2010-ben Budapest buszparkja Európa legöregebbje volt, 17 éves átlagéletkorral, 1250 darab(!) 10 évnél idősebb járművel és több mint 500 olyan kohószökevénnyel, amelyek 20 évnél is idősebbek voltak- derült Vitézy Dávid közösségi oldalán közzétett posztjából.
„Annyira elemében volt, hogy a beszélgetés végén kiosztott a közönségnek egy röpiratot, amelyet ő maga írt, és Tarlós egyik kényes pontjáról, a BKK-s busztenderről szól. Demszky másfél oldalban levezeti, hogy Tarlós és Vitézy Dávid több milliárddal károsítja meg a költségvetést. De ennek kifejtésére már nem maradt idő a fórumon.
Kár, hogy nem maradt rá idő, mert lenne mivel elszámolni az előző városvezetésnek a buszpark terén (is). Eszem ágában nem lett volna Demszky Gáborral vitatkozni 2014-ben, de ha szükségét érzi Budapest buszparkjáról nyilatkozni, szívesen összefoglalom, hogy mi is a valós helyzet. Nem is kell hozzá másfél oldal.
(1) 2010-ben Budapest buszparkja Európa legöregebbje volt, 17 éves átlagéletkorral, 1250 darab (!) 10 évnél idősebb járművel és több mint 500 olyan kohószökevénnyel, amelyek 20 évnél is idősebbek voltak.
(2) 2006 és 2010 között egyetlen darab új, alacsonypadlós autóbusz sem érkezett Budapestre a négy éves önkormányzati ciklusban.
(3) Az elmúlt 4 évben, Tarlós István hivatalba lépése és a BKK létrejötte óta 500 feletti darabszámú világoskék, alacsonypadlós, légkondicionált busz állt forgalomba, ebből több mint 330 db vadonatúj. Az örökség ledolgozása azonban még mindig nem sikerült, a következő években további 600 db buszt kell lecserélnünk, hogy a Demszky-korszakból itt maradt magaspadlós, füstokádó buszoktól végleg megszabaduljunk. Jelenleg is számos tenderünk van folyamatban ennek érdekében.
(4) A 330 darab új busz bármelyikének EEV vagy EURO 6-os motorja 97%-kal kevesebb egészségre káros szállóport bocsát ki, mint egy 20 éves Ikarus motorja, a komfortszint növekedéséről nem is beszélve (akadálymentesség, klimatizálás, utastájékoztatás, stb.). A budapesti buszpark 2010-re tehát olyan állapotba jutott, amely nem csak a tömegközlekedés minőségét, versenyképességét rontotta, hanem a budapestiek egészségére is ártalmas volt.
(5) 2003 és 2009 között 78 milliárd Ft működési hitelt vett fel a BKV. Működésit, nem beruházásit: a hiteleket a cég gázolajra és bérekre felélte. Mindezt azért, mert a Fővárosi Önkormányzat akkori vezetése a megrendelt közszolgáltatást nem fizette ki. Ez az adósság okozza azt, hogy míg más szolgáltatók (akár az állami tulajdonú Volánbusz, akár a magántulajdonú VT-Arriva vagy T&J) kapnak hitelt állami és fővárosi kezesség nélkül, pusztán a BKK-val kötött 8 éves közszolgáltatási szerződést fedezetként elfogadva, és tudnak buszokat beszerezni, addig a BKV több százas darabszámban erre a hitelállománya miatt nem képes. Tehát, az, hogy a buszpark megújítását csak a többszolgáltatós modellben tudtuk megvalósítani, legfőképp azok érdeme, akik a BKV-t a végletekig eladósították, ráadásul 2003 és 2009 között a hitelekből nem új járművekre, hanem a mindennapi működésre költöttek, felelőtlen és rövidlátó módon.
Összességében: Demszky Gábor helyében én biztos nem a budapesti buszokról írnék röpiratokat.”
Fotó: index.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS