Kényszerítés, lelki terror és zsarolás: ezek a termékbemutatósok leggyakoribb eszközei. A több százezer forintos értéktelen kínai kacatok még mindig tömegeket vonzanak a termékbemutatókra, a résztvevők többsége pedig befolyásolható nyugdíjas. A látogatóknak szűrővizsgálatot és gyógyulást ígérnek, pedig valójában haszontalan bóvlit akarnak csak rájuk sózni. A rendező cégek sokszor már nem is léteznek, a foglalkozást nem jelentik be az illetékes hatóságoknál, a termékekre aggatott igazolások pedig hamisítványok, vagy jogosulatlanul szerepelnek a hasznavehetetlen holmikon. Koraszülött csecsemőt mentő ágynemű, méregtelenítő lepedő, jogosulatlan adatkezelés és fiktív cégek a PestiSrácok.hu riportjában.
GASZNER VERONIKA – PESTISRÁCOK.HU
Ha lenne Guiness-rekordja a termékbemutatók látogatásának Hurea-Matust Katalin valószínűleg előkelő helyen végezne. Nem számolja, de közel száz bemutatón vett már részt az elmúlt években. Az érdeklődésen túl azonban más célja is van a látogatásnak: a pókerarccal végighallgatott akár 6-8 óra hosszat is eltartó bemutatókról részletes beszámolót készít többek között a Fogyasztóvédelemnek, de írt már a Magyar Orvosi Kamarának, az ÁNTSZ-nek, az OSSKI-nek és több levelet címzett már Lezsák Sándor országgyűlési alelnöknek is a termékbemutatók működését szabályozó törvényjavaslattal kapcsolatosan. Tapasztalatairól könyveket is írt, amelyeket csak „szociónaplónak” nevez. A korábban az egészségügyben dolgozó, majd kerekesszékbe kényszerült asszony megdöbbentő dolgokról számolt be a PestiSrácok.hu-nak és elmondta, szerinte miért nem használ a törvényi szigorítás és hogyan lehetne elejét venni a termékbemutatós átveréseknek.
AZ EGÉSZSÉG A LEGFONTOSABB
Egy bizonyos életkor felett mindenképpen. Jól megkonstruált és alaposan végiggondolt forgatókönyv szerint zajlanak az szűrővizsgálatnak, egészségnapnak vagy felvilágosító előadásnak becézett termékbemutatók, amelyek célja valamilyen kínai bóvli elsózása több száz, vagy éppen milliós áron a hiszékeny és megvezethető nyugdíjasok számára. A postaládában landol a boríték, rajta olyan egyezményes szimbólumok, mint a szív, a fonendoszkóp, vagy a piros háttérre rajzolt fehér kereszt. A tartalom többnyire meghívó valamilyen egészségügyi szűrésre vagy állapotfelmérésre. Már a megszólítás is megtévesztő: Tisztelt helyi lakos! – áll a brossúrán, így gyakran feltételezik, hogy a levelet az önkormányzat küldte szét a helyi lakosoknak.
Időnként előzetesen kell regisztrálni, aki ezt nem teszi meg, azt persze telefonon hívogatják, hogy rávegyék a megjelenésre. Sokszor még regisztrációs számot is kiosztanak, más kérdés, hogy gyakran több ember is ugyanazt a számot kapja, hiszen ilyen szinten nem törődnek a részetekkel, bár nagyon is adnak a formaságokra. Előfordul, hogy a beengedéshez személyi igazolványt vagy más hivatalos iratot kérnek, ez is az adatgyűjtés része, amelyről később még többször esik majd szó. Aki megtagadja a bemutatást, azt nem engedik be. Előfordul, hogy azzal érvelnek, az Országos Mentőszolgálat kötelezi őket az adatrögzítésre, hiszen ha valaki rosszul lesz, nem tudják ellátni. A valóságban azonban ilyesmiről szó sincs.
Az állapotfelmérés legtöbbször kimerül egy súly – és vérnyomásmérésben, a szerencsésebbeknek pedig testzsír-százalékot is számítanak, de előfordult már olyan is, hogy egy fém rudat kellett fogni úgy fél percig és ezzel véget is ért a kivizsgálás. Az eredményeket persze sosem adják oda, az indoklás pedig mindig más: túl hosszú lenne kinyomtatni a kiértékelést és drága a tinta, az orvos még nem készítette el a kiértékelést, de elhangzott már az is, hogy ha átadnák a papírokat az diagnózisnak minősülne, így cégük büntethetővé válna. Persze nem csak a cégek nem végezhetnének ilyen felmérést, de a helyszín sem teszi ezt lehetővé: a bemutatók közösségi házakban és éttermekben folynak, így a higiéniás körülmények sem adottak rendes szűrővizsgálatok elvégzéséhez.
Az első átverés után mindenki helyet foglalhat, hogy meghallgassa a nem ritkán öt-hat, esetenként akár nyolc órán át is tartó termékbemutatót, meséli Katalin. Mivel egészségmegőrzés a téma, így a termékek is ennek megfelelően lettek összeválogatva. Van ilyenkor minden, ami egy kínai bolt hátsó raktárában is megtalálható: vesemelegítő, ortopédpárna, több ezer forintos lóbalzsam és a többi kacat. Mindez horror áron. Az előadók magukat természetgyógyászoknak és menedzsereknek mondják, de hogy nem tájékozottak egészségügyi témában, az általában hamar kiderül. „Az epilepszia valami folyadék az agyban, amiben keletkezik egy buborék, ami néha elakad” – magyarázza hevesen a fiatal termékbemutatós férfi, aki a Pulzáló Mágneses Terápia fantázianevű ágynemű szettet próbálja elsózni akciós, 995 ezer forintos áron. De még az akcióból is hajlandó engedni: aki most megrendeli, annak csak 380 ezer és két garnitúrát is kap. A lepedő ráadásul életben tartja a koraszülötteket és szívinfarktus esetén is elég csak ráfeküdni. A pszichés ráhatás mellett a sok ismeretlen szó egymás utáni ismétlése az, ami transzba ejti a nyugdíjasokat, akik így előbb vagy utóbb a pénztárcájuk után nyúlnak. Itt is széles a készlet, hallani biokerámiás termékekről, emulgálószernek becézett tartósítószerről, szénszálról, anitallergén hatásról. A méregtelenítő ágyneműt csak úgy lehet kipróbálni, ha megisznak előtte egy pohár vizet és a jelenlevők azt is megtudják, hogy egy gerincsérves asszony csak azért nem bénult le, mert ezt az ágyneműt használta – derül ki Katalin beszámolójából.
A termékbemutatókon szinte mindig vannak ajándékok, sorsolás vagy valamilyen játék, amellyel tovább lelkesítik a már kifárasztott időseket. Gyakori, hogy készpénz sorsolást hirdetek, ám az valójában csak olyan vásárlási engedmény, amely csak akkor érvényes, ha aznap felhasználják és vesznek mellé még valamit.
BEPALIZOTT VIDÉKI NYUGDÍJASOK
Az köztudott, hogy a nyugdíjasok vannak leginkább kitéve a termékbemutatós rászedéseknek, de még abban is van különbség, hogy a bemutató Budapesten vagy egy vidéki kisvárosban zajlik-e. Sokan a rendszeres résztvevők közül csak az ajándéktárgyak miatt vagy a meleg ebéd reményében vesznek részt egy-egy ilyen bemutatón, de gyakori, hogy az akár egész napos ücsörgéssel igyekeznek megspórolni az otthoni fűtésszámlát. Sokan azonban tényleg érdeklődnek a termékek iránt, így ők az igazi célközönség, az előadók pedig mindent bevetnek: rábeszélés, lelki nyomásgyakorlás, bűntudat keltés, de sokszor a fizikai kényszerítéstől sem riadnak vissza. Előfordult, hogy a több órája tartó bemutató vége felé a menedzser közölte a hallgatósággal, hogy addig itt ugyan nem lesz sem meleg ebéd sem pedig hazamenetel, amíg valaki nem vásárol. Volt, aki végül beadta a derekát. Pedig a 2014 év elejétől érvényben lévő szabály rendelkezései szerit az idős, hiszékeny emberek becsapása büntetendő, a fogyasztóvédelmi hatóság minden esetben bírságot szab ki, ha a fogyasztóvédelmi rendelkezés megsértésére a fogyasztóknak koruk, hiszékenységük, szellemi vagy fizikai fogyatkozásuk miatt különösen kiszolgáltatott, egyértelműen azonosítható csoportjához tartozó fogyasztóval szemben került sor.
„…utalt a járgányomra, az elektromos kerekes székemben ültem. Képzelhetik, milyen helyzetben van ez a fiatal hölgy! – mondta. Gyakorlatilag arra célzott a hallgatóságnak, ha nem lépek és nem vásárolok, hamarosan a rák áldozata leszek. Ennek ellenére nem vettem meg az „életmentő” ülőpárnát, mely az ágyneművel azonos anyagból készül. Ez 50.000Ft lett volna.” – mondja el Katalin. De nem mindenki gondolkodik így. Vannak, akik azért költik a pénzt, mert így „illik” és az sem ejti őket gondolkodtatóba, hogy vásárlás előtt nem egyeztethetnek a rokonaikkal, de még a mosdóba sem mehetnek ki a bemutató ideje alatt.
A megfélemlítés a legbiztosabb eszköz. Volt olyan idős asszony, akinek azt jósolták, hogy amennyiben nem vásárol a 800 ezer forintos lepedőből, egy hónapon belül amputálni fogják mindkét lábát. Egy másik esetben a kamu műszerrel mért eredményre hivatkozva 1-2 órát jósoltak az „áldozatnak”.
A bemutatót vezető általában felméri a résztvevők mentális állapotát, megjelenésükből következtet anyagi állapotukra és teszteli befolyásolhatóságukat, majd ezek fényében elkezd értékesíteni a potenciális jelölteknek.
JOGI KISKAPUK, VÉDTELEN ADATOK
Ehhez persze részletes adatbázissal is rendelkeznek. Nem hiába kötelező a regisztráció, az igazoltatás és a hosszú kérdőív a „vizsgálat” előtt, amelyben a hozzátartozók állapotára is részletesen rákérdeznek. Mindez azonban szenzitív- ill személyi adattal való visszaélés, továbbá jogosulatlan adatkezelés. A cégek legfőbb kincsét a kicsalt adatok jelentik. Ezek alapján tudják újabb és újabb meghívásokkal bombázni az időseket, betegségeik ismeretében pedig befolyásolják és vásárlásra bírják a bizonytalanabbakat.
Egy-egy termékbemutatós cég nem nagyon marad fenn tovább három évnél, ám a jogutódlás és a folyamatos újraalakulás révén nem csak az eszközöket, de az adatokat is továbbmentik, így kikerülni ebből a körből szinte lehetetlen. A cégek között is érdekes összefonódás van. Utaztatós termékbemutatóknál például a szállító cég is elad valamit, míg gyakori, hogy egészen más cég küldi a meghívót, mint aki végül megtartja, az adott terméket egy harmadik cég forgalmazza, ám az előadó egyikükkel sem áll kapcsolatban, hiszen ő csak egy „vállalkozó.” Ez az eljárásrend azért is kedvező, hiszen a jelenlegi szabályozás szerint 8-14 napon belül a vásárló elállhat az üzlettől, ám egy ilyen szövevényes cégháló kibogozása egy idősebb, az internetet kevésbé használó ember számára szinte lehetetlen. Ha valaki mégis rájön, hogy hol kell kopogtatni akkor sem garantált a siker, hiszen a termékbemutatós értékesítés nem számít üzleti vásárlásnak, hiszen annak helyszínéül saját telephelyüket tüntetik fel, így pedig már nem érvényesíthető az elállási jog.
Ezek a cégek többnyire nem bolti kiskereskedelem tevékenységgel vannak bejegyezve, de igen gyakori, hogy olyan cég szervez termékbemutatót, amely már nem is létezik, vagy felszámolás alatt van. H-produkt Kft, Vital-Medical Experidiente Product Kft., Impulser International – egy pár a gyakrabban előforduló cégek közül. Közös jellemző, hogy alapítási tőkéjük nem haladja meg a másfél millió forintot, éves bevételük pedig egymillió alatt marad.
A rábeszélés mellett sokszor kamu igazolásokkal, pecsétekkel igyekeznek még hitelesebbé tenni az eladni kívánt bóvlit. Gyakran tüntetik fel az ÁNTSZ engedélyt, de előszeretettel szerepel az Egészségügyi Minisztérium engedélye is a termékeken, hiszen a többség nincs tisztába vele, hogy az egészségügyi tárca immár államtitkárság, közvetlen felettes szerve pedig az Emmi. Ami viszont legtöbbször hiányzik az a lejárati és gyártási idő vagy a hivatalis bevizsgálást jelző pecsét. Mindezek hiányában a termékek nem lennének forgalmazhatóak, ha pedig rendelkeznének a szükséges igazolványokkal, úgy csak szaküzletekben lennének értékesíthetőek.
Fontos joghézag továbbá, hogy a termékbemutatókat legalább két héttel korábban be kellene jelenteni az adott önkormányzatnál, ám mivel szűrővizsgálatnak vagy felvilágosító előadásnak nevezik, így lényegében megkerülhetik a bejelentést.
A TÖRVÉNY SEM TERJED KI MINDENRE
Állítja Katalin, akit egyébként kigyógyítottak már kétoldali veleszületett herehiányból, miután a betegség nevét latinul írt a kötelezően kitöltendő papírra, hogy így tegye próbára a bemutatósok egészségügyi felkészültségét.
„Pont azért látogatom az árubemutatókat, hogy leleplezzem. Majd küldöm a beszámolót a fogyasztóvédelemnek, illetve rögtön a parlament alelnökének, Lezsák Sándornak. De írtam azoknak a szerveknek is melyek állítólagos “szakvéleményére” hivatkoznak: ÁNTSZ, OSSKI, illetve az orvosi kamarának.”
Katalin szerint fontos lenne a közösségi és művelődési házakat, továbbá a bemutatóknak helyt adó éttermeket is bevonni a törvény hatálya alá, így amennyiben kiderül, hogy okirat hamisításra és nagy összegű csalásra került sor elővehetőek lennének társtettesként. „Ezek az intézmények sokszor ebből élnek és pontosan tudják mi zajlik a zárt ajtók mögött- Ám míg a bemutatós cégek eltűnnek, egy-egy intézmény ott marad, így számon kérhető lenne a dolog” – állítja Katalin. „Véleményem szerint, mivel találékonyak a cégek, ne a termékbemutatót kelljen bejelenteni, hanem minden egészségnapot, felvilágosító előadást, sőt az általuk szűrővizsgálatnak nevezett programot is” – mondja, majd hozzáteszi, hogy véleménye szerint ilyen jellegű egészségügyi vizsgálatokon kötelező lehetne az orvos, vagy egészségügyi szakember jelenléte is, a sorsolásokról pedig jegyzőkönyvnek kellene készülnie. Aggályosnak tartja azt is, hogy a termékek kötelező bevizsgálása és gyógyhatású valódi igazolása minden esetben hiányzik. Mindezen intézkedések sem garantálják ugyanis a teljes sikert, hiszen ameddig van igény a szemfényvesztésre, addig ezek a cégek is tovább fognak működni.
Címlapfotó: stop.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS