A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) becslései szerint legkorábban 2023-ban állhat vissza a légiközlekedési szektor teljesítménye a járvány előtti szintre, de a folyamatot az állami rendelkezések lassíthatják.
Brian Pierce, a háromszáz légitársaságot összefogó IATA vezető közgazdásza a szervezet szerdai videokonferenciáján ismertette ötéves előrejelzését. Eszerint a légi közlekedés csak 2023-ra állhat vissza a 2019-es szintre, miközben a globális gazdaság két évvel korábban, már 2021-ben újra elérheti a járvány előtti szintet. A különbség oka, hogy az országok soha nem tapasztalt mennyiségű pénzzel támogatják a gazdaság újraindítását, és a központi bankok is öntik a készpénzt a piacokra. A repülés azonban vakcina hiányában csak biztonsági intézkedésekkel folytatódhat, ez pedig visszaveti az utasok bizalmát a repülés iránt. Hosszabb távon ugyanakkor Brian Pierce szerint a feltörekvő gazdaságok és a globális népesség növekedése stabil bővülési pályára állíthatja a szektort.
Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a lassú kilábalást egyes kormányzati intézkedések tovább lassíthatják; ezek közé sorolta a legutóbb Spanyolország és az Egyesült Királyság által bevezetett kötelező karantént is. Az Európai Unió szerdai döntésével megerősítette: ha az utas nem fogadja el a törölt járat fejében felajánlott kupont, akkor hét napon belül vissza kell téríteni a jegy árát. Alexandre de Juniac szerint csak május végéig 9,2 milliárd euró értékben kellene a cégeknek visszatéríteni a le nem utazott jegyek árát, de így hamar kifogynak a készpénzből, és csődbe mennek. Ehelyett az egy évig érvényes kupon bevezetését javasolta az IATA, a szervezet ezért nem ért egyet az unió javaslatával.
Forrás: MTI; Kiemelt kép: MTI/AP/Xinhua/Xiao Yijiu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS