Habony Árpád és emberei már hónapok óta dolgoznak egy rádiót, tévét, hetilapot és online orgánumot magába foglaló csoport kialakításán – írja a hvg.hu. Ám a főtanácsadó legtöbb tárgyalása megakadt, sőt még a TV2-ben sem tudott egyelőre részesedést szerezni. Az építkezést a lap fideszes forrásai szerint a miniszterelnök küldetéstudata motiválja, viszont a pártban és értelmiségi holdudvarában nem igazán bíznak a sikerben.
„Nem engedheti meg magának a Fidesz, hogy a 2018-as választások előtt kizárólag a közmédiára támaszkodjon” – magyarázta az internetes portálnak egy neve elhallgatását kérő magas rangú kormányzati forrás, hogy a miniszterelnök-pártelnök környezetében milyen szempontok alapján dolgozik egy kisebb csapat egy új médiacsoport kiépítésén.
A hvg.hu az utóbbi napokban több, a Fidesz médiapolitikai koncepciójára rálátó forrással is beszélt. Az így körvonalazódó kép alapján a párt legfelsőbb vezetése a tavalyi választás után a piac egészét átfogó tervvel indult neki a harmadik kormányzati ciklusnak. Volt olyan forrás, aki azt állította, gyökeresen át akarták szabni a teljes tévés és online médiapiacot, ám végül nem alakult minden úgy, ahogy tervezték: a pártvezetés összekülönbözött Simicska Lajossal, a reklámadó ügyében a RTL-lel szemben meghátráltak. Ezért menet közben kellett igazítani a terven, így jutottak el oda, hogy a miniszterelnöki kommunikációs főtanácsadó irányításával most már zöldmezős beruházásokon gondolkodnak.
A lap azt írja, az utóbbi hónapokban az infrastruktúra kiépítése folyt, a fővárosban már kulcsrakész egy 30-40 fős szerkesztőség működtetésére alkalmas iroda, csak az indulásra, hol tart a Habony Árpád felügyeletében összehozott online lap kialakítása. Állítólag a miniszterelnök környezetében határozott elvárásokat fogalmaztak meg az induló vállalkozással kapcsolatban: célozza meg a fiatalokat, és minél rövidebb időn belül érjen el több százezer olvasót. A portál forrásai szerint nem kifejezetten politikai tartalmakat fognak közvetíteni, inkább Habony „erősségére” alapoznak, így online életmód- és bulvármagazin jöhet létre. A valasz.hu nemrég írta meg, hogy az online lap a via.hu-ra fog támaszkodni, melyet egy újságíró, Csúri Ákos jegyzett be. Február 16-án a cégbíróság nyilvántartásba vette a Médiaügynökség és Produkciós Iroda nevű kft.-t is, melynek Csúri a tulajdonosa.
A hvg.hu arról is beszámolt, a Fidesz felső vezetése alapvetően szkeptikus azzal kapcsolatban, hogy egy zöldmezős online beruházás fel tudja-e venni a versenyt a piacvezető hírportálokkal. Éppen ezért korábban egy már működő online lap megvételében gondolkodtak és a 2013 novemberében elindult vs.hu-t nézték ki, amely részben Matolcsy György unokatestvérének érdekeltségébe tartozik, ám az ügylet itt sem jött még létre.
Abban mindenki egyetért, hogy a Habony-féle építkezés kulcseleme egy kereskedelmi tévé. A csoport zászlóshajójának állítólag továbbra is a TV2-t szánják, ám ez a folyamat is akadozik. A portál kormányzati forrásai szerint nem véletlen, hogy még mindig nem jelent meg az a kormányrendelet, mely lehetővé tenné, hogy a két kereskedelmi csatorna, az RTL Klub és a TV2 terjesztési díjat szedhessen a kábelszolgáltatóktól. A TV2 eladása tavaly tavasszal zárult le: a német anyavállalat a társaság két vezetőjének, Simon Zsoltnak és Yvonne Dedericknek adta el a tévét működtető céget. Forrásaink szerint az Orbán–Simicska-háború kirobbanása előtt még az volt a terv, hogy a Fidesz gazdasági hátországának feje és Habony közösen hozzák tető alá az üzletet. Közösen keresték meg a Bank of Chinát, illetve más kínai befektetőket. Végül nem jártak sikerrel, mert a Pro7Sat.1 attól tartott, egy kínai vevővel kötendő üzlet kiváltaná a részvényesek nemtetszését. A hvg.hu-nak több kormányzati és fideszes forrás is azt állította, egyes Fidesz-közeli vállalkozók, így Vajna is szeretnének tulajdonrészt szerezni a TV2-ben.
Az internetes portál úgy tudja, Orbán Viktor egyfajta küldetésének tekinti, hogy a magyar média tulajdonviszonyait, illetve ezen keresztül szemléletmódját megváltoztassa. Simicska környezetéből a hvg.hu úgy értesült, az utolsó találkozójukon, tavaly áprilisban Orbán Viktor beszélt többek között arról is, hogyan alakítaná át ebben a ciklusba a médiapiacot is. (A Magyar Narancsnak adott interjújában a milliárdos vállalkozó azt mondta, „a választások után leültünk és elmondta az elképzeléseit. Ennek a részleteibe nem fogok belemenni, de nem tetszett a dolog.”) Az is szóba került, hogy az RTL Klub és az Index annyira erős szereplője a piacnak, hogy gyengítésük – esetleg a szerkesztőségek átalakítása – nélkül a jobboldal nagyon nehezen tud majd teret nyerni az online és a tévés piacon, pedig hosszú távon mindkettőre nagy szükség lenne.
A teljes írás itt elolvasható.
Fotó: Index.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS