Az oktatás tipikusan az a terület, amiről mindenkinek megvan a véleménye. Van, aki szerint túl laza, ezért szigorítani kellene, míg mások szerint túl szigorú, és lazításra szorul. Míg egyes tanárok elvárják a szülőktől, hogy jól nevelt gyerekeket küldjenek az iskolába, addig néhány szülő az iskolától várja a gyerek megnevelését. Teljességgel kizárt, hogy közoktatás terén valaha is konszenzus alakuljon ki ember és ember között. Vannak azonban olyan kérdések, amelyekben létezik tudományos konszenzus, ez pedig a telefonfüggőség jelensége. Vitathatatlan tény, hogy egy “mai fiatal” rengeteg időt tölt a mobiltelefon kijelzőjét bámulva. Ha iskolaidőben teszi, bizonyára tanul rajta… mert mi mást is lehetne még csinálni egy internethozzáféréssel ellátott okostelefonon, nem igaz?
Az új rendelet értelmében az iskolákban ezentúl a diákok számára tilos lesz a mobiltelefon használata. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a SZDSZ PDSZ és a velük kapcsolatban álló, tanár és diákok érdekeit egyaránt semmibe vevő aktivisták megpróbáltak ebből is országos botrányt ácsolni, valami azonban nagyon mellé ment. Kiderült ugyanis, hogy az emberek egyetértenek a mobiltelefon iskolából való kitiltásával. Bár ezt csak egy saját ismerősi körben elvégzett, szubjektív felméréssel tudom alátámasztani, de a rendelet támogatottsága mögött az állhat, hogy a szülő látja a telefonfüggő gyerekét, de tehetetlen a készülék természetfeletti vonzerejével szemben. Ha azonban törvény van rá, akkor legalább az iskolában megszabadul a digitális béklyóitól, ami a kutatók szerint hosszú távon pozitív hatással lesz az agyműködésükre.
Nem meglepő hát, hogy a haladósajtó egy kutatót sem szólaltatott meg a témával kapcsolatban. Máskor egymást taposva kérik ki a szakértők véleményét, most azonban senkit egyet sem találtak. Valamilyen furcsa oknál fogva senki sem óhajtja tudományos érvekkel alátámasztani az iskolai mobilhasználatot. Nehéz dolga is lenne ilyen videók nyilvánosságra kerülése után:
A videóban két diáklány TikTok live-ja látható, amit az Indi nevű TikToker rögzített és töltött fel a The Stories nevű YouTube-csatornájára. Az erről szóló cikket IDE KATTINTVA tudjátok elolvasni.
Kell-e mobiltelefon az iskolába?
A haladósajtó szakértők híján ezúttal az érzelmeinkre próbált hatni. Diákokat szólaltattak meg, akik elpanaszolták nekik, milyen traumákat kellett átélniük egy mobiltelefon nélkül. Volt, aki szerint nőtt az iskolai depresszió, szorongás és verbális abúzus is. Zárójelben teszem csak hozzá: ezek tipikusan azok a tünetek, amiket egy függő tanúsít az elvonókúra kezdeti időszakában. Szívesen.
Mi most úgy döntöttünk, hogy megkérdezzük a Deák tér népét, mit gondolnak a mobiltelefon iskolai tiltásáról. A diákok természetesen megszakértették, hogy a mobiltelefonok elkobzása borzasztó hatással van rájuk nézve. Nem látják az amúgy percenként frissülő órarendjüket, nem tudnak tanulni vagy beszélni a szüleikkel, mert hát a tinik ugye arról híresek, hogy szünetben vagy az anyjukkal telefonálnak, vagy a következő órára készülnek.
A turista
Mivel a Deák téren sétálgató külföldi turistáknak fogalmuk sincs arról, hogy ebből a rendeletből a hazai baloldal politikai ügyet próbál csinálni, így politikai motiváció nélkül tudták elmondani a véleményüket. Micsoda meglepetés: a külföldiek szerint ez egy kiváló ötlet. Egy fiatal lány azt is elmondta, hogy az ő iskolájában mindig is tilos volt a mobiltelefon használata, aminek ő nagyon is örült, mert elmondása szerint a gyerekek így sokkal több időt tudtak közösen eltölteni.
A videóban elhangzottakat figyelembe véve lépjünk egyet hátra, és elmélkedjünk kicsit: mi lesz abból a generációból, amelyik Varga Irént játszik tanóra alatt, és abból, amelyik esetleg a tananyagra koncentrál? Ami azonban ennél is fontosabb: milyen pedagógus az olyan, aki a politikai hergelést fontosabbnak tartja a gyerekek mentális egészségénél?
Facebook
Twitter
YouTube
RSS