Március 9-én hivatalosan is megkezdte munkáját a metrókorrupciót vizsgáló fővárosi munkacsoport, amely minden idők legnagyobb korrupciós botrányát kívánja feltárni. A testület legfontosabb feladata kideríteni az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelentés nyomán azt, hogy kik szerepelnek a metródossziéban, kik viselik a felelősséget a meghozott döntésekért, valamint hogy kikhez kerülhettek a metrópénzek. A téma kapcsán a Demokrata készített interjút Borbély Lénárddal, a munkacsoport vezetőjével, aki szerint rendszerszintű visszaélések történtek.
Metrókorrupciót vizsgáló fővárosi munkacsoport vezetője az interjúban hangsúlyozta, hogy az OLAF- jelentés szerint három nagy szerződés közül három is korrupciógyanús. “A Siemens AG és a Siemens Rt. a Fővárosi Önkormányzat döntéshozóival, a BKV DBR Metróprojekt Igazgatóságának tagjaival, illetve az Eurometro Kft.-vel kapcsolatban álló cégeknek komoly összegeket fizetett ki. “
A cikkben azt írták, hogy egy 2007 november 26-án aláírt szerződés is korrupciógyanút vet fel, amely az állomások belső építésére vonatkozik. Borbély az OLAF-jelentésben is szereplő Antal Attila (a BKV akkori vezérigazgatója) vallomását idézi, amely szerint az akkori főpolgármester- helyettes leszólt neki, hogy súgja meg a beadandó árát, ezért cserébe a szerződéses ár 5%-át kéri. A későbbi győztest így tájékoztatták, hogy csakis 39,6 milliárd forintnál alacsonyabb összegű ajánlattal nyerhető meg a tendert, így egyetlen érvényes ajánlat érkezett csak. Ám végül mégis magasabb összeget fizettek ki, több mint 43,5 milliárdot.
Borbély Lénárd a hetilap kérdéseire kifejtette, hogy a harmadik korrupciógyanús szerződés az Alstomé. A metrókocsik beszerzését vizsgálva a fővárosi bizottság is megállapította, hogy a közbeszerzést úgy építették fel, hogy az Alstom győzelme eleve kódolt legyen.
Arra az újságírói kérdésre, miszerint elképzelhető-e az, hogy minderről Demszky Gábor semmit nem tudott, Borbély azt válaszolta: “Kizártnak tartom, hogy a főpolgármester ne lett volna képben. Ha nem tudja a főpolgármester, hogy Budapest egy kis utcájában a hónap melyik napján viszik el a szelektív hulladékot, az elfogadható. Ám mivel Demszky Gábor idején zajlott Magyarország történelmében az eddigi legnagyobb uniós finanszírozással megvalósuló beruházás, elképzelhetetlennek tartom, hogy épp a főpolgármester lenne az, aki mindenről nem tudott.”
A csepeli polgármester a beszélgetés végén úgy nyilatkozott, ha 2006- ban Tarlós István győzelmével a főváros vezetésében váltásra került volna sor, akkor ma több baloldali politikus ülne börtönben.
A teljes beszélgetést a Demokrata március 22-én megjelent számában olvashatja.
Vezető képen: Borbély Lénárd/ csepelinfo.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS