Nagy botrányt kavart a közbeszédben Somkuti Bálint mai Facebook-bejegyzése, a helyes értelmezés azonban talán egyszerűbb mint hinnénk. Ami mindenképpen egyértelmű: aki a túlerővel szembeszáll, az hős, s amint a Nemzeti Emlékezet Bizottsága elnökhelyettese portálunknak adott korábbi interjújában erre rá is világított, ’56 hősei úgy hitték, van értelme a küzdelemnek, ezért bár felismerték, hogy harcuk reménytelen, mégis kitartottak. A Szuverenitásvédelmi Hivatal a bejegyzést követően menesztette hivatalából Somkuti Bálintot.
Somkuti Bálint mai bejegyzése többeket kiakasztott ma, a biztonságpolitikai szakértő azt írta közösségi oldalán, hogy “aki a túlerőt nem ismeri fel, az nem elsősorban hős, hanem bolond! Dicsőség a hősöknek!” Az összetett mondatok értelmezése mindig problémás, de nézzük meg, hogy mire gondolhatott a biztonságpolitikai szakértő, akinek munkásságát ismerve a legkevésbé sem hinnénk, hogy lebolondozná a forradalom hőseit. Akik a túlerőt nem ismerik fel, valóban bolondok. Akik viszont felismerik, mégis szembe szállnak vele, azok hősök. Így már lényegesen más a szövegkörnyezet, talán ennyi kiegészítés még belefért volna, hogy egyértelműbb legyen.
A botrány kirobbanását követően nem sokkal a Szuverenitásvédelmi Hivatal menesztette alkalmazásából a biztonságpolitikai szakértőt. Erről a hivatalos közösségi oldalán számolt be az intézet.
Hősök és kitartás
Amint arra Máthé Áron történész portálunknak adott interjújában kitért, a november 4-i támadás hideg zuhanyként érte az országot. Nem azért, mert ne lettek volna információk az újabb és újabb szovjet csapatok érkezéséről, hanem azért, mert az emberek hinni akartak a csodában – hiszen az egész addigi történet maga volt a csoda. Az ENSZ szavazás eredményét hallva az emberek szabadjára engedték tomboló örömüket. Megölelnek megcsókolnak. Arról beszélgetnek, hogy mennyi időbe telhet, amíg a repülő ideér New Yorkból az ENSZ küldöttséggel.
Az ígéretek, a nemzetközi visszhang azzal kecsegtette a magyarokat, hogy az 1956-os forradalom nyertes lehet. Aztán bejöttek a szovjet csapatok, és a világ elfordult tőlünk.
Namost, hogy volt-e értelme? Bocsánat a szójátékért: ez egy értelmetlen kérdés. Senki nem gondolkozott ezen, hacsaknem az idősebb, keleti frontot megjárt veteránok, akik óvták a fiatalokat a felesleges véráldozattól. Mások egy-egy sortűz után azért óvtak a felfegyverkezéstől, mert attól féltek, hogy a feldühödött tömeg jogos bosszúhadjáratba kezd a kommunisták, ávósok ellen. De, ismétlem, igazából ez a kérdés, hogy „,van-e értelme”, nem érdekelt senkit. Mindenki meg akart szabadulni a diktatúrától, attól a rémálomtól. Csinálták, amit a szívük diktált – nem lehetett másként
– fogalmazott a Nemzeti Emlékezet Bizottság elnökhelyettese. Egyértelmű tehát, hogy a forradalmárok felismerték a túlerőt, az esélytelenséget, ennek ellenér néztek szembe azzal.
A forradalom ugyanis nem eladó semmi áron!
Nagy János, a a Miniszterelnöki Irodát vezető államtitkár a szovjet csapatok bevonulásának napján tartott megemlékezésen a hősökre emlékezve kijelentette:
1956-ban “nem a liberális reformkommunisták lázadtak föl a keményvonalas sztálinista kommunisták ellen, és nem is a nyugati titkosszolgálatok tettek kísérletet a Szovjetunió meggyengítésére a magyar véren. Akkor az egész magyar nemzet ált egy emberként talpra, és mondta azt, hogy elég volt. Hiába próbálkoznak ma Brüsszelben, Washingtonban vagy Moszkvában, 1956 fényében minden elhalványul, és hamisan csengenek azok a szónoklatok, amelyek a pesti srácok vagányságát a szomszédunkban zajló szláv testvérháborúval vetik össze!
Fotó: Hatlaczki Balázs/PestiSrácok
Talpra magyar!
2024-11-05 at 00:23
Yoggi2024-11-04 at 21:36 Abban az értelemben igaza volt és van Somkuti Bálintnak hogy az USA szemét vezetőségének tehát irányítóinak csak propaganda célokra kellettünk 1956-ban tehát a forradalmunk – USA állandóan szemétkedő hazug politikát csinált velünk szemben amikor válságos idők voltak.
Talpra magyar!
2024-11-05 at 00:16
Számomra az USA akkori irányítóinak aljasságuk miatt amit trianonban okoztak magyarságnak ez sejtette volna bennem 1956-ban USA szemétkedő ígéreteinek a hazugságát – ami be is következett. USA vezető politikusai szemetekként közölték is szovjetekkel hogy azt csinálhatnak hazánkkal amit csak akarnak ez USA akkori szemétkedő elnöke és szintén szemétkedő bürokratáinak csak propaganda szemétkedésükre kellet népünk.
PrüsszelPress
2024-11-05 at 00:07
““aki a túlerőt nem ismeri fel, az nem elsősorban hős, hanem bolond! Dicsőség a hősöknek!”
§
Nem értem, mit kell ezen az ostobaságon annyit elemezni. A jobboldali újságíróknak, Orbán Viktornak sem jutott eszébe a legütősebb érv? Gárdonyi Géza – EGRI CSILLAGOK – DOBÓ ISTVÁN..
.
Somkuti lebukott. Nem hogy semmit sem tud 56-ról, ráadásul a kötelező EGRI CSILLAGOKat sem olvasta el.
Vissza az általánosba!.
.
Sajátos, hogy a szemünk előtt lépett be a jobboldalon is az új generáció, akik a jelek szerint történelemből félanalfabéták.
.
Honnan a bánatból jöttek ezek fel, kik ajánlották őket?
Ilyenek “szakértenek” a szuverenitásunkkal kapcsolatban, Dr. Miniszterelnök is rendet vághatna maga körül?
Gulyás mint parazita Magyar Péter ex-barátja, Somkuti mint szakértő…
§
Az a tény, hogy a tömeggyilkos Apró Antalon nevelkedett és szocializlódott balliberális politikus csürhe 56-ozik; az 56-osokat leverő, pufajks Horn Gyulának állítanak szobrot, ők merik számon kérni, hogy ki mit bakizik 56-tal kapcsolatban, s ki ismeri jobban a Bibliát, már el sem éri az ingerküszöböt.
.
István Kopasz
2024-11-04 at 23:56
Úgy gondolom, hogy az alábbi pár sorom segíti ’56 megértését és ami mögötte volt.
István Kopasz
2024-11-04 at 23:45
Még egy megjegyzés: a magyar lakosság különösen a fiatalok a Szabad Európa Rádión keresztül 1956-ban, de már előtte is a Nyugat részéről nagyon be lettek etetve, s ennek az eredője volt az egyre mélyülő diktatúra is, ami ellen egyértelmű a lázadás, az ellenállás! A Nyugat pontosan ezt akarta, aztán bejött nekik az oroszok bosszantása… – a magyar nép rovására!
István Kopasz
2024-11-04 at 23:29
Amikor elkezdődőtt az orosz-ukrán/NATO/ háború akkor közvetlen az elején azt “javasoltam” Zelenszkijéknek, hogy ha nem akarnak Ukrajnából romhalmazt és hullahegyeket, akkor kapituláció! De nem hallgattak rám…
Amikor ’56-ban egy hétig azt láttuk 12 évesen, hogy folyamatosan áramlik a 2000 orosz tank az 5-ös főúton Budapest felé, senki nem gondolt arra – még a nagyobb vidéki srácok sem, hogy fel lehet ezekkel venni a harcot. De Pesten valamiért, talán vagányságból a “Pesti Srácok” felvették… Még szerencse, hogy nem jöttek az ENSZ-csapatok, mert akkor megnézhettük volna, hogy mi maradt volna Magyarországból… Egyetértek Somkúti Bálinttal.
lyukas zokni
2024-11-04 at 22:33
somkuti egy faxkalap, pont.
Sas
2024-11-04 at 22:31
nyomorult fidesz-megint beáldoztak egy ártatlant-akkor tessék szidni Görgeyt is-illetve dícsérni hitlert-ő nem adta föl-anyátokat-.
Sas
2024-11-04 at 22:29
nyílván akkor A Hitler jól tette, hogy berlinben fiatalokat küldött a túlerő ellen-illetve Görgey mégis mocsok volt…GRATULÁLOK A FIDESZ BESZARISÁGÁHOZ, HOGY NOVÁK, VARGA UTÁN MEGINT BEÁLDOZ EGY ÁRTATLANT-AKKOR VIRTUÁLISAN TAPOSSÁK MEG GÖRGEYT IS-SZÁNALMAS FIDESZ BRANCS-A BALOSOKAT MEG BABUSGATJÁK-BECÉZGETIK.
Sanyáta
2024-11-04 at 22:27
Nem kell mindig okosságokat kitalálni…sok minden félre érthető. Ezért nem jó az internet, sok az okosság kevés a valóság, az usa választásáról is írnak mindent csak a valóságot nem, ki melyik oldalon áll úgy színezik a dolgokat próbálnak győzkődni, nem fog menni, a valóság adja magát! Carolusnak igaza van egyetértek pontos értékelés!!
bl
2024-11-04 at 22:21
A legszebb harc a reménytelen, az igazi sorsfordítók mindig a túlerővel szállnak szembe. Ha nem most majd valamikor később lesz eredménye az áldozatos tevékenységnek. Ebben a hitben halhattak meg, ez az a hit volt az ő részük, amit senki el nem vehet tőlük. Bolondnak is lehet őket nevezni, de csak a kommunisták szemszögéből.
AnonimAndras
2024-11-04 at 22:21
Zavarosak a gondolataink.
Görgey nem lett áruló. Nagy csatákat vívott, előrelátó, felelősségteljes katona volt.
Kossuth nélkül nincs 1848-49-es szabadságharc. A nép nem véletlenül nevezte Kossuthapanknak. Az emigrációban kimagasló munkát végzett. Tevékenységükert csak hálát és elismerést érezhetünk.
Munkás Tanácsok üzemekben, gyárakban alakultak. Védték a gyárat és a dolgozók érdekeit. A kerületekben, városokban, falvakban Forradalmi Bizottságok alakultak. Próbálták fenntartani a rendet, megakadályozni az atrocitásokat. Általában sikerrel, az atrocitás a másik oldal Sára.
Ne mocskoljuk egymást, de ne is engedjük magunkat félre vezetni.
Kutyából nem lesz szalonna, akkor sem ha hirtelen belép a neoliberalis kominternaci posvanybol a Tiszaba. Sokat kell még bizonyítaniuk, hogy elhiggyuk nekik,hogy rájuk bizhatjuk Magyarország szuverenitásat. Védelmezői lesznek nemzetünknek a GENDERIZMUS sál, az LMBTQ-val, a MIGRANSIZMUS-sal szemben.
Novák Katalin,Varga Judit,Balog Zoltán át engedésevel fenntartásaim voltak, úgy gondoltam megérdemelnék a védelmi kiállást,de úgy vettem a kormány tudja, hogy mi a teendő. Orbán Balázs,Somkuti Bálint esetében is tudjuk igazuk van, de a politika már csak ilyen. Minden csoda három napig tart, az ellenzék pedig hadd morfondirozzon,hogy az egyik miért megy és a másik miért marad.
A forradalom egy csodálatos fellángolás. A forradalom nem mérlegel. Vagy van, vagy nincs forradalmi hangulat.
Ukrajnában a 10-12 millió orosznak van-e joga autonómiát követelni, főleg ha fel akarják számolni nemzeti szuverenitásat,el akarják venni a nyelvét, vallását erőszakos eszközökkel is. Agresszor-e az orosz anyaország, ha segíti kívül rekedt testvéreit. A helyükben vajon mit tennénk?
K
2024-11-04 at 21:59
–Az a legnagyobb probléma, hogy a mohácsi vész óta Magyarország SOHA nem nyert meg egyetlen háborút sem, így Magyarország egy leigázott gyarmat volt 500 éven keresztül, és az értelmiség képtelen önállóan gondolkozni, de egyáltalán gondolkozni sem tud. A gyarmatosító ilyenre idomította az értelmiséget.
–Ez a következtetés vonható le egyes hozzászólásokból is.
–Demokrácia van, mindenki azt mond amit akar ,…. szólásszabadság van.
******
–Sajnos 1956 valóban minimum egy SZDSZ típusú szemlélet szerint van kiértékelve a tankönyvekben, a történelemkönyvekben.
–Ezért van az hogy megmagyaráznak olyan képtelen lehetetlen dolgot, hogy október 23.-át megünneplik.
Agyilag képtelenek felfogni a DIPLOMÁZOTT történészek, hogy egy vesztes “zavargást” nem lehet megünnepelni csak gyászolni lehet.
–Sajnos 1956 a munkástanácsaival együtt minimum egy kommunista Tanácsköztársaság visszaállításának kísérlete, és pont.
Tisztelet a meghalt hősöknek, és gyász.
Sajnos.
Yoggi
2024-11-04 at 21:36
@elemeslampa
“nem tudom elhinni, hogy egy ilyen kaliberű alak vagy a másik az Orbán Balázs egyszerűen nem tudja végiggondolni a következményeit annak amit ír/mond”
Az a helyzet, hogy tudsz nekem mondani valakit a történelemből, akit nem tett tönkre (szellemileg) a hosszan tartó korlátlan hatalom?
Orbán Viktornak – tetszik, nem tetszik – 14 éve korlátlan hatalma van, nulla számonkéréssel, a hibái után nulla következménnyel. (Hogy ez mért alakult így, az lehetne külön tanulmány tárgya: 2010 után hogy építette ki a függelmi viszonyban lévő talpnyalók általi autokratikus hatalmát, de ehhez túl szűk egy blogposzt hozzászólási kerete.)
Mivel mindent következmények nélkül tehet meg (ezer milliárdos túlárazás általi lopás, családtagok kistafírozása stb.), az általa aktuálisan favorizáltak is következmények nélkül tehettek meg mindent (ld. Matolcsy klán százmilliárdos túlárazások általi lopása – Somlai Bálint és Ádám fia…).
Egészen ez idáig ezeknek sem volt semmilyen következménye, lehetett az bármilyen gusztustalan, otromba vagy éppen ostoba cselekedet. Hogy mi változott?
Hogy egy hasonló takonygerincű (aki egészen eddig a rendszer kegyeltje volt) kifordult, és azon választok, akiknek a fent leírtakból már maximálisan elege van, egyként álltak be mögé (hogy miért, megint csak külön tanulmány, de egyelőre Teflonpetin semmi nem hat, akkora az elégedetlenség már).
Mi sem bizonyítja jobban, hogy a belső mérések is milyen népszerűséget mérnek, hogy ez most már nem fér bele. Orbán Balázst még bevédte a rendszer, mert ekkora áldozatot nem lehetett hozni, és megmagyarázták, hogy hiba volt (hozzáteszem Somkuti “a főnökömnek nem mondhatok ellent” Bálint, másnap még utolsó leheletéig védte a védhetetlent, hogy a főnökének igaza van). Azt a botlást még ő is megúszta.
Most saját erőből mondott olyat (aminek amúgy az igazságtartalmán lehetne vitatkozni, mint ahogy Orbán Balázs ominózus mondatán is), amit egyszerűen rivaldafényben lévő, politikai érdekeket képviselő közszereplő (mert lehet vitatni, de Somkuti is a fidesz rendszer elvtelen kihasználója, aki azt hitte, neki mindent lehet, és nem vette észre, hogy a rendszer a jelenleg már más helyzetben van) nem tehet meg. Somkuti Bálint ezt nem értette meg (az első után), így mennie kellett.
Peter
2024-11-04 at 21:36
Aki a következményeket nem látja egy ilyen kijelentésnél az a bolond. Nem kell kimagyarázni. Akárhogy is gondolja, azt látnia kellett, hogy ez kimagyarázhatatlan kijelentés.
Ühüm
2024-11-04 at 21:19
Szerintem pont ezt akarta írni. Hogy bolond, aki nem tiszteli a túlerőt, nem hős. Egy katona másként nem is tud gondolkodni, valóban így gondolja. Ebben nincs hiba. A hiba ott van, hogy 56-ban nem az oroszok ellen harcoltunk egy hàborúban, hanem a belső hazaàruló kommunista ellenség ellen. Tehát azt mondani, hogy az 56-os szabadságharcban mekkora az orosz túlerő, egyáltalán ennek a vizsgálata baklövés. Nem az állam harcolt (szemben 1848-al), hanem a nemzet civil polgàrai, nem a magyar honvédség. 1956 nem egy klasszikus háború, ahol teljesen helytálló ez a gondolat. Háborúban jó esetben nem a szuverenitásért, hanem az integritásért harcolunk. Egy szabadsàgharcban a szuverenitásunkért harcolunk, Magyarország integritàsa nem sérült. Magyarország nem klasszikus háborúzott az oroszokkal 1956-ban, mivel nem is volt önálló és független a magyar orosz fennhatóság alatt álló kommunisták miatt (szuverenitás elveszett). Ukrajna integritását vesztette, de nem szuverenitásàt. Területi épsége sérült, de önálló és független állam (most nem mennék bele a bàbkormànyzàsba). Erőltetik ezt a párhuzamot, de nem szabad, nem is lehet összehasonlítani, mert csak látszólag orosz-orosz az ellenfél, Magyarország esetében az elsődleges ellenfél a magyar kommunista volt, aki végül letaroltatta az országot az orosz kommunistàval, odadobva szuverenitàsunk utolsó morzsàjàt is az orosz kommunistànak és egy másik ország fennhatósága alá tagozta be Magyarországot. Ukrajna nem szabadságharcol, hanem haborúzik. A belügy az nem hadügy. Ne keverjük a szezont a fazonnal. Somkuti pedig ezt tette, párhuzamot vont. HIBA.
elemeslampa
2024-11-04 at 21:13
dr. Kolompár G. – 2024-11-04 at 20:46
“Van szólásszabadság, vagy nincs? Már fingani is csak akkor lehet, amikor kigyullad a piros lámpa?”
Neked, akkor sem, nehéz eldönteni hogy az aljasságod vagy a butaságod nagyobb.
elemeslampa
2024-11-04 at 21:11
nem tudom elhinni, hogy egy ilyen kaliberű alak vagy a másik az Orbán Balázs egyszerűen nem tudja végiggondolni a következményeit annak amit ír/mond (bár az utóbbitől OB meghallgattam pár dolgot utólag és egyre inkább úgy gondolom ő tényleg nem tudja miket hord össze, nem is értem mit keres ott ahol).
Egyébként igen – ismerünk sok olyan storyt ami erről szól. Nagyapám elmesélte, hogy 1956-ban az egyik helyi iskolaigazgató aki hosszú éveket töltött hadifogságban 56-ban a helyben nagyon ‘megindult’ fiatalságot hazaküldte, hogy nem lesz itt semmi, mert a ruszkik szétlőnek mindent. Nagyon megharagudtak rá a tanítványai, hogy nem akart kapával kaszával a “rongyosok” élére állni de a többség hazament.
Páran nem, ők elmentek forradálmárkodni na azok neve ma fent van talán valami emléktáblán, a családjukat viszont irgalmatlanul meghúzkodták Kádárék.
Ilyemiről mindenki hallott (max a kocsmai hőbölgők nem) de mindenki tudta mi a realitás ahogy azt is tudjuk, hogy Ukrajna mint olyan még egy darabig létezik papíron mert egy ostoba gennyes elnököt választottak és a nyugat szokásához híven átbaszta őket.
De én ezt itt leírhatom sőt még ilyenebbet is és ha élőben egy komcsi tiszás beszól szájbarúgom, de egy Somkuti ezt soha ki nem mondhatja.
Érthetetlen komolyan.
Gerhardt Zoltán
2024-11-04 at 21:01
S. emberé-nek.
Csak azért írok mert le kommunistáztál.
Hetven éves építészként ezt először kaptam.
Kérj bocsánatot, olvasd újra, próbáld megérteni.
Nefélj nem ördögtől való, mint te.
K
2024-11-04 at 20:58
S. embere
2024-11-04 at 19:51
–Sajnálattal közlöm veled, hogy 1956 a kommunista Tanácsköztársaság (a szovjet) feltámasztásának kísérlete és kísértete volt , a “munkástanácsok” segítségével.
Sajnálom.
K
2024-11-04 at 20:55
S. embere
2024-11-04 at 19:51
–Tévesen látod…:
–Olvasd át a hozzászólásokat (vagy a hozzászólásaimat), és gondold át.
–Azt is megteheted hogy a könyvtárban vagy interneten amit tudsz elolvasol 1956-ról és a Tanácsköztársaságról…..
–Ha mindezt megtetted, gondold át.
–Sajnálattal közlöm veled, hogy 1956 a kommunista Tanácsköztársaság (a szovjet) feltámasztásának kísérlete és kísértete volt.
Sajnálom.
dr. Kolompár G.
2024-11-04 at 20:46
Carolus 2024-11-04 at 20:29
“Bármikor máskor írhatta volna, mondhatta volna, de nem ma. Ezzzel tisztában kellett volna lennie.”
Van szólásszabadság, vagy nincs? Már fingani is csak akkor lehet, amikor kigyullad a piros lámpa? Ez a baj az összes ünnepünkkel. Törvénybe foglalták, hogy ki a jó, és ki a rossz. Kussolni lehet, beszélni nem. Fel sem merülhet, hogy esetleg a hős balek, és a baleknak hitt hős. Mert nem ez van leírva. A második világháborúban elesett magyar katonákat melyik ünnepünkön ünnepeljük? És a forradalmaink “talpasait”? Pedig sokan közülük szintén hősök voltak, a hazát védték. Majdnem annyira, mint az olimpiai bajnokok, akiknek márványtábla és életjáradék is dukál.
csakafidesz
2024-11-04 at 20:41
Ha objektiven nézzük akkor látjuk, hogy szervezett ellenállás olyan formában, mint most Ukrajnában, reguláris hadsereg formájában nem volt. Ukrajnát a “nyugat” tudja támogatni, mert ellátja az ukrán hadsereget. 1956-ban nálunk kisebb csoportok harcoltak az oroszok ellen, mondjuk ki: gyakorlatilag fegyvertelenül. Kézifegyvereik a tankok ellen semmire nem voltak jók.
dr. Kolompár G.
2024-11-04 at 20:33
Eszembe jutott egy önvédelmi oktató, aki civileket oktatott artra, hogy miként – milyen fogásokkal kell megvédeniük magukat egy utcai támadás alapján.
Külöünböző szituációkban kellett az oktatót megtámadni, aki kiméáletesen bemutatta a helyes védekezést. Majd egy kést adott az oktatott személy kezébe, és kérte, hogy támadja meg a késsel, hogy vbe tudja mutatni mit kell tenni. Majd amikor az oktatott személy a kezében késsel nekilendült , az oktató sarkonfordult és elszaladt.. Nos, aki kispuskával harcol tankok ellen az hős, vagy bolond?
Carolus
2024-11-04 at 20:29
Bízom benne, hogy tekintve, hogy a többi pozícióját megtartja, nem áll át másik oldalra.
Mindenki tudja, hogy nem így gondolta, de sajnos a libsi-komcsik ebbe az egy mondatába belekapaszkodnak, és sok-sok mindenkit és mindent vele rántanak. Ezért kellett meneszteni.
Bármikor máskor írhatta volna, mondhatta volna, de nem ma. Ezzzel tisztában kellett volna lennie.
Még egyszer, bízom benne, hogy marad velünk, közöttünk és értünk, a Hazánkért!