Közel 1,5 millió kilométerrel csökkent a Magyarország felett átrepülő járatok útvonala, a légitársaságok mintegy 3 millió dollár értékű üzemanyagot takarítanak meg és több mint 16 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerül a levegőbe 2015-ben – írta a HungaroControl közleményében. A cég innovatív öltenének köszönhetően március 30-ától a magyar és a román után már Bulgáriában is megvalósult a szabad légtér koncepció, így a repülőgépek szabadon használhatják a légteret akár a lehető legrövidebb útvonalon.
A HungaroControl Zrt. közleményében felidézi, az általuk kidolgozott és Európában elsőként 2015 februárjában bevezetett megoldás lényege, hogy az addigi légiútvonal-hálózatot mellőzve szabad hozzáférést biztosít a teljes magyar légtérhez az országhatáron meghatározott ki -és belépőpontok között. Az elgondolást 2017 februárjában “Felelős és a környezet fenntarthatóságára irányuló innovációk” kategóriában Nemzetközi Minőség-Innováció díjjal jutalmazta az Európai Minőségügyi Szervezet.
A HUFRA bevezetését 2015 augusztusában követte a magyar és román légtérben megvalósuló N-FRAB (Night Free Route Airspace Budapest/Bukarest). A HungaroControl Zrt. és a ROMATSA léginavigációs szolgáltató közösen működteti a két ország légterének szabad használatát biztosító alkalmazást – ma már napi 24 órában. Hasonló logika alapján született meg a SEEN FRA (South Eastern Europe Night Free Route Airspace) is, mely a bolgár BULATSA léginavigációs szolgálattal együttműködve Bulgária légterére is kiterjeszti a „free route” koncepciót. A három ország összekapcsolásával tovább csökken a repülőgépek üzemanyag-felhasználása, valamint károsanyag-kibocsátása. Első lépésként március 30-ától érvényes a három ország határán átívelő éjszakai szabadlégtér-használat, második lépésben a légtér szabad felhasználása a napi 24 órában lesz majd elérhető. A környezetünkben megvalósuló szabad légtérhasználat bevezetése 2022-től 9000 méter felett egész Európában kötelező lesz.
A HungaroControl közleményében arról is ír, az az EUROCONTROL statisztikái és előrejelzései szerint Európa felett évente csaknem 10 millió járat közlekedik, ám ez a szám a következő 20 évben akár meg is duplázódhat. Az elmúlt években a HungaroControl több olyan jelentős beruházást indított el, amelyek légi navigációs szolgáltatásainak fejlesztését célozzák, garantálják a növekvő légi forgalom biztonságos kezelését, és egyben elősegítik a küszöbön álló uniós integráció sikerét. 2014. április 3-tól a NATO megbízása alapján a HungaroControl irányítja a Koszovó feletti magaslégtér átrepülő forgalmát. 2015 februárjában – jóval az Európai Unió által előírt határidő (2022. január 1.) előtt – a HungaroControl Európában elsőként vezette be korlátozások nélkül a Free Route Airspace-t a teljes hazai légtérben. A HungaroControl egyik kiemelt stratégiai célkitűzése, hogy partnereivel közösen egy regionális, közép-európai légi navigációs tudásközpontot hozzon létre.
Forrás: HungaroControl közleménye; fotó: 24.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS