Kedden este rendkívüli sajtótájékoztató keretei közt jelentette be Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt, a MOL vezérigazgatója, hogy gyakorlatilag azonnali hatállyal felfüggesztik az üzemanyagok ársapkáját és piaci árazásra térnek át a magyar benzinkutak. Hernádi Zsolt a tájékoztatón arról beszélt, hogy Magyarország még így is viszonylag jó helyzetben van más országokhoz képest, míg Gulyás Gergely azt állította, az európai árszabás alsó harmadába tagozódik be a magyarországi árszínvonal. A PestiSrácok.hu ezért utánanézett annak, hogy vajon mennyit veszítettünk a hatósági ársapka kivezetésével más országokhoz képest. A nyilvánosan elérhető adatokból kiderült, Magyarországon valóban sikerült más országokhoz képest mérsékelten tartani az árakat.
A tegnapi rendkívüli tájékoztatón kiderült, kivezetésre kerül az üzemanyagokra helyezett hatósági ársapka, a MOL vezérigazgatója pedig ismertette azt is, mennyiért tankolhatunk az átállást követően. Hernádi szavai szerint 641 forint a benzin, 699 forint a dízel átlagára. A 480 forintos árhoz képest ez éles váltásnak tűnhet, azonban érdemes a számot európai kontextusba helyezni. Az egyszerűbb összehasonlítás érdekében az egyes országok, így a magyar árakat is euróba váltva vetjük össze, így hazánkban 1,56 euró a benzin, valamint 1,7 euró a gázolaj ára.
Ehhez képest a Cargopedia adatai szerint a szomszédos országok közül csupán Szlovéniában tankolhatunk olcsóbban, mint idehaza, ami nem meglepő, hiszen az ország saját tengeri kikötővel (Koper) rendelkezik, amelyen keresztül magasabb fokú beszerzési diverzifikációra képes (szintén olcsóbban lehet tankolni a háborús Ukrajnában, ott azonban ez a statisztikai adat a háborús állapotok ismeretében gyakorlatilag értelmezhetetlen, hiszen a klasszikus piaci folyamatok nem érvényesülnek, a lakossági üzemanyag használat pedig praktikusan az ország elhagyására korlátozódik). Ugyanakkor ez nem mondható el a szintén tengeri kijárattal rendelkező Horvátországra, ahol a hazai árakhoz képest mintegy 30 forinttal drágábban tankolhatunk.
Romániában a hazaihoz hasonló áron tankolhatunk, amivel a jelentős olajmezőkkel rendelkező ország szintén az európai élmezőnyhöz tartozik, ami az árszínvonalat illeti. Ausztriában, Szerbiában, Szlovákiában és a már említett Horvátországban átlag 25 forinttal drágább az üzemanyag literje, míg Európa nyugati felén az egészen extrém árszabás sem ritka.
A fosszilis energiahordozók ellen hagyományosan hadjáratot folytató skandináv országokon kívül 2 euró feletti árral találkozhatnak az autósok az Egyesült Királyságban, Svájcban, de Belgiumban, Németországban és Franciaországban, valamint a Shell multinacionális olajvállalatnak otthont adó Hollandiában is jóval 700 forint feletti árszínvonallal kell számolni.
Különösen a gázolaj ára szaladt el, Európa 13 országában közelítette, vagy haladta meg a lélektani 2 eurós határt, míg a benzin árszínvonala csak 7 országban közelítette meg ez a tartományt. Európában a legolcsóbban Oroszországban tankolhatnak az autósok, nekik literenként 315 forintot kell fizetniük a benzinért, míg a gázolajat 342 forintnak megfelelő rubelért mérik.
Fotó: Hatlaczki Balázs/PS
Rolo
2022-12-07 at 21:18
Solaris2022-12-07 at 18:15
??????
Orientál
2022-12-07 at 20:41
Egyes szardarabok nem csak a fürdőkádjukban de a wc-kagylójukban is üzemanyagot tárolhatnak. hahahahahaha…..
Orientál
2022-12-07 at 20:36
Mert vannak azok tehát az olyan szardarabok akik ilyenkor a kombájnjukba tankoltattak 600 liter gázolajat a kombájnjukba ,penig nem aratnak termény a télen , úgy mit tavasszal sem aratnak.
Solaris
2022-12-07 at 18:15
Rolo,
kicsit lejjebb pörgecc, valaki feltette, majdnem tökéletes.
De ez ne vegye el a kedved a rajongástól.
kanigunda
2022-12-07 at 17:35
Dezső: Pontosan! Ennyi és nem több. Utólag persze okos mindenki 😉
A főbűnös pedig marad az aki ezt a gáz/olaj/urán/mittudoménmi mizériát kitalálta.
Az segit azon a szerencsétlen 30 millió emberen, hogy 300 millió szív és faszságok
miatt egymás torkának esik? Emberek! Ébresztő.
vélemény
2022-12-07 at 14:48
Éjszakai bájos szemérmesség, hogy a sapka levételének a bejelentésekor szóba sem került, az okos kérdezőket sem érdekelte, hogy az ellátás zavartalanságát alapvetően befolyásoló ellátórendszerek karbantartását, a renitens csővezetékek menet közbeni ellenőrzését miért hanyagolták el ?
Mert a hanyagság, a felelőtlenség kategóriájába tartozik, hogy ebben a kiélezett nemzetközi energia krízisben lelazsálhatják a szükséges, alapvető műszaki kontrollokat.
A számok akrobatái bemutathatnák, hogy a kis Európában a közel azonos időben meghibásodott energia ellátó rendszerek száma és a leállások bekövetkezésnek a valószínűsége milyen korrelációt mutat ?
A von leyen faktor eddig tudományosan nem volt számottevő, de egy aktuális disszertációban biztosan nyerő doktori címre számíthatna.
Az már csak a divat megszállotjait érdekelheti, hogy a szankciók fegyvertárában sapka, cilinder, vagy egyéb fejfedő volt a menő jelszó.
Akik megszavazták, viseljék a következnényeket!
Rolo
2022-12-07 at 14:35
Lesz ez az ár hétvégére 580 is jövőheten 530 ???
Rolo
2022-12-07 at 14:31
Solaris2022-12-07 at 14:24
Nekem küldjed…?
Most tankoltam 611ft-ért! ? 15 óra alatt 30ft-ot esett az ár!
Megint a csúnya kormány???
Solaris
2022-12-07 at 14:24
Ha valakit nem zavar a tisztánlátásban egy külföldi (MOL-os)
benzinszámla, csak szóljon küldöm.
Szilárd ártatlan, neki azt kell írni amit kell.
Mer-kell.
Balambér, a hun fia Bendegúz
2022-12-07 at 14:19
Fidesz=lényeglátó realista.
Globalista ellenzék=hamis realista.
MiHazánk=túlfűtött lényeglátó.
Kakasmárton
2022-12-07 at 14:17
A kormány hoz egy lakosságbarát intézkedést, a traktoros meg a kombájnos télvíz idején
gátlástalanul teletankol, a két méterrel odébb lévő parkolóban meg átfejti a várakozó
teherautón lévő tartályokba, naponta talán többször is! Persze, hogy pillanatok alatt
kiürülnek a kutak! Ez az eset tegnapi rendőrségi hír volt.
Kutasként megtagadtam volna a kiszolgálást! És hány ilyen eset fordulhatott még elő?!
Így lehet elkaszálni egy jó intézkedést. Nem a kormányt kell lépten-nyomon szidalmazni,
hanem a harácsoló trógerokat!
zozo
2022-12-07 at 14:08
Igen Csányi ,jól érted!
Mivel 6-án életbe lépett a az új szankció így nem hozhat be a MOL külföldről orosz finomított üzemanyagot, (csak csővezetéken nyersolajat) pl .Szlovákiából hiába a saját szlovákiai finomítójából származik!A magyarországi (Százhalombatta) finomító nem képes egymaga ellátni a teljes magyarországi igényt.
Tehát megnyílik a lehetőség más országokból üzemanyagot behozni mert magasabb az ár,vagy külföldi cégek is újra hoznak üzemanyagot Magyarországra (ÖMW),akik kivonultak az ársapka bevezetésének pillanatában.
Sas
2022-12-07 at 13:45
NINCS KONFLIKTUS AZ MNB-Matolcsy és a kormány között-a kormánynak is pont az a célja, amit Matolcsy megfogalmazott-mérsékelni az importszükségletet, ill. a meglévő forrásokat bevonni bizonyos fejlesztések érdekében.Eddig világrekord teljesítmény volt az árstopp-a hülye nyugatiak miatt kellett módosítani.
Zsófia
2022-12-07 at 12:22
Juhász Gyulának:
Ennek az országnak nem a kikötők hiánya a tragédiája. Hanem az, hogy ki van árusítva, szét van harácsolva, mert nem szorulnánk ekkora mértékű importra, ha megtermelnénk magunknak a sok jóságot. Az a termőföld, ami melletted nonstop be van vetve, jó eséllyel exportra megy, vagy eleve nem is magyar kézben van: kb ezt activityzte el Matolcsy is pár napja, hogy túl magas importhányada van Magyarországnak. Se gyár, se termőföld, de még a víz is folyik ki ebből az országból. Ez a tragédia.
Juhasz Gyula
2022-12-07 at 11:50
Ahol dragabb (Egyesult Kiralysag, Svedorszag, Belgium,Hollandia) azok nagy jovedelmu orszagok. Magyarorszag kisjovedelmu orszag.
Magyarorszag tragediaja Ukrajna tamogatasa es az hogy nincs tengerunk sot foldrajzilag messze vagyunk a nagy kikotoktol is. A tenger nelkuliseg minden importalt arut dragabba tesz a banantol a szamitogepig, azert mert a kozvetlen tengeri szallitas olcso, DE a nagy tengeri kikotokbol (Rotterdam, Hamburg, Gdansk) Magyarorszagra torteno szallitas kamionokkal nagyon draga (es ido igenyes) Ez felemeli minden import aru arat Magyarorszagon. A tenger nelkuli Magyarorszag elveszett orszag. Mindig, orok idokre, minden tengeri szallitas igenylo import aru dragabb lesz mint a tengeri orszagokban. A legtobb import arut a banantol a szamitogepig tengeri uton, orias kontener hajokkal szallitjak Europaba.
BOLDOGOK A TENGERPARTI ORSZAGOK, Anglia Franciaorszag, Nemetorszag, Hollandia,Portugalia, Spanyolorszag, Olaszorszag, Gorogorszag, Malta, Ciprus, Lengyelorszag, a Balti allamok stb. stb. Magyarorszag gazdasagi joletet Trianon mar regen tonkretette orok idokre.
K
2022-12-07 at 11:35
Én az eddigi kedvezményekért is hálás vagyok, és biztosra veszem hogyha a kormány megtehette volna, akkor marad az ár-sapka az üzemanyagon.
Ennek a megszűnéséért a liberális Európai Unió és koszos parlamentje tehet a brüsszeli szankciók ész nélküli bevezetésével.
Ennek ellenére még most is jobb mint 2010 előtt, vagy akár 1990 előtt.
Ez a mérleg, aminek lényege a kormányzó pártok jósága és jóindulata, ami teljes mértékben hiányzik a liberális ellenzék epés hazudozásaiból és korábbi lopásaiból.
A liberális ellenzék lényege és veleje a lopás, a kleptokrácia, és ettől véd meg minket a FIDESZ, ezért fogok rájuk szavazni legközelebb is.
Lacus
2022-12-07 at 10:55
Igazad van Zsindelyes2022-12-07 at 10:09 nem kellene már az itt a legalacsonyabb hülyítő duma, mert ott a legalacsonyabb ahol az átlagfizetésekből többet tudnak venni!!!! Az nem kérdés ha az árnyékmadarak lennének hatalmon, akkor lenne csak nagy baj. De újra a beszarisággal vegyes idétlen kapkodást érzem megint a dologban. Most amikor kivezették az ársapkát jutott eszükbe, ugyan meg kellene nézni a traktrorosokat, pár hektár föld után is miért tankolnak hetente köbmétereket. Vagy a fejkvóta elfelejtett bevezetése ami tényleg azoknak segített volna továbbra is, akiknak valóban nem mindegy mennyi is a benzin ára! Akkor nem alakulhatott volna ki az ami most van! Eszükbe sem jutott a mai napig pl. a 15 ft/km munkábajárási költségtérítés megváltoztatása a sapka helyett úgy ennek is a helyzethez való igazítása. Inkább a kőgazdagok méregdrága zabagépét is nyomták a kedvezménnyel. Ha tényleg segíteni akartak volna nem pancsermódban osztogatják az állami költségvetést. Most meg a MOL a hibás meg bárki más, de véletlenül sem azok, akik eddig nem mertek vagy nem volt hozzá megfelelő tudásuk, esetleg nem akartak lépni.
Matu
2022-12-07 at 10:53
Most fognak előkerülni azok, akik nem értették a kormány elképzeléseit, a szándékot, csak valami homályos egyéni haszon reményében szavaztak a Fideszre. Ők azok, akik személyes sértésnek érzik, ha megszűnik valami KEDVEZMÉNY. Ha elvesztik az az ELŐNYT, amit eddig élveztek. Akik csak addig jó hazafiak, amíg itthon olcsóbb valami. Akik mindig csak kapni akarnak a közösből, de beletenni soha nem akarnak. Most majd lesz “ársapka-károsultak” (???) tüntetése is.
Iref
2022-12-07 at 10:52
“Reményi”
Talán egyszer elolvassák az illetékesek is a kommenteket!
A kőkemény hit hosszútávon kitart, de sokaknál már porladozik a szikla!
A tutyi-mutyi , szemellenzős politika elbizonytalanítja az embereket.
Ha mindenkinek meg akar felelni a kormányzat, a végén, senkinek nem lesz elég az adott intézkedés!
Ha tudtuk, hogy 30 %-ban a külföldtől függünk az üzemanyag ellátás területén, akkor az intézkedéseket/sapka/ ennek figyelembe vételével kellett volna meghozni! …és tudtuk!!!!!
Matu
2022-12-07 at 10:45
Csányi2022-12-07 at 10:10
Igen, értsd úgy. Ha nem lesz ársapka, nem érdemes trükközni a sapkás benzinnel és rögtön kevesebb fogy belőle. Tehát csak azok vesznek üzemanyagot, akiknek tényleg kell.
Királytigris
2022-12-07 at 10:41
“Vége a hatósági ársapkának, de így is Magyarországon marad az egyik legalacsonyabb benzinár.”
Ez rizsa.
Viszont az tény hogy a legalacsonyabb jövedelmek is Magyarországon vannak, és ez is okozza a problémák egyikét.
Dezső
2022-12-07 at 10:41
Én ammondó vagyok, hogy egy éven át – volt hogy 300 Ft.-ot spórolva – tudtunk tankolni 480Ft.-ért.
Én megköszönöm ezt is a kormánynak.
Tény, hogy nem jókor jött ez a változtatás.
De most azon döntések ellen fordulni amiket AKKOR JÓNAK TŰNTEK ÉS JÓK VOLTAK, miért kell most felhozni a kormányt szidva??
Senki nem képes a jövőbe látni. Orbán Viktor és társai akkor, abban a helyzetben – figyelembe véve, hogy akkor, abban a helyzetben mi jó magyarországnak és a népnek – olyan lépést léptek, amiről kiderült, hogy LEHETETT VOLNA MÁSKÉPPEN!!
Na de emberek!!
Ne mondja nekem senki, hogy az életében – akár többször is – Ő maga nem hozott olyan döntést amely később nem megfelelőnek bizonyult?!?!?!?
Ez a tipikus “más szemében …..” ….
Tehát én köszönöm, hogy eddig is tudta tartani a lehetőséget a magyar kormány. És ezek mellett azért van még jónéhány “kedvezményünk” ami segít az élet elviselésében….
És senki nem mondta, hogy esetleg ez az üzemanyag ár-stop később ismét nem lenne visszahozható!!
Az esély megvan rá….
Nnnnaaaa…..
balfék
2022-12-07 at 10:39
Hát talán nem kellene feleslegesen furikázni, mintha muszáj volna! Még nincs is teljes beomlás, de most hiszti megy, hogy jaaaj, jáááj, mileszvelünkjáááj! Tessék kicsit kevesebbet menni, ha nem kell. Mi van, ha egy héten egyszer-kétszer nem autóval megy a nép a sarki fűszereshez brazil kávéért? Belehalnak? Spórolást ismerik, vagy csak növelni kell a “zabálást”, mert holnapra elfogy, ha most nem esszük meg? Az összes, minden siránkozó ember nézzen magába! Kell minden hónapban új mobil? Kell a gyereknek minden héten új játék a sony ps-re, xboxra? Kell minden héten új smink a szalonból? Minden nap kell a kib.szott szójalatté? Mindenképpen a legdrágább cuccokat kell megvenni, minden új terméket azonnal be kell szerezni? Nincs még elég futócipő, amiket egyszer ha használunk? Kell a felesleges dőzsölés, zabálás, habzsolás? Ha majd nem lesz a nagyvárosban élelem, akkor falkákbaverődve mennek mjd le vidékre, hogy felzabálják azoknak a készletét, akik megtermelték maguknak? Még meg is ölik, hogy legyen hús? Le kellene higgadni, észhez kéne térni végre! Minek a pazarlás, ha nem szükséges? Takarékoskodni nem szégyen, hanem előny. Amire nincs szükség, ne vegye meg senki! Ami feltétlenül kell, hogy életben tudjon maradni az ember, azt vegye csak meg. A szükségletek, és a felesleges dolgok közötti egyensúly felborult. Most meg óbégatnak, hogy miazhogynemjutokhozzá?! Hát az, hogy nincs., Nem kell, felesleges. Akik állandóan hisztiznek, hogy tönkretesszük a Földet, azok a legnagyobb “fogyasztók”. Szar mbilok, mekiskaja, kóla, szemét termelés, mert kell az aktivizmushoz a fecni, a molinó, amit nap végén csak kidobunk, vagy otthagyjuk, majd elviszi a kukás, akit lenézünk. Ugye? Eszetlen hülyék, akik mindig minden miatt nyavalyognak, mindenért kiállnak, de a legtöbb szemetet, felesleget termelik, veszik. És minek? Megeszik, jól fognak tőle lakni? Többek lesznek tőle? Foglalkozzon mindenki azzal, hogy bologulni tudjon az életben, ne a másikakkal! Élje az életét, de hagyja, hogy más is azt tegye. De ezt a fölösleges rinyálást be kellene fejezni, mert teljesen önellentmondásba mennek. Dobják ki a szarokat, ne vegyenek feleslegesen, aztán meg van oldva. És ne furikázzanak, ha nem feltétlenül szükséges. Vegyenek tekerős biciklit (ne elektromosat, mert az meg a legnagyobb értelmetlenség a világon….), ha másik településre kell eljutni, akkor van vonat, meg busz. Használják. Ha jó az idő, lehet sétálni is. Pesten meg, a Hősök teréről a Budai várig egy óra alatt kényelmesen át lehet sétálni, lepróbáltam párszor. Aztán akkor legalább a benzin, dízel, minden más tovább kitart. És lehet, hogy vége lesz ennek a nyugatiak által összebaromkodott szarságnak, mielőtt teljesen elfogyna. Gondolkozni kellene, nem háborogni, óbégatni! Eszetlen tulkok módjára idióta módon viselkedni. Nem dől össze a világ attól, hogy nem tudunk minden nap kocsikázni. Észnél kellene maradni, vagy észhez kellene térni! De lehet, hogy túl nagy elvárásaim vannak, mert akadhatnak olyanok, akiknek ez sem jut el az értelméig… Aki azt hitte, hogy majd örök időkig tartanak az alacsony benzinárak, azok meg hol éltek?! Kérdezem én. És azok követelték állandóan, hogy legyen vége, na az is érdekes mellé…. Önellentmondás, kognitív disszonancia, érzékelési problémák… Én már nyáron sem vártam el, hogy meghosszabbítják. Elnézve a sok külföldi politikust, sok jóra nem számíthatnak a magyarok, és ennek SEMMI KÖZE Orbánhoz. Útban vagyunk, más tervük van. Ébresztő!
De első körben tessék letenni, ami felesleges, és kezdhet mindenki spórolni, pénzt is, meg a fogyasztást levinni a szükséges szintjére!
Béla
2022-12-07 at 10:36
Reményi2022-12-07 at 10:18 Úr hozzászólása arra utal, hogy Ő a voluntarizmus téveszméjének áldozata.
A voluntarizmus egy világnézeti irányzat, amely
AZ AKARATOT FÖLJEBBVALÓNAK TEKINTI A FIZIKAI TÖRVÉNYSZERŰSÉGEKKEL SZEMBEN.
Ez nem csak a kormányon múlik:
Az Egyesült Államok 9 834 000 km² területén bőségesen megtalálhatók azok az erőforrások, amelyek a modern gazdaság működtetéséhez feltétlenül szükségesek.
Magyarország 93000 km² területén mindezek nem találhatók meg.
Reményi
2022-12-07 at 10:18
Kőkemény,. nemzeti érzelmű, jobboldali választópolgárnak tartom magam, támogatom, ahogy Orbán Viktor országunkat a nemzetközi porondon képviseli, de belpolitikai teljesítményével kevésbé vagyok elégedett.
Egyetértek Matolcsy Györgynek a kormány gazdaságpolitikáját értékelő kritikájával. Elegem van a tétlenséget, tehetetlenséget leplező folyamatos brüsszelezésből, külső körülményere való hivatkozásból, abból, hogy a politika első számú prioritása minden fillért a rezsivédelem változatlan formában való fenntartására költeni.
Kádár megépítette a Százhalombattai Olajfinomítót. A jobboldali kormány évtizede
képtelen nemhogy a Paks II-t hanem egy, az országot üzemanyaggal biztonságosan ellátó
olajfinomító kapacitást létrehozni.
Zsindelyes
2022-12-07 at 10:09
Miért kell még mindig hülyeséget beszélni, hogy nálunk a legolcsóbb. Ez a mondat nem kell bele.Nem kell feleslegesen. Azt kell írni, hogy ugyanannyi.Nem kell ez a sz*r duma.
Forrás: https://www.cargopedia.net/europe-fuel-prices
Szlovákiában 1,53 euró a 95-ös. Ez mai árfolyamon: 410,8 x 1,53= 628,52 Ft/liter.
Ausztria: 1,54 x 410,8 =633,45 Ft/liter
Lengyelország: 1,39 x 410,8 =571,01 Ft/liter
Csehország: 1,58 x 410,8 =649,06
Románia: 1,45 x 410,8 =595 Ft/liter
Magyarország: 641 Ft/liter
Ehhez nem kell több diploma, mindegy hogy jobb vagy baloldali az ember, a 641 több, mint a 571, a 633 és a 628 valamint az 595n-él is. Egyedül Csehországban drágább a szomszédok közül (mondjuk Lengyelország nem falszomszéd). És itt most nem a néhány forintos eltérésről(ami egyes helyeken 50 Ft is lehet) van szó, hanem mi a francnak kell továbbra is beleírni, hogy “…de attól még mindig nálunk az egyik legolcsóbb…” Nem! Nem nálunk. Én szólok, mert aztán úgyis jönnek a mindenszarizmusos rettegők és nyafogók.
Kumbas
2022-12-07 at 10:05
Persze ez is az Unió hibája… Ne értsetek félre, hál’ Istennek ki tudom fizetni ezt is, de valahogy mégis furcsa, hogy kijárunk Brüsszelbe megszavazni a szankciókat, itthon meg árulkodunk, hogy micsoda hülyeséget csinálnak azok ott kint, mert mi nem. Persze felmentést kapunk bizonyos szankciók alól, ezért a jövőben Magyarország csökkentett áron vásárolhat kék színű almát, kockaszemű szőlőt és citrom ízű banánt….
Kitekintő
2022-12-07 at 10:03
Ez az a pillant, amikor oda a bizalom!!!
khm
2022-12-07 at 09:42
nagypéter
A “befektetők” érdeke mindennél előrébb való a MOL-nál. Sőt a Lengyelországban megvett kutakat is ki kell valakiknek fizetni.
Nagy Péter
2022-12-07 at 09:29
Na vége aszankciós businessnek….??
És milyen érdekes: az ársapkamegszünés előtt tonnaszámraérkezetz a kutakraa nafta… nyílván hírtelen megjavultak afinomítók…
Basszátok meg ebben a bandában fullbakreténnek nèznek mi denkit?