A magyar államadósság a Gyurcsány-Bajnai-kormányok idején elérte a GDP 90 százalékát, ám ez mára már lement 70 százalék alá. Magyarországnak sikerült kikeverednie magát az adósságcsapdából, és ma már nem fenyeget nap, mint nap az államcsőd és az újabb és újabb IMF-hitel réme. Ma már magyar adósságot vásárolni jó üzlet, amit mutat a szuperállampapír sikere is. Idáig a lakosság ebből a termékből több, mint 2000 milliárd forintnyit vásárolt, ami kifejezi a magyar gazdaság és magyar kormány iránt érzett bizalmat.
A magyar államadósság évek óta csökken, és a Magyar Nemzeti Bank most közzétett jelentéséből az derül ki, hogy ez a tendencia az idén is folytatódik. Sőt, mintha a folyamat felgyorsult volna. A számok konkrétan úgy festenek, hogy az összadósság a GDP 68,2 százaléka (29967 milliárd forint), ám ha ebből levonjuk a vita tárgyát képező eximbankos tételt, akkor ez a szám 65,8 százalék. A Nemzeti Bank adatai szerint a nettó adósság pénzben kifejezve 24211 milliárd forint. Persze sokkal inkább az arányokat, a százalékban kifejezett számokat érdemes figyelni, hiszen egy adósság nagysága a bevételekhez képest érdekes szám, és a bevételt államok esetében a GDP-vel szokták kifejezni.
Az európai középmezőnyben vagyunk és folyamatosan javul a pozíciónk
A lényeg az, hogy ez a mutató bekúszott 70 százalék alá, ami nagyon jó. Csak a példa kedvéért: a görög adósságmutató 181 százalék, az olasz 131 százalék, míg a portugál 123 százalék. A franciáké 100 százalék, míg a briteké 90. Vagyis Magyarország a maga 68 százalékával nagyon is jól áll. Igaz, vannak nálunk kisebb adósságú államok, mint például Németország, amely 60 százalékon áll. Vagy a V4-országok közül a lengyelek és a szlovákok 50 százalékon vannak.
Látható, hogy Magyarország ma már a középmezőnyben versenyez, ami kimagasló teljesítmény, hiszen a Bajnai-kormány idején az adósságrátánk megközelítette a 90 százalékot. Ezt sikerült lefaragni 2010 óta, ami azért lényeges, mert csökken Magyarország pénzügyi sérülékenysége. Egy másik fontos szempont az, hogy kinek a kezében van a magyar adósság: olyanokéban, akik befektetnek és a tisztes hasznot keresik, vagy olyanokéban, akik spekulálni jönnek ide? Itt is van egy jó hír! Ma már a hazai magán- és intézményi befektetők birtokában van a magyar államadósság több, mint 70 százaléka, és ebből mintegy 8600 milliárd forint közvetlenül lakossági kézben. Vagyis a magyar államadósság negyede közvetlenül a magyar emberek kezében van. De a valóságos arány még ennél is jobb, hiszen a bankok állampapír-állományának alapja jobbára lakossági betétekből áll, bár itt pontos számokról nehéz beszélni.
A szuperállampapír jegyzése már 2000 milliárd forintnál tart
Ehhez kapcsolódik, hogy még mindig folyik az úgynevezett szuperállampapír jegyzése, amelynek értéke már elérte a 2000 milliárd forintot. Ez most a nagy sláger a pénzpiacokon, és minden más befektetési formát letarol. Ez a lakosságnak is jó üzlet, mert kiemelkedően jó kamatot kap a pénze után, de a magyar államnak is hasznos. A lakossági befektetők nem szoktak spekulálni a magyar adóssággal: megbízható és nyugodt befektetők. Ha valami mozgás van a világpiacon, akkor nem ugranak egyből és nem kezdik kivenni a pénzüket. Ugyanez a nagy globális befektetőkről nem mondható el, hiszen ők állandó izgalomban élnek és folyamatosan tologatják a pénzüket egyik országból a másikba. Ezért a kincstárnak jobban megéri a hazai kisbefektetőkkel bajlódni, mint a nagy globális cégekkel. Még akkor is, ha kicsivel több kamatot fizet nekik, mint a külföldieknek. Ez egyébként se baj, hiszen ez a pénz itthon marad, és a plusz kamat növeli a magyar emberek vagyonát.
Vezető kép: A CÖF és a Békemenet 2012. decemberi plakátja
Kbandi1
2019-10-26 at 10:05
Két dudás, egy pár, amúgy el vannak az európai jogállami sűrűségben, még ejnye-bejnyére sem méltatták őket az óbégató haladárok. Most a szárazföldi és vízitúrázók kötötték le a magasabb szempontú figyelmüket.
Atosz
2019-10-16 at 16:17
Ket mocskos hazaarulo rohadek parazita !!! Mar regen a fegyhazba volna a helyuk ha rendesen mukodne az a komcsi igazsagszolgaltaltas!!!!
Kbandi1
2019-10-19 at 10:12
A komcsi igazságszolgáltatás védi a lebukottakat, ezért legtöbbször talonba teszik az ügyeket. Magyarországon a rendszerváltás után az EU intézkedése nyomán visszakerültek a nyugdíjazott bírók, mást nem lehet gondolni, mint bosszúállást részükről.
Atosz
2019-10-16 at 16:16
Ket mocskos hazaarulo rohadek parazita !!! Mar regen a fegyhazba volna a helyuk ha rendesen mukodne az komcsi igazsagszolgaltaltas!!!!
Kbandi1
2019-10-15 at 20:46
Ha a prímszámokat kivesszük a dologból, akkor az 1. Orbán-kormány időszakában nőtt az államadósság 56%-ra, majd a szakértő Gyurcsány – Bajnai kormányok alatt lecsökkent 82%-ra, majd újból emelkedni kezdett és most a 60% irányába tart. Ha nem így volt, akkor a relativitás megfordul és a szakértő jelző ámokfutássá változik.
Most majd januártól decemberig tartó Karácsonnyal megmutatják hogyan virágzik fel vagy le Budapest.
aladin
2019-10-10 at 06:02
Két bukott fazon, a liba kereskedö Bajnai és a DK. maffiavezér Gyurcsány.
Dzsinn
2019-10-09 at 18:24
Csak a tények kedvéért. Soha nem volt 90%, 80.5% volt a csúcson. A GDP arányos államadósság valóban csökkent, de az összeg majdnem annyival nőtt mint Gyurcsány idején. A GDP növekedés volt rendkívüli, illet annyira nem is volt rendkívüli tekintve, hogy az ipari forradalom óta nem látott világgazdasági bővülés idejét éltük (eddig), érdemes megnézi a régiós országok gazdasági növekedését, ami arra enged következtetni, hogy ez kormánytól függetlenül bekövetkezett kb mindenütt. Ugyanúgy mint Gyurcsány idején Lengyelország kivételével minden ország bekacsintott a 0%-os GDP bővülés alá, van aki kicsit van aki jócskán, jobban mint mi. Szintén kormánytól függetlenül. Azt se felejtsük el, hogy rekordpénzzel fejtük meg az EU-t, illetve Gyurcsány adósságfelhalmozásába be volt számolva a magánnyugdíj miatt kiesett pénz, amit a Fidesz visszavett.
Ezen az oldalon nem leszek népszerű ezzel a véleménnyel, de a helyzet az, hogy Orbán annyi adósságot halmozott fel egy kimondhatatlanul kedvező gazdasági környezetben, mint Gyurcsány a válság alatt.
A recesszió itt van a nyakunkon, az EU pénzek csökkenésével együtt, így azért az értékeléssel és a két kormány összehasonlításával ezt megvárnám, mert igazán tiszta képet az adna, hogy todnak a fideszék válságot kezelni. Erre még nem volt szükségük, eddig.
És itt jön be még egy érdekesség a szuper magyar állampapír, amit agyba főbe reklámoznak a szuper kamattal. A nyilvánvaló cél az, hogy felvásároljuk forintban az államadósságot, és így forintban lesz az államadósság, amit utána már sokkal könnyebb lesz elinflálni.
Ugyhogy szerintem itt izgalmas dolgok fognak történni néhány éven belül.
googyi
2019-10-11 at 01:25
Egyetértek. A két kormányt majd csak akkor lehet objektívebben összevetni, ha lesz válság.
F.Péter
2019-10-08 at 00:06
Pénz,pénz-pénz! Szivesen olvasnék egy öszinte könyvet Magyarország pénzügyi dolgairól 1945 töl. Hiszen pár nem kis összegröl sokan tudunk, hogyan is keletkeztek, munka nélkül,- a munka világában. Szeretném talán újra hallani az M1 adásában Gyurcsány Feri-bácsi hangját, amikor körülbelül azt mondta, hogy ez a pézügyi krizis Magyarországot nem fogja érinteni, hanem mint egy szellö elmegy a fejünk felett. No mi is volt ekkor? Bécsben, Zürichben meg még ki tudja hól, voltak bankok akik “magyar osztályt” müködtettek és megérte nekik, mert hogy annyi pénzük volt az “elvtársaknak” kint kamatozóra betéve. Ezért kellet a magyarokat rábeszélni, hogy olcsó külföldi hitelt – az az a 1945 töl kint gyüjtött pénzt (kenöpénzt) schwejci vagy osztrák “kalapba” öltöztettve hazahozhassák maguknak ÖK! és még meg is kamatoztatthassák de jól! De akié künn maradt, annak egy nem kis részét, vagy a felét – a bankcsödnek nevezett idöben a világbankok többnyire egy mondat közléssel, hogy ennyit a bank magának elvesz és visszatart, szóval minden papir nélkül csak elvették. Persze több földrészen is. Ma már ki hisz ezeknek a bankoknak, a papirdollároknak csak tizedrésznyi fedezettel?,akik azon sirnak, hogy alacsony az infláció. Talán eljött az ideje újragondolni a bankok túlzott benyomulásának tényét a pénzforgalomba. No meg az adóhivataloknak a közterhek elosztását igazságosabbá tenni, mert nöl a szakadék a polgárság és a maroknyi kissebbség között. (Csak kis megjegyzés az adófizetök pénzéböl több nyugati, EU, amerikai bank kapott milliárdos pénzügyi támogatást, amit elsö fokon arra használtak fel, hogy az elmaradt igazgatói, maneggeri juttatásokat kifizessék. Egyikük azt nyilatkozta, hogy egy csöd szélén álló bankot több munka vezetni és nehezebb is. Egy portás azt nem tudja.
Szóval csak gratuláció, hogy hazánkat bátran kivezették az erös ellenszélben is, -amennyire lehetett- az “ÖK” markából.
Nézzük_magát_a_dolgot
2019-10-06 at 15:48
Okfejtése okafogyottá váliok, ha nem történik olyan jóvátehetetlen dolog, hogy a lisbsibolsik visszatérnének a hatalomba. Akkor lenne esély a GDP csökkenésére, sajnos. (Egy kis szakmai segítésg: a GDP nem az “állam bevétele”, ahogy Ön gondolja, hanem az országban adott idő alatt előállított végső felhasználásra szánt javak (termékek és szolgáltatások) összességének értéke. Így már egy “kicsit” más a leányzó fekvése, ugye? Örülök, hogy segíthettem.)
Nézzük_magát_a_dolgot
2019-10-06 at 19:46
Kedves Kiszámoló! Valóban, nem a saját kútfejéből írta a GDP sajátos értelmezését, csak idézett a cikkből egy szamárságot, és ki is fejtette, hogy az nem állja meg a helyét. Ezért elnézést kérek, ha Önnek tulajdonítottam a helytelen értelmezést. De hogy kérdésére válaszoljak: olyan nincs a sifonérba’ hogy a libsibolsik ragadják magukhoz a kormányzást, és ha nem ők garázdálkodnak a kormányrúdnál, akkor a GDP nem csökken.
Jurka
2019-10-06 at 05:10
A probléma az,hogy van egyáltalán adósságunk.Szajkózzák,hogy a gazdaság nő,milyen fas.a nekünk.Holott 70%-ban el vagyunk adósodva.
Az állampapír hozama lófa.z.Ha valaki valutában fekteti a pénzét,jobban jár sokkal.Hitel…..:)Egyszer vettem fel hitelt,vissza fizettem,soha többet.Azóta tudtam venni házat,új autót stb hitel nélkül.Hitellel nem jut senki előre,csak a hitelező.
Királytigris
2019-10-04 at 20:10
Tisztelt Hesslerezredes!
Valóban a korona és a pengő nagyon jó pénz volt, és abban is igaza van, hogy a gazdaság összeomlását mindkét esetben a háború elvesztése okozta. Csakhogy, az ebből fakadó hatalmas költségvetési hiányt az akkori kormányok a nyakló nélküli pénznyomtatással próbálták fedezni. Ez okozta a hiperinflációt!!!
Ha nem hisz nekem, nézzen utána!
Hesslerezredes
2019-10-07 at 11:41
Legkedvesebb Harckocsim! Önnek igaza van, és megerősíti, amit írtam: a probléma a háború végével jelentkezett. De mi egyelőre békeidőkre tervezünk: ott meg igaz, amit írtam – az Államnak legyen joga direktben pénzt kibocsátani, ne kelljen már neki kölcsönkérni!
Királytigris
2019-10-13 at 12:08
Ha ez bekövetkezne, akkor megszünne a forint konvertibilitása.
Név
2019-10-04 at 15:24
https://www.portfolio.hu/gazdasag/20190105/hatalmasat-csokkenhetett-2018-ban-a-magyar-allamadossag-309475
90%? És ezt miből számolta Ön ki? Matematikus Ön? Én úgy látom 80,5% volt a legnagyobb. Csak a történeti hűség kedvéért.
c
2019-10-04 at 12:36
“Beledöglünk ebbe az erős Forintba!”
Idézet Gyurcsány Ferenc “miniszterelnöktől”.
Hesslerezredes
2019-10-03 at 12:13
Államadósság azért és azóta van, mióta a jegybankot leválasztották és ‘önállósították’. Mert egyébként az államnak joga kellene legyen, hogy annyi pénzt bocsásson ki, amennyire éppen szüksége van és nem kéne kamatra (!!!) kölcsönkérnie!
Karácsony..sk
2019-10-03 at 19:56
Tisztelt Hesslerezredes, úgy mint Amerikába fedezet (FED) nélkül?
Az ilyen pénz csakis az aktuális fizetőeszköz devalvációját gerjeszti addig, míg el nem jön a végelszámolás napja, pl. ha a $ elszámolásban érdekelt álamok átmennének “JUAN” elszámolásba, abba a pillanatba összeomlana az amerikai fedezet nélküli pénzrendszer azaz a FED!
A Magyar kormány nagyon helyesen döntött akkor, amikor álampapirokat dobott a piacra a fedezetlen pénznyomtatás illetve külföldről nagy kamatok áráni finanszírozás helyett, aminek üzleti szempontból elsősorban az volt a váratlan nagy eredménye, hogy a lakóság a kötvények vásárlásával bizalmi lépést tett a Magyar kormány jó politikája és gazdaságpolitikája felé! Másodsorban a hatalmas érdeklődés termése képpen felgyülemlett és álandóan növekvő hatalmas pénzmennyiség már most elegendő arra, hogy nagyobb részben hazai forrásokból finanszírozza Magyarország az álamháztartási hiányt! Zseniális eredmény és külföldön is már követendő példa, természetesen a külföldi hitelezők elégedetlenségére!
Szlovákiából……………
Királytigris
2019-10-04 at 10:24
Igen ez használhatónak tűnik, de ennek is vannak hátulütői.
1. Az államkötvény kamata olyan alacsony, hogy az infláció majdnem teljesen elviszi a kamathasznot.
2. Az alacsony államkötvény kamat miatt a külföldi befektetők kiviszik a pénzüket, persze devizában, emiatt romlik a forint árfolyama. Most soha nem látott mélységben van a forint árfolyama. Persze kérdés, hogy ez a folyamat meddig tarható fent. Meddig gyengülhet a forint?
Királytigris
2019-10-04 at 10:19
Az ön javaslatához hasonló történt a két világháború után a koronával és a pengővel.
Eredmény: hiperinfláció.
Ezt úgy képzelje el, hogy megkapta a fizetését, majd szaladt vele a piacra, és kapott érte 2 db. tojást.
Hesslerezredes
2019-10-04 at 11:49
Kedves ‘Tankom’! Ön téved: mindkét hiperinfláció egy háború következménye volt. Békeidőben a korona és a pengő Európa legerősebb pénznemei közé tartoztak. Nem volt nyakló nélküli pénzkibocsátás. Normális állam nem is csinál ilyet, nem érdeke.
Királytigris
2019-10-02 at 11:27
Ha 1EUR=1000 Ft lenne, akkor már nem is lenne államadósság?
márko
2019-10-02 at 10:18
Szép kép, melyen összeborul Gyurcsány + Bajnai
vissza kell emlékezni a hatalmonlevő idejükre
/
nagyon sajnálatos.
hogy ezek mennyire meghatározóak ma is
(Magyarországon milyen áhítattal egy réteg nézi rendezvényeit,
Karácsonyit 40% támogatja,
DE Brüsszelben IS ZSIGERÉBÖL magyarokat GYLŰLÖLIK )
/
NAGYON GONDOLJA MEG
ki ezek elméleteire bárhol szavaz + osztja véleményüket ( pártok + vállasztások )
MERT
a mostani JÓLÉT ilyenekkel nem marad meg ( NULLA LESZ ).
/
NAGYON GONDOLJA MEG ( ne legyen illuzió )
mert NULLA LESZ.
Molnár József
2019-10-02 at 04:19
Dzeritem sem kell az euro. Erre a kis időre, amig létezik a “közös” európai fizetőeszköz.
A nèmet gazdaság már úgy is lassulóban van és ezt előbb utóbb megérzik az eurót használó országok.
pampafu
2019-10-01 at 21:17
Egyik ismerősöm felhivta a figyelmemet egy autó kampányra,
megnéztem, Auto Wallis. No ezektől /a képen látható alakoktól/ semmit
sem veszek.
Királytigris
2019-10-06 at 12:31
Wallis=MSZMP vagyonátmentő banda.
Logikus
2019-10-01 at 19:14
Nem kell Euró! A magyar kormány jól csinálja, amit csinál, csak így tovább!
bl
2019-10-01 at 17:43
A forint alapú adósság tetszőleges mérték mellett menedzselhető. Mert az MNB korlátlan hatalmat gyakorol felette. Az igazi baj a külső fizetőeszközben fennálló adósság, vagy az euró adósság lenne, ha be lenne vezetve az euró.
pampafu
2019-10-01 at 18:15
Ha be lenne vezetve az euró azonnali 50 % forintleértékelés lenne.
Ha euró lenne, akkor ezzel együtt átvállalnánk az Unió piszkos
ügyit finanszirozók tartozásait. Ehhez meg semmi közünk.A pecsenye
csak süljön a saját zsirjában.
Csaba
2019-10-03 at 19:51
Ébresztő emberek? Van akit ez megnyugtat? A nominális államadósság a baj!!!! 30 százalékkal nőtt 9 év alatt és megállíthatatlanul nő!!
Nézzük_magát_a_dolgot
2019-10-05 at 10:20
Kedves Csaba! Demagógnak tűnik, mert nélkülözi a szakmaiságot és az élettapasztalatot az Ön hozzászólása. Az egyetlen érdemleges mutató a GDP-hez mért %-os adósság. Ugyanis egy reális mértékű, de magasabb összegű adósság sem nagy baj egy gazdag embernek, és ennél kisebb is tönkre tehet egy szegényt. Például ha Önnek 600 ezer Ft nettó a havi keresete, nevetve fizet 100 ezer Ft havi adósságtörlesztést egy magas kölcsön után, míg egy alacsonyabb adósság utáni 80 ezer Ft is keserves megterhelés egy minimálbéresnek.
Gábor42
2019-10-20 at 14:25
Igaza van a “Nézzük_magát_a_dolgot” nevű hozzászólónak is, de azt is tudjuk, hogy hiába a magas GDP az nem mindig jelenik meg az országban valós vagyonként, így Csabára is érdemes figyelni és jó lenne a nominális adósságot is csökkenteni. Mert ha a GDP tulajodnosai kivonulnak innen az államadósság marad, százalékosan pedig hirtelen fog megugrani.
Poppy
2019-10-01 at 18:42
Egyetértek!
Karácsony..sk
2019-10-02 at 04:02
Az € nem bevezetése = a független Magyar pénzpolitika felemelkedésével ilyen kiválló gazdasági eredmények melett! Mi már csak tudjuk Szlovákiában, hogy mit jelent az € bevezetése az álampolgárok mindennapjaira kivetítve!
Szlovákiából…….