Először stabilizálni kellett a köznevelési rendszer szerkezetét, hogy a tartalmai kérdések megoldásába ne zavarjon be az iskolák működésbeli problémája. Eddig az oktatás szerkezeti kérdéseiről kellett dönteni, ezután jöhetnek a tartalmi dolgok. Ezek meghatározásához pedig jó alapot jelent a három mérés eredménye, mivel a PISA, a TIMSS és az Országos Kompetenciamérés más és más megközelítésből ad képet a hazai oktatásról – nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak Rétvári Bence az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára. A politikus leszögezte, továbbra is várnak mindenkit az egyeztetésekre, azokat is, akik korábban egyszer sem fogadták el a meghívást.
A valódi vita az oktatásról, a tartalmi kérdésekről kell, hogy szóljon! A köznevelési kerekasztalon eddig is téma volt, de a strukturális átalakításoknál kisebb arányban. Stabil működési háttér nélkül ugyanis, nem lehet valódi korszerű tudásról és módszerekről beszélni – jelentette ki Rétvári Bence. A kereszténydemokrata politikus emlékeztetett, hogy jövőre 104 milliárd forinttal jut több az ágazatnak, illetve a pedagógus béremelésekre, a pedagógus életpályamodellre, a fenntartói szerkezet átalakítására fordított több százmilliárdra, amely biztosabbá tette a közoktatási rendszert, a korábbi bizonytalannal szemben.
Megteremtettük a biztos hátteret a tartalmi kérdések folyamatos korszerűsítéséhez
– fogalmazott, hozzátéve, hogy a köznevelési kerekasztalon már nem a strukturális kérdésekkel foglalkozunk, hanem a tartalmiakkal.
Míg a TIMSS felmérő a diákok lexikális tudását vizsgálta, addig a PISA teszt az összefüggések megtalálására illetve a gondolati módszereknek és sémáknak az ismeretét és használatát mérte. Ez a fajta tudás inkább benne van a szakgimnáziumokban elindított “science” tantárgyban, mint amikor külön-külön tanítják az egyes természettudományos tárgyakat. De pont ebben az esetben két egymásnak ellentmondó kritika érte korábban ezt a lépést, mondta az EMMI államtitkára.
Egyrészről mindenki azt mondta, hogy túl sok órája van a diákoknak, ezért csökkenteni kell az óraszámokat. Amikor aztán négy tantárgyból létrejött egy komplex, akkor pedig az volt a probléma, hogy túl kevés óraszámban tanulják a diákok.
Magyarország a PISA eredményeket tekintve az OECD átlagtól 5 százalékkal van lemaradva, a TIMSS ezzel szemben pozitív eredményt hozott, az a tudás a fiataloknál megvan. A mérésekben van pozitív és negatív tendencia, ezeket kell felhasználni a Nemzeti alaptanterv újragondolásakor. Mindhárom jelentés alkalmas arra, hogy ráirányítsa a figyelmet, az iskola sokkal többről szól, mint amiről a szakszervezeti és különböző tiltakozó akciók szóltak: a működésbeli, fenntartói vagy munkajogi kérdésekről.
A szabad tankönyvválasztást illetően Rétvári Bence elmondta, most is a pedagógusok és a diákok bevonásával készülnek a tankönyvek. A fejlesztések velük együtt, általuk történnek. Ugyanakkor a tankönyvgyártás, hasonlóan gyógyszeriparhoz hatalmas üzletté vált, ahol milliárdok forognak kockán. Ennek lett a következménye, hogy a gyártók azokat a kiadványokat fejlesztették, amelyekhez a legkevesebb befektetésre volt szükség. A marketing szemlélet pedig nem foglalkozott a valódi minőséggel, csak azzal, hogy kis erőbefektetésből, minél nagyobb nyereséget lehessen kihozni.
A gyártók rájöttek, hogyan tudják direktmarketing eszközökkel rávenni a tanárokat, hogy az ő kiadványaikat vegyék meg, és sokszor a valódi tartalom az üzleti szemlélet mögött nagyon háttérbe szorult.
– mondta a politikus.
A NAT megújításban a súlyozás a fő szándék és a hangsúlyoknak az elhelyezése, mert a korábbi időszakban egyre csak terjedelmesebb lett,
miközben senki sem merte megmondani, hogy mi belőle a fontos és lényegi tartalom és mi a másodlagos.
Ezt a munkát kell most közösen elvégezni a pedagógusokkal, a pedagógus továbbképzőkkel, a szakmai szervezetekkel, a Nemzeti Pedagóguskarral, a diákokkal, a szülőkkel és azokkal, akik fel tudják mérni, hogy az iskolapadból kikerülők tudása mennyire piacképes. A következő 1-2 évben pedig fel kell készülni az új NAT bevezetésére. Az államtitkár bízik benne, hogy a korábban távol maradók, részt vesznek majd a szakmai egyeztetéseken és partnerek lesznek a tartalom kialakításában.
Fotó: PestiSrácok.hu/Horváth Péter Gyula
Facebook
Twitter
YouTube
RSS