A Színház- és Filmművészeti Egyetemet (SZFE) a ’70-es évektől kezdve kisajátította magának egy baráti társaság – rokonok, üzletfelek –, és ezek “ülnek rajta” a mai napig – mondta a Schmidt Mária, a Terror Háza Múzeum igazgatója hétfőn, a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.
Az igazgató szerint ez a helyzet bezártságot és az “új impulzusoknak” való nyitottság kizárását jelenti.
Tehát megdöbbenve vettem tudomást arról, hogy bejelentik sorra olyan színházi rendezők, meg olyan, az egyetemen tanító emberek a távozásukat, akik 76-77 évesek. Nem is tudom, hogy miért vannak még ott
– fogalmazott Schmidt Mária. Szerinte azzal nincs gond, ha egy ilyen korú tanár egyszer-egyszer tart egy előadást, de az, hogy ő tanítsa a művészeket a XXI. században, alapvető kérdéseket vet fel. Hozzátette: nem hiszi el, hogy egy olyan színművészeti egyetemre lenne szükség Magyarországon, amelyik a ’70-es években “kapott utoljára fényt”. Szerinte az egyetem a nemzeti kérdéssel szemben távolságot tart, hiszen senkit nem enged be, ami azt jelzi, hogy ott csak kizárólagosságokban gondolkodnak. Elmondta azt is: a világ számos pontján magánképzés formájában oktatják a színészeket, és azon is érdemes elgondolkodni, hogy van-e értelme az állami finanszírozásnak Magyarországon.
Forrás: MTI; Fotó: Terror Háza Múzeum
Pinokkio
2020-09-07 at 14:10
Nehéz nem véleményt mondani. Máriával hallottam reggel a riportot, és elmondta azt, amit én, mindennapi és minden tekinteteben átlag magyar és adófizető gondolok.
71 és 76 évesen ragszkodnak a katedrához és ami fura, hogy huszonévesek, akik mindenben az újat, a modernet keresik- és jogosan- ragaszkodnak ehhez a más korban , más művészeti megoldásokban szocializálódott vénségekhez. Ki érti ezt?
Ezen az egyetemen, már ha kiérdemelheti az egyetem titulust, 35-45 közötti korosztálynak kellene tanítani.
Itt nem generációs ellentétet akarok provokálni: mérnök vagyok, de már olyan más a mai korosztály hozzáállása, más a tervezés, más a munkaszervezés és sorolhatnám, hogy érzem a különbséget. nem jobb , nem rosszabb- de más. Nem így volna ez film, színmüvészeti területen?
Másrsézt: kell e nekünk állami adó forintokból finaszírozni, hogy ezek az aggstyán “egyetemi tanárok, azok szinházcsináló barátai “elég nagy jövedelemhez jussanak”, hogy 20-30-40 évvel fiatalabb párjukat és azok gyermekeit eltartsák? ( unokázni kellene otthon). mert a körükben ez dívik.
kel e Budapestnek 130-140 közötti un. színház?
kellenek e állami adóforintból képzett “színészek”, “rendezők” “filmesek”, akik majd Tv bemondók, ( Szabó Zsófikánk pld), influencerek és rendezvényeken “házi asszonyok” lesznek.
Dánis, ahol pld nincs orvosképzés- mert kis és gazdag ország, de inkább máshol képeztetenek, és megveszik.
Ennek az egyetemnek a kibocsátottjai: lásd a modern Schilling Árpádot- hazakullogott Franciaországból, mert nyelvtudás híján, mit sem ért a “diplomája”.
Kérdezem: ugyan hánynak van ezek közül csak “EU” szinten piacképes diplomája??
Még egyszer kérdezem: kell e és ha igen ilyen nagyságrendben és ilyen áron “színitanoda helyett” egyetem, doktorokkal.
Rizikó
2020-09-07 at 14:00
Lekapcsolni vizet villanyt gázt aztán elzárni a pénz csapot.
Blanka
2020-09-07 at 13:50
A rváltás óta készült filmek 99%- át kikérem magamnak! Pl.Zimmer Feri ,Hét vezér v mi a túró a címe,,Kincsem stb.Két maradandó filmélmény : Bánk bán operafilm,Eszter hagyatéka
. Szász János 80 millát markolt az elutasított Hunyadi forgatókönyvért !!!?Fizetem az adót hogy ezek mocskoljanak ?
T. Cs. Béla
2020-09-07 at 13:26
Igen a harcot meg kell vívni! Ha a mai színházi közönségre gondolunk ők ugyan szeretnek színházba járni de alig hihető, hogy egy “fizetős” egyetemet akarnának finanszírozni! És az állam is alig győzné az “árversenyt” a kitömött pénztárcájú Soros “progresszívekkel”! (…még a jobbos gazdagokkal sem! U.is: Ők őrzik vagyonukat és mindkét félnek fizetnének!) És ha mégis, akkor az is csak egy felet jelentene a hallgatók gondolkodása és a tényleges politikamentesség miatt! Végeredmény 1,5:0,5 arányban a Soros nemzedéké lenne!
Harcolni kell és akkor 0,5:0,5 lehet a végeredmény!
Csámpás Marcsa
2020-09-07 at 13:18
Schmidt egy seggfej.
Azt is eltörölné, ami még adatik.
Idióta, mint a fia.
Egyszerü és magyar
2020-09-07 at 12:46
Államilag (adófizetők pénzéből finanszírozott) képzést bezárni, sóval behinteni.
Új alapokon, új színvonalas vezetők kinevezésével, szigorú felvételi szint megkövetelésével, csökkentett létszámmal, fele pénzből létrehozni egy újat.
Had sírjanak az állami pénzen tehetségtelenül a libsikeltetőben nyavajgók. Rengeteg ember kell felszedni a hagymát, krumplit, répát.
Namond
2020-09-07 at 12:14
Na és?
A kormány jóváhagyásával teszik.
Gulyás Gergely a Miniszterelnökség vezető minisztere elmondta;
Az egyetemisták nyugodtan tiltakozzanak, nem lövik ki a szemüket, azaz nem lesz következménye.
Tehát a Miniszterelnökség utasítására a Belügyminisztérium rendvédelmi szervei NEM lépnek fel ellenük.
Nyugodtan elfoglalva tarthatják az egyetemet, akadályozhatják (az amúgy felesleges) képzést, felvonulhatnak és tüntethetnek, mind ezt a rendőrség biztosítja.
Nem lesz következménye számukra és vélhetőleg az őket támogatók és segítők számára sem.
Viszont nem szabad ellenük fellépni, mert azokat eljárás alá vonja a hatalom.
Írysz
2020-09-07 at 11:51
Torockó2020-09-07 at 11:29
*
“Legyünk kreatívak és vegyünk példát a nyugati “liberális demokráciáktól”, ahol nincs állami finanszírozás…”
*
Ne vegyünk példát, ugyanis akkor pénz hiányában teljesen megszűnik a magyar nyelvű, hagyományos, a művész személyiséget pallérozó színészképzésnek még a lehetősége is!
.
Ugyanis a “progresszív” ripacsképzést a háttérhatalom finanszírozná,
a színházak csak az ott végzettekből válogathatnának.
.
Ma sem kapják meg a nem liberális szemléletű művészek a támogatást, még a kormánytól sem!
A kormánynak alapkötelessége a kultúra minden szegmensének a támogatása. Kiváltképp a színházművészeté. Aki valamit hallott a magyar színjátszás, színház történetéről, az tudja, hogy a kezdetekkor is ki kellett harcolni a magyar nyelvű színház, a Magyar Nemzeti Színház megszületését.
Ez is bizonyítja, hogy szükség van egy színháztörténeti sorozatra,
mert az emberek általában tudatlanok (nem véletlenül), és nem értik,
hogy valójában mi történik most.
Ki merem mondai, hogy Schmidt Mária meggondolatlan hülyeséget mondott.
Ha pedig meggondolta, akkor az még nagyobb baj.
.
Ugyanaz lenne a helyzet, mint ami miatt az alapítványi finanszírozást választották, de végérvényesen lemondanánk még a lehetőségéről is, hogy
kimentsük egy militáns, ultraliberális lobbi irányítása alól a képzést és az egész magyar színházi világot.
.
Azért is háborúznak, mert ha az SZFE-n valóban normális, ideológiamentes szakmai képzés folyik, akkor az hatással lesz az ország összes társulatának az összetételére.
Ugyanis a leendő színészek olyan képzést, szakmai és általános műveltséget kapnának, mely által megvilágosodhatnának, és nem lennének olyan manipulálhatók, mint most.
Ami külön megdöbbentő: nem tudnak olvasni és nem tudnak magyarul hangsúlyozni, beszélni.
A “progresszív” színházi felfogás szerint nincs is rá szükségük, mert a lényeg
a látvány, a színész nem egyéniség, hanem csak egy színpadi kellék.
E mellett állt kis most, lefokozva az egész életművét, Udvaros Dorottya is…
.
Nem lehet elégszer idézni Bessenyei Ferenc 1981-ben adott interjújából:
.
(..) a fiatalok kijönnek a főiskoláról, s bekerülnek egy társulatba, ahol még annyi erkölcsi korlát vagy számonkérés sincs, mint volt a főiskolán. Kezdődhet a teljes rothadás!
(…)jön majd egy leleményes törpe nemzedék, amelyet mindenre föl lehet bérelni. (!!!)
.
Bessenyei vátesz. Megérkeztek.
Béla
2020-09-07 at 11:47
A szovjet megszállókkal kollaboráló életművészek és történészek rút fajtája nem halt ki sőt virul!
Ezek egymást és leszármazottaikat segítve juttatták pozícióba, és hallgattatták el a valóság hangját.
Például Karsai György a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájának vezetője, 1996-tól a Színház- és Filmművészeti Főiskola antik színháztörténet tanára, 2003 óta egyetemi tanára.
Karsai György Karsai Elek történész fiaként született.
Az apuka Karsai Elek az 1945-1990 közötti magyarországi történetírás egyik meghatározó alakja volt.
Munkái (többek közt):
“A szocializmus útján a magyar nép szabadságáért (Bp., 1947)
A fasiszta rendszer kiépítése és a népnyomor Magyarországon 1921-1929 (összeáll., társszerk., Bp., 1956)”(Wikipédia)
Azt sulykolta, hogy mielőtt a szovjetek megszállták Magyarországot minden elviselhetetlenül rossz volt, viszont a szovjet megszállás elvitt minket a boldogság világába.
Mégis Surányi György a híres magyar magyar közgazdász, egyetemi tanár, az MNB kétszeri elnöke a Pénzügykutatási Intézet alapításának 50. évfordulójára szervezett ünnepi konferencián ezt mondta:
“AMI PEDIG A NAGY RIVÁLIST, AUSZTRIÁT ILLETI MAGYARORSZÁG 1938-BAN VOLT A LEGKÖZELEBB: AZ EGY FŐRE JUTÓ GDP AZ OSZTRÁKNAK 75 SZÁZALÉKÁT ÉRTE EL.”
Írysz
2020-09-07 at 11:32
BESSENYEI FERENC kétszeres Kossuth-díjas, Érdemes és Kiváló Művész 1981 (!!!!)
*
*
(A közönséget) ” Könnyű tehát megtéveszteni, félrevezetni. Van, akinek eleve a szemét tetszik, merő sznobizmusból, s van, akit a mellette ülő tetszése megzavar. Csak azt látja, hogy annak borzalmasan tetszik, ami ellen pedig ő – szíve szerint – berzenkedne.
*
Ez a társadalom most kezdi észrevenni annak a lehetetlenségét, hogy ugyanannyit érjen az az ember, aki vacakot csinál, mint az, aki minőséget hoz létre. Itt egyelőre még csak csinnadrattát kell csinálni mellette, és a vacak is sikeres lehet.”
*
*
(…)a képesség és a tehetség között minőségi különbség van. A tehetség erkölcsi kérdés, erkölcsi kategória. Éppen annak az eldöntése, hogy a képességeimet mire használom. A tehetség ennyivel több a képességnél. (…)
.
Adyt megfontolva: Magyarországon tehetségesnek lenni, nagyobb karaj a közös fájdalomból, vagyis nagyobb felelősség! Felelősséget viselni és ébreszteni, ez volna a dolga a színháznak.
*
*
(…) a mai kritikának nincs valódi kapcsolata a színházzal. Ujjong a kétes értékűnek, s veszni hagyja, ami nem biztos, hogy a vesztőhelyre volna még szánva.
*
*
Mégis, mi van most? Nézd meg, ha valaki elvégzi az egyetemet, ahol a tudománynak, a tudásnak mégiscsak van valamilyen szellemi, erkölcsi rangja, vagy ha kijön a gyárból, ahol az élet akár válságos helyzeteiben állt helyt, és ******elmegy este a színházba, ott az a probléma, hogy legyünk-e perverzek vagy ne.*****!!
Ha eldobod a szemetet az utcán, a KÖJÁL perbe foghat. De ha a szellemedet mocskolják össze, akkor a szellemi KÖJÁL nem ordít? Nem ordít, hogy mi történik itt?
*
*
Ha erkölcs nincs, ha szépség nincs, ha nincs összetartó szellemi erő, kinek lesz fontos a tervezés, kinek lesz szép a csillagok járása, s kinek az érdekében számol a matematikus?
.
A színház abban segít dönteni, amiben a matematika nem tud. Hogy szabad-e ember alatti módon élni vagy nem szabad.
*
*
Szégyelljük azt, ami az én számomra mindig természetes volt. Az ember végül is egy életet áldoz azért, hogy egy tiszta gondolatot megfogalmazzon.
.
.
.
(az ember)-2Mindent megtesz, hogy az életünk harmóniába szövődjön össze. Hogy a rend rendben maradjon. Harcol érte, hogy a szolgálat szellemét szolgaszellemmé ne aljasítsák…”
*
*
(…)magyar daraboknak az előadására nemigen találsz rendezőt és társulatot. Egy idegen darab előadására viszont mindent, ami belefér. A kísérletezés ördöge olyan mérhetetlenül eluralta a színpadot, hogy most már csak az számít, ami kísérletnek indult és az is maradt.”
*
*
(…)fiatalok kijönnek a főiskoláról, s bekerülnek egy társulatba, ahol még annyi erkölcsi korlát vagy számonkérés sincs, mint volt a főiskolán. Kezdődhet a teljes rothadás!
.
( Azóta a rothadás az SZFE-t is elérte… )
*
*
(…)jön majd egy leleményes törpe nemzedék, amelyet mindenre föl lehet bérelni.******* (!!!)
*
*
*
MEGÉRKEZTEK
Torockó
2020-09-07 at 11:29
“van-e értelme az állami finanszírozásnak Magyarországon”
Gondolkodjunk nagyon gyorsan. Ritkán adnak – még a hülye emberek is – ekkora magas labdát a finanszírozónak a takarékosságra. Gyors döntés: beiratkozni csak holnap lehet a Kuratóriumnál reggel 8:00-10:00 között. Ha a fele nem iratkozik be, akkor megszűnik a tanoda….
Legyünk kreatívak és vegyünk példát a nyugati “liberális demokráciáktól”, ahol nincs állami finanszírozás…
Gáspár Anette
2020-09-07 at 11:29
“a világ számos pontján magánképzés formájában oktatják a színészeket, s azon is érdemes elgondolkodni, hogy van-e értelme az állami finanszírozásnak Magyarországon.”
Igen.
És azok sem képeznek másféle alakokat, mint ami immár 50 éve folyik a színművészetin.
A pénz a liberálfasisztáknál.
Akkor még annyi normális képzésre számíthat a magyarság, mint ami eddig adatott, vagy amire reményt nyújt az Alapítvány által megreformálandó
SZFE.
.
Akkor vége, akkor nulláról lehet indulni, és ülhetünk szekérre, bekéredzkedhetünk a fészerbe, és s élhetnek a színészeink könyöradományból.
Schmidt is kezd a fiacskája szintjére lehülyülni.
A kormány és a kuratórium, a több milliós jobboldali szavazó
szakmai és normalitás talaján álló, magas szintű képzést akar,
erre jön ez a széltyúk, és az egészet kivégezné, hogy még remény se maradjon.
Liba!
Ekeke
2020-09-07 at 11:28
Persze hogy kisajátították.Es 65 éve még a bolsevizmusban,amit aztán 1990-ban átnevezték liberalizmus nak és mehetett tovább a vircsaft.
Na és? Miért nem tettek, tesznek ellene? Hiszen még egy birtokvédelmi eljárást sem kezdemenyeztek,bamban nézik egy tanintézmény önkényes elfoglalását.
Ehetetlen Odó
2020-09-07 at 11:08
Alakul ez.
Rájuk lesz húzva a szívató: teljesülni fog minden hülye követelésük.
Kivéve egyet: ezek a kis tetvek azt is “követelték” a petíciójukban, hogy az állam ne vonuljon ki a finanszírozásukból…
Csinálhatnak maguknak egyetemet, ahol csak akarnak – majd valami ámerikai nagybácsi finanszírozza.
HAHÓ
2020-09-07 at 10:55
Hogy mit keresnek még ezek 76-77 éves vén trotyi tanárok az egyetemen: hát a megszokott könnyen jövő apanázst (mert semmi sem elég), na meg ingyen legeltetheti a szemét a sok pucér tanoncon az ú.n. gyakorlati képzések során… (ezt egy szülő mesélte el könnyek között!!!, hogy mi mindenre kényszerítették a gyerekét!!…). Ha a falak beszélni tudnának…. az a sok tegnapi tüntető helyben rosszul lenne…
kamcsatka
2020-09-07 at 10:45
2000ben lett egyetem ez a szinesztanoda akkor foiskola. Erdemes volt felemelni az intezmenyt, majd hagyni komcsi megszallas alatt.
saghy rozalia
2020-09-07 at 10:44
Az intézmény nem tudja teljesíteni a feladatát ezért meg lehet szüntetni.
Királytigris
2020-09-07 at 10:42
Be kell zárni az intézményt! Ezzel rengeteg vita megszűnik. Aztán az igényeknek megfelelően nyílnak majd színésztanodák, ahol saját költségen tanulhat aki erre készséget érez. A végzős tehetségeket majd a színházak leszerződtetik.
A mai, állami lélegeztetőgépen tartott színészképzés pazarlás, ablakon kidobott pénz, ráadásul a kedves hallgatók még hálátlanok is a kormánnyal szemben, ami a “tanulásukat” finanszírozza, Ideológiai értelemben sorosi sameszes idomítás alatt állnak.
Kell ez az országnak? Aligha!
Magd@
2020-09-07 at 10:35
Nahát részére:
Az lenne a megfelelő reagálás!
Tényi István! Tegye a dolgát!
2020-09-07 at 10:25
70 év felett már nem lehetnek főállású munkavállalók a tanszékvezetők a felsőoktatási intézményekben.
Szórakozunk a KATA-sokkal, sokszor okkal, de itt nincs csalás, munka-és társadalombiztosítási jogi értelemben? Kiskapuznak, vagy simán csalnak az SZFE-n.
Nahát
2020-09-07 at 10:24
Kedves reménybeli színművészeti egyetemisták (hiszen még beiratkozni sem voltatok hajlandók)! Lehet, hogy jobb lett volna nem balhét csinálni, mert még az is előfordulhat, hogy az állam kivonul a színészképzésből, aztán mehettek magánúton tanulni. Apátok nem lesz boldog.