Egy év alatt több mint tíz százalékkal csökkent a Magyar Nemzet példányszáma, esett a Hír TV nézettsége. Simicska Lajos média- és reklámcégei tavaly is nyolcmilliárd forint nyereséget termeltek.
A tavaly ősszel kezdődött Orbán–Simicska-háború, majd a február eleji nyilvános szakítás egyértelmű nyomot hagyott az elkötelezett Fidesz-táborban. Miután a Simicska-médiabirodalom vezetői – Liszkay Gábor, Csermely Péter, Élő Gábor, Szikszai Péter, Gajdics Ottó – februárban lelkiismereti okokra hivatkozva felálltak a Magyar Nemzet, a Hír TV és a Lánchíd Rádió éléről, a médiumok a tulajdonos Simicska Lajos utasítására hangnemet váltottak, a korábbiaknál jóval több kritikát fogalmaznak meg a kormány és a Fidesz politikájával kapcsolatban.
Ez ugyanakkor nem eredményez javulást az eladási mutatókban. A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség legfrissebb adatai szerint az első negyedévben napi átlagban 33 129 példányt értékesítettek a Magyar Nemzetből, negyedév alatt több mint hat százalékkal esett a példányszám, az egy évvel ezelőttihez képest (37 780) pedig 12 százalékkal. A többi napilapnál is volt visszaesés, de kisebb csökkenések mutatkoztak.
A Hír TV nézettsége is esett. A hírcsatorna ugyan nem publikál nézettségi adatokat, de a Nielsen méri, hogy egy adott napon a televízió előtt ülők hány százaléka nézi a csatornákat. A cég adatai szerint míg januárban a tévénézők (négy éven felüliek) 1,2 százaléka kapcsolt a Hír TV-re napi átlagban, addig áprilisban már csak 0,9 százalék. A szintén a Simicska-birodalomhoz tartozó Heti Válasz példányszáma is esett: a 2014. utolsó negyedévi 16 220-ról az első negyedévben 14 882-re.
A Magyar Nemzettől elpártolók egy része akár a Napi Gazdaságra is válthatott. Liszkay Gábor egy hónappal ezelőtt vette meg az újság kiadói jogát, és azóta az új főszerkesztő, Csermely Péter a gazdasági szaklapot politikai napilappá alakítja át. A Napi Gazdaság árát csaknem a felére vitték le (340-ről 180 forintra), hogy többen vásárolják. Az elmúlt hetekben jelentősen növelték a nyomott példányok számát, és az eladások a duplájára nőttek. (A Napi Gazdaság korábban főként előfizetéses lapként hozzávetőleg 3000 példányban kelt el.)
A Hír TV-től elforduló nézők egyelőre nem jelentek meg máshol, az Echo TV nézettsége továbbra is elenyésző, a Nielsen adatai szerint a tévénézők 0,2 százaléka kapcsol oda. Az átalakított állami tévéknek, a hírcsatornává alakított M1-nek és a nemzeti főadónak kinevezett Duna TV-nek pedig összességében nem lett több nézője.A nyomtatott média reklámköltéseinek nyilvánosan elérhető adatbázisából kitűnik, hogy az év eleje óta jelentősen és folyamatosan csökken a Simicska-birodalomhoz tartozó Magyar Nemzetben és Heti Válaszban a kormányzat, az állami hivatalok, a többségében állami tulajdonban lévő nagyvállalatok és kormánypárti vezetésű önkormányzatok hirdetéseinek a száma. A Fidesz megpróbálja pénzügyileg kiéheztetni a lapokat, ugyanúgy, mint a többi Simicska-céget, leginkább a Közgépet.
A tavalyi évet azonban még kiemelkedő nyereséggel zárta a Simicska-médiabirodalom – derül ki a napokban közzétett 2014-es mérlegadatokból. Simicska Lajos média- és reklámcégei tavaly megtartották a 2013-as eredményeiket, több mint 30 milliárd forintos árbevétel mellett összességében nyolcmilliárdos adózás előtti nyereséget produkáltak. Azaz lesz miből kihúzniuk az ínséges éveket.
Forrás: Népszabadság Online
Facebook
Twitter
YouTube
RSS