Az ellátási láncok piacon kívüli torzulásai komoly kilengéseket és piaci kudarcokat okoznak, ami kezelést igényel – olvasható a Mandineren a benzinárakkal kapcsolatban. Egy ideje a kormány fokozott figyelmet fordít arra, hogy hazánkban ne legyenek magasabbak az üzemanyagok árai a környező országokban tapasztalt áraknál.
Az üzemanyagok kiskereskedelmi forgalmának volumene 2013–2019 között minden évben 5–7%-kal emelkedett. Az ezredfordulótól a Covid-járvány kitöréséig tartó időszakban az éves legnagyobb növekedés 8,6%-os, míg a legnagyobb csökkenés 5,6%-os volt. A 2020-as lezárások idején is 10% alatt maradt az éves értékesített volumencsökkenés. Így aztán korábban elképzelhetetlen volt ennél nagyobb éves volumenváltozás. Mígnem 2022-ben az üzemanyagokra bevezetett ársapka hatására közel negyedével nőtt az értékesített volumen
– olvasható a Mandiner cikkében.
Szalai Piroska kifejti, természetesen nem mi, magyarországi lakosok tankoltunk többet ennyivel, hanem fél Európa hozzánk járt üzemanyagért.
Az üzemanyag-turizmus a múlt század nyolcvanas évei óta megfigyelhető jelenség, amióta a határok átjárhatók. Hol mi jártunk át a szomszédos országokba, hol a határon túlról jöttek hozzánk tankolni. Azonban korábban soha nem volt ilyen hosszan tartó és minden szomszéd országra kiterjedő ez a forgalom
– írja a szakértő, aki szerint az ársapka eltörlése után, tavaly komoly mértékben megemelkedett üzemanyagok ára, jóval a szomszédos országokét meghaladó lett az árszint, s ezért ellenkező irányú üzemanyag-turizmus indult meg, ami jelentősen, majdnem ötödével csökkentette a 2023-as üzemanyag-értékesítési volument hazánkban. Ilyen mértékű csökkenést a magyar gazdaságtörténetben korábban nem tapasztaltunk.
Az üzemanyag-értékesítés a teljes hazai kiskereskedelmi eladás 16,8%-át adta tavaly, előtte pedig 18,1%-ot. A kimutatott fogyasztáscsökkenéshez jelentősen hozzájárult, hogy az üzemanyag-vásárlásunk egy része nem jelent meg a hazai statisztikákban, mivel külföldön történt.
Továbbá mivel ilyen jelentős részesedése van a vásárlásainkban ennek az árucsoportnak, így az infláció alakulását is komolyan befolyásolja.
Ha a hazai keresetünk ilyen jelentős részét nem itthon költjük el, az jelentős fogyasztáscsökkenést eredményez más ágazatokban is, illetve az adóbevételek is csökkennek.
Lehet, hogy az üzemanyag-kereskedők bevétele nem csökken a magasabb árakon értékesített alacsonyabb volumen esetén sem, de rajtuk kívül mindenkinek rossz ez a folyamat. Az ellátási láncok piacon kívüli torzulásai komoly kilengéseket és piaci kudarcokat okoznak, ami kezelést igényel.
– fejtette ki a szakértő.
(Mandiner; Fotó: Facebook)
Facebook
Twitter
YouTube
RSS