Palkovics László, oktatásért felelős államtitkár a Figyelőnek csütörtökön adott interjújában azt mondta, folynak a tárgyalások a CEU ügy kapcsán az érintett szövetségi kormányokkal, tisztázta a lex-CEU körüli misztériumot, kitért a magyar felsőoktatás és középiskolák helyzetére, valamint beszélt a a tanárok bérstruktúrájáról és egyetemi képzésükről.
Palkovics László kifejtette, a CEU ügyében hozott működési megállapodást New York állammal kell meghozni, ám a központi, szövetségi kormánnyal is kell, hogy legyen megállapodás. Elmondta, nem mindenben sikeres volt a felsőoktatási törvénymódosítás kommunikációja, de esélytelen helyzetből indultak, mondván, szándékos félreértéseken alapulnak a támadások.
A nyelvpolitikai csata arról szól, hogy a magyar állam meg akarja szüntetni a CEU-t, de ez egyszerűen nem igaz.
Palkovics ismertette, a CEU egy amerikai jogi személy, amelyet a magyar kormány nem tud és nem is akar megszüntetni. Valójában létezik CEU néven egy másik intézmény is, mégpedig egy budapesti, a Közép-európai Egyetem, melynek csak az angol neve egyezik meg a másikkal, a magyar állam törvénymódosítása pedig csak az amerikai CEU-t (New York) érinti, hiszen ők külföldi jogi személyként működtetnek egy egyetemet Magyarországon – fejtette ki az államtitkár.
Az interjúban szó esett még a magyar egyetemek világranglistán való elhelyezkedéséről, ezzel kapcsolatban pedig elmondta, legalább 6-8 egyetemünk szerepel a legjobb 500 egyetem listáján, amely valójában olyan, mint világszerte benne lenni a legjobb 2,5 százalékban. Az igazi problémát abban látja, akármennyire megtesz minden tőle telhetőt a magyar kormány, soha nem fog tudni annyi forrást fordítani az egyetemekre, mint például amennyit a Massachusettsi Műszaki Egyetem kap, hiszen ahhoz össze kellene szedni az összes költségvetési forrást és egy az egyben odaadni egy egyetemnek. Palkovics László szerint amióta bevezetésre került a tanárképzésekben az osztatlan képzés, lényegesen növekedett a hallgatói létszám, itt pedig elsődleges céljuk, hogy a diszciplina alapú tanárképzést elhagyva, több időt és energiát fordítsanak a pedagógia fortélyainak oktatására. Ismert, a tavaly szeptember óta működő tankerületi központok működésével számos olyan probléma szűnt meg a középfokú oktatásban, amellyel három éven keresztül szembesülniük kellett, állította az oktatásért felelős államtitkár. Most azon kell dolgozzanak, hogy a növekvő forrásokat- amely az idén 120 milliárddal nagyobb- olyan struktúrába invesztálják, amellyel a kedvező eredmények még inkább meglátszódnak, valamint stabilizálnák a tanári bérstruktúrát is.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS