Az Uber pofonegyszerűen működik: ahelyett hogy egy céget hívnál fel, hogy küldjenek érted egy autót, az okostelefonos applikáció segítségével választhatsz egyet a közeledben furikázók közül – írja a 444.hu. Az Uber most Magyarországon is szeretné kiépíteni bázisát, de a hazai taxitársaságok természetesen arra törekszenek, hogy csírájában fojtsák el a konkurencia megjelenését.
Nem csak profi sofőrök várják a jelentkezésed, hanem bárki, aki regisztrál. Az árak pedig aszerint alakulnak, hogy milyen autót és milyen sofőrt kértél. De azért rendre olcsóbbak, mint a hagyományos taxitársaságok tarifái. A szolgáltatás 36 ország 130 városában indult már el, és mindenhol felforgatta a személyszállítási piacot. Pont ugyanazt vitték véghez, mint az Airbnb a szállodaiparban: kiiktatták a közvetítő szereplőt (taxitársaságot), és közvetlenül kapcsolják össze a keresletet a kínálattal. És mivel nincs szükség diszpécserekre meg autóflottára, könnyedén tudnak alacsonyabb árakat kínálni, mint a hivatásos versenytársak.
Az út végén nincs közvetlen fizetés, az út árát az utas bankkártyájáról vonják le. 80 százalék megy a sofőrnek, 20 az Ubernek. A rendszer legértékesebb devizája a pontozás, az utas és a sofőr kölcsönösen értékeli egymást, az így kialakuló profil pedig nagyban befolyásolja, hogy később felvesz/hív-e minket valaki.
Egy amerikai felmérés szerint az ottani sofőrök többsége profi, akik megélhetéséért, és nem keresetkiegészítésként szálltak be a projektbe. Bár az Uber nem ad ki adatokat arról, hogy sofőrjeik milyen háttérrel rendelkeznek és hogy egy nap átlag hány órát vezetnek, de például a hirdetéseikben kifejezetten a kiugrott taxisofőröket szólították meg.
De az Uber terjedésének van egy nagy vesztese is: az idáig stabil és monopolizált piac előnyeit élvező profi taxisok. Vicces elem a sztoriban, de az Uber alapítójának, Travis Kalanicknak épp azután jutott eszébe az alkalmazás ötlete, hogy Párizsban képtelen volt taxit fogni.
A jogi csatározás mindenhol elkezdődött, Berlintől Madridig. Az Uber sok helyen viszontperel, épp kartelezéssel vádolva a helyi cégeket. Nemrég több menedzseri állást is hirdetett meg Budapestre honlapján az Uber. Egyelőre a helyi központ kiépítése zajlik, de minden jel szerint előbb-utóbb nálunk is elindul a szolgáltatás.
Horváth Csaba, a Budapest Taxi vezérigazgatója szerint az Ubernél nem nézték át alaposan a magyar jogi környezetet, mert különben nem készülnének ide. Ugyanis nálunk már létezik egy olyan fővárosi rendelet, ami tiltja a hasonló fuvarozási tevékenységet. A feketén taxizást tiltó rendelet értelmében akit a BKK ellenőrei engedély nélküli utaztatáson kapnak, 600 ezer forintos bírságot kaphat. A hazai taxitársaságok vezetői és a BKK képviselői épp két hét múlva fognak összeülni, első napirendjük pont az Uber lesz. Ahogy Horváth fogalmazott, arra törekszenek, hogy csírájában fojtsák el az Uber megjelenését.
További részletek a 444.hu-n
Facebook
Twitter
YouTube
RSS