Ötvenhat százalékkal több gyorshajtásos bírságot szórt szét az autósok között a rendőrség az első fél évben, mint egy évvel korábban, miközben a szupertraffipaxnak hívott VÉDA-rendszer készülékei rendszeresen elromlanak. Sebességtúllépés miatt az idei év első hat hónapjában összesen több, mint 8,5 milliárd forintnyi közigazgatási bírságot szabott ki a rendőrség a közlekedőkre, ami harminc százalékos emelkedés a tavalyi adatokhoz képest – közölte a Vezess.hu kérdésére az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK). A hatóság hivatalos álláspontja az, hogy a gyorshajtás a közúti balesetek legfőbb oka, utóbbiak száma azonban mégis egyenes arányban emelkedik a gigabírságokéval.
Az ORFK a közlekedési szakportálnak kiadott adatai szerint a bírságok száma még ennél is nagyobb mértékben, csaknem ötvenhat százalékkal ugrott meg egy év alatt. Az idei év első felében több, mint háromszázezer csekket küldtek ki a gyorshajtó autósoknak, ez a szám tavaly kétszázezer alatt maradt. A rekordokat halmozó bírságcunami annak ellenére sem csillapodik, hogy közben a megjelenésükkor szupertraffipaxoknak hívott készülékek eléggé megbízhatatlannak tűnnek. Az utak fölé szerelt, VÉDA nevű sebességmérőket száznyolcvan alkalommal kellett már javítani fél év alatt, míg a mobil készülékeket hetvenkétszer. A Vezess.hu felhívta a figyelmet, hogy nem az idő múlásával romlanak el egyre többször a sebességmérők, bő két évvel ezelőtti munkába állásuk óta folyamatosak a meghibásodások: tavaly a változtatható helyű eszközöket 406-szor, a fix telepítésűeket pedig 398-szor kellett javítani, két esztendeje a mobil sebességmérőket 307-szer, az utak fölé szerelt traffikat pedig százkilencvenszer. A rendőrség közlése szerint volt rá példa, hogy meghibásodás miatt három hétre kiesett egy készülék a javítás érdekében, ráadásul az autósok is megérezték a készülék bütykölését, mivel közúti forgalomterelést kellett előzetesen megrendelni a javítás érdekében.
Hiába a rekordmennyiségű bírság, inkább emelkedik a balesetek száma
A rendőrség álláspontja évek óta töretlen abban, hogy a közúti balesetek legfőbb oka a gyorshajtás, és ez volt a VÉDA-rendszer bevezetésének egyik legfőbb indoka is. Logikus lenne, hogy az egyre több bírság miatt a közlekedők óvatosabbakká válnak, ennek azonban épp az ORFK hivatalos kimutatása mond ellent, mivel az idei év első felében, a csekkek megszaporodásával egy időben döntött csúcsot a sérüléses balesetek száma. Az országban autózva rengeteg helyen tapasztalható, hogy kifejezetten veszélyes útszakaszok, kereszteződések környékén nemhogy VÉDA nincs, de még csak megfelelő tájékoztatás, figyelmeztető táblák sem, ugyanakkor jól belátható, semmivel nem veszélyeztetett szakaszokon egymás után röviddel több traffipax is figyeli a forgalmat. Laikusként nehéz arra is magyarázatot találni, hogy a százharmincas tempót megengedő autópályán miért kell kirakni közvetlenül a VÉDA tövébe egy százas korlátozó táblát olyan helyen, ahol még felhajtó szakasz sincs, mindenesetre valamiféle támpontot ad ahhoz, hogy miképp jött össze a 8,5 milliárdos bírságösszeg fél év alatt, amikor még a magyarok nagy része el sem indult nyaralására, vagy a családi kirándulásokra. Az autósok tapasztalatai szerint a VÉDA-állomások beállításai sem lehetnek egységesek; van, ahol már a megengedett sebesség felett egy-két kilométeres tempót kijeleznek, van azonban olyan autópályaszakasz, ahol százhatvan fölé kell gyorsítani a szabályszegéshez. Gondok nemcsak a sebességmérésekkel, hanem az egyéb beállításokkal is lehetnek egyes helyszíneken, példa erre annak a nőnek az esete, aki a rendőrség szerint nem is az úton, hanem a szántóföldön száguldozott családja autójával a VÉDA adatai alapján.
Forrás: Vezess.hu/PS; Fotó: PS
Márta
2018-11-03 at 08:47
Hülye fa@ gazdagoknak semmi sem számi,na meg a takony gyerekeiknek,mert a seggük alá teszik a márkás és milliókat érő autókat,- és ezeket kéne 100x-sen megbüntetni,és minden költségeket felemelni,mert ezek csinálják a legtöbb balesetet……meg különben is apuci majd kimenti őket,mert sógor komaság van a gazdagnál sajnos ilyen szar világot élünk ha pénzed van minden van…..lehetsz becsületes jó az nem ér ma már semmit ,de ha csalsz lopsz, akkor te vagy a király… Megérett ez a világ már a harmincadik világháborúra, le kéne mindenkit törölni a föld színéről..Csudi szar világ van most..
POROSZLAI RÓBERT
2018-08-28 at 20:22
…amikor a mindent elsöprő erő, találkozik az elháríthatatlan akadállyal….
Felsőtagéskirályerdő
2018-08-28 at 16:15
Nem sebességmérőt, hanem hülyeségmérőt kell alkalmazni a közúti forgalomban.
Zia
2018-08-28 at 09:44
Gyorshajtás? A minap 5 perc alatt 50 m-en belül hárman hajtottak át két piros lámpánál. Az egyik egy helyijáratos busz volt. Egy vétlen autós csak azért úszta meg a súlyos vagy halálos balesetet, mert tökölt a zöldnél történő elinduláskor. És még rendőrséghez bekötött térfigyelő kamera is van a csomópontban.
Tamás
2018-08-28 at 08:43
Pár éve jelent meg egy elemzés az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület alapítójának tollábból, hogy sok év adatait elemezve a balesetek száma az üzemanyag-fogyással, vagyis a forgalom növekedésével mutat csak összefüggést. Úgy tűnik a büntetések számára is igaz a képlet: több közlekedő, több bünti. Ja, arról is volt szó, hogy a baleseteket nagy részében valóban a gyorshajtás a ludas, de a RELATÍV és nem az ABSZOLÚT! Vagyis ha fáradtan, rossz útviszonyok között 80-al mész az relatív gyorhajtás… De ez nem mérhető ugye. A VÉDA tehát azt ünteti ami mérhető, de nincs sok jelentősége.
pl
2018-08-28 at 09:18
Igazad van, én is évek óta nyomom. A sebességtúllépés mérése kizárólag pénzbeszedésre jó, miközben az igazán pofátlan szabálysértéseket a rendőrök is kiszűrhetnék, de az nekik macerás. Folyamatosan hazudnak, statisztikával vezetnek félre. Igenis a relatív gyorshajtás okozza a legtöbb balesetet. Miért kötelező Magyarországon telefonálva vezetni? Miért kötelező egye kocsitípusoknak járdán közlekedni, záróvonalat átlépni, keresztben pakolni? Annyi pénzből miért nem a lámpás kereszteződéseket kamerázták be? A VÉDA többi funkciója miért nem kellett? Kérdések, kérdések… A válasz minden esetben hazugság!
Azért az is igaz lehet, hogyha ennyire emelkednek a szabálysértések, ott a forgalom szervezésével komoly bajok vannak, hisz azért alapvetően kellene tudni közlekedni, parkolni, a mi nem kevés pénzünkért.