Június 5-én és 10-én ideiglenesen több repülőgép eltűnt ausztriai, németországi, csehországi és szlovákiai légi forgalmi irányító központok radarjairól. A Die Presse szerint a NATO észak-olaszországi és németországi katonai kísérletei okozhatták a zavart.
Feltehetőleg a NATO észak-olaszországi és németországi katonai kísérletei okozhatták a közép-európai polgári légi biztonság utóbbi napokban bekövetkezett zavarait – állította egy jól informált forrásra hivatkozva a Die Presse című osztrák napilap.
A Kurier osztrák újság információi szerint június 5-én és 10-én ideiglenesen több repülőgép eltűnt ausztriai, németországi, csehországi és szlovákiai légi forgalmi irányító központok radarjairól. Az üzemzavar idején nem lehetett tudni egyes gépek pozíciójáról vagy éppen a gép sebességéről, haladási irányáról és repülési magasságáról. Mindkét napon “kézileg”, vagyis rádiókapcsolaton keresztül tájékozódtak a földi irányítók az “eltűnt” járművekről.
A június 5-i incidenssel kapcsolatban felmerült annak gyanúja, hogy az üzemzavart egy éppen Magyarországon zajló NATO-gyakorlat okozhatta, amelynek keretében az elektronikus hadviselést tesztelték. A Honvédelmi Minisztérium (HM) szerint a gyakorlatot kis intenzitású zavarást alkalmazva végezték és ennek során a katonai eszközök nem használtak semmilyen, a polgári légi közlekedés biztonságát veszélyeztető frekvenciát. Az incidensekről készített jegyzőkönyvek birtokában a Kurier azt írta, hogy a budapesti légi forgalmi irányítók radarjait nem érintették a zavarok, mivel őket “előzetesen figyelmeztették” – hogy pontosan ki és miért, azt nem tudni.
A Die Presse egyik informátora úgy tudja, június 5-én Olaszországból, egy AWACS felderítő gépből származtak a légi biztonság zavarát okozó jelek. Az újság honlapján az olvasható, hogy a szóban forgó gép NATO-parancsnokság alatt repülhetett. Az európai légi biztonsági információkhoz hozzáférő forrás szerint e hét kedden a németországi Ramsteinben található amerikai légi támaszpont közelében lévő, még nem azonosított objektum állt a problémák hátterében. Ramsteinben az észak-atlanti szövetség egyesített légierejének egyik központi parancsnoksága található.
A NATO mindeközben hallgatásba burkolózik. “Mi alapvetően nem a nyilvánosság előtt tárgyaljuk meg az elektronikus hadviselésben rejlő lehetőségeket” – jelentette ki a Die Pressének egy magas rangú katonatiszt hozzátéve, hogy a szövetség minden gyakorlatnál szorosan együttműködik a helyi hatóságokkal a közbiztonság szavatolásában.
Az ausztriai légi biztonságot felügyelő Austro Control szakemberei időközben átvizsgálták a központ számítógépes rendszerét, és kizárták annak lehetőségét, hogy hekkertámadás történt. Az Austro Control az incidenseket egyébként nem nevezte veszélyesnek. Egy névtelenül nyilatkozó magas rangú biztonsági tisztségviselő ellenben a közép-európai polgári légi közlekedés “legnagyobb katasztrófa közeli” helyzetéről beszélt az esetekkel kapcsolatban.
A Kurier kiemelte, hogy miközben a földi irányítóközpontok igyekeznek ártalmatlannak feltüntetni az egy héten belül kétszer is tapasztalt üzemzavarokat, az újság birtokába jutott katonai elemzés szerint a radarok zavara által lényeges veszélynek volt kitéve a polgári légi biztonság.
hirado.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS