A valaha volt legnagyobb, mintegy 3000 milliárd forint összértékű magyarországi beruházás keretében a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) közvetlenül 9000 új munkahelyet hoz létre Debrecenben – közölte hétfőn Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
A tárcavezető a hajdúsági városban tartott rendezvényen mérföldkőnek nevezte a telekre vonatkozóan most aláírt adásvételi szerződést, mondván, hogy ez a projekt első, jogi kötőerővel rendelkező megállapodása. Arról számolt be, hogy a világ legnagyobb akkumulátorgyártója hatalmas nemzetközi verseny nyomán, két és fél év tárgyalás után választotta hazánkat második európai üzeme felépítésére. Kiemelte, hogy ez nem csak hazai léptékben számít óriási összegnek, az elmúlt tíz év öt legnagyobb zöldmezős beruházása közé tartozik Európában.
Ezzel Kína és Németország után mi leszünk a harmadik ország a világon, ahol CATL gyáregységgel rendelkezik”
– majd hozzátette, hogy a projekthez állami támogatást is nyújtanak, amelynek részleteit később, az Európai Bizottságnál induló notifikációs folyamat lezárását követően hozzák majd nyilvánosságra. Továbbá aláhúzta, hogy Németországon és Kínán kívül egyedül Magyarországon van jelen gyártóbázissal mindhárom nagy német prémium autómárka, az Audi, a BMW és a Mercedes, amelyek fontos szerepet szánnak hazánknak elektromobilitási stratégiájukban, így sietni kell a tervek szerint 2025-ig tartó építkezéssel, mert nagy a kereslet az akkumulátorokra. Szijjártó Péter közölte, hogy a jelenlegi európai helyzet ráadásul még különlegesebb jelentőséget ad az alkalomnak, miután korábban talán soha nem állt a világgazdaság ilyen rövid idő alatt kétszer is a feje tetejére, mint most a koronavírus-járvánnyal és az ukrajnai háborúval.
Az energiaárak irracionális magasságba szabadultak el, az infláció az európai országok döntő többségében két számjegyűvé válik, az európai gazdaság egyértelműen recesszióba fordult és világméretű élelmiszerellátási válsággal is szembenállunk”
– mutatott rá. Szavai szerint “egyértelmű bizonyítványt állít ki” a magyar gazdaságpolitika teljesítményéről, hogy éppen a világgazdaság ezen két “fekete évében”, tavaly és idén jelenthették be a valaha volt két legnagyobb beruházást. Leszögezte: ezek mutatják, hogy sem a háború, sem a járvány nem tudta megtörni a világgazdaságban zajló két alapvető folyamatot, az autóipari forradalmat és a keleti vállalatok egyre radikálisabb globális térnyerését.
Mi mindkét folyamatot felismertük, mindkét folyamatra helyesen reagáltunk”
– mondta. Emlékeztetett rá, hogy a magyar autóipar teljesítménye 2010 óta két és félszeresére nőtt, termelési értéke 2021-ben megközelítette a 9500 milliárd forintot. A miniszter úgy vélekedett, hogy a keleti nyitás a támadások ellenére sikeresnek bizonyult.
Világossá tettük, hogy mondvacsinált okok miatt egyetlen nemzet vállalatait sem vagyunk hajlandóak kitiltani. A kölcsönös tisztelet talajára helyeztük külpolitikánk egészét és kapcsolatainkat a tőlünk keletre eső világgal”
– jelentette ki.
Teljes mértékben tisztában vagyunk azzal, hogy párhuzamosan azzal, hogy mi itt ünneplünk, azok, akik minket a keleti kapcsolatokért szoktak támadni, most súlyosan irigykednek”
– tette hozzá. Ennek kapcsán üdvözölte, hogy a beruházás segíteni fog abban, hogy hazánk az elmúlt évek kríziseihez hasonlóan ebből a válságból is megerősödve kerüljön ki. Végül a magyar-kínai kapcsolatokat méltatta, kitérve arra, hogy tavaly rekordot döntött, 11 százalékos növekedéssel akkor először 12 milliárd dollár fölé emelkedett a kétoldalú kereskedelmi forgalom volumene, és a bővülés mértéke az idei első fél évben is 7 százalékos volt.
Magyarország nagyon-nagyon sokat profitál a Kínai Népköztársasággal fenntartott pragmatikus, kölcsönös tiszteletre alapuló, külső befolyásoktól mentesített együttműködésből”
– húzta alá.
MTI
Logikus
2022-09-07 at 08:49
Chiovini György
Miért nem kérdezel meg egy gazdasági szakértőt?
Chiovini György
2022-09-07 at 07:23
Szívesen megismerném, hogy a Magyarországon termelő külföldi céget ténylegesen milyen gazdasági hasznot jelentenek az országnak. Papíron növelik a gdp-t. És? Ismereteim szerint ma sok cég panaszkodik, hogy nem talál dolgozókat, pedig alkalmazná őket. A kereskedelmi mérlegünk negatív. A költségvetésben hiány van.
Szóval, kedves hozzászólók, várom az érveket.
Nézzük_magát_a_dolgot
2022-09-06 at 12:46
Még egyet. Nem vagyok debreceni, de ajánlanék egy másik megfontolást azoknak, akik a hajdúháti elsőrangú csernozjomot összetévesztik a Debrecentől délre elterülő silány talajokkal. Dunántúliként elég egzotikusnak tűnik nekem a debreceni ember, ennek ellenére biztosan állíthatom, hogy NEM HÜLYÉK, sőt nagyon is helyén van az eszük. A CATL-nak is helyet adó déli ipari parkot nem véletlenül az értéktelenebb területen hozták léte, a nagy területet igénylő repülőtér is oda került már évtizedekkel ezelőtt. Már várom a következő sirám-fellángolást, amikor kiderül, hogy az EVE akkugyártó is oda kíván építkezni. Ne engedjük? Épüljön inkább a Felvidéken vagy a Regátban?
Csak egyet kérek nagy tisztelettel. A területeket sajnálók gondolják meg, hogy a nagy népsűrűségű, ezért egy főre jutó termőföldben nagyon szegény Németország nem sajnálta a területet se a hasonló területigényű Volkswagen akkugyártól, se a debreceni gyár ikertestvérétől, az ottani CATL akkugyártól.
Nézzük_magát_a_dolgot
2022-09-06 at 12:27
Hesslervezérezredes és Ungarn über alles két jellegzetes figura. Valószínűleg jobbikosok vagy mihamosok, akik mindenáron teljesítik pártjuk nemzetrontó küldetését, amelyet Csurka annak idején megjósolt. Az egyik “országrablásnak” nevezi a középtájon jövőt meghatározó csúcstechnika meghonosítását. A másik a destrukció érdekében összehasonlítja a bolha tökén lévő pattanást egy telivér paripával. A múltkor már (ezek szerint hiába) írtam, hogy a 200 hektár termőföld nagyságrendileg 200 millió forint termelési értéket nyújt (feltéve, ha nincs aszály), a 200 hektáron kínai befektetésből épülő gyár pedig nagyságrendileg ezermilliárdot – gyors fejszámolás Pataki módra: ötezerszeresét. Persze valószínűnek tartom, hogy a termelő munka büdös a termelő munkából származó adóbevételeken élősködő széplelkeknek.
Logikus
2022-09-05 at 20:08
Ahol az adott gyár fel fog épülni, ott nagyon gyatra a föld minősége. Csupa homok, ami kiégeti növényt. Ideje lenne abbahagyni a síránkozást és örülni annak, hogy a helyére gyár épül és munkahelyeket ad. Aki mégis síránkozik az vegyen kapát és művelje!(debreceni lakos).
Hesslervezérezredes
2022-09-05 at 16:16
A Nagy Testvér figyel téged
2022-09-05 at 16:00
Debrecenben nőttem föl.
Be ne mutasd már nekem, hogy milyen földek vannak arra!!!
A Nagy Testvér figyel téged
2022-09-05 at 16:00
Hesslervezérezredes
2022-09-05 at 15:33
Debreceni sziksós talaj, nem a legjobb termőföld! Vagy ott volt sírhelyed, és azt siratod hogy elvették? ?
Hesslervezérezredes
2022-09-05 at 15:33
9000 dolgozó.
És mennyi kitűnő termőföld árán Petya, b.meg????!!!????
Ungarn über alles !
2022-09-05 at 15:33
Petya ! örvendünk az új munkahelyeknek, de ezt a zöldmezős országrablást abba kéne fejeznetek !
pampafu
2022-09-05 at 14:28
A befektetés kinai, a munkavállalók magyarok.
Solaris
2022-09-05 at 14:26
A 9000 dolgozó mind magyar lesz?