
Sajtóháború Nógrád megyében

Senki nem lehet győztes
Rosszkedvűen írom ezeket a sorokat, hiszen nem túl 
szívderítő testvérharcról írni. Márpedig Nógrád me­
gyében sajtóháború zajlik, mégpedig a javából. Tol­
lal harcoltak az újságírók egymás ellen. Nyilvánvaló, 
győztese nem lehet ennek az ádáz küzdelemnek.

Az első jelentősebb pengeváltások múlt 
év elején történtek. Egy friss hetilap je­
lent meg akkor, Tarjáni Tükör címmel. 
A Tükör főszerkesztője korábban a 
Nógrád helyettes főszerkesztője volt. A 
megyei napilapnál összekuszálódtak a 
szálak, egymást érték a főszerkesztő 
cserék. Sajátos helyzet alakult ki, ami­
kor a Nógrád főszerkesztője dr. Gordos 
János lett. Ó korábban az MSZMP 
ideológiai titkáraként tevékenykedett.
M. Szabó Gyula, a Tarjáni Tükör fő- 
szerkesztője azzal indította új lapját, 
hogy leközölte azt a riportot, melyet 
korábban Gordos doktor nem engedett 
publikálni.
Később egy buszmenetrenden kapott 
hajba a két főszerkesztő. Tudniillik a 
Nógrád néhány nappal előbb jelentette 
meg a kivágható buszmenetrendet, 
mint a Tarjáni Tükör. M. Szabó Gyula 
mind a mai napig azt állítja, hogy az 6 
ötletét lopták el. Ezért bírósági pert he­
lyezett kilátásba a Nógrád ellen. A két 
lapban egymást támadták a tollforga- 
tók. Aztán egy időre elcsitultak a hullá­
mok.

Egy pályázat
A Nógrád nem tudta (akarta) felvenni 
azt a tempót, amelyet az új körülmé­
nyek diktáltak. Új pártok bukkantak 
fel, amit sokan rossz szemmel néztek. 
Cirógatva cenzúrázgatták az anyago­
kat. Időközben dr. Gordos János fő- 
szerkesztő korkedvezményes nyugdíja­
zását kérte, az illetékesek teljesítették 
kérését.
Több újságíró nem értett egyet a me­
gyei lap irányvonalával, ezért eltávoztak 
a Nógrádtól. Hosszú ideig nem találtak 
új főszerkesztőt sem, mígnem egy szép 
napon kiötlötték, hogy pályázatot kelle­
ne kiírni a tisztség betöltésére. Előzőleg 
„megszondázták” az újságírókat, kit 
látnának szívesen a főszerkesztői szék­
ben. Szinte majdnem mindenki Búza­
falvi Győzőt, a lap olvasószerkesztőjét 
találta erre alkalmasnak.

Időközben váltás történt a lapkiadó vál­
lalat élén is. Az igazgató a lap fotórova­
tának vezetője, Kulcsár József lett, aki 
menedzserfélének magával vitte az 
egyik jótollú újságírót, Vaskor Istvánt 
is.
Kiírták a pályázatot, melyre öt pályamű 
érkezett. Köztük Búzafalvi Győzőé és 
Sulyok Lászlóé. A formális szavazást 
most ne részletezzük, elég legyen annyi, 
hogy keményen manipulálták a válasz­
tást, s így a biztos befutónak vélt Búza­
falvit kiejtették, s kinevezték Sulyok 
Lászlót főszerkesztőnek.

Újabb forduló
Búzafalvi Győző kilépett a laptól, s 
nyomban megírta a történteket a Heti 
Hírnökben. Itt vette kezdetét a máso­
dik sajtóháború.
Jómagam a Nógrád újságírójaként sem 
rejtettem véka alá véleményemet. Nem 
értettem egyet a manipulálással, de 
nem értettem egyet a lap irányultságá­
val sem. Mindezek ellenére rám akar­
ták bírni a társadalompolitikai rovat ve­
zetését, amit természetesen nem vállal­
hattam. Nem vállalhattam még a hall­
gatólagos közreműködést sem. Ezért 
felmondtam.
Később ugyancsak a Heti Hírnökben 
fejtettem ki véleményemet a Nógrád- 
ról, a lap és az MSZMP(MSZP) viszo­
nyáról. Ez már sok volt a ,jóból”, éles 
támadást zúdított rám a Hírnökben Su­
lyok László, a Nógrád főszerkesztője. 
Természetesen válaszoltam az igazta­
lan vádakra.
Az idén, április elején a vezérkar bele­
egyezésével átjátszották a megyei lapot 
az Axel Springernek. Emellett sem le­
hetett szó nélkül elmenni. Május végén 
megjelent a megyében a Magyar Tele­
vízió forgatócsoportja, hogy kiderítse a 
Springer-üzlet hátterét. A riporternek 
nem sikerült szóra bírnia Vaskor Ist­
vánt, dr. Bayer Józsefet és Sulyok Lász­
ló főszerkesztőt sem. Az ügyletről el­
lenben kifejtette véleményét Kulcsár

József, a lapkiadó igazgatója, dr. 
Csongrády Béla, az MSZP egyik veze­
tője, Búzafalvi Győző. Én is beszéltem. 
Hogy a műsorral a készítők elérték-e 
céljukat, az vitatható.
Mindenesetre az Új Reflektor Magazin 
július eleji műsora nagy vihart kavart. 
A másnapi Új Nógrád első oldalán 
dörgedelmes elmarasztalásban része­
sültünk. Mert elmondtuk a vélemé­
nyünket. Vaskor István írta alá a cik­
ket, mégpedig személyi számmal, cím­
mel ellátva. Mint később kiderült, Vas­
kor túl mohónak bizonyult. A cikket 
más lapoknak is eladta, a személyi szá­
mot ezért tüntette fel, mert honort is 
várt az Írásért. A telexpapír került a 
nyomdába, a nyomdászok meg kiszed­
ték. Mit mondhatunk erre, a szerző 
roppant kellemetlen helyzetbe került. 
Ráadásul szerkesztőségi cikk lévén, 
nem is kellett volna aláírnia senkinek. 
Az egyoldalú tájékoztatást elkerülen­
dő, megírtam észrevételeimet a cikkel 
kapcsolatban az Új Nógrádban, amely 
támadó főszerkesztői megjegyzéssel je­
lent meg. Pedig a kérdéseket Vaskor 
Istvánnak tettem fel. Pár nap múlva 
Búzafalvi Győző is reagált az igaztalan 
vádakra. Természetesen őt is megtá­
madta Sulyok László főszerkesztő.

Nem nagy dicsőség
Én időközben egy új színes hetilap, a 
Polgár főszerkesztője lettem. Az Új 
Nógrád személyes bosszútól vezérelve 
nem tudósított a megyében megjelenő 
új lapról. Pedig kötelessége lett volna. 
Nem miattam, az olvasók miatt.
Mivel az Új Nógrád egyoldalúan állí­
totta be többek között a Springer-akci- 
ót, ezért jelentettem meg a Polgárban 
egy összeállítást az üzletről. Itt tart je­
lenleg a nógrádi sajtóháború. Megosz­
tott az újságíró-társadalom, felhígult a 
szakma. Nógrád megyében ma nem di­
csőség újságírónak lenni. Sőt, kifejezet­
ten kellemetlen.
A marakodásnak nincs győztese, s a 
legnagyobb vesztes az olvasó. De kit 
érdekel manapság az olvasó? A torzsal­
kodás (melybe tán én is belejátszot­
tam) nem visz sehova.

Ádám Tamás

5


