Magas szintű kormányzati egyeztetések folynak a Rail Cargo Hungaria – az egykori MÁV Cargo – részleges visszavásárlásáról, értesült iparági forrásokból a Magyar Idők. Az MSZP-SZDSZ-kormány 2008 januárjában 102,5 milliárd forintért adta el a nyereségesen működő hazai vasúti áruszállító vállalatot az osztrák szövetségi vasútnak.
Kormányzati szinten továbbra is tárgyalnak arról, hogy a magyar állam tulajdont szerezzen a Rail Cargo Hungariában (RCH), az osztrák állami tehervasút hazánkban működő leányvállalatában. Az egyeztetések sikerét elősegítheti, hogy a magyar felmenőkkel rendelkező osztrák kancellár, Christian Kern jelenlegi posztjára éppen az osztrák szövetségi vasút (ÖBB) vezetői székéből érkezett, így pontosan ismeri mind a Magyarországon működő cargoleány helyzetét, mind a magyar kormány törekvéseit a legalább részleges visszaállamosításra.
A magyar tulajdonszerzés kérdése a 2010-es kormányváltás után többször felmerült. Christian Kern 2011-ben még az ÖBB vezérigazgatójaként látogatott Budapestre, majd magyar-osztrák stratégiai partneri viszonyról szóltak a hírek, például úgy, hogy a magyar kormány részesedést vásárol a cégben. Hazánk szempontjából stratégiai jelentőségű a vállalat, ráadásul az osztrák cég rászorul a magyar vállalat tolató- és tehervontatómozdony-flottájára, és a magyar állam a pályahasználati díj megállapításával is jelentős befolyással bír az RCH profitjára. Már korábban létrejött egy megállapodásrendszer az ÖBB és MÁV között a tehervagonok magyarországi javítása területén, de a tulajdonszerzés mindeddig meghiúsult.
Kenőpénzért adták el a nyereséges állami vállalatot?
A MÁV Cargót 2008 januárjában adta el a szocialista–liberális kormány, amit az akkor ellenzéki Fidesz elfogadhatatlannak minősített, hiszen a teherszállítás volt a magyar vasút egyetlen üzletileg is eredményes ága. Az osztrák Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintot fizetett a MÁV Cargo részvényeiért, és öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget.
A privatizáció kapcsán nagy feltűnést keltett, hogy a Rail Cargo Austria elnökségi tagja, Gustav Poschalko 2007 júniusában megbízási szerződést kötött a budapesti Geuronet Bt. képviselőjével, Gulya Andrással, és a MÁV Cargo vételárának 1,75 százalékát (6,6 millió eurót, kétmilliárd forintot) ígérte oda sikerdíjként. Az ügyben Ausztriában indult büntetőper azt vizsgálta, végzett-e érdemi tevékenységet Gulya András, de végül felmentették a hűtlen kezelés vádja alól az osztrák tehervasút akkori vezetőjét, ahogy a magyarországi jogi eljárások sem vezettek eredményre. Az is felmerült, hogy a sikerdíjat valójában magyar politikusoknak, döntéshozóknak szánták. A Geuronet Bt.-t júliusban törölték a cégnyilvántartásból.
magyaridok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS