Sokan szervizkönyvlázban égnek, e nélkül nem is hajlandóak használt autót venni, emiatt viszont sokan hamisítják ezt az okmányt, tehát körültekintően kell eljárnia annak, aki használt autót szeretne vásárolni – figyelmeztet a Magyar Nemzet cikkében Lovas Károly a Magyar Autóklub főtitkárhelyettese.
Pontos statisztika nincs, de, legalább 20-40 százalékra tehető azon autók száma, ahol előfordul, hogy nem ép, nem teljes körűen kitöltött szervizkönyvvel találkozunk. Ezek főleg a 2-4 éves külföldről behozott autókat érinti, ezek még nagy értéket képviselnek. Itt találkozunk olyan dolgokkal, hogy hiányzik néhány oldal, vagy látszik, hogy kicseréltek néhány lapot. Jellemzően sok kilométert futott autóknál akarják fedezni ilyenkor az órák visszatekerését – sorolja a szakértő.
A legegyszerűbb módja a hamisításnak Lovas szerint, mikor azt mondják, hogy elveszett a szervizkönyv. Ennél komolyabb megoldás, hogy szereznek egy üres szervizfüzetet, szétszedik a régit, és kicserélik azokat az oldalakat, ahol már túl sok pecsét szerepel túl sok kilométerrel. Egy tipikus megtévesztésre is felhívja a figyelmet Lovas Károly: mikor egy pecsét alapján azt hinnénk, hogy márkaszervizben volt ellenőrizve az autó, de a valóságban egy kis magáncég végezte a munkát. Az is előfordul, hogy a hamisítók egy márkaszervizes dolgozót környékeznek meg, és megszerzik a pecsétet. Érdemes bemenni az érintett szerelőműhelybe, akkor ott ki fog derülni a turpisság, hiszen a kocsi nem lesz benne a rendszerben – javasolja Lovas.
Megoldásként a problémára már létezik egy olyan márkafüggetlen kezdeményezés, hogy egy úgynevezett e-szervizkönyvet hoznak létre, azonban ezeknek a kitöltése egyelőre önkéntes alapon működik. A szakértő azt tanácsolja a vevőjelöltnek, mindenképpen vigyék el a kiválasztott autót egy márkaszervizbe, ott 5-8 ezer forintért műszeresen átnézik a kocsit, rácsatlakoztatják a központi elektronikára, ahonnan kiolvasható a valós futásteljesítmény. Emellett utánanéznek a számítógépes adatbázisban az előtörténetének is, tehát kiderül, hogy a pecsétek igaziak-e, valamint fény derülhet az esetleges törésekre, javításokra is, hiszen ezeket nem szokták felvezetni a szervizfüzetbe.
Magyar Nemzet
Facebook
Twitter
YouTube
RSS