A Magyar Nemzeti Bank nemrégiben közölt egy részletes kimutatást, amelyben a most zajló hazai nagyberuházásokat veszi sorba. A lista elején a már közismert autóipari gigaprojektek találhatók. De a második helyen ott árválkodik a MOL nagyberuházása, amelyről viszonylag kevés hír jelent meg. Ez a német ThyssenKrupp-pal alakított közös vállalat műanyag gyártásához alkalmas alapanyagokat fog előállítani. Megjelennek a listán még gyógyszeripari cégek, de az igazán domináns szereplők a már említett autóipar: Mercedes, BMW. Egyébként összesen mintegy 2000 milliárd forint nagyságrendben zajlanak ipari nagyberuházások hazánkban. Elképesztő szám, jó hallani.
A táblázatból kitűnik, hogy hazánkba főleg német cégek fektetnek be, és meghatározzák a magyar ipar fejlődését. A kormány majd minden esetben komolyan közreműködik a beruházásokban, és a lehető legkülönfélébb módon ösztönzi az új gyárak és üzemek létrejöttét. Ez a munka elsősorban Szijjártó Péter külgazdasági miniszter kezében összpontosul. A jelek szerint eredményesen, hiszen a Magyar Nemzeti Bank szerint hazánkban jelenleg összesen mintegy 2000 milliárd forintos tőkével zajlanak nagyberuházások.
Csak a BMW évi 0,5 százalékkal növeli a GDP-t
Ez egy elképesztő szám, és a jövőbeli gazdasági növekedés kapcsán biztató. Az MNB szerint például csak a BMW évi 0,5 százalékkal növeli majd a GDP-t. Ez is azt mutatja, hogy nem helytálló azon kritikusok álláspontja, akik a magyar gazdaság bővülését az uniós forrásokra vezetik vissza.
Sőt, inkább az ellenkezője igaz, az export és a növekedés nagyobb része piaci szereplők tevékenységéhez köthető.
Alábbi táblázatunkban a 10 legnagyobb beruházásról mutatunk adatokat az MNB alapján.
Vállalat Beruházás értéke Beruházás időtartalma Tervezett létszám
Mercedes 490 md ft 2016-2020 2500
Mol 390 md ft 2018-2021 200
BMW 320 md ft 2018-2023 1000
SK Innovation 98 md ft 2018-2020 410
Hankook 89 md ft 2018-2020 150
Procter&Gamble 55 md ft 2016-2020
Rehau 47 md ft 2018-2019 700
Bosch 36 md ft 2018-2021
Arconic-Köfém 35 md ft 2018-2019 200
Becton Dickinson 34 md ft 2017-2020 220
B.Braun Medical 31 md ft 2018-2019 400
Fotó:zaol.hu
Behemoth
2018-10-15 at 21:56
Tévedés: A MOL nem alakított vegyesvállalatot a ThyssenKruppal. Építtet egy gyár-komplexumot a német kivitelező céggel, saját tulajdonban.
olszal
2018-10-14 at 15:03
Akkor most csókoljuk meg a németek fenekét?
Nagyon komoly és nyomós oka van annak ,s az nem a Fidesz zászlaja, hogy idejönnek és itt fejlesztenek, bővítenek.
Azt látom, hogy a hozzászólók zöme tudja, ismeri is ezeket az okokat,kár részemről tovább boncolgatni ennek miértjét.
Nem kell elájulnia német szándéktól,majd ha a béreket legalább minimum 3/4 mértékében is felzárkóztatják, akkor lehet mondani, hogy hűha!
levegö
2018-10-14 at 16:35
Ertem hogy mire gondolsz de van egy olyan hogy “kereslet es kinålat”. Szoval az es ez egy jo politika a kormånytol hogy arra törekszik hogy teljes foglalkozottsåg legyen az orszågban. Ez munkaeröhiåny okoz ami emelni fogja a bereket. Ha munkaeröt keresel es hiåny van akkor fizessel többet ahhoz hogy kapjål.
I gaz ez nagyreszben az iskolåzott szakmunkåsokra fog vonatkozni. Mindig lessz egy reteg aki nem fog munkåt kapni. Drasztikus leszek a szar senkinek sem kell.
Itt svedorszågban åltalånos iskolåval nem kapsz munkåt gimnåziumi vegzettseg es szakmåd kell hogy legyen de nem kårmilyen abbol sem es legyen legalåbb A B C D jogositvånyod.
Szoval ez van.
levegö
2018-10-14 at 13:45
Ahogy szoktåk mondani a tökenek nincs hazåja es nagyon fontos hogy ne csak az autoipar legfökeppen ne csak a nemet legyen itt hanem mås is es mås termekek is.
Szijjårtonak most nagyon ebren kell lennie mert most nem szabad csak kicsiben gondolkodni. A vållalatok ugyan ugy ahogy idejöttek el is mehetnek meghozzå nagyon könnyen
Jo lenne ha több indiai mint a TATA is idejönne a kis meg nehz teherauto gyårtåssal nekik a szferåjukban van katonai produkcio.
Jo lenne idecsåbitani es en ezt mår szåmtalanszor elmondtam es valaki felhivhatnå Szijjårtonak figyelmet ideköltöztetni kaszinokat Macao, Las Vegas es Atlantic city böl. El kell buvölni a kaszinotulajdonosokat hogy ez nekik nagyon jo ha europa szivebe bekerulnek.
A dolognak az az erdekessegehogy munkåt ad de meghozzå sokat es es nagyon sok adot adna a bevetelböl.
Egy kaszino orszåg europa sziveben ami fenyben uszik? Ez egy olyan huzås lenne hogy ez egyeduli lenne europa törteneteben
Hogy miert kell ilyen lepeserket hozni?? Azert hogy anyagilag elhatårolni az EU töl valo anyagiassågot.
Azert hogy az orszåg teljessen fuggetlen legyen az EU töl.
Ezt most kell elkezdeni mert måsnak is lehet ilyen ötlete es mindig csak az elsönek emlekszunk a nevere. A måsodikat mindenki leszarja.Nme?
Nézzük_magát_a_dolgot
2018-10-14 at 15:42
Megsúgom Önnek, hogy a TATA már Nyitrát választotta (Jaguar-Land Rover). Teherautó gyártás pedig elég ciki, mert nagy az acél igénye, mi pedig már nem vagyunk a vas és acél országa, azok Rákosi idejében voltunk (akartunk lenni, de nem ment). Én szerintem meg az akkugyártást most gőzerővel fejlesztő gödi Samsung mellé kellene ide csábítani EV gyártó óriást (pl. Toyota) pl. Dunakeszire. Az se lenne rossz, ha a PSG-hez került Opel új modelljeinek gyártására épülne gyár valahol Dél-Dunántúlon (Zalaegerszeg, Pécs). A motorok úgyis Sentgotthárdon készülnek. Nem kell félni a járműipar túlburjánzásától, a mindenki által bezzegországnak kikiáltott Szlovákia egy főre vetítve min. 3-szor annyi, Csehország kétszer annyi autót gyárt, mint Magyarország. Csak minket féltenek a hiperokos közgazdász zsenik a járműipar túlzott fejlesztésétől. Pedig a járműipar a technológiai haladás csúcseredményeit vonzza.
levegö
2018-10-14 at 16:21
Szerintem pont nem kellene aku gyårtåssal foglalkozni mert az piszkos es szennyezi a könyezetet. Nagyon oda kell figyelni hogy ott mi fog törtenni. Veszelyes meg mergezö termekeket a fejlett orszågok többsege mint peldåul amerika delamerikåba viszi gyårtåsåt es a kesz termeket hozz vissza. Nemelyik orszåg meg visszaexprotålja a hulladekot is a mergezö anyagoknak vagy termekeknek.
A måsik meg az hogy nem kell sugdolozni, es Mi az a Nyitråt mert azt nem tudom
En nem vagyok magyar csak a szårmazåsom erre gondoljatok en delafrikai vagyok ott szulettem.
Akkor is az autogyårtås ha csak az amerikai peldåt nezem veszelyes. Nem azert mert rossz hanem azert mert egyoldalu fejlödes. Nem tulburjåsrol van szo hanem az egyoldalusågrol.
Ha valami zuhan minden mås zuhan vele.
Az hogy a szlovåkok mit csinålnak engen hidegen hagy ha bukni fognak akkor buknak es nagyot.
Arra kell törekedni hogy az ipar többelu többågu legyen ne csak egy. En a kaszino pårtjån vagyk mert ott ahol en jårtam azok meg a sivatagot is felvirågoztåk es ha mår nem is kellet de jol elnek a lakosok peldåul Macaoban.
csakafidesz
2018-10-14 at 12:27
A fürdőszobámban a Braun villanyborotvámon: Made in China. Ezeknek a németeknek már büdös a munka a gyáraik mind külföldön. Hogyan adnának munkát a sok betolakodó senkiházi, totálisan műveletlen és semmihez nem értő vadembereknek? (Bár ezek még a németeknél is kevésbé akarnak dolgozni.)
levegö
2018-10-14 at 14:17
Ez mår megint hulyeseg a nemet nep mindig is szorgos es dolgos nep volt most is az.
Nem budös nekik a munka csak dråga lenne az elöållitåsa nemet munkåsokkal. Ez egyåltalån nem azt jelenti hogy budös.
Szerintem a te leheleted az.
Naprózsa
2018-10-14 at 11:20
Amiről persze nem beszélünk, hogy a német tőke egy része már menekül. Ha otthon kitör a balhé, csak átdobják hozzánk a bővítéséhez szükséges eszközöket és itt folytathatják zavartalanul a termelést. Innen is lehet ellátni az oroszokat, vagy üzletelni a kínaiakkal, s pótolni a párizsi, svéd “menekült” népi játékként felgyújtogatott autókat. S ha mi jobb kondíciókkal kétoldalú szerződésekkel tudunk USÁ-ba vagy máshova exportálni mint “magyar árucikket” az sem egy rossz opció az esetleg büntetővámmal terhelt német exportlehetőség helyett.
levegö
2018-10-14 at 14:13
A menekulessel egyetertek a tökenek biztonsåg kell hogy gyarapodjon es nöljön. Ebben semmi ketseg. A zsido Gurucsåny alatt minden összeomlana.
ciki
2018-10-14 at 09:58
“Károly” – azért, mert tartanak az ellenzék és szennymédiájuk támadásaitól, lejárató, még a családjukat is meghurcoló nyilatkozatoktól, cikkektől. A kormány igyekszik támogatni, helyzetbe hozni a hazai vállalkozásokat, de amilyen lejárató kampányt, megtévesztve a közvéleményt folytatnak az már túl lép minden határt. Nem minden vállalkozó képes bevállalni a nemtelen, hazug támadások kereszttüzét. Lásd kipécéztek 3-4 nagyvállalkozót, akikbe belekötnek,( nem mellesleg nem tegnap kezdtek vállalkozni, hanem még az 1990-es évek elején) csak azért, mert ismerik Orbánt, holott a közbeszerzések 5%-át pályázzák meg és nyerik el a 95% közbeszerzés nyertesei őket nem érdekli.
Nézzük_magát_a_dolgot
2018-10-14 at 15:49
Így van. Csak meg kell nézni, hála helyett milyen nemtelen támadások érik hazai nagyvállalkozókat, akik vállalják a kockázatot, és saját vagy kölcsönzött tőkéjüket arra fordítják, hogy a hazai termékek magasabb feldolgozási fokon, értékesebb termékként kerüljenek világpiacra, megteremtve ezzel a mezőgazdasági termelők biztos felvevő hátországát is (tiszapüspöki és visontai gabonefeldolgozó, mohácsi húsipari gigaberuházás). A hazai lumpenértelmiségi és csatolt csapata csak egy meggazdagodást ismer el kalaplevéve: ha budapesti értékes ingatlanokhoz valaki potyán hozzájut, majd egy-két év múlva sokszoros áron adja tovább, így lesz multimilliárdos. Erre mondja a pesti lumpenértelmiségi: ÜGYES!
Logikus
2018-10-14 at 09:49
Merkel nem tud ez ellen tenni, mert nem befolyásolhatja a német cégek MAGYARORSZÁGRA TÖRTÉNŐ TELEPÜLÉSÉT…
levegö
2018-10-14 at 17:28
Persze hogy nem ahogy mår mondottam a tökenek nincs hazåja. Ugrålhat de azt meg kit erdekel? 🙂
ómió
2018-10-14 at 09:46
Hadd jöjjön! Van helye! “Csak” 50 év gazdasági lemaradást abszolváltunk a “fejlett szocializmusban”.
csakafidesz
2018-10-14 at 12:34
Magyarország soha nem volt az élen a gazdaságban. Néhány termékünk sikeres volt, de egészében egy harmadrendű, gyenge iparunk volt.
levegö
2018-10-14 at 13:56
Erre az a vålaszom hogy igen igazad van de csak is azert mert az ållam (bolsevikok) kezeben vbolt minden. Ha magånszektorban lett volna teljessen mås lett volna a nivo!
Karácsony.sk
2018-10-14 at 09:39
Ezen cégek Magyarországgal kapcsolatos döntése(i) mögött a mostani európai politikai helyzetet figyelembe véve van egy nem kimondott nagyon fajsúlyos érv, ami most még nem nagyon publikus és mégpedig az, hogy Magyarország a kontinens legbiztonságosabb országa úgy politikailag mint gazdaságilag. Ha ezt más európai ország (közép – keltet) el szeretné érni a mostani viszonyok közt, legalább 20 évre volna szükségük. Tehát ezek a befektetők minimum 20 évre döntöttek. Természetesen ehhez kell az is, hogy a marxista balliberális idióták ne kerüljenek hatalomra, ami természetesen csakis megint a Magyar választóktól függ! Mellesleg a már itt letelepedett cégeknek van egy új keleti üzleti filozófiájuk ammi abban rejlik, hogy Ők nem profitorientáltak mint a hanyatló nyugat, hanem piacorintáltak!
Szlovákiából……………
Károly
2018-10-14 at 08:22
A magyar cégtulajdonosok előtt is ott van a lehezőség az innovatív fejlesztésre.
Vajon miért oly kevesen vállalják a fejlesztést?
Bizony, ebben a körben már nem a kapcsolatok számítanak, hanem a felkészültség, kitartás és elkötekezettség, kockázat vállalás.
Nem az a cél, hogy az elvtelen kapcsolatokat ápolgassák, a piac dönti el a feladatra való alkalmasságot.
(A bürokratáknál dívik még, “az ismerős funkcionárius utódjának találunk valamilyan feladatot”, közben próbálnak kersztbe tenni a gazdaságnak)
csakafidesz
2018-10-14 at 12:31
A nevek döntik el. A “brand”. Ha valamit a Porsche Team tervez akkor az eleve jobb, mint egy ténylegesen jobb idegen termék. Nézzünk egy másik példát. Van egy multicég, gyárt 50 országban. Nos ha valahol összeomlik a gazdaság akkor a másik országban növeli a termelést. Első ilyen eset az 1960-as években az volt amikor az angliai Ford gyárban sztrájkoltak és a német gyár egyből rákapcsolt, 100% pótolták a kieső mennyiséget.
levegö
2018-10-14 at 14:10
“Vajon miért oly kevesen vállalják a fejlesztést?”
Mert meg ti nem szabaditottåtok meg az oszågot a Gurcsånyfelektöl a politikai ållapot csunyån åt tud a rasszba menni.
Csak nezd med a parlamentet. Olyan mint egy harmadosztålyu bazåt niggerek zsidok pårnelkuliek pårtok aki 0% szavazoi vannak.
Ha en invsztåni akarok akkor meg szeretnem dupplåzni a tökemet fejleszteni akarok es nem a szemetdombra dobni a penzemet. ki akarom tudni szåmitani hogy mi törtenik holnap
Nézzük_magát_a_dolgot
2018-10-14 at 15:28
Kedves Levegő! Ajánlom Szakadáti János hsz-át elolvasni a fb. bejegyzések között. De értelmezve olvasni! Annál jobban, világosabban, értelmesebben és lényegretörőbben lehetetlen összefoglalni. Ajánlom mindenkinek az ábrándkergetés és sültgalambra várás meg másra mutogatás helyett.
levegö
2018-10-14 at 15:58
Nezzuk meg magåt a dolgot—–olvastam es semmi olyat nem mondott amit en nem tudtam de meg hozzåteszem azt hogy ha valami tötenink es valami idegesiti a töket ugyan ilyen gyorsan el is tudnak vagy fognak költözni.
A tökenek nincs hazåja.
Azert ha elolvasod az utolso bejegyzesemet akkor erteni fogod hogy miert reklåmozom a kaszinokat es mås iparågak betelepiteset az autoipar mellett es fökeppen az egyoldalu nemet töke ellen
netud gi
2018-10-14 at 08:11
valóban rémes gazdasági körülmények lehetnek itt, és a mérhetetlen politikai bizonytalanság is, brrrr
janos
2018-10-14 at 08:18
ez igaz
levegö
2018-10-14 at 14:04
Netud—–Nem igaz nem remes de nem is jo, most fog emelkedni es mår låtom a fenyt az alagut vegen es tudom hogy mi for tötenni de abban a pillanatban ha most ti a GURU-csånyt zsidot meg zsido, nigger haverljaikatt meg a jobbikot elöreengeditek akkor ennek vege.
A dolognak az a lenyege hogy a tökenek nincs hazåja most itt vannak örulj de ne ijeszgesd öket mert attol felnek es odebbålnak. Es megeggy attol felnek a legjobban ha a holnap kiszåmithatatlan lessz.
MagyEmb89
2018-10-14 at 08:08
Egy kicsit paranoiás vagyok.
A magyar gazdaság nagy részben a németektől függ, ezért is nyitottunk a törökök, oroszok, amcsik, kínaiak felé.
Azzal hogy ipart telepítenek hozzánk a német cégek, részben jól járunk, DE nem mélyíti el ez a németektől való függésünket?
levegö
2018-10-14 at 13:52
Törkben semmi nincs egy lebombåzott orszåg ahol istambulon kivul nyomor van.
Az oroszoknål van minden es arånylag egy orszåg mint magyarorszåg elelemmel tudna kereskedni. Tudni illik hogy az oroszok ehessek, ezert engedtek be a BOER farmerokat is hogy kajåt termeljenek es ahogy en ismerem öket (nagyon) Meg is fogjåk csinålni legalåbb 30 000 föt terveznek beengedni.
Ezek meg fogjåk oldani sajåt eröböl mint ahogy ezt delafrikåban vagy namibiåban tettek a feldolgozo es tartosito ipart nem ugy mint itt kikuldeni a nyeranyagot es kesz temeket visszavåsårolni mint ti csinåljåtok ezt.
Tamás battya
2018-10-14 at 14:19
Levegő! Voltál már torokben? Fejzsak nélkül? Ha szerinted ott nincs semmi, akkor Te Afganisztánban jártál.
zolatiguszti
2018-10-15 at 02:34
Amúgy a semmi maga is egy 80 milliós piac ha jól rémlik.
A báránytmár így is SzaudArábiába viszik tőlünk az olasz felvásárlók.
levegö
2018-10-14 at 14:36
Tamås—Többször es sok helyen de ugy nez ki hogy te csak egy helyen voltål es nem låttad a nyomort.
Jakab Tamás
2018-10-22 at 17:42
Nem.
idirablo
2018-10-14 at 07:46
A Hankook Magyarországot választotta európai gyárának helyszínéül. A 885 millió eurós befektetésből a Dunaújváros melletti Rácalmáson a világ egyik legkorszerűbb abroncsgyára épült. A gyár 2007 júniusában kezdte meg működését és azóta is folyamatosan fejlődik, bővül. A cég jelenleg már több mint 3.300 alkalmazottat foglalkoztat, és személygépkocsik, SUV-ok és könnyű tehergépkocsik számára gyárt gumiabroncsokat. A harmadik beruházási ütem 2015 tavaszán fejeződött be, ezzel a magyar gyár éves gyártókapacitása 19 millióra nőtt. A rácalmási gyárban készülő termékek az európai piacot szolgálják ki.
A cikkben említett 2018-2020 tehát már a 4-ik beruházási ütem:-)