Komoly szikrákat vetett tavaly decemberben a reklámtörvény módosítása, amely erősen korlátozza az óriásplakátok közterületi kihelyezését. A törvény május elsejével hatályba lépett, ami által hamarosan eltűnnek a városok forgalmas részeit ellepő plakáterdők, és csak az erre a célra kialakított keretekben lesznek ezentúl ilyen reklámfelületek. Az intézkedés ellen már a törvénytervezet tavaly őszi kiszivárgása, majd a törvény elfogadásakor is felzúdultak azok, akiknek sérti az üzleti érdekeit, most pedig, a hatályba lépésre reagálva, a Simicska-sajtó lendült támadásba a Simicska-reklámérdekeltségek védelmében.
Április utolsó hétköznapján megjelent a Magyar Közlönyben a tavaly december 13-án elfogadott óriásplakát-törvény végrehajtására kiadott kormányrendelet. Ez azt jelenti, hogy májustól hatályba lépett a reklámzajt csökkenteni hivatott szabályozás. A törvény első tervezete szakmai berkekből már tavaly októberben kiszivárgott, tiltakozást kiváltva az érintettek körében. A kiszivárgás után, 2016 novemberében még köztéri tagozata (OOH tagozat) is alakult a Magyar Reklámszövetségben, hogy fellépjen a kormány törvénytervezete ellen.
Amellett, hogy a törvény értelmében megszűnhet az az állapot, hogy bármerre néz az ember, óriásplakátok lepik el a városok forgalmasabb utcáit és tereit, természetesen sokan sértve érzik az érdekeiket. Az ellenzéki sajtó értelemszerűen Simicska Lajos érdekeltségeinek, a Mahirnak és a Publimontnak a várható veszteségét domborítja ki, beillesztve az egész történetet az oligarcha és a kormány közti feszültségbe. Az igazság ezzel szemben az, hogy az összes érintett cég forgalma vissza fog szorulni, köztük a Magyarországon legnagyobb reklám-összfelület felett rendelkező, francia JCDecaux is.
Simicska sajtója védi Simicska reklámcégét
Simicska napilapjában mindettől függetlenül megindult a támadás, a Magyar Nemzetben szerdán megszólalt a balliberális kormányváltó teadélutánokon való részvétel mellett, legutóbb Demszky Gábor jogi képviselőjeként tündöklő Magyar György. Az ügyvédnek az egykori főpolgármester mellett szerencsére van ideje ellátni a Simicska által tulajdonolt Mahir Cityposter Kft. jogi képviseletét is. Magyar nyilatkozata szerint a településkép védelméről szóló törvény valójában a reklámozás korlátozásáról szól, ezért jogszerűtlen, súlyosan diszkriminatív, továbbá európai egyezményt, különösen a tulajdonhoz és a vállalkozás szabadságához fűződő jogokat sérti. Többek között azt is kifogásolta Magyar György, hogy ezután nem lehet akárhová plakátokat kiragasztgatni, csak az erre a célra kialakított szekrényekben lehet elhelyezni azokat, például a buszmegállókban.
Azt is elárulta ugyanakkor az ügyvéd, hogy számított a hatályba helyező kormányrendeletre, ezért már egy hónapja elindították Brüsszelben, az Európai Bizottságnál az úgynevezett notifikációs eljárást, érdemi kifogást emelve a jogszabály hatályba léptetése ellen. Emellett más nemzetközi fórumokon, valamint az Alkotmánybíróságon is próbálnak küzdeni a hatályba lépett törvény ellen.
A minisztérium szerint nem sértenek EU-s irányelveket
Megkerestük a Miniszterelnöki Kabinetirodát azzal a kérdéssel, hogy valóban Simicska Lajos ellen szabták-e a településkép védelméről szóló törvényt, ahogy az a milliárdos vállalkozó napilapjában és több más ellenzéki sajtótermékben is megjelent. Afelől is érdeklődtünk, hogy igaz-e Magyar György állítása, és valóban európai egyezményeket sért-e a törvény. A kabinetiroda válasza szerint
a törvényi szabályozás célja, hogy a közterületeken és közterületről látható magánterületen elhelyezett reklámok a település jellegzetes, értékes, hagyományőrző építészeti arculatát és szerkezetét aránytalanul ne sértsék.
Hozzátették, hogy a múlt pénteken megjelent kormányrendelet ezen törvényi szabályozás végrehajtási szabályait tartalmazza. Az európai elvekkel és egyezményekkel való állítólagos összeegyeztethetetlenségre úgy reagált a Miniszterelnöki Kabinetiroda, hogy nemcsak idehaza, a Magyar Reklámszövetséggel, hanem az Európai Unió többi 27 tagállamával is egyeztetettek a szabályozás kapcsán. A válasz szerint a kormányrendelet előzetes notifikációs eljáráson is járt az Európai Bizottságnál, a vonatkozó
európai parlamenti és tanácsi irányelv szerinti előzetes bejelentése megtörtént, melyre az uniós előírások szerinti várakozási időszaka 2017. április 3-án járt le, és tartalma ellen az unió sem emelt kifogást.
Krámos
2017-05-04 at 10:43
Lefogadom, hogy egyedül a kormányközeli cégek járnak jól ezzel. A Fideszmaffia újraosztja a hirdetési piacot is.
medvefalvy
2017-05-04 at 07:22
A Főni odaver GLajosnak, de nagyot.
Édes.
Aladin
2017-05-04 at 07:18
Magyar György igaza van a kormánynak, csak akkor szabad reklámozni ha te egész nap járkálsz elöl – hátul egy egy táblával a nyakadban az utcákon. Szemét ocska kommunista seggnyaló, csatlakoztál az ország féregjeihez.
algohun
2017-05-03 at 21:21
Azért mert távolkeleten gondolom Singapur…de mi a fenének kell ilyen komcsisan titkolózni….nevezd nevén a gyereket!…. tehát ezért mert Keleten van még civilizáció és jóizlés és mérsékletesség.
Tehát van még néha Isten Magyarországon…néha.
Egyébként amint irtam itt meg Nyugaton már fél évszázada betiltották vagy erősen korlátozták az akkor még elburjánzó őrületbe menő villogó neonfényhirdetéseket amik néha eltörölték a közlekedési és egyéb valóban fontos kiirásokat vagy ha nem is fedték teljesen el a plakát hirdetés neondzsungelben egymást ütötte a sok zavaró vizuális szennyezés.
Most már csak egy időben van teljes zűrzavar amikor a választási kampány folyik. Akkor van csak a nagy ramazuri ha egyszerre van provinciális federális és városi meg iskolaszéki választás. Akkor az idióták egyes utcasarokra ötven hirdetést tesznek ki persze az eredmény az hogy teljesen értelmetlenül és hiába mivel az egyik üti a másikat és nincs olyan ember aki pár másodperc alatt ötven különféle szöveget vagy képet tudna elolvasni vagy felfogni. Vizuális szennyezés azonban szerencsére csak egy hónapig van engedélyezve.
Tehát nagyon helyesen korlátozni kell de nemcsak a helyét hanem az idejét és a méretét is a plakátoknak vagy hirdetéseknek.
Tehát csak egy hónapig és csak a kampány ideje alatt különben el kell távolitani és a költséget megfizettetni a kirakójával aki szennyezett.
És csak egy négyzetméteres lehet és csak mondjuk száz a fővárosban tiz a városokban egy a falvakban.
Akkor lenne rend nyugalom és szép városkép és mégszebb vidék.
Mellékesen pont igy be kell tiltani a zajcsinálást mert csendre és nyugalomra van szüksége a felajzott idegű városi lakosságnak. Például helyes volt a Borkai? Botkai ? ellen tüntetni mert felelős az Olimpiánk hazavágásáért és amellett álláshalmozás miatt ha tényleg Győr polgármestere. Ez tűrhetetlen. Bár szintén tűrhetetlen a sipolás zajcsinálás amire semmi szükség és inkább a tüntetők ellen hergeli a közönsget.
Mi a civilizált úriember? Az aki másnak nem okoz fájdalmat kellemetlenséget.
Sipolók és plakáterdővel elárasztók nem úriemberek.
pampafu
2017-05-03 at 18:49
Távolkelet egyik luxusállamában TILOS hirdetéseket kirakni !