A tisztességtelen, egyoldalú kamat-, díj- és költségemelésnek köszönhetően keletkezett pluszterheket vizsgálják felül a forinthiteles és a ténylegesen devizában törlesztő ügyfelek szerződéseiben augusztus elsejétől. A megkérdezett bankok azt állítják, egyelőre nem tapasztaltak kiemelt érdeklődést ügyfeleik körében a témával kapcsolatban. Szeptember 30-ig számolhatnak el érintett ügyfeleikkel.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) július végi közlése szerint mintegy 3,5 millió az elszámolási kötelezettséggel érintett forinthitel-szerződések száma és 16 900 a ténylegesen devizában törlesztetteké. Ezek jellemzően kisebb összegű hitelek, például rövid futamidejű gyorskölcsön-szerződések, személyi kölcsönök, áruhitelek, amelyek kevesebb ügyfelet érintenek – mondta el Binder István, a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti szóvivője az MTI-nek.
Az elszámolás eredményeképpen jóváírandó, visszafizetendő összeg kisebb lesz, mint a devizahiteles elszámolásban volt, mert itt nincs árfolyamrés-visszatérítés, csak a tisztességtelennek minősített egyoldalú kamat-, díj- és költségemelés következtében az ügyfelekre hárított terheket kell visszafizetniük a pénzintézeteknek. A megkeresett bankok felkészültek az elszámolásra, és egyelőre nem tapasztalnak kiemelt érdeklődést az ügyfelek részéről a témában.
Az Erste magyarországi csoportjánál az elszámolás újabb szakaszában több mint 160 000 levelet adnak postára, a CIB csoport elszámolással érintett társaságai pedig mintegy 109 000 forint alapú, vagy nem deviza alapúnak minősülő deviza-szerződéssel kapcsolatosan számolnak el.
A K&H az eredetileg is forinthitellel rendelkező, és a tisztán devizahitellel rendelkező ügyfeleknek összesen 17 000 levelet postáz. A Budapest Banknál kevesebb mint 1000 forinthiteles ügyfél esetében történt egyoldalú kamatemelés, ezért őket érinti az elszámolás. A Budapest Autónál 17 500 forinthiteles szerződés esik az elszámolási törvény hatálya alá, az érintett ügyfelek 65 százaléka kap majd vissza pénzt – fűzték hozzá.
Forrás: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS