Az adózók által felajánlható 1 százalék régóta fontos eszköz a civil szféra számára, hogy különböző célokat támogathasson. Legyen szó gyermekegészségügyi alapítványokról, rászorulókról vagy állatmenhelyekről, ez az apró, de jelentős összeg sok helyen életmentő támogatást jelent. De mi történik, ha egy olyan szervezet is feni a fogát erre a forrásra, amely (többnyire külföldi pénzekből) már így is jelentősen ki van tömve? A válasz nagyon egyszerű: piszkosul megszedi magát. Gulyás Márton és a Partizán kiváló példa erre. Ezzel persze (kivételesen) nem tesznek semmi törvénybe ütközőt, de felmerül a kérdés, hogy mennyire etikus egy gyermekkórházzal versenyt kalapozni. Mi most megkérdeztük az utca emberét, hogy mit szólnak Marci szemérmetlen harácsolásához. Nézzétek meg a teljes videót!
Mivel külföldi hárombetűs szervezetek által is támogatott magyarországi médiabirodalom egy kicsivel több erőforrással rendelkezik hirdetés terén, mint például a Heim Pál Gyermekkórház Fejlesztéséért Alapítvány, így jóval több helyen volt képes hirdetnie magát. Ez pedig azt eredményezte, hogy Marci és a Partizán az első helyen végzett. 416 millió forintot sikerült összeszedniük, ami nélkülük mehetett volna jobb helyre is. Erről bővebben IDE KATTINTVA olvashattok.
Az 1% ereje
Az adózók évente dönthetnek arról, hogy jövedelemadójuk 1%-át milyen civil szervezetek javára ajánlják fel. Elsőre úgy tűnhet, hogy ez elhanyagolható összeg, ám a valóságban milliókat érhet egy-egy szervezet számára. Azok a nonprofit szervezetek, amelyek közvetlenül támogatják az egészségügyet, a rászorulókat vagy az oktatást, rendkívül sokat profitálnak ebből az összegből. A probléma ott kezdődik, amikor a jótékony célra szánt összegekért olyanok szállnak ringbe, akik a legkevésbé sincsenek rászorulva erre a pénzre.
A Partizán értékrendje
Az adó 1 százalékáért folytatott versenyben igazán érdekes eredmények születtek. Gulyás Márton és a Partizán nem kevesebb, mint 416 millió forintot gyűjtött össze. Ezzel szemben a második helyen végzett Heim Pál Gyermekkórház Fejlesztéséért Alapítvány csupán 331 millió forintnyi felajánlást kapott. Még lesújtóbb a helyzet a Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat esetében, akik mindössze 157 millió forintot tudtak összeszedni. Hiszen végső soron mennyivel fontosabb egy Pumped Gabó interjú, mint egy kórterem felújítása vagy egy mentőautó beszerzése, ugye?
A számok világosan megmutatják, hogy egy csúcsra járatott kampány és egy túlfinanszírozott médiabirodalom hogyan tudja háttérbe szorítani azokat a szervezeteket, amelyek valóban nélkülözhetetlen munkát végeznek. A számok ugyanakkor arra is rávilágítanak, hogy milyen morális értékeket vall a Partizán. A baloldal egész évben a “romokban lévő egészségügyről” prédikál, de amikor pár száz millió forint a tét, az elvek megszűnnek létezni.
Ha Gulyás Márton legközelebb séta közben megéhezne, azt javasoljuk neki, hogy rúgja be egy árvaház ajtaját, és csavarja ki valamelyik gyerek kezéből az utolsó falat kenyeret. Neki biztosan nagyobb szüksége van rá, főleg, hogy ilyen kedvezőtlenül váltják most a dollárt.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS