Több száz kisvállalkozót tett tönkre az építkezési projektekkel foglalkozó Szeviép évekkel ezelőtti bedőlése. A büntetőügy napjainkban is zajlik. A károsultakat képviselő ügyvéd szerint a több mint 11 milliárdos tartozást maga után hagyó vállalkozás központi szerepet tölthetett be az MSZP finanszírozásában. A cég az alvállalkozók segítségével tolhatta ki a pénzeket Ujhelyi István MSZP-s EP-képviselő sofőrjének. Botka László egyébként a mai napig egy önkormányzati cég élén tartja Ujhelyi volt sofőrjét, akin keresztül eltűnt a pénz egy jelentős része.
Január közepén folytatódott a Szegeden az úgynevezett Szeviép-per. Az ügy lényege, hogy 2010. július 27-én elrendelték a cég felszámolását. Akkor már 379 partnerének tartozott 11 milliárd forinttal. Ezen vállalkozások többsége a tartozások miatt megszűnt. A felszámoló két év alatt mindössze 1,4 Mrd Ft-ot szerzett vissza vagyontárgyak értékesítéséből. 2013-ban aztán a NAV csődbűncselekmény ügyében nyomozást kezdeményezett, a büntetőeljárás jelenleg is zajlik a cégvezetőkkel szemben. A Szeviép egyébként több szálon is kötődik a szegedi szocialistákhoz, kiemelten Ujhelyi Istvánhoz.
Hiába volt nagy bevétele a cégnek
A Szeviép – Szerkezet- és Vízépítő Zártkörűen Működő Részvénytársaságot 1991. július 3-án vették nyilvántartásba. Főtevékenysége és a többi tevékenységei is kifejezetten építési, építkezési folyamatokra terjedtek ki. Tevékenységével főként a Szegeden és környékén lévő településeket, illetve közbeszerzési eljárásokat célozták meg. A cég alaptőkéje is jól mutatja a prosperálást, hiszen míg 30 millió forintos alaptőkével alakultak, addig 2003-ra a cég alaptőkéje 1,1 milliárd forintra duzzadt. Azonban hiába volt nagy bevétele a cégnek, valamilyen oknál fogva mégsem fedezte a – ki tudja honnan és miért keletkező – hatalmas kiadásokat, és ez először csődeljáráshoz, aztán annak sikertelensége okán felszámolási eljáráshoz vezetett – írta korábban a szegedma.hu. A pórul járt alvállalkozók az autópályát is lezárták. A Szeviép-botrányok kirobbanásakor – azaz 2008 és 2010 között – a cég vezetője, önálló aláírási joggal, Pistrui László volt, aki egyébként Ujhelyi Istvánnak is üzlettársa volt egy másik cégben. A cég a szocialista kormányok idején Szeged egyik legsikeresebb építési vállalkozása lett, amit köszönhet a számos önkormányzati megbízásnak és elnyert közbeszerzésnek.
Az igazán nagy botrány
Az igazán nagy botrány – ami aztán a felszámoláshoz és a bukáshoz vezetett – 2010-ben következett be, amikor is a Szeviép csődgondnokot kért maga ellen, mivel nem tudta kifizetni az M43-as autópálya építésén dolgozó alvállalkozóit. A Szeviép körülbelül 15-20 cégnek tartozott ekkor már mintegy hárommilliárd forinttal. Az alvállalkozók, hangot adva nemtetszésüknek, először lezárták az utat, majd visszabontották az autópálya töltését is.
Arról, hogy a szegedi polgármesternek mi köze van a fentebb említett botrányhoz az Origo.hu-n olvashat többet.
Fotó: Nagy Béla
Facebook
Twitter
YouTube
RSS