A villamos a legjobb terep a lopáshoz. Ez derül ki abból a statisztikából, melyet a Magyar Nemzet kért ki nemrég a Budapesti Rendőr-főkapitányságtól. Az adatok szerint a szarkák a villamosokon csapnak le legtöbbször.
Az év első négy hónapjában 408 olyan eljárást zártak le, amelyek a budapesti tömegközlekedési járatokon elkövetett lopások miatt indultak – írja a Magyar Nemzet. A több száz eljárás közül azonban mindössze kettőben voltak eredményesek a rendőrök. Az egységes nyomozó hatósági és ügyészségi bűnügyi statisztikai rendszer szerint – amely a már lezárult ügyeket rögzíti – január és április között a legtöbbször (186 eset) a villamosokon loptak. Második helyen az autóbuszok (120 eset) szerepeltek, míg a harmadik legtöbb bűncselekmény helyszíne a metró volt (59 eset). Az adatok fényében úgy tűnik, a bűnözők a hév (8), illetve a trolibuszok (10) utasait célozzák meg a legritkábban.
A BRFK arra a kérdésre, hogy ugyanebben az időszakban hány, a tömegközlekedési eszközökön elkövetett lopásos ügy zárult le, és milyen eredményességgel a következőket válaszolta a lapnak: bűnügyi statisztikai rendszer szerint január–április között összesen négy ilyen ügy volt, ezek közül egyetlen esetben vezetett eredményre a nyomozás. Kétszer vasúti járművön, kétszer pedig villamoson követték el a bűncselekményt.
Nem eldönthető ugyanakkor, hogy a tömegközlekedési eszközökön elkövetett lopások száma növekvő tendenciát mutat-e. A statisztikai rendszer alapján ugyanis csupán azt lehet megállapítani, hogy folyamatosan nőtt a lezárt nyomozások száma (január: 76 eset, február: 97 eset, március: 108 eset, április: 127 eset), ez pedig lehet a megnőtt esetszám, vagy a hatékonyabb ügyintézés, esetleg mindkettő együttes eredménye.
A lap azután kérte ki az adatokat, hogy júniusban egyik munkatársuk tanúja volt, amint az M3-as metró vonalán, a Ferenciek terén a tolvaj a peronon állt, majd az ajtók záródását kihasználva benyúlt a vonatba, és elragadta az egyik utas telefonját. Az eset nyomán kiderült, az M3-as vonalon Kőbánya-Kispest állomás kivételével sehol sem készül rögzített felvétel, s az is, hogy a korábbi hónapokban legalább másik két alkalommal ugyancsak történtek ilyen jellegű lopások, információink szerint a Deák Ferenc téri és a Klinikák állomáson.
A BKV azonban a Magyar Nemzet megkeresésére azt válaszolta, az elmúlt fél évben egyáltalán nem érkezett hozzájuk metrón történt telefonlopással kapcsolatos bejelentés. A BRFK-nál is érdeklődtünk, miként lehetséges ez, s a hatóság azt válaszolta: a rendőrség az eljárás részleteiről az 1998. évi XIX. törvényben meghatározott, az egyes büntetőeljárásokban részt vevő személyeket köteles és jogosult értesíteni. Tehát a jogszabály alapján, nem kell értesíteniük a BKV-t.
Név nélkül egy közlekedésbiztonsági szakember arról számolt be, történeti és technikai okai vannak annak, hogy az M3-as vonalon nem készülnek rögzített felvételek. Amikor eredetileg felépítették a rendszert, a technika még nem volt olyan szinten, hogy a kamerák felvételeket tudjanak készíteni. Azóta pedig, elsősorban pénz híján, nem történtek ezen a téren fejlesztések, annak ellenére, hogy a képsorok mind bűnmegelőzési, mind pedig baleset-biztonsági szempontból hasznosak volnának. A tolvajok például információink szerint éppen azért kerülik el az M2-es és M4-es metróvonalakat, mert tudják, hogy ott mindenhol készülnének róluk képsorok.
Forrás: Magyar Nemzet
Fotó: MTI; Lakatos Péter
Facebook
Twitter
YouTube
RSS