A 16–37 éves magyar fiatalok 30 százaléka közösségimédia-függő, naponta átlagosan 1,8 órát töltenek ezeken az internetes felületeken – derül ki a Vodafone Magyarország és az NRC közös kutatásából. A két társaság közleménye szerint az Y és Z generációs (azaz a 23–37 és 8–22 éves) magyar felhasználók leginkább vicces tartalmakat, zenét és filmeket néznek, és hetente átlagosan 22 órát interneteznek.
Elsősorban a Facebookot, a Facebook Messengert és a YouTube-ot használják. Harminc százalékuknak amint van néhány szabad perce az iskolában vagy a munkahelyén, az az első dolga, hogy átfussa a közösségi oldalakat. Az Y és Z generációba tartozó internetezők 89 százalékának van okostelefonja, saját laptopja vagy PC-je ezzel szemben csak ötből négynek van. A fiatal internetezők 82 százalékának van mobilinternet előfizetése, szűk többségük, 53 százalékuk ugyanakkor nem találja elegendőnek a csomagban foglalt adatmennyiséget. Amennyiben korlátlan adattal rendelkeznének, leginkább böngészésre, közösségi oldalak látogatására, online zenehallgatásra, videók nézésére és csevegőprogramokra használnák a telefont.
A kutatás szerint a 16–21 éves korosztály jár az élen a tartalmak fogyasztásában és előállításában. 69 százalékuk legalább hetente néz videót tableten vagy okostelefonon, míg 55 százalékuk hetente olvas blogbejegyzéseket. Tartalmat – videót és fényképet – 81 százalékuk készít hetente. A legnépszerűbb alkalmazások sorrendben a Facebook, a Facebook Messenger, a YouTube, az Instagram és a Viber. A különböző közösségi oldalakon átlagosan hetente 12,4 órát töltenek az Y és Z generáció tagjai, a legtöbbet, 14,1 órát, a 22–29 évesek.
Az összes válaszadó 62 százaléka gondolja úgy, hogy a közösségi oldalakon látottak nem adnak valós képet az emberekről, mert mindenki igyekszik a valóságosnál jobb színben feltüntetni az életét. Ez a szám a 16–21 évesek körében volt a legalacsonyabb, 56 százalék. Ez azt mutatja, hogy szükség van a Z generáció edukációjára, hogy megtalálják az egyensúlyt a digitális és a valós életük között.
A fenti tendenciákat megerősíti az eNET – Telekom Jelentés az internetgazdaságról című legfrissebb kutatása is, amely az otthon fogalmának változásait vizsgálta. Eszerint a felnőtt magyar internetezők szerint az otthonosság érzete nem ugyanazt jelenti az egyes generációknak: míg az idősebbeknek a net kényelmi funkció, addig a fiataloknak mára alapszükségletté vált. A megkérdezett netezők szerint a Z generáció tagjainak az otthon kényelméhez egyértelműen az internetezési lehetőség a legfontosabb, amiről semmiképp sem lennének hajlandók lemondani (88 százalék).
Ezt a második helyezett zenehallgatási lehetőség és a harmadik helyen szereplő tisztálkodási lehetőség (például meleg víz) követi. Az Y generáció tagjai a netezők szerint elsősorban a tisztálkodási lehetőséghez ragaszkodnának (59 százalék), azonban ezt minimális különbséggel lemaradva követi a második helyen szereplő internetezési lehetőség. A válaszadók a harmadik legfontosabbnak az ételtárolási, főzési lehetőséget tartják. Az X generáció (a 38–52 éves korosztály) esetében szintén a tisztálkodási lehetőséget tartják a leginkább meghatározónak (60 százalék) a netezők. Esetükben a második helyen az ételtárolási, főzési lehetőség szerepel, amit a tévénézés követ. A babyboom generációnak (az 53–71 éves korosztály) az ételtárolási, főzési lehetőséget tartják a leglényegesebbnek a válaszadók (53 százalék). Esetükben a tévénézés már a második helyen szerepel, amit a tisztálkodás követ.
A válaszadók szerint a fiatalabb generációknak az internet mára azzá vált, ami az idősebb generációknak a tévénézés. És hogy miről lennének hajlandók a netezők egy hónapra lemondani az internetért cserébe? 38 százalék a konyháról, főzésről; 27 százalék a tévézésről; 22 százalék az ágyáról; 20 százalék a zenehallgatásról, sőt még a meleg vízről is.
Magyar Idők; Vezető kép: CNN
Facebook
Twitter
YouTube
RSS