A visegrádi országoknak az a tervük, hogy fejlesztési projektjeiket továbbvigyék, illetve felgyorsítsák – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken, Ljubljanában, a visegrádi csoport és Szlovénia kormányfői csúcstalálkozóját követően.
Kulcsfontosságú beruházás a visegrádi országok közötti gyorsvasúti összeköttetés, hiszen egész Közép-Európában nincs elég gyorsvasút
– mutatott rá a tárcavezető. Ezért is döntött úgy a négy visegrádi ország, hogy megépíti a Budapestet Varsóval összekötő gyorsvasutat, amely keresztülhalad majd Pozsonyon, illetve Prágán is. A magyarországi megvalósíthatósági tanulmány elkészült, elsőként a négy ország közül. Ezért szeptemberre össze is hívták a V4-ek közlekedési munkacsoportját – tette hozzá. Jelezte: a magyar megvalósíthatósági tanulmány egy 170 kilométeres magyarországi pályával számol, és a megtérülési mutatók egészen kimagaslóak.
A magyar vonal Kelenföldről indul Törökbálintig, a mostani vasútfejlesztések nyomvonalán. Utána pedig a környezet kímélése érdekében a Vértest délről elkerülve jutna el Győrig, ahonnan az autópályához szinte odasimulva haladna egészen a magyar–osztrák–szlovák hármashatár területére. Annál is inkább, merthogy ott lenne egy csatlakozási lehetőség a nyugat-európai gyorsvasúti rendszerhez
– magyarázta Szijjártó Péter. Mint mondta, a magyarországi szakaszon a domborzati viszonyoknak megfelelően a 230 és a 320 kilométer/óra közötti sebesség látszik reálisnak és fenntarthatónak.
Ez azt jelentené, hogy Pozsonyba másfél, Prágába három és fél, Varsóba pedig öt és fél óra alatt lehetne odaérni
– mondta, hozzátéve: a nyugati vasútrendszerhez történő kapcsolódás miatt Frankfurt, Berlin, illetve Milánó belvárosai is gyakorlatilag fél napon belül elérhetőek lesznek Budapest belvárosából.
Környezetvédelmi szempontból is jelentős lenne ez a projekt, hiszen éves szinten mintegy 400 ezer tonna szén-dioxid-kibocsátást tudna meggátolni a közép-európai térségben. Emellett pedig a kalkulációk szerint az egész regionális gyorsvasút mintegy húszmillió utast tudna évente szállítani
– mutatott rá. Kiemelte: az Európai Uniónak van egy célkitűzése, hogy 2050-re megháromszorozza a gyorsvasutak hosszát.
Ezért most az a dolgunk, hogy a 2021–2027-es időszakra szóló költségvetési ciklusban a tervezés és előkészítés finanszírozására európai uniós pénzeket vonjunk be
– húzta alá.
A projekt egy tíz évet igénybe vevő folyamat. Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy a magyarországi szakaszokat a belföldi intercity forgalom is tudná használni, így Győrbe, Sopronba, Szombathelyre, de a Balatonra is előbb oda lehetne érni
– mondta végezetül a miniszter.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Ricsipaszta
2021-07-09 at 22:04
@Királytigris: félreértés, ugyanis Brünn lesz az elágazóhely.
Királytigris
2021-07-09 at 21:37
Ha valaki Budapestről Varsóba akar utazni, és közben még Prágába is el kell zötykölödnie, az jó nagy kerülő!
Namond
2021-07-09 at 19:58
Na, a Belgrád-Budapest vasútvonalat tovább vezetnék, netán varsón is túlra, talán Kaunason át egészen Rigáig?
A Trieszti és Fiumei vonallal mi a helyzet?
knerten
2021-07-09 at 19:20
Csak mert nem hiszem, hogy bármelyik nyugat-európai cég van most olyan állapotban, hogy meg tudna valósítani egy ekkora beruházást értelmes határidővel és költségvetéssel. De ha lenne is, Nyugat-Európának nem érdeke a “három tenger” gyorsvasút. Nekik az az érdekük, hogy a Lajtától keletre már a Balkán legyen, lovaskocsikkal, pottyantós vécékkel és gombokért megvehető, kizsákmányolható, átnevelhető, agymosható, végül migrókra lecserélhető (rabszolga)munkaerővel. A kínaiak úgy jönnek a képbe, hogy ők piacot keresnek a versenyképes termékeiknek és technológiáiknak, és jelen pillanatban nem érdekeltek egy fejletlen, elmaradott Kelet-Európában. A fényességes Nyugat viszont csakis abban érdekelt.
jani129
2021-07-09 at 19:18
Az az érzésem, hoggy nem kínaiak építik, hanem EU-s forrást szeretnénk erre és a kivitelezés is ennek megfelelően alakul.
Bécs felé a jelenlegi vasútvonal kapacitása határán üzemel. Indokolt a fejlesztés.
knerten
2021-07-09 at 19:16
@benzoli
Kivel kéne építtetni? Ahol megvan a tőkeerő, a technológia, a politikai akarat? Várom az ötleteket…
jani129
2021-07-09 at 19:12
https://nsvkonferencia.hu/
Csak építenék már mihamarabb…Kínában ez nem tartana ennyi ideig…
benzoli
2021-07-09 at 18:04
Kinai kolcsonnel es kivitelezovel. A 120 is boven eleg. Nem kell mindjart repulni 320-al.