Magyarország és Horvátország együttműködése rendkívül fontos mindkét nemzet számára, ugyanakkor Budapest sokszor érzi úgy, hogy a horvát politikai vezetők részéről nem találkozik túl nagy lelkesedéssel, amikor a kétoldalú kapcsolatok fejlesztéséről van szó – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön, Zágrábban.
A politikus az EU-tagországok külügyminisztereinek informális találkozójára érkezett a horvát fővárosba, ahol együttműködési megállapodást írt alá a rijekai egyetemmel a magyar nyelv és kultúra oktatásáról, valamint több kétoldalú tárgyalást is folytatott. Kiemelte: Magyarország számára Horvátország rendkívül fontos partner, ugyanakkor jogosan van az embereknek az az érzése, hogy sokkal többet is profitálhatnánk a Horvátországgal való együttműködésből.
Tavaly megdőlt a kereskedelmi forgalom rekordja 2,5 milliárd euró fölötti teljesítménnyel, több, mint 640 ezer magyar ment nyaralni Horvátországba, és azok után, hogy Horvátország az elsőszámú beruházási célpontja a magyar tőkének, világosan látszik, hogy a politikának is fel kéne vennie a tempót
– fogalmazott Szijjártó Péter.
Amennyiben a horvát kormány egy kicsit aktívabb lenne a jövőben, akkor mind a magyar, mind a horvát gazdaság, mind pedig a magyar és horvát emberek sokkal többet tudnának profitálni a kétoldalú kapcsolatrendszerből
– húzta alá. Szijjártó Péter jelezte: a nap folyamán két lépést tettek előre.
A rijekai egyetem Horvátország három legjobb egyeteme közé tartozik, és szeptembertől magyar nyelvi és kulturális képzést indítanak magyar lektor részvételével. Ezáltal már a harmadik horvátországi egyetemen lesz biztosított a magyar nyelv és kultúra oktatása
– mondta.
A zágrábi és az eszéki egyetemeken összesen 125 egyetemi hallgató tanul a magyar tanszékeken. Fiume fontos szerepet játszik a magyar-horvát kapcsolatokban. A Mol Nyrt. nemrégiben egy óriási, 540 millió eurós finomító-felújító beruházásról döntött, és mivel sok magyar látogatja ezt a térséget, Magyarország hamarosan engedélyt fog kérni a horvát kormánytól arra, hogy egy konzuli képviseletet működtessünk a városban, ahol nemrég egy magyar ház is megkezdte működését
– tette hozzá. A miniszter szerint rendkívül fontos a két ország közötti összeköttetés javítása is.
Hiszen úgy döntöttünk kereskedelmi rekordot, és úgy jön magyar tőke Horvátországba, hogy a 350 kilométeres határszakaszon csak hét legális átkelési lehetőség van
– hangsúlyozta.
Ötven kilométer az átlagos távolság az átkelési lehetőségek között, míg Nyugat-Európában ez 2,5-3 kilométer. Világosan látszik, hogy ez egy tarthatatlan, versenyképtelen helyzet
– mutatott rá. Mint mondta, többször kezdeményezték a horvát kormánynál, hogy növeljék a határátkelőhelyek számát, most pedig megállapodtak abban, hogy Magyarország megépíti az M6-os autópályát, Horvátország pedig befejezi gyorsforgalmi útját a határig. A projektnek 2023-ig kell elkészülnie. Két kisforgalmú határátkelőhelyet is nyitnak a közeljövőben, valamint Murakeresztúrnál elkezdik a Mura-híd tervezését. Fejlesztik továbbá a vasúti kapcsolatokat a Budapest-Eszék és a Budapest-Split vasútvonalon.
Ezzel Magyarország, a magyar gazdaság és magyar emberek számára számos könnyítést érünk el azáltal, hogy a két ország határán sokkal gyakrabban és könnyebben lehessen majd átkelni
– fejtette ki Szijjártó Péter. A határmenti közlekedésfejlesztésről délután írt alá megállapodást a miniszter Oleg Butković horvát tengeri, közlekedési és infrastruktúráért felelős miniszterrel.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/KKM/Borsos Mátyás
Lajos Kovacs
2020-03-06 at 12:29
HORVAT POLITIKUSOK halatlan velejeig rohadt korrupt banda
Magyarorszag segitsege nelkul MEG MINDIG SZERBIA RESZE LENNE HORVATORSZAG….. Kadar titkosszolgalatanak koszonhettek a nagy volumenu fegyverszaliasokat es hirszerszesi adatokat….MASTOL nem kaptak semmit csak azutan hogy a Szerb hadsereget alaposan eldongettek… ENNEK ELLENERE HA a SZERB HADSERED NEM KEZDI EL a NEPIRTAST NEM NYERNEK.
SZERBIANAK 4 (negy) OSSZESZERELT ATOMBOMBAJA VOLT amit be sem kelett volna vetni csak bemutatni a Nemzetkozi sajtonak
+++
Szerbek felajanlottak a Muravidek visszaszolgaltatasat ha Szloveniaba a Magyar vasuton csapatokat szallithattak volna. HORVATOKNAK semmi eselyuk nem lett volna ellenalni
FINTORA az ELETNEK a SZERBEKKEL MOST NAGYON JO a KAPCSOLAT a HORVATOKKAL MEG NAGYON SZ@R
Namond
2020-03-05 at 21:32
Értem én, a Muravidék nem történelmi horvát terület, akadályozták is az anyaországgal tartható kapcsolatait a közlekedéstől a kommunikációig.
Girolamo
2020-03-05 at 20:39
A mai Magyarország annak a réginek a közepe,Budapest Fővárossal.Ehhez képest,az elcsatolt területek,mind amolyan “végek”koplexusban tobzódnak.Nem látványosan,inkább tudat alatt.Az Osztrákok elképesztő tudatos viszály,és gyűlöletkeltő munkája,a mai napig méreg közöttünk.Ennek a történelmi átoknak,még Jugoszlávia szétesésében is komoly szerepe volt.Ha elég sokan mondják,a pünkösdi királynak,hogy akár igazi is válhatna belőle,el fogja vállalni.Az érzés,a régi,az megvan.Persze.Nekünk marad,az intelligens,közvetlennek tűnő mosoly.Mást úgyse nagyon tehetünk.Egy szempillantás alatt,partizán-pünkösdi királlyá lépteti magát elő.Az ingújját könyékig azért ma már nem tűri föl.Régebben az is ment,fél perc alatt.