Legkésőbb 2023 végére el kell készülnie a Budapest-Belgrád gyorsvasúti vonalnak – mondta a Pekingben tartózkodó Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az MTI-nek pénteken telefonon nyilatkozva. A miniszter a Budapest-Belgrád vasútvonal háromoldalú projektjéről először a kínai nemzeti fejlesztési és reformbizottság alelnökével, Ning Csi-csövel tárgyalt egy kétoldalú megbeszélésen. Ezután volt a háromoldalú magyar-szerb-kínai kormányközi munkacsoport hetedik ülése.
Kínai részről a nemzeti fejlesztési és reformbizottság, szerb részről az infrastruktúráért felelős minisztérium, magyar részről pedig a külügyminisztérium vezette a munkacsoportot. Az ülés a munkacsoport jegyzőkönyvének aláírásával fejeződött be
– mondta Szijjártó Péter.
A miniszter kifejtette:
Kína nagymértékben növelni szeretné az Európába történő áruszállítást. Ennek a tengeri útvonala Kelet-Kínából a görögországi Pireusz kikötővárosba vezet, Pireuszból pedig vasútvonalon szándékoznak az árut a kontinens belsejébe juttatni.
Hozzátette, a verseny azért folyik, hogy mely országokon keresztül vezessen a kínai áruszállítási útvonal. Amennyiben a Budapest-Belgrád gyorsvasúti vonalat megépítik, ez lesz a leggyorsabb szállítási útvonal Görögországból Európa belsejébe. A projekt munkahely-teremtési, logisztikai és pénzügyi szempontból is nagy előnyöket jelent Magyarország és Szerbia számára.
A magyarországi szakaszról szólva elmondta: az építkezésről szóló tender dokumentációját harminc cég váltotta ki, közülük két konzorcium nyújtott be érvényes jelentkezést. Mindkét konzorcium magyar és kínai vállalatokból áll. A pénteki ülésen megállapított menetrend szerint a két magyar-kínai konzorciumnak július végéig kell beadnia műszaki ajánlatát, ezt követően szeptemberben lesznek a műszaki és pénzügyi tárgyalások a két ajánlattevővel, majd november végéig, de legrosszabb esetben az idei év végéig, a győztes ajánlatevővel aláírják a szerződést
– fejtette ki.
A magyar mérnök szakértők által meghatározott pénzügyi keret 525 milliárd forint, plusz 10 százaléknyi tartalék, tehát a pénzügyi ajánlatoknak ezen az összegen belül kell lenniük
– mondta a tárcavezető.
Szijjártó Péter közölte: a beruházáshoz nyújtandó kínai hitelről még folynak a tárgyalások, néhány kényes pontot még tisztázni kell. A magyar kormány szeptember közepéig adott időt a tárgyalásokat folytató kínai Exim Banknak és a magyar pénzügyminisztériumnak arra, hogy megállapodásra jussanak e pontokról.
Elmondta, a győztes ajánlattevővel történő szerződéskötést követően legfeljebb két évet tehet ki a tervezési és engedélyeztetési folyamat, a kivitelezésnek pedig két és fél, maximum három évet szabtak meg. Ennek értelmében legkésőbb 2023 végére a Budapest-Belgrád vasútvonalnak el kell készülnie
– húzta alá.
Szijjártó Péter hozzátette: a menetrendet a szerbek is tudják tartani.
MTI; Fotó: Horváth Péter Gyula/PS
Naprózsa
2018-06-08 at 13:26
Pontosan, kedves Terra. S nem csak a kínai áruk, hanem minden ami Törökország felől szárazföldön jön az itt mehet át.
Ha pedig kitör a polgárháború Nyugat-Európában, akkor pláne felértékelődik a szerepünk, ha megépítjük a vasfüggönyt s így méginkább érdekük lesz a keletieknek, hogy itt béke maradjon.
Az, hogy gomba mód lázas tempóban húzzák fel itt Pesten a társasházakat, mutatja, a befektetők valakikre számítanak és azok nem csak a CSOK miatt vásárló magyar családok. A magyar eddig is lakott valahol, nekünk nincs szükségünk ennyi új lakásra. Másokat várunk. Kereskedőket keletről, fehér menekülőket nyugatról és hazamenekülő magyarokat.
terra
2018-06-08 at 12:21
Ez egy hatalmas jelentőségű beruházás. Évtizedek óta mondogatjuk, hogy Magyarország földrajzi fekvése és geopolitikai jelentősége miatt hídfőállás lehet kelet és nyugat között, de ez az első igazán jelentős lépés. A Kínából EU-ba érkező áruk jelentős része eddig sokkal hosszabb tengeri úton, az északi német kikötőkön keresztül érkezett. Érzékeny érvágás lesz a németeknek, ha az áruforgalom hasznának és vámbevételeinek jó részét Magyarország fogja lefölözni. A vasúti szállításhoz kapcsolódó logisztikai rendszer rengeteg munkahelyet és állami bevételt fog jelenteni. Kína hangsúlyos gazdasági jelenléte politikai téren is védőernyőt fog jelenteni számunkra.
Naprózsa
2018-06-08 at 11:10
Hazánknak nincs sok nyersanyaga, nincs tengere és nagyon sok mindene nincs ami előny a gazdasági fejlettséghez. De vannak okos embereink, szorgalmunk, melegvizünk, földhőnk, jó talajunk, Budapestünk és Balatonunk.
Ebből kell valami jót kihozni.
S mink van még? Átjáróházunk. Ezért akart töröktől migránsig mindenki itt átgázolni, aki nem akar hegységeket megmászni. Miből csinálhatunk pénzt? Megfizettetjük az átszállítást. Nagyon jó üzlet a Belgrád vasútvonal és hogy mi leszünk a keleti, kínai áruk elosztóközpontja.
Kaktusz
2018-06-08 at 09:02
Nagyon jó, de én inkább azon mesterkednék, hogy az 1 és 2. bécsi döntés határait állítsák vissza ismét.