Őrültek háza, pánikhangulat, tömegnyomor. Röviden így értékelhető az Egyesült Államokból érkező novemberi akcióhurrikán, vagyis a Black Friday (Fekete Péntek). Noha Magyarországon még gyerekcipőben jár (szerencsére), Amerikában már hagyomány, hogy a hálaadást követő első pénteken (idén november 23-án) 70-80, vagy akár 90 százalékkal leértékelt termékekért szállhatnak harcba az eltökélt vásárlók. Mert ezen a napon nincs is más feladata az embernek, mint őrült költekezésbe kezdeni, haszontalan holmikat vásárolni és csak remélni, hogy épségben kijutnak majd a halomnyi bevásárlózacskókkal az ominózus megaplázákból.
Kétségtelen, az akcióhullámból az üzletek profitálnak a legtöbbet, amelyek észrevétlenül aggatják ránk a “kihasználtak” feliratú táblát, mi pedig mosolyogva bólogatunk mindehhez. Mert – ha jobban belegondolunk – mikor lesz újra lehetőségünk hozzájutni egy még laposabb televízióhoz, egy pillekönnyű laptophoz, vagy a százhetvenkilencedik ugyanolyan pulóverhez? Igaz, van otthon lapostévé, de ismerjük el, ez eggyel újabb kiadás; bár laptopunk is van, ami szuperül funkcionál, de ez a boltban lévő letisztultabbnak néz ki; a százhetvenkilencedik pulcsi? Az valóban nem kell, de hát annyira olcsó az eredeti árához képest, hogy lehetetlen a boltban hagyni.
Bár Magyarországon több olyan bolttal és webshoppal is találkozhattunk, ahol már november eleje óta tartanak a leárazások, mégis a nagyobb üzletek (Amerikához hasonlóan) erre a napra időzítették a bombarobbanást, ami a tavalyi Fekete Péntekhez hasonlóan túlszárnyalt minden várt statisztikát. Hazánkban reggel 7 órakor indult el az eMAG Black Friday-akciója, amely az első két órában mintegy 625 ezer látogatót vonzott. A leggyorsabban a notebookok fogytak, volt olyan számítógép, amelyikből 34 másodperc alatt csaknem 175 darabnak lett gazdája.
Az előző év legkapósabb termékei között szerepelt a Microsofft Xbox One Slim játékkonzol (500 GB, fehér), amelyből 250 darab alig egy perc talált gazdára. Nagy volt a kereslet az iPhone 5SE iránt is, ebből 200 darabot alig 2 perc alatt vettek meg. A rekordot azonban az Asus X751NA-TY023T notebook állította fel. Mindössze 34 másodperc kellett ahhoz, hogy elfogyjon mind a 250 darab. A Black Friday keretében vásárolni tervező magyarok 83 százaléka karácsonyi ajándékokat is akart vásárolni idén. A teljes lakosság 40 százaléka vásárolt már valaha a Black Friday-en, akiknek háromnegyede visszatérő vásárló – derül ki a Cofidis országos reprezentatív kutatásának friss adataiból.
A Black Friday közönsége nagyrészt webshopban tervezte a vásárlást (64 százalék). Ők elsősorban az aktuális havi jövedelmükből költenek (60 százalék), és bár kevesebben vesznek részt a Black Friday-akcióban, mint a karácsonyi ajándékbeszerzésben, de akik igen, azok többet költenek, átlagosan 42500 forintot. A GKI Digital mérései szerint az idei november 16. és december 21. közötti 6 hetes ünnepi időszak online kiskereskedelmi forgalma összességében 16-17 százalékkal múlja majd felül a tavalyi szezon eredményeit. Az online kiskereskedelem forgalma idén biztosan átlépi a 400 milliárd forintot. A Black Friday akciók során több, mint 1 millió rendelés érkezhet a webáruházakhoz, melyek összértéke meghaladhatja a 40 milliárd forintot is.
Az Egyesült Államokban várhatóan 4,8 százalékkal növekednek majd a fekete pénteki eladások. Az IBM kutatása szerint a ruházat és az ékszerek lesznek a főszereplők. A digitális eszközök eladása már novemberben 16,7 százalékot ugrott az előző évihez képest. A leginkább a Nintendo játékkonzolokat, az Amazon Fire TV-t és az Amazon Echo okoshangfalakat vitték. A Deloitte előrejelzése szerint ezermilliárd dollárt fognak elkölteni az amerikaiak, akik közül egyre többen vásárolnak az interneten, így ezen a területen is jelentős, 22 százalékos növekedés várható, és a tavalyi 110 milliárd dollárról 134 milliárd dollárra is ugorhat az online bevétel. Az átlagos amerikai háztartás 1500 dollárt szán a Fekete Péntekre.
Halálos áldozata is volt a Black Fridaynek
Amikor a West Balkán nevét említjük, mindannyian összeborzongunk egy kicsit. Félelmetes belegondolni, hogy Amerikában ezt az “élményt” évről évre megtapasztalhatja az őrült akcióhullámok során a vásárló. 2008-ban New Yorkban a Black Friday alkalmával több, mint 2000 ember várakozott hajnali 5 órakor a helyi Wal-Mart áruház előtt órák óta, majd amikor végre kinyitották az üzletet, az irányíthatatlan tömeg kitörte és rányomta az ajtót az egyik eladóra, akit helyben halálra tapostak.
Átverések felsőfokon
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tavaly azért büntetett 20 millió forintra egy vállalkozást, mert a Black Friday kampányában azt ígérte a fogyasztóknak – például a “Több száz termék vár rád csak egy napon át akár 70 százalék kedvezménnyel!” szlogennel -, hogy az akcióban nagymértékű kedvezménnyel érhetők el termékei. Ezzel szemben a kereskedő hirdetéseiben megjelölt kedvezmény kizárólag olyan árucikkeknél volt elérhető, amelyek sem átlagáruk, sem pedig a jellegük alapján nem voltak tipikus termékeknek tekinthetők, és a teljes kínálat kevesebb, mint 1 százaléka volt elérhető a reklámokban megjelölt, “akár 70 százalékos” kedvezménnyel.
A Black Friday – pont, mint az összes többi, fogyasztóra gyakorolt agymosás – egyetlen célja, hogy időstől a fiatalig, szerényebbtől a jómódúig mindenki számára kecsegtető ajánlatokat hozzon, amikre szinte képtelenség nemet mondani. A karácsony előtti időszakban eluralkodó vásárlási láz pedig mára vitathatatlan velejárója lett az ünnepnek, így nem csoda, hogy kereskedők ezrei kapnak a kínálkozó alkalmon, még ha egy-két kereskedés nem is engedhetné meg magának. Ilyenkor kerül elő a már jól bevált kártya: a lehúzás, a színtiszta átverés. Az ilyen helyeken az eredeti árat trükkösen eltüntetve felemelik azt akár 200 százalékra, ezt követően ebből vonják le a kecsegtető akciót, amiért okkal hihetjük, hogy fillérekért jutottunk hozzá termékeinkhez.
És mit tegyünk, ha mégsem maradt több tízezer felesleges magyar forint a zsebünkben így november végéhez közeledve? Nincs miért aggódni, hiszen hamarosan jönnek az utolsó pillanatos karácsony előtti hirtelen árzuhanások, vagy az ünnepeket követő leértékelések, ahol a boltok újra előrukkolhatnak az évek óta eladhatatlan, ócska, vagy hibás holmijaikkal, amik így is, úgy is gazdára találnak majd.
Forrás: PS, The Independent, Cofidis kutatás (via Index), CNN; Vezető kép: Getty Images
Oriza Triznyák
2018-11-24 at 11:43
Hazánkban is ez megy ezerrel! Mit mondjak, ha hülyék akkor hülyék, menthetetlen bagázs!
Lajos
2018-11-24 at 10:02
A világ vezető állama.
Kérdés van még?
Macera
2018-11-24 at 09:21
Glamour napok, Joy napok, minden pláza saját 20%-os napja, black friday, karácsonyi vásár, téli vásár, szezonközi vásár, szezonvégi kiárusítás, csak most, csak itt csak ennyiért…vegyél vegyél vegyél! Már azt se tudja az ember, hogy mi a “teljes ár” amihez képest minden héten “árleszállitàs” lenne. Vagy nincs is “teljes ár”? Az egész csak egy folyamatos átverés? Mert nagyon ùgy fest. ?
Én
2018-11-24 at 08:14
Ez egy eszköz az emberek manipulálhatóságának mérésére.
Gábor Szabó
2018-11-24 at 07:55
Pszichiátriai kezelés akár 20-70%-os kedvezménnyel is!
Black Freud Day!
Ne hagyja ki!
Oriza Triznyák
2018-11-24 at 11:46
Nagyon jó!
Naprózsa
2018-11-24 at 03:11
Katalinnak igaza van, sokszor átverés, de ami igaz az igaz, vannak korrekt eljárások is. Nem tisztem az Auchant dicsérni, csak egy esetet említek:
Családom genetikai hibája, abszolút immunisak vagyunk a reklámokra. Nem tudván, hogy fekete péntek, tavaly hajnalban kosztot vásárolván, szó szerint belebotlottam akciós dobozokba. Látom: a rég megvenni tervezett ketyere tényleg olcsóbb. Csakhogy most pár nappal ezelőtt valami kisebb kontakthiba miatt nem működik. Na mondom, lesz vallatás, hogy biztosan csak lelesett, akkor ment tönkre ilyesmi… meg vigyem a világvégére a garanciális szervizbe…stb. De nem. Felveszik a jegyzőkönyvet, s nem feltételezték, hogy át akarom verni őket. Adták vissza rögtön a pénzt.
Mondom, én meg volnék elégedve, inkább cserélnék. Erre az udvarias fiatalember mondja: válasszak ki másikat, fizessek a pénztárnál, a tényleg nagyobb összeg és a kedvezmény különbözetét is odaadják kp-ban. Így is lehet csinálni. Sőt még tovább is elegáns az eljárás mert erre is van megint garancia.
Katalin
2018-11-23 at 18:12
Átverés!,,,,,,
Egy hónappal ezelőtt sima kiárusításon árucsere miatt, a mostani 70%_al csökkentett ár felért vettem terméket egy másik üzletben.
Fogysztás növelés a cél!!!!
zizu
2018-11-23 at 17:42
Beteg társadalmak beteg alkotóelemei. Kapitális agymosás, és hitványság a felsőfokon.