az 1995-ös Ember tervezt is ki tudta adatni – minimális példányban – vinylen. Te harcoltál 1994 körül mondjuk az Ágy asztal… vinyl kiadásáért, vagy akkor olyan evidensen vitt mindent a CD formátum, hogy ez fel sem merült?
Annak idején még azért is harcolni kellett, hogy CD-n kiadja a kiadó. Akkoriban kb. minden 10 kazettára jutott egy CD, a vinyl még annyi se.

A Föld Kaland Ilyesmit a Humán Telex adta ki, de aztán gyorsan elszerződtetek Rózsa István lebel cégéhez, és egy év múlva már ők is kiadták… Anno mit szóltak ehhez Losóék? Még ki sem futotta magát az anyag, újból kijött egy másik kiadónál
Ők adták el a jogokat, nem hiszem, hogy szívfájdalmuk lett volna miatta. Ez volt a kazettahamisítás hőskora, amikor a Humán Telex nem gyártotta újra az elfogyott kazettát, azonnal elkezdték árulni az aluljárókban a hamis verziót. Szóval, volt olyan, hogy a kiadó magát hamisította, hiszen az így eladott példányokból nem járt a zenésznek semmi. Mindenki átvágott mindenkit, igazi vadkapitalista káosz volt.

A Tűzijáték délben című lemezről… Volt előzménye annak, hogy egyszer csak hangsúlyosak lesznek a szólólemezen a fúvós hangszerek? Honnan jött a rezes fétis?
Inkább csak azt tudtam, hogy mit nem akarok. És, hogy mit akarnak a dalok. Egyre jobban hallottam a fúvós hangszerek hangján a megírt szólamokat.

Ugyanaz másképp: Van az anyagnak némi filmzenés idillje is, olyan atmoszférája, mintha a gyerekkorunkból, vagy akár ifjúsági filmekből lehet ismerős… Honnan jött az, hogy a hangkép afféle szobazene fúvós kiterjesztéssel legyen?
Tényleg az volt a kiindulás , hogy mit nem akarok. Nem akartam gépeket, elektronikát, sok elektromos gitárt és a hagyományos dobképleteket. Ez maradt, amit hallani lehet.

Az 1971 című dal nosztalgia tripje akár Cseh Tamást is eszünkbe juttathatja, szóval megfordult-e a fejedben, hogy eltartsd magadtól azt a művészi felfogást, attitűdöt?
Nagyon szeretem és tisztelem a Tamást, a dalait, ahogy énekel, előad… de szerencsére nem kell “eltartanom magamtól”, annyival karizmatikusabb előadó nálam, hogy nem is jutott eszembe magammal kapcsolatban, még az árnyéka sem.

Ha jól tudom a vígszínházi bemutató után ül egy picit a produkció és csak ősszel lesz turnéja… Miért alakult így?
Lesz azért még pár (3?) koncert az őszi turnéig, de egyrészt  már tele volt a naptáram Kiscsillag koncerttel, másrészt csak olyan fellépéseket vállaltunk el, ahol azt reméljük, hogy ez a szobazenés-akusztikus hangzás működik. Szóval a szabadtéri szezon harsány kulisszái között nem biztos, hogy ezek az udvarias, halk hangok akkorát ütnének…