Legalább heten meghaltak, amikor összeütközött két hajó szerda este Budapesten, a Dunán, a Margit híd alatt, és az egyik elsüllyedt. A balesetnek hét könnyű sérültje van, hét holttestet megtaláltak, és további 21 eltűntet keresnek, akik valószínűleg szintén életüket vesztették. Az elsüllyedt Hableány nevű hajó fedélzetén 33 dél-koreai turista és kéttagú személyzet tartózkodott. Az áldozatok hozzátartozói ma kora délután Budapestre érkeztek. A Hableányt felborító Viking Sigyn szállodahajó kapitányát még aznap éjjel kihallgatta a rendőrség, csütörtök késő este meggyanúsították és őrizetbe vették, most pedig az ügyészség indítványozta a letartóztatását. Az áradó Dunának hatalmas a sodrása, ami egyelőre lehetetlenné teszi a búvárok lemerülését és az elsüllyedt roncs átkutatását, majd kiemelését. Értesülésünk szerint a hajók külső fekete dobozát a rendőrség lefoglalta, ami fontos bizonyíték lehet a hatóság kezében. Az ügyészség pénteken indítványozta a gyanúsított letartóztatását.
Bors: Felmondásra készült az eltűnt matróz
Kollégái elmondása szerint a felmondásra készülődött P. János, a szerda este elsüllyedt Hableány sétahajó egyik magyar matróza, aki továbbra sem került még elő, ahogy a magyar kapitány, L. László sem – írja a Bors. A napilap megszólaltatta P. László 81 éves édesanyját, aki már nem reménykedik abban, hogy a fia túlélte a katasztrófát.
A baleset előtti nap volt a születésnapja, a párjával kilátogattak az állatkertbe. Rengeteg munkája volt, nem akartam zavarni, de ő felhívott. Akkor beszéltünk utoljára. Mindig hívni szokott, ha történik valami baj, hogy tudjam, vele minden rendben van. De most nem csörgött a telefonom. Háromszor is felhívtam, de a mobilja csak sípolt. Ekkor már éreztem, hogy vele is nagy baj történt.
Az asszony azt mondta, mindkét fia gyerekkorától kezdve imádta a vizeket, János sokat evezett a Tiszában. Korábban katonatisztként dolgozott, de a hajózás mindig a szenvedélye volt. Nem tudom, hogy jött már szóba, de annyira szerette a munkáját, hogy évekkel ezelőtt azt mondta, ha történik vele valami, a Dunába szórjuk a hamvait – idézte a Bors a gyászoló anyát.
Lehetetlenek a mentési körülmények, de a koreaiak türelmetlenek
A koreai sajtó a dunai hajókatasztrófával van tele, az ázsiai országban mind a magyar forrásokból érkező tájékoztatást, mind az elhúzódó mentést egyre türelmetlenebbül fogadják. A Duna azonban igazán vad arcát mutatja, a segíteni érkező osztrák búvárok például nem is vállalták a merülést ilyen körülmények között.
A roncshoz elsőként lemerült magyar ipari búvár elmondása szerint semmit sem lehet látni a víz alatt, és a hatalmas sodrásban lehetetlen dolgozni. Jelenleg megpróbálják leárnyékolni azt a helyet, ahol a hajó fekszik, hogy bejuthassanak a roncsba. Délután új irányból, a híd pillérje felől kísérelte meg a merülést egy búvár. A létrán leérve leugrott a mederbe, de a sodrás miatt nem tudta megközelíteni a roncsot, majd amikor vissza akarták húzni, a légzőcsöve beakadt a létrába. Csak mentőbúvár segítségével, a légzőcsövet elvágva tudták kihúzni.
A dél-koreai sajtó azt is megdöbbenéssel közölte, hogy a hatalmas budapesti hajóforgalom ellenére nincs azonnali riasztórendszer, az első bejelentés így csak tíz perccel az eset után történt. A túlélőket a környéken mozgó magánhajók szedték fel. Azt is kiemelték a koreai hírekben, hogy a budapesti hajóutak kezdetén nem kapnak balesetvédelmi oktatást a turisták. Egy 7 másodperc alatt a víz alá nyomott hajón ugyanakkor aligha tudna segíteni bármilyen biztonsági gyorstalpaló a hajó belsejébe szorulókon.
Mint kiderült, a bejelentő is az egyik hajón utazott, amikor meghallotta az egyik matróztól, hogy mi történt. Vacillált, hogy felhívja-e a segélyhívót, mert azt gondolta, a hatóságok már úgyis értesültek róla, de legnagyobb meglepetésére a segélyhívó telefonos munkatársa nem tudott a balesetről. Ez a hajó két túlélőt mentett ki, és a kapitánya holttesteket is látott a vízben sodródni.
A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata közreadta az elsüllyedt Hableányról készített szonárképet. Ezen látszik, hogy a hajóroncs az oldalán fekszik. A roncs legmagasabb pontja a vízszint alatt 2 méterrel van, a legmélyebb pontja 7,5 méterre van. A fehér kishajóikon és a folytonos fehér vonal a folyó északi irányát jelöli.
Fontos bizonyíték lehet a rendőrség kezében
Nem érzi magát bűnösnek és álláspontja szerint nem hibázott – ezt mondta el a kihallgatásán a nyomozóknak a csütörtökön meggyanúsított szállodahajó kapitánya. Ezt C. Yuriy ügyvédje nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak. Élő Gábor portálunknak azt is elmondta, hogy ügyfelét a baleset után azonnal megszondáztatták, de tudomása szerint nem volt alkoholos befolyásoltság alatt, és nem is aludt el. A védő közölte, hogy a hajókapitányt a halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetése gondatlan alakzatával gyanúsítják, de hozzátette: szerinte a megalapozott gyanúhoz nem volt elegendő bizonyítéka a hatóságnak. Élő Gábor utalt rá, hogy még több szakértői véleménynek is el kell készülnie, ráadásul a kisebb hajó roncsát még meg sem tudták vizsgálni a szakemberek.
Megjegyezzük: a hajókhoz tartozik a repülőgépek fekete dobozaihoz hasonlító eszköz, amely a rádióforgalmat és a hajók útvonalát rögzíti. Ezt a rendőrség információink szerint lefoglalhatta, annak tartalmát ellenőrizte, így feltételezhető, hogy ez az ügyben perdöntő lehet. Érdekesség még, hogy a rádióforgalmak adataiból kiderült, hogy a hajósok egymás között beszéltek a balesetről, ám a hatóságnak ezt nem jelezték, ahogy az állampolgári bejelentés is csak tíz perccel a tragédia után történt. A tragédia leginkább egy utoléréses közlekedési balesethez hasonlítható, hiszen a szállodahajó beérte, majd maga alá gyűrte a Hableányt.
Nem sokkal később érkezett a hír, hogy a nyomozó hatóság előterjesztése alapján a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség indítványt tett a gyanúsított letartóztatására, mivel álláspontja szerint a terhelt jelenléte csak így biztosítható az eljárásban. A nyomozási bíró várhatóan holnap dönt a kényszerintézkedésről.
A BM közleménye szerint még nem tudták megközelíteni az elsüllyedt hajótestet
A Belügyminisztérium (BM) friss közleményt adott ki a Hableány hajó mentésének munkájával kapcsolatban péntek délután. A BM szerint mivel még meg sem tudták közelíteni a hajótestet a magas vízállás, a nulla látótávolság és az erős sodrás miatt, egyedi megoldást kell találni az elsüllyedt hajótest kiemeléséhez, mert egyik hagyományos eljárás sem működik. Ahogy fogalmaztak: „a lehetőségeket elvi modellkísérletekkel és gyakorlati tesztmerülésekkel is vizsgálják, mivel a hajótestet az eddigi merülések során nem lehetett megközelíteni”. Azt írják, a TEK a munkálatok koordinálására a Margitszigeten kihelyezett vezetési pontot állított fel, ahol hatvan fős csapat (mérnökök, hídépítők, vízügyi szakértők, illetve magyar és külföldi búvárok) keresi azt a biztonságos megoldást, amivel első ütemben vagy a hajótestet, vagy a nagy valószínűséggel a hajótestbe szorult személyeket a felszínre lehet emelni.
Helyszínen tartózkodó kollégánk szerint a roncs helyét kijelölték a hatóságok: egy sárga és egy piros bója jelzi az elsüllyedt Hableányt a Dunában. A május 29-én a Margit híd magasságában elsüllyedt termes személyhajó kiemelésével kapcsolatos feladatok irányításával Pintér Sándor belügyminiszter a TEK főigazgatóját, Hajdu János vezérőrnagyot bízta meg – áll szintén ebben a közleményben.
Segélykiáltásokat hallottak a szemtanúk
A baleset túlélői, illetve a mentésben részt vevő többi hajó utasa után csütörtökön a nemzetközi sajtónak nyilatkozott több olyan utas is, aki a Hableány nevű városnéző hajóval ütköző Viking Sigyn szállodahajó fedélzetén utazott – írja az AFP tudósítása nyomán az Index.
A balkonunkon voltunk és embereket láttunk a vízben, akik kétségbeesetten kiabáltak segítségért. Nem éreztünk semmit, nem tudtunk róla, hogy mi történt, de egyszerre azt vettük észre, hogy emberek vannak a vízben. Rettenetes volt
– mondta az AFP nemzetközi hírügynökségnek Ginger Brinton, a Viking Sigyn 66 éves amerikai utasa. A Viking egy másik amerikai utasa arról számolt be megrendülten, hogy a Hableány milyen gyorsan tűnt el a víz alatt. A 62 éves Clay Finley azért tartózkodott a fedélzeten – miközben a legtöbben még vacsoráztak –, mert a Parlamentet akarta fotózni. A vélhetően az orrhoz közel tartózkodó Finley fényképezés közben volt szemtanúja a balesetnek.
Láttam, hogy a hajó felborul, emberekkel a fedélzetén. Talán 10-15 másodperc lehetett az egész, és vége volt. Senkit sem láttam felbukkanni
– mondta a férfi könnyeivel küzdve az AFP-nek. Az eddig hivatalosan hét halálos áldozatot követelő és 21 eltűnt, valószínűleg szintén életét vesztő áldozattal járó balesetről nyilatkozott a szintén amerikai Denise Hingorany is, aki férjével, illetve testvérével és sógorával utazott a hajón. Ő a WPRI Eyewitness News nevű amerikai tévécsatorna honlapjának számolt be az átéltekről csütörtökön telefonon. Hingorany elmondta, hogy a rossz időjárás miatt a legtöbb utas az erkélyről, illetve az alsóbb szinteken lévő teraszokról nézte a várost, és ő is azt mondta, hogy a hajón semmit sem éreztek az ütközésből. Egy házaspár viszont a legfelső fedélzeten volt, amikor a baleset bekövetkezett. Hingorany azt is elmesélte, hogy ezt követően a hajó váratlanul megállt, majd körülbelül magyar idő szerint szerda este 22:30-kor az eset helyszínétől nagyjából egy mérföldre (1,8 kilométerre) kikötöttek, és a nyomozók kikérdezték a kapitányt, illetve az utasokat is. Akik aludtak, azokat a rendőrök felkeltették.
A mentés pillanatában készült exkluzív hangfelvételt közölt a Trend FM, amelyen a környéken állomásozó hajók és a mentőcsapatok tagjainak hangforgalmazása hallható, miközben a szerda esti hajókatasztrófa túlélőit és áldozatait keresték.
Gyanúsított az ukrán kapitány – A Viking Sigyn másik kapitánnyal továbbállt
A PestiSrácok.hu rendőrségi forrásból megtudta, hogy a Viking szállodahajó ukrán származású kapitányát, a 64 éves odesszai C. Yuriy-t halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetése miatt gyanúsítottként hallgatták ki csütörtök este, majd őrizetbe vették és indítványt tesznek az előzetes letartóztatására. Információink szerint a kapitány nem tartja magát felelősnek; állítja, a Hableány elé hajtott, s emiatt történt a katasztrófa. Mindazonáltal úgy értesültünk, hogy a rendőrség több kamerafelvételt és egyéb nyomot elemzett az ügyben, amelyek arra utalnak, hogy a Viking szállodahajó nem a kijelölt nyomvonalon haladt, s a Hableány azért úszott elé, hogy kikerülje a Margit híd pillérét.
Szakértői vélemény szerint az eddig megismert felvételek is arra utalnak, hogy a Hableány nem önszántából fordult a Viking Sigyn elé, hanem az már az ütközés következménye volt. Az 1000 tonnás szállodahajó gyakorlatilag bedarálta a hatalmas, tompa orra alá a mindössze 40 tonnás sétahajót.
Cikkünk megírása után húsz perccel a rendőrség a police.hu-n közleményt adott ki, amelyben megerősítették a gyanúsítást és az őrizetbe vételt. Az éjjel folyamán, egy másik kapitány vezetésével már el is hagyta Budapestet a tömegszerencsétlenséget okozó Viking Sigyn. A legutóbbi, a VesselFinder oldalon található legutóbbi helyzetjelentés szerint hajnali öt órakor Esztergomnál járt a németországi Passauba tartó szállodahajó.
Az áradó folyó miatt nem tudnak bejutni a roncsba a búvárok
Nagy szamárság lenne a szállodahajók kitiltása a belvárosból, de oda kell figyelni a hajózási szabályzat betartására. Budapesten régen, még a csepeli kikötő megépülése előtt is a belvárosban voltak a kikötők, és a főváros rengeteg pénztől fosztaná meg magát, ha a továbbiakban nem adna erre lehetőséget
– jelentette ki az M1-en Solymos András hajómérnök, aki úgy véli, emberi hiba okozhatta a balesetet.
If. Adamkó Péter barlangi búvár arról beszélt, hogy a sodrás erejének ellensúlyozására 30-50 kilogrammos felszereléssel dolgozó ipari búvárok merültek le, hogy átkutassák az elsüllyedt hajót. Ha holttesteket találnak a Hableányba szorulva, akkor előbb egyenként fel kell hozniuk őket, és csak azután emelhetik ki a vízből a roncsot. A Duna vízszintje azonban változatlanul emelkedik, életveszélyes a merülés; az eddigi próbamerülésekből látszik, hogy jelenleg lehetetlen a víz alatt dolgozni. Az egyik búvár elmondása szerint még a létrát sem tudta elengedni, akkora a sodrás. A meder alján fekvő hajóroncsot teljesen körbehatárolták, és felvonultatták a kiemeléshez szükséges műszaki eszközöket, darukat, pontonhidakat, ám kérdéses, mikor kezdhetik meg az elsüllyedt Hableány kiemelését. A Duna holnap kora délután tetőzik Budapestnél a vízügyi előrejelzések szerint, ám keddig nem várható apadás.
Közben megérkezett a Margitszigetre a dél-koreai katonai mentőcsapat, akiket a szökőkút előtti parkolórészen kialakított operatív vezetési ponton fogadott Hajdu János vezérőrnagy, a Terrorelhárítási Központ főigazgatója. Szintén megérkeztek az Ausztriából küldött katonai búvárok. Budapestre érkezett Kang Kjung Vha koreai külügyminiszter is, aki magyar kollégájával, Szijjártó Péterrel közös sajtótájékoztatót tartott, és megköszönte a magyar mentőegységek munkáját.
Budapestre érkeztek az áldozatok hozzátartozói
A dunai sétahajó-baleset áldozatainak tíz családtagja indult el pénteken hajnalban Szöulból. Az utat a balesetet szenvedett koreai turistákat utaztató Very Good Tours ajánlotta fel a hozzátartozóknak, és az iroda munkatársai is Budapestre jönnek. Körülbelül két tucat ember érkezett a magyar fővárosba kora délután az első géppel, de továbbiak érkezése várható: összesen mintegy negyvenen jönnek. A hozzátartozók felkeresik a tragédia helyszínét, és az áldozatok azonosításában is részt kell venniük.
A koreai utazási iroda egyúttal bejelentette, hogy pert indít a baleset okán elszenvedett, jelentős bevételkiesés miatt. A cég veszteségét növeli a hozzátartozók ideutaztatásán túl, hogy nagyon sokan mondták vissza kelet-európai útjukat a baleset után. A Very Good Tours képviselői megvárják a magyar hatósági vizsgálat eredményét a jogi lépések előtt, hogy eldönthessék, a balesetet okozó szállodahajó svájci tulajdonosát, üzemeltetőjét vagy ukrán kapitányát pereljék be.
Forrás: PS/MTI, Index, Blikk, Magyar Nemzet, Hír TV, HVG, 24.hu, 444
D.Attila
2019-06-01 at 13:18
Nagyon sajnálom az elsüllyedt hajón tartózkodó turistákat és a személyzetet. Nézve a tragédia képeit érdemesnek tartom a svájci hajó elejének kialakítását megvizsgálni a baleset alakulásának szempontjából. Olyan az orra, mint egy tolólap, beleakad mindenbe.Egy klasszikus hajóorr talán “csak” félre lökte volna a kis hajót. Egyébként szerintem esztétikailag is ocsmány, de a többi behemót is. Lerí róluk a kaszáljunk minél nagyobbat elv, mi meg “gyönyörködhetünk” bennük. Remélem a mentőalakulatból senki nem sérül meg a mentés folyamán.
Z-KOM
2019-06-01 at 09:32
Őszinte részvétem az elhunyttak családjainak és hozzá tartozóinak .Ami eszt a tragédiát illeti , naponta halnank meg az utakon emberek közlekedésben sajnos ! Amit Mac Mondeau emlitett érdekes nékem is megfordult a fejemben ,ahogyan hallotam a médiában hogy sora mondják le az Ázsiaiak a lefoglalást ,és az ATV erre rögtön ráharapot szokás szerint keszte mocskolni a Jobboldalt ,érezve hogy Magyarországnak a turizmusból gazdasságilag minél több kárt okozzon ! Sajnos.
Bakonyi Gábor.
2019-06-01 at 08:57
Az osztrák segítőkészségnek történelmi múltja van.
Úgy tudom, a Muhi-pusztai csata előtt is osztrák segítség érkezett, ám a mongol seregek közeledtével meggondolták magukat, és hazamentek… A vesztes csata után viszont a nyugat felé menekülő IV. Béla királyt elfogták, és csak igen nehezen engedték szabadon, miután hét nyugati vármegyét elfoglaltak az országból.
csakafidesz
2019-06-01 at 10:24
Óh, igen. Dobó kapitány 1552-ben megvédte Eger várát, majd utána egy csökkentett haderő volt ott, zömmel külföldi zsoldosok. 1596-ban a zsoldosok azért adták fel Eger, mert nem kapták meg a zsoldjukat az osztrákoktól időben.. (Hasonló okokból nem kell a Frontex, inkább mi védjük ami a miénk.)
névtelen
2019-06-01 at 06:02
A hajó orra kiválóan alkalmas arra, hogy kisebb hajókat víz alá nyomjon. Nem félrebillenti, hanem víz alá nyomja. Ki kell tiltani a vizeinkről. Ki volt aki ezt tervezte?
csakafidesz
2019-06-01 at 10:25
Előtte hadihajókat tervezett..
salamander
2019-06-01 at 02:20
A videón minden érthetően látszik. A szállodahajó felesleges kanyarmozgást végzett és túl gyorsan haladt. A sodrással azonos irányban haladva mindig figyelni kell a felgyorsulás lehetőségére. Ez különösen igaz az árpádhíd – margithíd – erzsébethíd szakasznál: a középső parlamenti részen kb.megfeleződik a Duna szélessége, ezért a Parlamentnél mélyebb és sokkal gyorsabb a sodrás mint a nagyon széles árpáhíd részénél.
Ennek okán van egy kőtelezően előírt hajózási útvonal (pl. a kajakosok-kenusok védelme érdekében) amit a szállodahajó nagyon nem tartott be.
Továbbá, észlelnie kellett volna, hogy előtte lassabban halad egy sétahajó.
Teljesen megalapozottnak érzem az ügyészség döntését.
csakafidesz
2019-06-01 at 01:05
KI KELL AZ ÖSSZES BEHEMÓT HAJÓT TILTANI, MERT A DUNAPARTI SÉTÁNYON ÁLLVA ELTAKARJÁK A PANORÁMÁT. AKKORÁK, HOGY A TÚLSÓ PART ÉS A HÁZAK NEM LÁTSZANAK, CSAK EZEK A NEM DUNÁHOZ ILLŐ SZÖRNYETEGEK!
Benedek Elek
2019-05-31 at 23:40
Én meg azt a megállapítást nem értem, hogy a hajósok egymás között rádióztak a balesetről, de senki nem értesítette a hatóságot. Ha jól tudom, a vízi-rendészek is ugyanazt a frekit hallgatják és használják a Dunán, amit a hajók. Az pedig 0-24-es szolgálat és nem gondolom, hogy a dunai vízi-rendőrök, ha azt hallják a rádión, hogy a dunai hajók balesetről beszélgetnek, akkor hátradőlnek és arra várnak, hogy befusson az értesítés a segélyhívó-központból.
csakafidesz
2019-06-01 at 01:24
Fogalmam sincsen, hogy a dunai rendőrök rá vannak-e kötve erre a hullámhosszra. A katonai repülök sok olyan adásra rá vannak kötve, pl. polgári légi irányítás, stb. ami kell a munkájukhoz. Tehát egy vadászpilóta hallja, ha egy utasszállító pilótája leszállási engedélyt kér.
polizza
2019-06-01 at 19:01
Abban, amit meg lehetett hallgatni, ha jól emlékszem épp a vízirendészettel beszéltek, egyeztettek a hajósok.
Szerintem a vízirendészet azonnal tudott róla.
Az lehetetlen, hogy az ukrán nem látta a kisebb hajót, hisz fokozatosan érte be egyre jobban és jobban. Az nem úgy oda termett a holtterébe, hanem fokozatosan látszott esetleg egyre kevésbé számára, mert már olyan közelre érte be a kishajót, hogy annak egy része már a holtterébe került. De nem hiszem, hogy egy ilyen modern jármű ne lenne mindenféle érzékelőkkel felszerelve, mikor már egy középkategóriás autónak is mindenféle radaros jelzője is van pl a parkoláshoz.
Benedek Károly
2019-05-31 at 21:20
“Ti olvastátok, hogy a Katasztrófa Védelem vezetői mind harakirit végeztek magukon? Én sem, sajnos. Ez a mi hazánk!”
“Sürgős és halaszthatatlan migrans elhárítás folyik…a helyszínen Bakondi vezértábornagy személyes irányításával….hát, ezért!”
*
Nem ám aljas alávaló alakok “véleményeznek ám a face-n, áááá, nem.
És az ember ne hányja el magát a liberálnyilasbolsiktól?!
Emberek ezek?!
Benedek Károly
2019-05-31 at 21:23
( FB. “Az adminisztrátorok már azokat a tartalmakat is láthatják, amelyeket a közösségi alapelvek megsértése miatt eltávolítottunk a csoportokból. További információ elérhető.” Naaaaa?! LIBERÁLIS DEMOKRÁCIA CIA CIA CIA… 😛
Hangonyi Sándor
2019-05-31 at 18:59
…most mi van? A baleset egyik részese elhagyja a helyszínt? Bocs…ezt nem értem! A balesetben két vizijármű szerepel. Az egyik pillanatok alatt a vízfenékre kerül emberekkel a fedélzeten. A másik, meg már – a hírek szerint – messze jár, hisz mozgásképes. Ennyi? Tehát, ha egy országúti baleset történik, pl. gépjárművel, ha az egyik mozgásképes, az szépen odébb áll, “oszt” annyi. Bár lehet, hogy a vezetője ott marad “hírmondónak” és mesél ezt, azt, de a részes járművet odébb vezeti valaki. Na, ja! Lehet, hogy a vízen mások a szabályok?…akkor bocs! Meg azért is, ha nem értek valamit…
Lajos
2019-05-31 at 23:36
Ez a víz nem egy halastó, hanem egy folyam. És mint olyan, hát folyik is. Méghozzá gyorsan mert, hogy most még árad is. Nem lehet csak úgy félreálni.
csakafidesz
2019-06-01 at 01:20
Hát igen. Nézzük országúton. Egy kamion összegyűr egy autót. Mi történik? A kamionost, főkép ha halott is van a rendőrség elviszi és kéri a kamion tulajdonosát (céget), hogy a vizsgálat után távolítsa el a kamiont, mert az akadályozza a forgalmat.
salamander
2019-06-01 at 02:41
Kedves Hangonyi Úr!
Szíveskedjen áttekinteni a vízi közlekedés szabályait. Továbbá van külön légi-, vasúti- és van a közúti közlekedési normarendszer. Ennek az a gyakorlati és elméleti oka, hogy a közlekedés feltételei és a használt közeg alapvetően eltérnek egymástól. (Vasúti és légijármű ritkán ütközik, vagy közúti és légi vagy vízi és légi stb.) Ugyanakkor a közeg (levegőben haladva, közúton haladva, vízben haladva) olyannyira más, hogy az összehasonlításnak NINCS értelme.
Egy hajó “ráfutásos” balesete szinte szándékos bűncselekmény, mert míg egy közúti gépimeghajtású jármű esetén a bekövetkezés 10 ms alatt bekövetkezhet (az átlagos reakcióidő kb. 7 ms), addig egy hajó esetében ez akár 20, 25 perc vagy több (nem másodperc!) is lehet. Nem szólva a hajó műszereiről, amelyek jelzik a tereptárgyakat, más hajók pozícióját stb.
Szóval – meglátásom szerint ez az eset a kapitány részéről olyan súlyos nagatartás, ami a tudatos gondatlanságot jelenti. Ennek dogmatikai tartalma pedig az, hogy a kapitány és személyzete “könnyelműen bízott a (súlyos és halálos tönegszerencsétlenség), mint eredmény elmaradásában”.
SolnesM
2019-06-01 at 05:00
Akkor legyen nagy balfékség volt azt a hajót elengedni !!
Namond
2019-06-01 at 10:32
A Hableány kishajó, a Viking motorhajóhoz képest – melynek 25-öd rész nagyságú (kamion, kis polszki arány) – csak egy bárka, a keresztbe fordulást okozó koccanás akár észrevehetetlen is lehet, de a kisebb hajó maga alá gyűrése nem.
A Viking korszerű navigációs rendszerrel kell rendelkezzen, a radartól, a mélységmérőig és informatikai rendszerrel a navigációs adatok és hajó parancsnoki utasítások tárolására és kezelésére, pl. gyorsít, kanyar bal, tempomat be, autópilot ki.
Erre a cikkben nincs adat.
A hajóknak az engedélyezett hajózási útvonalat kell követniük, ezt akár automatikusan is megtehetik.
Erre a cikkben nincs adat.
Veszélyes közelség észlelése esetén hang/fényjelzést kell adni, sőt erre az automatikának is képesnek kell(ene) lennie.
Erre a cikkben nincs adat.
Jelzőfények használata rossz időjárási körülmények között, nappal is kötelező.
Erre a cikkben nincs adat.
Ha a látótávolság korlátozott, a hajóknak a hajóútszűkületbe (hídpillérek közé) való behajózás előtt egy hosszú hangjelzést kell leadniuk; szükség esetén, különösen a hosszú hajóútszűkületekben, a jelzést az áthaladás folyamán ismételni kell.
Erre a cikkben nincs adat.
Vízen a nagyobb tehetetlenségű, nehezebben irányt váltó járműnek, pl tolt, vagy vont uszálysor alakzatának van elsőbbsége. A hegymenetben haladó motorhajónak elsőbbsége van a kis és gyorshajókkal szemben.
Erre a cikkben nincs adat.
Ha az előzésnek csak azzal a feltétellel lehet helye, hogy az előzendő hajónak meg kell változtatnia menetirányát, vagy kétség merül fel annak tekintetében, hogy az megértette-e az előző hajó szándékát és ez az összeütközés veszélyéhez vezethet, az előző hajó köteles hangjelzéseket adni.
Erre a cikkben nincs adat.
Ha az összeütközés veszélye miatt az előzés lehetetlen, az előzendő hajó köteles öt rövid hangjelet adni.
Erre a cikkben nincs adat.
A hajó vezetőjének meg kell tennie a kötelező gondosságból és a bevált szakmai gyakorlatból fakadó valamennyi óvó intézkedést, hogy elkerülje az emberéletet fenyegető veszélyt, még a szabályzatok rendelkezései ellenére is.
Erre a cikkben nincs adat.
A hajó vezetője ideiglenes távolléte esetén a személyzet azon tagjai és a hajón tartózkodó más olyan személyek, akik ideiglenesen maguk határozzák meg a hajó menetirányát és sebességét a hajó vezetője illetékessége és felelősségi körében járnak el.
Erre a cikkben nincs adat.
Kétségeim vannak – adat hiány okán -, hogy a Hableány kapitánya, betartotta-e a hajóút szűkületen áthaladás és előzés kishajókra vonatkozó szabályait.
SolnesM
2019-06-01 at 04:58
Nagy balfaszság volt a hajót tovább engedni !!
57
2019-05-31 at 18:02
Őszinte részvétem!
Mon3
2019-05-31 at 17:53
Óriási bevétel kiesés!
Mármint pár forintocska hiányzik majd a kikötőket bérbeadónak, de óriási bevétel a magyar szállodásoknak, ha ezek az úszó szállodák nem csúfitják tovább a városképet!!!
Örökre kivelük.
antilibsi
2019-05-31 at 18:03
Ez nem így van. Az ilyen úszó szállodák több folyó menti városnál megállnak, az utasaik meglátogatják az várost, vendéglőkben fogyasztanak, üzletekben vásárolnak, tehát jelentős bevételt hoznak az országnak még akkor is, ha nem a szárazföldi szállodákban töltik az éjszakákat.
csakafidesz
2019-06-01 at 01:17
KI KELL AZ ÖSSZES BEHEMÓT HAJÓT TILTANI, MERT A DUNAPARTI SÉTÁNYON ÁLLVA ELTAKARJÁK A PANORÁMÁT. AKKORÁK, HOGY A TÚLSÓ PART ÉS A HÁZAK NEM LÁTSZANAK, CSAK EZEK A NEM DUNÁHOZ ILLŐ SZÖRNYETEGEK!
gács
2019-05-31 at 17:09
Mégis: hogyan hagyhatott itt elevent és holtat a Viking? Hát nincs bennük egy csöppnyi szégyenérzet sem? Az oly sokszor emlegetett emberi szolidaritás és részvét hol maradt? Függetlenül attól, hogy ki és mi okozta a tragédiát…
antilibsi
2019-05-31 at 16:50
Az első bejelentés 10 perccel a baleset után történ.
A Viking kapitányával kapcsolatban két eset lehetséges:
1) Nem észlelte az ütközést, tehát nem figyelte a hajó előtt haladó vízi járműveket – ez súlyos vétség.
2) Észlelte az ütközést, de cserbenhagyást követett el, mert nem jelentette azonnal a balesetet – ez még súlyosabb vétség.
zizu
2019-05-31 at 17:55
Én is így gondolom.
Ha a szállodahajó kapitánya észlelte az ütközést, lett légyen bármi, azonnal segítséget kellett volna kérni, és ez egyetlen pillanat műve lett volna.
Iszonyú tragédia.
Andromeda
2019-05-31 at 22:07
Ebben igazad van, az ütközést okozò hajó 10 másodperccel a szerencsétlenség után hívnia kellett volna a 112-t. Önmagában ennek elszabotálása bűn.
lacika
2019-05-31 at 23:46
Ezen én is elgondolkodtam. Hogyhogy csak 10 perccel a baleset után érkezett az első bejelentés, méghozzá egy civiltől? Állítólag a Viking néhány utasa észlelte a történteket. Nem szóltak volna a legénységnek?
csakafidesz
2019-06-01 at 01:16
Pontosan! Ha a Viking kapitánya észlelte a balesetet kutyakötelessége volt értesíteni a hatóságot. Megyek a kocsimmal és ne adj Isten elütök valakit. Nos, ha én nem sérültem meg és jól vagyok, nos akkor nekem kell azonnal hívnom a mentőket és a rendőrséget. Ez egyébként a KRESZ-ben is benne van. Olyan nincsen, hogy majd más felhívja aki látta a balesetet. Aki elkövette annak ilyen esetben bejelentési kötelessége van. Ráadásul ha az ember elüt egy vadat, mondjuk egy vaddisznót akkor is kötelessége kihívni a rendőrséget. (Megnézik, hogy volt-e vadveszély tábla, és az illetékes vadásztársaság felé jelentik a kocsiban keletkezett kárt. Nem vicc, ők többnyire kifizetik.)
salamander
2019-06-01 at 02:46
Ennek biztos lesz jogkövetkezménye. A cserbenhagyás és a segítségnyújtás elmulasztása – megfelelő módon alkalmazva a vízi közlekedési szabályok esetére – ezt a kérdést rendezni tudják. Más kérdés, hogy a nyomozóhatóság mit gondol erről és vádiratba mit foglal bele az ügyész.
csakafidesz
2019-06-01 at 10:15
A cserbenhagyás mindenkép megáll. Még egy nyamvadt mentőövet se dobtak a vízbe a Viking fedélzetéről..
##
2019-05-31 at 14:26
Kérdésem:
Az eloldalgott Viking mennyi emberi maradványt vihetett még magával???
Ezt a nevet nem is engedném használni csak kimondottan Vikingek által uralkodó országoknak!
Nahát
2019-05-31 at 14:13
Nem ismerem a hajózási szabályokat. Viszont láttam a videót a szerencsétlenségről. Hogyan mehet be egy híd két pillére közé egyszerre két hajó? Ráadásul áradáskor? Egy harmadik pedig épp akkor ért be a másik két pillér közé szemből. A hullámzás ilyenkor teljesen megváltozik. Aki látta a felvételt, akkor is kitalálná, hogy a két hajó ütközött, ha nem látta volna a videó végét. A szállodahajót miért nem lehetett lefoglalni? Lenne azon is vizsgálnivaló. Ott egye meg a fene.
##
2019-05-31 at 16:14
Bizony!
Lenne mit kellett volna vizsgálódnia a hatóságnak a vikingen!
Sok maradványt vitt magával. Nem véletlenül ment olyan sokáig még, meg nem állva mielőbb. Sok bizonyítékot eltüntettek az idő alatt is…
lacika
2019-05-31 at 23:07
Nem is értem. Ha egy autó balesetet okozott, és többen is meghaltak, és a helyszínen nem tudták az okot és a felelősséget megállapítani, nem kötelező azt a járművet lefoglalni és megvizsgálni?! A nyomozás érdekében? Vagy ez csak a filmekben van? Mert akkor értem.
salamander
2019-06-01 at 03:00
A szabályok itt vannak:
57/2011. (XI. 22.) NFM rendelet a víziközlekedés rendjéről
ÉS
A víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény
***********
Tehát nem keverendő össze az 1988 évi I. közúti közlekedésről szóló törvénnyel, valamint at 1/1975.évi kpm-bm együttes rendelettel (KRESZ)
Namond
2019-05-31 at 13:49
Ez a cikk már megint bulvár.
Méghogy “Sikoltozó segélykiáltásokat hallottak a Viking hajó utasai”?
A Viking hajó utasai értenek koreaiul?
A budapesti ill dunai hajózásnak van központi rendszere, hasonlóan a repüléshez, nincs rádió kapcsolat? vagy a Viking német kapitánya nem ismeri a nyelvet?
Nahát
2019-05-31 at 14:14
Önnek ez a legnagyobb problémája a szerencsétlenséggel kapcsolatban? Hogy mit kiabáltak az emberek a vízben? Biztos nem azt, hogy jó napot kívánok!!!
Namond
2019-05-31 at 14:38
T. Nahát,
Nekem nincs problémám a szerencsétlenséggel kapcsolatban.
Véleményem van, a balesettel és a cikkel kapcsolatban is, az köznyilvános.
Mégpedig az, hogy a cikk bulvár, yellow page és még mint ilyen is, szar.
Érzéseim is vannak, azok NEM köznyilvánosak.
Nahát
2019-05-31 at 19:06
Ez a cikk összeszedte az eddig ismert információkat. Jó tájékoztatás. A bulvár máshol kezdődik. Az agyamra megy, amikor a tisztelt kommentelők az újságírókat ekézik, és magasról tesznek egyébként a cikk témájára. A helyesírás-lektorok is irritálnak. Elnézést, ez meg az én véleményem.
Namond
2019-06-01 at 10:43
T. Nahát,
Tisztelem a véleményét, általában.
De hajókapitány nincs, vagy hajós kapitány, vagy hajó kapitánya, esetleg a folyami hajózásban hajó vezető.
Lentebb kifejtem néhány esetben, az Ön ösztökélésére, milyen tényre nincs adat és ezért bulvár a cikk.
salamander
2019-06-01 at 03:08
T. Namond!
Ön hülye.
Mennyire kell túlképzettnek lenni ahhoz, hogy ezt az egyszerű logikai következtetést ne értese: ha egy 60 és 70 év körüli valamint néhány gyermekből álló sétahajókázó turistacsoport 21:10 perckor a 12 fokos dunavízbe zuhan (eltekintve a rettenetes ütközéses eseménytől), akkor ott az anyanyelvén SEGÍTSÉGET KÉR! Nem útbaigazítást, esetleg egy közös szelfit a háttérben ringatózó roncsokkal…
? Ön szerint ehhez kell érteni koreai nyelven?
Namond
2019-06-01 at 08:25
T salamander!
Ön látványosan szemléletes képet festett a katasztrófáról. Nem is értem, hogy nem mentettek ki több vízbe esett utast.
A katasztrófa nyilván leírása szerint ilyen kiválóan látható volt, este 21:10 perckor, zivataros esőben.
Amúgy hány buli, szálloda és túra hajó jut egy sétahajóra – a Vikinget leszámítva – a Duna Bp-i szakaszán, melyeken előfordulhat sikongatás?
Ön okos, ügyes és szókimondó.
VAM
2019-05-31 at 12:14
Na és Svájc miért hallgat?! Azt hiszik, a kiosontatott hajójukkal el van intézve minden?
MacMondeau
2019-05-31 at 13:21
nem annyira Svájccal lehet itt baj-annál inkább az(akár)soros-zsoldos
(bérgyilkos)ukrán kapitánnyal-mint korábban láthattuk sorosék szívesen használnak közlekedési eszközöket fegyverként(nemcsak a magasban-most már akár vízen is)
jobb-ágy
2019-05-31 at 11:46
Az elmúlt 50 évben is jöhetett volna! Csak a Bp.-i Duna szakaszról beszélek. Ne menj ki az utcára, bármelyik párkányról, bármikor leeshet egy cserepes virág!
Én vagyok a többség
2019-05-31 at 11:14
Az illetékeseknek elkellene gondolkozni, hogy ilyen megáradt és sodrású vízen ne lehessen sétahajókázni. Kikötnek oszt jó napot. Ha nincs áradás akkor hajókázzanak és nézelődjenek. Tudom ez komoly bevételkiesés, de bármikor jöhet egy újabb tragédia.
##
2019-05-31 at 16:08
Kinek bevételkiesés?
Hát nem a magyar államnak az biztos.
Csakis a svájci tulajnak, aki még a személyzetet sem fizeti rendesen. Nem is foglalkozik mással, csak a bevételek, a mani számolásával.
Ki kellene tiltani az idegen itt szállodáztatókat a Duna vizéről Budapest térségében. Kivétel csak ha végig közlekednek a Fekete tengerig. A turisták élményutaztatására magyar cégeket szabadna engedni, akik itt adóznak, és magyar termékekkel szolgálják ki a kedves vendégeiket.
Még két nappal előtte a párkányi védművekben okozott kárt egy cserbehagyó hajós, tetemes károkat és árvízveszélyt.
Már a határ kezdetén kellenének a hajókra kirendelni szondázó és iratellenőrző hatósági embereket küldeni, mielőtt bajt nem okoznak emberben, hajókban, pillérekben és más védművekben.
Erre kellenének, ilyen ügyek megoldására a brüsszelieknek, nem politikai szervként bírálniuk a görbe uborkákat és nemzeteket térdepeltetni, mert szerintük, a meg nem választottaknak joguk van országok belügyeibe beavatkozni….
csakafidesz
2019-06-01 at 01:08
KI KELL AZ ÖSSZES BEHEMÓT HAJÓT TILTANI, MERT A DUNAPARTI SÉTÁNYON ÁLLVA ELTAKARJÁK A PANORÁMÁT. AKKORÁK, HOGY A TÚLSÓ PART ÉS A HÁZAK NEM LÁTSZANAK, CSAK EZEK A NEM DUNÁHOZ ILLŐ SZÖRNYETEGEK!
SolnesM
2019-06-01 at 04:55
Mondják sok a hajó ! Hát miért nem emelik meg a kikötői díjakat, majd kevesebb lesz !!
Julianna
2019-06-01 at 08:34
Tökéletesen igaza van. Szégyen hogy a svàjciak nem reagàlnak és nem segitenek hanem eltüntetik a hajot.
polizza
2019-05-31 at 10:40
Esetleg azon gondolkozni lehetne, hogy bizonyos hajónagyság felett és nem budapesti honosság esetén kötelező legyen a budapesti hajózási hatóságtól egy nagyon gyakorlott és helyismerettel rendelkező révkalauz alkalmazása a budapesti szakaszon, főleg sötétedés után.
Csak úgy lehessen ezen a városi, nagy forgalmú szakaszon közlekedni.
csakafidesz
2019-06-01 at 01:07
KI KELL AZ ÖSSZES BEHEMÓT HAJÓT TILTANI, MERT A DUNAPARTI SÉTÁNYON ÁLLVA ELTAKARJÁK A PANORÁMÁT. AKKORÁK, HOGY A TÚLSÓ PART ÉS A HÁZAK NEM LÁTSZANAK, CSAK EZEK A NEM DUNÁHOZ ILLŐ SZÖRNYETEGEK!
Klára
2019-05-31 at 10:08
Mélységesen megrenditett a katasztrófa, a hozzátartozóknak idővel megnyugvást kivánok, ez most egy jóideig csak mélységes fájdalom lesz.
…Részvétem!