Az autóslobbi előretör – így kommentálta az Index.hu Tarlós István mai bejelentését, amelyben közölte, hogy “a közlekedési szakma csúcsa” egy tanulmányt készített el a fővárosnak, ami szerint az elmúlt években a közúti közlekedés durván hátrányba került a tömegközlekedéshez képest.
A tanulmány alapján felülbírálják a főváros közlekedésfejlesztési terveit tartalmazó Balázs Mór-tervet, szerintük ugyanis „az autóforgalom korlátozása és tiltása ugyanis hibás szemlélet”. A tanulmányból hosszú részleteket olvasott fel a főpolgármester. Ezekből az Index tudósítása szerint megtudhattuk:
- A BKV–MÁV–Volánbusz tarifaközösség egy ábránd, kivitelezhetetlen.
- A főváros közlekedése jelenleg szélsőségesen tömegközlekedés-orientált.
- A villamosokat előnyben részesítő 60 mp-es nagykörúti lámpaszabályozás súlyos hiba, elképesztő környezeti károkat okoz.
- A közúti fejlesztéseket ugyanolyan arányban kell véghezvinni, mint a tömegközlekedésiket.
- A Balázs Mór-terv új szempontú felülvizsgálatáról 2016 első félévében döntenek.
A főpolgármester ezután rátért egy másik jelentésre, amit a főváros rendészeti cége (FÖRI), két közgyűlési szakbizottság és a főpolgármesteri hivatal szakmai stábja készített elő a kerékpárosokról.
Nem terrorizálni szeretnénk a kerékpárosokat – állította Tarlós István.
Az anyag szerint a kerékpárosok a legvédtelenebbek a gyalogosok mellett, ezért biztonságukra jobban kell figyelni. A tanulmány kritizálja a buszsávban felfestett kerékpárjeleket (a bicikli lassítja a buszt), az egyirányú utcákban a szembe-kerékpározást (balesetveszélyes), és hogy több helyen párhuzamosan van a járdán kerékpársáv, valamint az úttesten kerékpározási lehetőség. Ezeket felülvizsgálatra javasolja.
A tanulmány emellett a kerékpárosok fokozott ellenőrzését javasolja, valamint a szankcionálás megteremtését veszélyes viselkedés esetén. Tarlós kijelentette, hogy ha a kerékpárosoknál nem változik a piros lámpa ismerete a ciklus második feléig, akkor a főváros kezdeményezheti a belügyminiszternél, hogy a bringásokat KRESZ-vizsgára kötelezzék. Tarlós szerint ugyanis tíz biciklisből nyolc figyelmen kívül hagyja a piros lámpát.
A nagy budapesti futóversenyekről az Index összefoglalója szerint a főpolgármester a következő sommásat nyilatkozta:
A városokat nem arra találták ki, hogy éjjel-nappal tömegek rohangáljanak benne.
Tarlós szerint a társadalom megosztott ebben a kérdésben, és a nagyobbik felét irritálja az (egyébként hétvégeken, nem nagy forgalomban rendezett) futóversenyek miatti akadályoztatás. Ezért rendeletmódosítást javasolnak. Eszerint hatról háromra csökkentenék már 2016-tól a nagy futóversenyek számát. (A BSI rendezvényei, a Vivicitta, a Budapest félmaraton, és a Budapest maraton maradna meg.) A megmaradó futóversenyek szabályozása is túl laza szerinte, így jobban fogják ellenőrizni őket. Az ügyben alapos mérlegelés után, a jövő év elején döntenek.
A mai “budapestinfón” a főpolgármester arról is beszélt, hogy 125 milliárd forintról 132 milliárd forintra növekedett a 3-as metró becsült felújítási költsége. “A főváros által felkért szakemberek most azon törik a fejüket, hogyan lehetne kivédeni a nagyon drága liftek beépítését egy olyan átemelő szerkezettel, ami használhatóvá tenné a mozgólépcsőket a mozgássérültek és babakocsisok számára is, jelentette be a főpolgármester a sokak által már csak Tarlós-infóként emlegetett szokásos kétheti sajtótájékoztatóján.
Tarlós elmondta, hogy elsősorban a BKV finanszírozásának a kérdésében december 21-én egyeztet személyesen Orbán Viktor miniszterelnökkel. Közölte, hogy a hiányzó állami támogatás miatt reális esély, hogy a főváros nem tudja biztosítani az agglomerációs tömegközlekedést, ami amúgy sem a feladata.
A PestiSrácok.hu-n éppen egy évvel ezelőtt írtuk meg, hogy az újabb ciklusát kezdő főpolgármester régi vágású szakemberekkel tölti fel a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV vezető posztjait, akik a hetvenes-nyolcvanas évek a felszíni tömegközlekedést leépítő, a belvárosi autósztrádák létesítését pártoló közlekedéspolitikáját hozzák vissza. A BKK élére helyezett, amúgy keresztény-konzervatív gondolkodásúként aposztrofált Dabóczi Kálmán például arról híresült el, hogy az SZDSZ-es Kóka János minisztersége idején főosztályvezetőként ő alkotta meg a vasúti mellékvonalak bezárásának és a Volánok szanálásának koncepcióját. Utóbbira amúgy a Fővárosi Közgyűlés előtt elmondott bemutatkozója szerint máig büszke.
Forrás: Index.hu, MTI, PestiSrácok.hu
bakszakáll
2015-12-12 at 08:34
Egyetértek Tarlóssal. Az azért mégsem megy, hogy majdnem minden hétvégén futóversenyek miatt alig lehessen közlekedni a városban, és az sem, hogy biciklisek száguldozzanak a közlekedési szabályokat teljesen figyelmen kívül hagyva.
Barna László
2015-12-12 at 08:22
Egyetértek. A bringások ma már gyakorlatilag jobban veszélyeztetik a gyalogosok testi épségét, mint az autósok. Naponta vagyok szemtanúja az ámokfutásuknak, régen csak az úttesten voltunk mi, gyalogosok veszélynek kitéve. ma a bringások jóvoltából mindenhol. Az pedig külön nonszensz, hogy hétvégeken az egész város lezárva mindenféle elmebeteg futóverseny miatt. Aki futni akar, az futhat bármikor, tökéletesen felesleges ezért megbénítani Budapestet minden második hétvégén..
Leslie
2015-12-12 at 07:48
Borzasztóan sajnálom a budapesti közlekedőket!
Én egy közvetlenül Budapest melletti megyei jogú városban (70 ezer lakos) lakom, aminek csak a neve város, mert valójában inkább tanyavilág. Itt 2-5 km-t kell gyalogolni a buszmegállóhoz, – Volánbusz, – ami napközben 30 percenként közlekedik. És a buszmegállótól vissza. Tehát van, akinek munkába járáskor napi 10 km-t kell gyalogolni. Pedig itt már 30 évvel ezelőtt az volt a rizsa, hogy megoldják kisebb buszokkal a közlekedést. Most még aszfalt út sincs, nagyrészt sáros földutak. Pedig ez egy “megyei jogú város”. 🙂
Erdo Péter
2015-12-11 at 18:55
“a főváros kezdeményezheti a belügyminiszternél, hogy a bringásokat KRESZ-vizsgára kötelezzék”
ettől függetlenül tegyék kötelezővé!
Elemi elvárás, hogy aki bármilyen járművön közlekedik, tartsa be a KRESZ szabályait. Ahhoz viszont az kell, hogy bizonyítsa a KRESZ-ben való jártasságát.
Járdán nem kerékpározunk, csak toljuk.
Ezzel szemben a gátlástalan, pofátlan alakok 60-nal száguldoznak, szlalomoznak, pl. a Kálvin téren, de általában főváros szerte.
A minap a járdán kettesben sétáltunk, s jobbra léptem, hogy egy tócsát kikerüljek, s egy hajszál híja volt, hogy hátulról nem talált telibe egy száguldó kerékpáros.
A szomszéd a kisfiával a kapun lépett ki, és szintén egy paraszthajszál választotta el attól, hogy a balról, a kapu előtt szorosan elszáguldó idióta elgázolja őket.
Nos, úgy meg kellene őket büntetni, hogy az életben többet fel ne merjenek karikázni a járdára, kivéve, ha van kerékpár sáv. Ha arról letér, akkor szintén súlyos büntetést nekik.
Jelenleg visszaélnek azzal, hogy valóban ésszerűbb lenne kerékpárral közlekedni autó helyett.
Mivel csak részben adottak a lehetőségek, az elsődleges szempont a gyalogosok biztonsága kell legyen.