Áprilisban már munkába is állhat az a három Airbus típusú, Norvégiából származó mentőhelikopter, amelyet már le is szállítottak a budaörsi légi bázisra és amit még további hat követ majd. Ezekkel felváltják a Gyurcsány-Kóka-kormányzat egyik botrányos közbeszerzésével méregdrágán lízingelt, ráadásul éjszakai mentésre alkalmatlan helikoptereket. A légimentő szakma egyes hangadóinak és az ellenzéki sajtónak mégsem az szúrja a szemét, hogy 15 milliárd forint folyt el a totálisan egyoldalú, 2006-os szerződéssel az államkasszából. Túri Péter, aki Kóka János barátjaként állhatott Gyurcsányék idejében a légimentők élén, most azzal érvel a nyilvánosság előtt, hogy a magyaroknak nincs szükségük ennyi éjjel és ködben is repülni tudó járműre, sem pedig a csörlős-köteles mentésre. A kedvező árú gépvásárlás is hibás ötlet szerinte, mert Magyarországon majd szakbarbárok szervizelik a gépeket, miközben az osztrák lízingesek kiválóan értenek a helikopterekhez.
Nem kis port kavart 2005-ben, amikor a Gyurcsány-kormány gazdasági- és közlekedési minisztere, az akkori kormányfő első számú SZDSZ-es partnere, a még csupán 33 éves Kóka János a Playboyban hencegett el drága hobbijával és új magánhelikopterével. Nem sokkal később a kabinet “helikopterügyi miniszterévé” lépett elő az akkori ellenzék szerint, hiszen a 2006-os választás előtt sebtében jórészt ő hozta tető alá azt a megállapodást, amellyel a kormány jóváhagyásával öt darab EC135-ös típusú Airbus mentőhelikopter lízingelésére kötött szerződést egy furcsa közbeszerzés során az osztrák Helikopter Air Transport GmbH-val. Akkor a Magyar Nemzet és a Hír TV is bőven foglalkozott a témával, a beszerzés során a szakmai oldalt ugyanis Túri Péter képviselte, akit rögtön ki is neveztek a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. élére. Túriról már akkor megírták, hogy Kóka János évfolyamtársa és jó barátja volt a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen, majd egy fotó is előkerült Kóka esküvőjéről, ahol Túri közeli barátként mutatkozott. Ráadásul a Magyar Nemzet írta meg, hogy Kóka János korábbi cége, a Meditcom Kft. értékesíthette a rossz emlékű vizitdíj-automaták szoftverét, s amely cég körül a Heti Válasz szerint Túri is feltűnt.
Totálisan egyoldalú lízingszerződés
A szerződéssel azonban nem a háttérben megbúvó baráti kapcsolat volt a fő gond, hanem az, hogy egészen arcátlan bérleti díjat kellett megfizetnie a magyar államnak utána, ráadásul a szerződésben a magyar államnak nagyjából olyan pozíció jutott, mint 1920-ban, Trianonban a győztes Antant-hatalmakkal szemben. Csak néhány tény a PestiSrácok.hu birtokába jutott eredeti szerződésből:
- A határozott időre, tíz évre kötött szerződés csak rendkívüli felmondással mondható fel. Ha az osztrák rúgják fel a szerződést, a magyar felet mindössze három havi bérleti díjnak megfelelő kártérítés illeti meg, miközben főhet a feje, hogy miként oldják meg az életmentést az országban. Ám ha egy későbbi magyar kormány fel kívánta volna mondani a megállapodást, a tíz éves szerződésből hátralévő teljes szolgáltatási díj felét (!) kellett volna kártérítésként megfizetnie.
- A szerződés számos ponton lehetőséget adott az osztrákoknak a bérleti díj és a repülési óradíjak folyamatos emelésére, így 2015-re az éves költségek megduplázódtak. Eddig összesen 15 milliárd forintot fizetett ki az állam az időközben hét darabosra duzzadt flottáért (időszerű volt lecserélni a két megmaradt francia helikoptert is), miközben szakmai forrásaink szerint hasonló állapotú használt mentőhelikoptereket 2006-ban hatmilliárd forintért vehetett volna az állam. (A lízingelt helikoptereket természetesen vissza kell adni az osztrákoknak; ha már akkor a vásárlás mellett döntenek, a maradványérték is csökkentette volna a mostani költségeket.) Ez az eltérés még annak tükrében is nagyon jelentős, ha tudjuk, hogy a 15 milliárd forint az üzemeltetés költségét is fedezte (igaz, csak részben; a szükséges hangárok megépítése például kifelejtődött Kókáék bizniszéből, azt megint csak a magyar adófizetőknek kellett finanszírozniuk).
Erősebb, fiatalabb és sokkal felszereltebb gépek érkeznek
Tavaly, az osztrákokkal kötött szerződés kötelező időtartamának lejárta után határozatot hozott a kormány a légimentő-képesség fejlesztéséről, ebben 13,2 milliárd forintot különítettek el kilenc darab, a mostaninál fejlettebb, használt mentőhelikopter beszerzésére; a feladattal a belügyminisztert és a rendőrséget bízták meg (a magyar állam lép tehát az osztrák üzemeltető magáncég helyébe).
A mentőorvosi személyzet foglalkoztatását, képzését továbbra is az Országos Mentőszolgálat alatt működő Légimentő Kft. látja el, amelynek az új gépek megvásárlásával kapcsolatban véleményezési lehetőséget biztosítottak. A kormánydöntés értelmében megvásárolt, ezekben a hetekben Magyarországra szállított kilenc “medikopter” az osztrákoktól bérelt Airbus E135-ös típus fejlettebb változata; nagyobb súlyt, több eszközt képes elszállítani, alkalmas a csörlős, köteles mentésre is, nagyobb a hatótávolsága, és ami a legfontosabb: a mai gépekkel, amik csak nappal, jó látási viszonyok között képesek menteni, ezek már a különleges fedélzeti navigációnak köszönhetően éjszaka és ködös időben is repülni tudnak.
Az első darabok áprilistól fokozatosan felváltják majd a lízingelt gépeket. Fontos tény még, hogy a most megvett típust használja a német és az osztrák légimentés is. Az átlagosan tíz éves gépek Norvégiában, Európa egyik leggazdagabb országában szolgáltak, ahol nem sajnálták rájuk a karbantartási költségeket. Az Airbus a szerződéskötés előtt tanúsítványt állított ki róluk, amiből kiderül, hogy további tíz évig különösebb felújítás nélkül használhatóak. Az is érdekes adalék, hogy a vételáruk az interneten megtalálható külföldi ajánlatokénál kedvezőbb, amelynek az az oka, hogy a HM EI Zrt., azaz a honvédelmi tárca beszerzési cége bonyolította az ügyletet, amelynek a hadászati beszerzések révén kiváló a kapcsolata a norvég légierővel.
Milyen meglepő: Túri Péter nem boldog…
Mindezek után a legkevésbé sem meglepő, hogy Túri Péter tegnapelőtt a Népszavában fanyalgott a mentőhelikopterek megvásárlása miatt. Azt állította, hogy az új gépek túl nehezek és a nyári kánikulában nem tudnak majd repülni, illetve Magyarországon nincs is szükség ennyi éjjel is bevethető mentőhelikopterre, csörlős, köteles mentésre meg pláne nem. A vészmadár Túri a baloldali lapban azt is előrevetítette, hogy a magyar szakemberek nem tudják majd kellő minőségű módon szervizelni ezeket a gépeket, miközben az osztrák szolgáltató saját ausztriai bázisán eddig kitűnően ellátta a karbantartást.
Itt kell megjegyezni azt a tényt, hogy Magyarországon komoly repülőgép- és helikopterjavító háttér áll rendelkezésre ma is; a külföldi magán-légitársaságok pilótái és a hobbirepülők nemcsak fogorvoshoz járnak hazánkba, hanem rendszeresen itt szervizelteik légi járműveiket is. Az osztrák lízinghelikopterekkel tragikus baleset is történt 2008-ban, amikor az egyik EC135-ös hajtóműhiba miatt lezuhant Kiskunlacházánál; a pilóta, Hatala János és a mentőápoló meghalt. A sajtóban akkor napvilágot látott az a vád is, hogy a hibát a helikopterek gondatlan kiszolgálása, a fűtetlen hangárok okozták.
A vezető képet Kóka Jánosról és helikopteréről a Playboy közölte 2005-ben.
Benedek Károly
2019-03-23 at 00:45
https://index.hu/pilota/veszhelyzet/cessna/
Ez is a Kókáé volt.
anonymus
2019-03-22 at 21:26
Most hallom először… fűtetlen hangár…
Szegény Tupoljev és Mil elvtársak forognak a sírjukban… Na ők tudtak tartós eszközöket tervezni, még a sarkkörön túlra is.
Benedek Károly
2019-03-23 at 00:52
Na, most. A szovjetek olyan gépeket terveztek és kiviteleztek,
hogy akár egy gyümölcsprés gépet is fűnyírónak “használhattál volna”.
😀
87-ben (32 éve) kaptam ajándékba a havertól egy turmixgépet, Moszkvában járt,
onnan hozta, mert akkor született az egyik fiunk.
Szóval… Leszállok a villamosról, s hallom ám, hogy mint egy helikopter,
sivít, zúg a gyümölcsprés, hogy az utca is zeng tőle. Asszony készíti a srácnak az uzsonnát. 😀
A mai napig megvan, csak a szűrője kopott el, járkálok, hátha kapok valahol
hozzá pótlást. Nem dobjuk ki, ugyanis a zajos hátrányai ellenére az előnye,
hogy olyan, mint egy kisebb fajta szőlőprés, úgy nyomja ki a rengeteg
gyümölcslevet. Nem csurog-cseppen, mint az ócska, nyugati gyümölcsprésgépek, aztán egy év múlva dobhatod kifele.
Logikus
2019-03-22 at 19:11
BALLIBEK már megint melléfogtak…
Gru
2019-03-22 at 21:42
Balliberális oldal szava hihetetlen !!!
Ha azt mondják jó reggelt felkell húzni a redőnyt kinézni tényleg reggel van e !
Esvány
2019-03-22 at 18:16
Kóka egyáltalán fizetett a saját gépéért? Vagy az ár benn volt a lízingben.
Pandora
2019-03-22 at 15:31
Fájlalja a Túri béka,hogy öt nem kérdezték meg a mocsár lecsapolásakor.Forduljon kedves Kóka barátjához,az majd elmagyarázza a helyzetet.
Benedek Károly
2019-03-22 at 16:19
A mocsár lecsapolás bonmot is Deák Ferencé. Ezek mindent lopnak. Gondolatot is.
POROSZLAI RÓBERT
2019-03-22 at 14:17
szabadlábon vannak még ezek?
olszal
2019-03-22 at 13:34
10/10
Gáspár Anett
2019-03-22 at 12:56
A magyarok szervizelnek.
Turinak meg az agya vizel.
De hát ezek az “ezermilliárdokért cserébe szart” üzlethez értenek, meg a devizahitel kifosztáshoz, romboláshoz.
Azzal kampányolnak, hogy a “fejlestéseket leállítjuk, a múzeum építést leállítjuk” , már csak az hiányzik, hogy a “ligeti odvas fákat visszaássuk; a hajléktalanokat kikergetjük minusz 20-ban az aszfaltra”.
Az egész fővárost “átalakítjuk romkocsmává”, ahol Demszky lesz a kosárral virágárus kislány, s Puzsér tologatja a végtelenített sétáló utcákban a cumiból whiskyt nyakaló Gyurcsányt; ungár Sikéres Petike szórólapokat osztogat, Karácsony a Corvin Áruház alumínium borítóját szegecseli vissza ( “Nincs
Karácsony Corvin nélkül”). Lesz majd szabadság, testvériség, mert ismét kitűzik a román zászlót a Városházára.
Ja! És Kóka lesz a helikopter.
nene
2019-03-22 at 15:14
Kedves Anett! Megnevettetett. Köszönöm.
Benedek Károly
2019-03-22 at 12:34
Mit szólnak a pilóták, orvosok, ápolók, a szakértők?
Ez a fontos, a többi a duma.
Gru
2019-03-22 at 21:40
10/10
Így igaz !!!
Nekik kell minden percben 100% kot nyújtani
Majd ők nyilatkoznak !!!
L
2019-03-22 at 12:17
” a magyar szakemberek nem tudják majd kellő minőségű módon szervizelni ezeket a gépeket,”
ROHADJATOK MEG MIND, SZEMÉT, HAZAÁRULÓ, MOCSKOS DISZNÓK.
Ha a kishitűség + szolgalelkűség ötvöződik a butasággal, az csodákra lehet képes. Az összes eddigi munkahelyemen kidobták a magyarok által írt szoftvereket, és lecserélték “korszerű”, “magas, nemzetközi sztenderdeknek megfelelő” (stb. stb. rizsa végtelen hosszúságban) fos, kurva drága külföldi, elavult szoftverre, ami az ötödét sem tudta az elődje képességeinek. Gondolom, ilyen szarháziak döntöttek minden esetben.
Benedek Károly
2019-03-22 at 14:58
Ez pusztán azt jelenti, hogy magából indul ki a kretén. Totál hülyének néz minden magyartEbbe buktak bele.
És még mindig nem értik, hogy a 18-20. század szinte összes korszakváltó találmánya magyar. Mert a magyar nyelv az első szó megtanulásától fogva páratlan módon fejleszti a logikát, az alkotó gondolkodást! Teller Edenyilatkozta, hogy ha nem magyar az anyanyelve, ha nem gyökerezik bele a magyar kultúrába, legfeljebb középiskolai tanárságig vitte volna.
S ha még van ostoba fajankó, aki hisz abban, hogy nem a magyar nyelv, hanem a zsidóság okán lettek tudósok( ultrarasszizmus!), akkor:
1/ persze, vannak köztük, mert ott volt a pénz, tehát nagyobb arányban tanulhattak a tehetségek;
2/ magyar anyanyelven tanultak meg gondolkodn.
Mái napig is a legtöbb agyat innen szívják el!
Persze az ilyen agyakat legfeljebb önmaguk “szívják el”, mint pl ez a kretén meg a Gyurcsány is.
Mátyás
2019-03-22 at 12:16
Ebből is látszik, diktatúra van. 🙂
Tolnai Ferenc
2019-03-22 at 11:56
Turira egy csirkeólat sem bíznék.
Gedeon Szánti
2019-03-22 at 11:42
….kutyák…savanyú a szőlő…
z
2019-03-22 at 11:40
Túró úr! viszket a zsebe? Nem szedte még meg magát eléggé? Mehetne a jó francba a sógorokhoz, ott fanyalogjon.