“Belátható távolságban van” a Hableány kiemelése, a hajó rövidesen emelhetővé válik – jelentette be a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője hétfőn, Budapesten, a Margit hídhoz közel május 29-én elsüllyedt személyhajó kiemelésével kapcsolatos helyzetről tájékoztatva. Jasenszky Nándor a sajtótájékoztatón ismertette: a négy emelőheveder a hajó alatt van, az ellenőrzésük megtörtént, a megfelelő pontokon helyezkednek el, és fel vannak adva az uszályokra. Úgy fogalmazott: egyelőre nincs konkrét időpontja a kiemelésnek, de “ha lehet, erőltetnénk”.
Elmondta: délután a bárkán 50 Celsius fok van, ezért egy kevésbé meleg, reggeli óra “szerencsésebb lehet” a kiemelésre. Azonban éjszaka biztosan nem kezdik meg a kiemelést a rossz látási viszonyok miatt. Hozzátette: a Clark Ádám úszódaru hamarosan elfoglalja a helyét, ahonnan az emelést végrehajtja, és akkor áll össze a négy hajóból álló úszómű. Kifejtette, hogy a darushajó pozicionálása, rögzítése, az úszómű “összeigazítása” a sodrásban “nem egyszerű”. Ha összeigazították a hajókat, még egyszer ellenőrzik a hevederekhez rögzített kötélrendszert.
Ha ez megvan, készen állunk az emelésre
– jegyezte meg. Szólt arról: nagyon fontos, hogy “minden a helyén legyen” az emelésnél, hiszen 70 éves a hajótest, és bár engedéllyel rendelkezve hajózott a Dunán, nem tudható, hogy az ütközés milyen mechanikai sérülést okozott. Közölte: mindent megtesznek, hogy a hajó egyben kiemelhető legyen.
Ennek ellenére nem zárható ki, hogy a testtel történik valami
– fűzte hozzá. Jasenszky Nándor ismertette a kiemelés folyamatát is. Eszerint az emelés nagyon lassú lesz; először az a cél, hogy a hajó elszakadjon az aljzattól, ez az egész emelés legkritikusabb pontja. Ha a hajó megindul felfelé, először a roncsolt kapitányi híd jelenik meg, amit a víz felszíne felett átvizsgálnak, holttestek után kutatva. A következő emelési szakaszban a napozófedélzet maradványainak szintje jelenik meg, amelyet szintén átvizsgálnak, ezt pedig a terem átvizsgálása követi, ahol a legtöbb utas tartózkodott.
Erősen feltételezhető, hogy a roncsban lesznek még áldozatok
– mondta. Tájékoztatása szerint amennyiben átvizsgálták a termet is, a Clark Ádám úszódaru tovább emeli a hajót, és elhelyezi a kék színű bárkán. Ha oda a roncs felkerült, a szakemberek rögzítik, hogy el lehessen szállítani. A ronccsal kapcsolatos további eljárás a Budapesti Rendőr-főkapitányság feladata lesz.
A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, nyolc embert még keresnek: hét dél-koreai utast és a sétahajó magyar kapitányát.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Máthé Zoltán
hozzaszolo
2019-06-10 at 21:09
Ugyanaz fizeti, mint azt a darut, amelyik az állatszállító kamion felborulásakor, a felüljáróról lelógó kamiont mentette.
Vagy amikor a téli útviszonyok miatt az árokba csúszott személygépkocsikat. Én, mi, mindnyájan, esetleg a biztosító. Szerintem helyesen. És ezért veszünk mentésre is alkalmas honvédelmi eszközöket. Szintén helyesen. Mert állami feladat.
érzőszív
2019-06-10 at 19:54
Ki fizeti ki ezt a hatalmas összeget ami a kiemelésig keletkezett?
POROSZLAI RÓBERT
2019-06-10 at 20:56
MÍÍÍ?? hülye vagy? ja igen!
Andromeda
2019-06-10 at 18:58
Köszönöm a tudósítást. Sok sikert!