Az oktatás tipikusan az a terület, amiről mindenkinek megvan a véleménye. Van, aki szerint túl laza, ezért szigorítani kellene, míg mások szerint túl szigorú, és lazításra szorul. Míg egyes tanárok elvárják a szülőktől, hogy jól nevelt gyerekeket küldjenek az iskolába, addig néhány szülő az iskolától várja a gyerek megnevelését. Teljességgel kizárt, hogy közoktatás terén valaha is konszenzus alakuljon ki ember és ember között. Vannak azonban olyan kérdések, amelyekben létezik tudományos konszenzus, ez pedig a telefonfüggőség jelensége. Vitathatatlan tény, hogy egy “mai fiatal” rengeteg időt tölt a mobiltelefon kijelzőjét bámulva. Ha iskolaidőben teszi, bizonyára tanul rajta… mert mi mást is lehetne még csinálni egy internethozzáféréssel ellátott okostelefonon, nem igaz?
Az új rendelet értelmében az iskolákban ezentúl a diákok számára tilos lesz a mobiltelefon használata. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a SZDSZ PDSZ és a velük kapcsolatban álló, tanár és diákok érdekeit egyaránt semmibe vevő aktivisták megpróbáltak ebből is országos botrányt ácsolni, valami azonban nagyon mellé ment. Kiderült ugyanis, hogy az emberek egyetértenek a mobiltelefon iskolából való kitiltásával. Bár ezt csak egy saját ismerősi körben elvégzett, szubjektív felméréssel tudom alátámasztani, de a rendelet támogatottsága mögött az állhat, hogy a szülő látja a telefonfüggő gyerekét, de tehetetlen a készülék természetfeletti vonzerejével szemben. Ha azonban törvény van rá, akkor legalább az iskolában megszabadul a digitális béklyóitól, ami a kutatók szerint hosszú távon pozitív hatással lesz az agyműködésükre.
Nem meglepő hát, hogy a haladósajtó egy kutatót sem szólaltatott meg a témával kapcsolatban. Máskor egymást taposva kérik ki a szakértők véleményét, most azonban senkit egyet sem találtak. Valamilyen furcsa oknál fogva senki sem óhajtja tudományos érvekkel alátámasztani az iskolai mobilhasználatot. Nehéz dolga is lenne ilyen videók nyilvánosságra kerülése után:
A videóban két diáklány TikTok live-ja látható, amit az Indi nevű TikToker rögzített és töltött fel a The Stories nevű YouTube-csatornájára. Az erről szóló cikket IDE KATTINTVA tudjátok elolvasni.
Kell-e mobiltelefon az iskolába?
A haladósajtó szakértők híján ezúttal az érzelmeinkre próbált hatni. Diákokat szólaltattak meg, akik elpanaszolták nekik, milyen traumákat kellett átélniük egy mobiltelefon nélkül. Volt, aki szerint nőtt az iskolai depresszió, szorongás és verbális abúzus is. Zárójelben teszem csak hozzá: ezek tipikusan azok a tünetek, amiket egy függő tanúsít az elvonókúra kezdeti időszakában. Szívesen.
Mi most úgy döntöttünk, hogy megkérdezzük a Deák tér népét, mit gondolnak a mobiltelefon iskolai tiltásáról. A diákok természetesen megszakértették, hogy a mobiltelefonok elkobzása borzasztó hatással van rájuk nézve. Nem látják az amúgy percenként frissülő órarendjüket, nem tudnak tanulni vagy beszélni a szüleikkel, mert hát a tinik ugye arról híresek, hogy szünetben vagy az anyjukkal telefonálnak, vagy a következő órára készülnek.
A turista
Mivel a Deák téren sétálgató külföldi turistáknak fogalmuk sincs arról, hogy ebből a rendeletből a hazai baloldal politikai ügyet próbál csinálni, így politikai motiváció nélkül tudták elmondani a véleményüket. Micsoda meglepetés: a külföldiek szerint ez egy kiváló ötlet. Egy fiatal lány azt is elmondta, hogy az ő iskolájában mindig is tilos volt a mobiltelefon használata, aminek ő nagyon is örült, mert elmondása szerint a gyerekek így sokkal több időt tudtak közösen eltölteni.
A videóban elhangzottakat figyelembe véve lépjünk egyet hátra, és elmélkedjünk kicsit: mi lesz abból a generációból, amelyik Varga Irént játszik tanóra alatt, és abból, amelyik esetleg a tananyagra koncentrál? Ami azonban ennél is fontosabb: milyen pedagógus az olyan, aki a politikai hergelést fontosabbnak tartja a gyerekek mentális egészségénél?
PrüsszelPress
2024-09-09 at 11:11
bl
2024-09-09 at 10:31
§
Vélem, hogy te, legalább is az első telefonkezű nemzedékhez tartozhatsz,
hogy ennyire ostobán ragaszkodsz a téves állításaidhoz.
Segítek:
A gondolkodás műveletei:
analízis-szintézis
absztrakció – generalizáció
konkretizálás és analógia
Aztán: következtetés – dedukció , – indukció
stb.
§
A demagógia nem szerepel.:-D
sumer
2024-09-09 at 10:42
“Nincs teljes tiltás.”
Ez igaz. A rendelkezés szerint ugyanis az igazgató rögzíti a tanulmányi rendszerben a birtoklás és a használat célját, az engedély érvényességének időtartamát, valamint a birtokolható tárgyat. Ebbe a körbe tartozik többek között – nagyon helyesen – az 1-es típusú cukorbetegség, amit a szülőnek kell a tantestület felé jeleznie és orvosi papírokkal igazolnia.
“Van olyan óra, ahol használhatják, arra, amire az iskolában való: pl. a média-órán a megfelelő feladatok, eljárások megtanulására, használatára”
Egy tanár barátom mesélte, hogy “számítástechnikai ismeretek” órán csupán azzal tudja lekötni a diákok figyelmét, amikor a videoszerkesztés rejtelmeiről beszél nekik. Minden egyéb – egyébként hasznos – IT alapismeret teljesen hidegen hagyja őket. Utóbbit – tisztelet a kivételnek – mobillal a kezükben, vagy mobil nélkül sem tanulják meg az iskolában. (ahogy a szerszámhasználatot sem)
Egyébként valóban érdekelne, hogy a magyar oktatási – és iskolarendszer melyik szelete az, amire csak a mobiltelefon használata lehet alkalmas? A videóban erre sajnos nem kaptam egyértelmű választ az érintettektől.
Az egyik lány az órarendi változások naprakész követését említette. Vajon mennyire gyakran változik az iskolai órarend? Nem lehet azt az iskolakezdés előtt megnézni a vontakozó iskolai applikációban?
A másik lány a „Teams” alkalmazást említette, hogy ő azt az iskolai mobiltelefon használattal tanulta meg. Én nem azzal tanultam meg, mégis rövid időn belül képes voltam használni. (sőt a Skype-ot, az elődjét is)
Egy fiú arra hivatkozott hogy otthon a mobiltelefonján jegyzetel az iskolában meg lefényképezi mások kézzel írott jegyzeteit, órán pedig a történelemkönyvet olvassa… Ugyan miért? Nem tud kéézel jegyzetelni és/vagy nem hiszi el azt, amit a tanár az órán mond?
bl
2024-09-09 at 10:31
Legszebb harc a reménytelen. (Eltelik 1-2 év és láthatóvá válnak ennek is az előnyei, hátrányai.)
Sajnálom a gyerekeket. Nem a telefon miatt, hanem a rájuk váró megoldhatatlan feladattömeg miatt, amit az elődök hagynak rájuk.
PrüsszelPress
2024-09-09 at 10:02
bl2024-09-09 at 09:24
Lemaradtál.
Nincs teljes tiltás. Van olyan óra, ahol használhatják, arra, amire az iskolában való: pl. a média-órán a megfelelő feladatok, eljárások megtanulására, használatára.
PrüsszelPress
2024-09-09 at 10:00
bl
2024-09-09 at 09:24
§
A diák munkahelye az iskola.
Azért van ott, hogy figyeljen, kövesse a magyarázatokat, gondolkodjon, feladatokat oldjon meg, tanuljon meg gondolkodni, problémákat megoldani, fejlessze a logikai képességeit, a rövid – és hosszútávú memóriáját, szövegértő képességét.
Fejlődjenek még ezerféle a készségei, képességei.
.
A fentieken túl: megtanuljanak közösségben létezni, csoportosan dolgozni; az egymás közti közlekedés szabályait megtanulni, kapcsolatot teremteni, ismerkedni; a tudást közvetítő tanárt tisztelni. Ebbe a körbe tartozik az első szerelem korszaka, a próbálkozás, a kapcsolatfelvétel, kapcsolatteremtés a neki megtetsző lánnyal vagy fiúval. Nem véletlenül említem, ugyanis nézz bele a “gyakorikérdések” oldalba (ez itt nem a reklám helye): “tetszik, ilyenkor mit kell mondani neki; és ha megszólítom, mint mondjak, hogyan folytassam; mit gondol, amit ezt vagy azt mondja, válaszolja”, stb.
§
Az “kostelefon”-os nemzedékek általában képtelenek arra, hogy megfejtsék a metakommunikációs jeleket, dekódolják valakinek a szemében tükröződő gondolatait.
Hát a mi generációnknak 90% még otthon sem volt telefonja, de ismerkedtünk,beszélgettünk, közös programokra hívtuk egymást, szavak nélkül is megfejtettük, ha tetszettünk valakinek, szavak nélkül is “meg tudtuk üzenni” a szimpátiánkat; stb. Hosszú lenne fejtegetni.
Minket nem vágtak a tévé elé, megvolt a tévé-mese ideje, és iszkiri aludni, vagy még olvasni egy félórát-órát!
§
Ehelyett óra alatt egymást fényképezik, filmezik, nem nekik való oldalakat böngésznek, közösségi oldalakon “hancúroznak”.
§
A kölök tanítás után úgyis pótolja a “lemaradását”, nem kell félteni. Az már a szülő felelőssége, hogy tanításon kívül kereteket szab-e a telefonozásnak.
De az államilag fenntartott iskolákban a gyerek tanuljon, különben súlyos gazdasági következményeket is hordoz magában.
§
Nem tudom, kik a felelősek a Fidesz és a kormány kommunikációjáért, de ebben témában is jellemző, hogy úgy csapnivaló, ahogy van.
Már az első bejelentéskor fel kellett volna sorolni azokat az országokat, ahol sosem volt megengedett, s ahol az utóbbi évtizedben már sorra betiltották.
§
A Madách félnótás igazgatója a kormány által ajándékozott digitális eszközökre is hivatkozott, hogy ha adta, akkor miért tiltja?
Üzenem neki, hogy ha a munkahelyi laptopomat, telefonomat magáncélra, szórakozásara használom, akkor kirúgnak.
oshon
2024-09-09 at 09:48
bl -“Szűrni kellene az iskola adatforgalmát és a problémás tanulókat megnevelni” Hol elsz ?! Mi erre jutottunk … igaz hatrabb allunk a sorban mint kolozsvariak … erdekeskeppen a ‘penzes’ gyerekek szulei ragaszkodtak inkabb a telohasznalathoz , az elkennyeztetett , nagyarcu , masokat lenezo/tanulasra igyekvoket kirohogo gyerekeke … “oszt” meg volt mondva , vigyek gyerekuket privat vagy olyan suliba ahol igy rendben van , meg ki tudja kapjanak meb par telot reggel megerkezeskor … meg lofszt erdekli mit csinal masik gyereke … de az “enyemet” hagyak beken ha tanulni akar PONT
lhotx
2024-09-09 at 09:48
Ádám, Ádám, ember és ember közötti egyetértés! Tudod jól, hogy mi csak gyalogok vagyunk, megannyi közkatona, az pedig nem ember – mint azt a haccsereg megtanította volt nekünk.
bl
2024-09-09 at 09:24
oshon
2024-09-09 at 08:46
Ez olyan mint a beszélgetés, ha hülyeségekről beszélnek abba kell hagyni, ha meg okosságról akkor hagyni kell. El kell érni, hogy okosan legyen használva az okostelefon. Órán is lehetne csak okosságra használni és nem hülyeségre, mint jelenleg. Szűrni kellene az iskola adatforgalmát és a problémás tanulókat megnevelni. A teljes tiltás a lényegét nem érti a modernitásnak.
odu
2024-09-09 at 09:06
Elnézve a gyerkőcök nívós kereséseit nagyon jelentős részt a betiltott játék automaták világa, mondjuk a köbön.
oshon
2024-09-09 at 08:46
bl – Hagyd felben a telefonnal … mondtam mar , Kolozsvaron par eve leteszik a telot erkezeskor , es visszavehetik hazamentkor , sokkal jobb lett az osztalyszint is ! Az volt a NAGYOBB baj hogy a szaros gyerekek akik nem akartak figyelni orakon a tanarokra , a ‘telefoncentrikusok’ folyton nyomkodtak ytb, tktk , fenykepeztek , filmeztek orakon tarsaikat tanarjaikat , es mutogattak a szomszed osztalytarsaknak + koldogettek sms-ben … halk rohogesek , ssugasok , konyoklesek , szunetben meg nagy szenzaciozasok stb , stb , stb ! Na azert ugy dontottunk hogy mindenki leteszi a telojat … oszt bssza a kurvacska anyjat , aki nem akar tanulni hagyja el az osztalyt/iskolat !!! Minap a tanarok rohamban mennek at az anyagon , ha egy pillanatra nem vagy figyelmes bszhatod az iskolabanjarast … “oszt” ha megis valamit akarsz a gyerkeddel fogadjal meditaciot 200 lej/ora … Mi a lofsz olyan nehez megertenoi ?!
orygabor
2024-09-09 at 07:01
Az utolsó mondat a király!
bl
2024-09-09 at 06:57
Az öregnek betegnek már mindegy, de a gyereknek még nem, ővé a jövő, a gyereket szeretetben, bizalomban kell nevelni és meg kell tanítani mindenre, ami a hétköznapi életvitelhez szükséges és további szakmákra. Ehhez képest az történik, hogy a gyerekek 18-20 évesen az érettségi után azt se tudják hol vannak, amikor megjelennek egy munkahelyen, életükben nem használtak kalapácsot, csavarhúzót, kést, stb, semmit. Azokat a bolondokat akik a 90-es években kitalálták, hogy a gyerek nem végezhet munkát az iskolában ki kell ásni ha már nem élnek és szét kell szórni szélben…
Az oktatásban lehet a legnagyobb károkat okozni és ide gyülekeznek a semmirekellők. Emlékszik még valaki, hogy Kunhalmi Ágnes is az oktatás szakértő volt?
bl
2024-09-09 at 06:44
Ha a telefon teljesen rossz akkor eddig miért engedték bevinni? Akkor repüljön mindenki aki ezt a kérdést csak most rendezte és nem évtizeddel korábban.
Amúgy meg nemcsak szerszámhasználatra alkalmatlan generációk fognak felnőni, hanem digitális analfabéták is.
Gratulálok a sok szakértőnek! Az egyikért is, meg a másikért is!
bl
2024-09-09 at 06:35
Ez az n+1. cikk. Reménytelen.