Újabb szoftverhibát talált a Boeing vállalat a 737 MAX típusú gépein, amelyeket tavaly márciusban kivontak átmenetileg forgalomból két ilyen utasszállító katasztrófája után.
A gyártó pénteken adott tájékoztatást az újabb szoftverhibáról. Egy olyan programmal akadtak gondok, amely nyugtázza, hogy jól működnek a gép kulcsfontosságú rendszereinek működését figyelő monitorok. Az újabb hiba észlelése hátráltathatja a gépek újbóli forgalomba helyezésére irányuló erőfeszítéseket. A gyártó közölte, hogy végrehajtja a szükséges szoftverfrissítéseket, és a változtatások megtétele érdekében együttműködik az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatallal (FAA). A legfontosabbnak azt tartja, hogy a Boeing 737 MAX gépek újra biztonságosak legyenek, és megfeleljenek minden követelménynek, mielőtt újra a levegőbe emelkednének.
A Boeing 737 MAX típusú gépeket tavaly márciusban vonták ki átmenetileg a forgalomból, miután 2018 októberében lezuhant az indonéziai Lion Air légitársaság ilyen típusú gépe, majd öt hónappal később balesetet szenvedett az etióp légitársaság egy ugyanilyen repülője is. A két katasztrófában 346 ember vesztette életét. Az indonéz nyomozók tavalyi októberi jelentésükben megállapították, hogy a Boeing nem vette kellőképpen figyelembe a 737 MAX típusú repülőgépébe beépített vezérlő szoftver kialakításában rejlő esetleges kockázatokat, és ez, valamint a pilótahibák és a karbantartás során feltárt hiányosságok vezettek az indonéziai Lion Air légitársaság gépének 2018. októberi katasztrófájához. A jelentés készítői szerint a repülőgép átesésvédelmi rendszere (MCAS) automatikusan lenyomta a gép orrát, és a pilóták így szinte elvesztették az irányítást a gép felett.
A szakértők azonban régebb óta figyelmeztettek, miszerint a Boeing által felvásárolt egykori konkurens, a McDonnell Douglas cégcsoport részéről érkező vállalati kultúra időzített bomba lehet a Boeing számára. A McDonnell Douglas ugyanis piaci okok miatt a típusfejlesztések helyett a régebbi repülőgéptípusok áttervezése mellett tette le üzleti stratégiájában a voksát. A felvásárlás után az új cégben bekövetkezett menedzsmentbeli változások közvetett eredményeképpen, immár a Boeing, új típus tervezése helyett a fél évszázada gyártott 737-es sorozat áttervezése mellett döntött. A gép azonban számos ponton nem felelt meg a kor követelményeinek, amelyek átalakítása azonban rontotta a szerkezet repülési tulajdonságait, tragikus módon pedig ezeket kívánták ellensúlyozni a Boeing mérnökei szoftveres úton.
Forrás: MTI
odu
2020-01-18 at 21:06
Olyan furcsa jeleket ad amit a cspatlégvédelem állandóan félreért és “legfogja” a környéken a teljes kommunikációt. No gyorsan toljuk a hangárba némi javításra…
Rohoska István
2020-01-18 at 10:56
“A gép azonban számos ponton nem felelt meg a kor követelményeinek, amelyek átalakítása azonban rontotta a szerkezet repülési tulajdonságait, tragikus módon pedig ezeket kívánták ellensúlyozni a Boeing mérnökei szoftveres úton.” Ez a lényege a problémának. Ide leírok egy általam elképzelt beszélgetést. “Fejlesztési vezető a vezérigazgatónak: Főnök nagy a baj. Az új repülőgép modellen elvégeztük a repüléssel kapcsolatos végeselem analízist. Az eredmény azt mutatja, hogy 14 fokos emelkedésnél fennállhat az átesés. Vezérigazgató: Mit lehet tenni? Fejlesztési vezető: Át kell tervezni a gép törzsét. Vezérigazgató: Katonai gépeknél egy egyszerű szoftverrel megoldható a gép működése. Fejlesztési vezető: Igen, de ez polgári gép aminek önmagában képesnek kell lenni a biztonságos repülésre. Vezérigazgató: A problémát szoftveresen oldjuk meg, haszontalanságokra nem költünk.” Az eredményt látjuk. Nem kizárt hogy ez a Boeing végét jelenti.
Királytigris
2020-01-18 at 11:37
Csak addig állj féllábon amíg a Boeingnek vége lesz!
Más: Hogyan eshet át egy repülőgép, amikor két pilóta is kontrolálja annak vezetését, és rendszereinek a működését?
Miért pont a kannibáloknál, meg a kecskepásztoroknál estek le a gépek? Az USA-ban miért nem? Ugyanis az USA-ban is előállt ez a probléma, és láss csodát, kikapcsolták az elektromos trimmet, ezzel kiktatták az MCAS-t, és kézi irányításra tértek át, majd zavartalanul folytatták a repülést.
A B-737 MAX a világ legjobb repülőgépe a maga kategóriájában!
Rohoska István
2020-01-18 at 15:02
Kommentár nélkül, Pan American, Mcdonnell Douglas, Bombardier, Embraer. Hol vannak ezek a cégek? A sor még folytatható. Újsághír 2019 végéről: Azonnali hatállyal lemondott a Boeing vezérigazgatói pozíciójáról Dennis Muilenburg, helyét David L. Calhoun veszi át. Vajon miért? “Ugyanis az USA-ban is előállt ez a probléma, és láss csodát, kikapcsolták az elektromos trimmet, ezzel kiiktatták az MCAS-t, és kézi irányításra tértek át, majd zavartalanul folytatták a repülést.” Ez pontosan így van, de a zavartalanság erős túlzás. Az a baj hogy nem mindenütt képezik ki a pilótákat azon a szinten mint az USA-ban. A repülőgép gyártók ilyen helyen is el akarnak adni gépeket. Végezetül nem hiszem hogy véletlen lenne az hogy a letiltás óta ezeket a gépeket csak berepülőpilóták vezethetik.
márko
2020-01-18 at 09:55
Boeing-ben,
a hanyag vezetőséget ( 100 milliós bónusz igazgatókat ) mielőbb meneszteni
/
a betanított majmok nem tudnak programozni
SEM fognak
ÉS
ilyen komplex programrendszert NEM SZABAD MAJMOKRA BÍZNI
/
úgy gondolom
HOGY
ilyen majmok a “mag Európa” országaiban hatalmon vannak,
/
Magyarországban meg ( Dobrev Klára + Cseh Katalin + Donáth Anna + Fekete-Győr + … )
Királytigris
2020-01-18 at 11:40
Ne firkálj hülyeségeteket!
Toni
2020-01-18 at 09:01
Na igen! Pláne ha az a bizonyos videó a két rakéta kilövéséről képernyőről lett lefilmezve múlt évi eseményről. A képernyő jobb felső sarkában 2019 X. 17-es dátum van, a videó baloldalán meg kamera bemozduláskor időnként bevillan a képernyő világoskék kávája. Háát ha mélyen a szembe nézve mondják mint a televizió jósok, akkor ez is lehet bizonyíték. – Tegyük hozzá a “hírek” alapján, hogy noha elejét-hátulját szétrakétázták nem a találati hely hanem a hajtómű gyulladt ki, illetve még roncsként sem esett darabjaira hanem visszafordult és elkezdett a reptér felé manőverezni. Nem is olyan rossz konstrukció ez!
Vízöntő
2020-01-18 at 10:11
Viszont a fekete dobozok hibátlanul rögzíthettek, feltételezhetően ezért olyan fontosak az ukránoknak!
Mert mi van, ha mégis a motor és …
Királytigris
2020-01-18 at 11:42
A most lelőtt ukrán gép, nem B-737MAX volt. A cikkben leírtakban és a lelőtt gépnek semmi köze egymáshoz!
K
2020-01-18 at 09:00
Egyszerű dolgok túlbonyolításának ez a vége.Sajnos.
yindzsang19
2020-01-18 at 16:35
akár az airbus is okozhatja(ha van egy kis eszük…)