Wifi, klíma, konnektor már van, de maradt a tömegnyomor a Budapest–Esztergom között közlekedő vonatokon. Az elmúlt években a vasúti tömegközlekedés reneszánszát éli, és nemcsak az unió, de Magyarország is vállaltan elkötelezte magát a fejlesztések mellett. Az emelkedő utasszám megnövekedett igényeit a MÁV láthatóan igyekszik kielégíteni, ugyanakkor kérdés, mire jó egy szép, új FLIRT-vonat, ha ugyanúgy egymás lábán taposnak rajta az emberek csúcsidőben.
Az utasok örülnek a szép új FLIRT-vonatoknak, amelyek a nemrégiben villamosított Budapest–Esztergom vonalon kezdték meg hétfőn a személyszállítást – írja a MÁV közleményében. Egyes akadékoskodó utasok ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet a Facebook-on, hogy az emberek továbbra is egymás lábán taposnak csúcsidőben, hiába van több ülés a vonaton. A MÁV-nál arról érdeklődtünk, tervezik-e felszámolni a tömegnyomort.
A vonatozás reneszánszát éli
A MÁV sajtóosztálya portálunk kérdéseire azt írta, az elmúlt két évben a vasúttársaság utasforgalma mintegy hárommillióval bővült a jármű- és pályafelújításoknak, az új FLIRT-motorvonatok forgalomba állításának és a szolgáltatási színvonal javításának köszönhetően. Példaként említették a Budapest–Székesfehérvár vonalat, amelyen 2016-ról 2017-re 9,5 százalékkal nőtt a fizető utasok száma, 6,6 millióról csaknem 7,3 millióra. Mint hozzátették, hasonló a helyzet a Budapest–Esztergom-vonal esetében is: a felújítást követően, a 2015. augusztus 20-i újraindulás óta folyamatos utasszám-növekedés tapasztalható. 2011 volt a felújítás előtti utolsó év, amikor végig közlekedtek szerelvények a vonalon. Ehhez viszonyítva 2016-ban 56 százalékkal több, összesen 3,2 millió fizető utast szállítottunk a vonalon. 2017-ben pedig 6,6 százalékkal utaztak többen (3,4 millióan), mint tavalyelőtt. A MÁV szerint ezért is van nagy jelentősége a Budapest–Esztergom viszonylat villamosításának, mert így a teljes szakaszon a nagyobb kapacitású, új FLIRT-motorvonatok közlekedhetnek.
Viszlát, Desiro!
A MÁV a további kérdéseinkre válaszul csatolta egyik friss közleményét, amelyből megpróbáljuk kitalálni, lesz-e több ülőhely, vagy járatsűrítés. A MÁV arról tájékoztatott, hogy a pályafelújításnak és villamosításnak köszönhetően április 9-től elektromos FLIRT-szerelvények közlekednek a Budapest–Esztergom vonalon a dízel motorvonatok helyett (két kora reggeli járaton még Desirók szállították az utasokat). Hozzátették, a jelenlegi menetrend várhatóan május 20-ig marad érvényben, akkortól viszont 62 perc alatt el lehet jutni Budapestről Esztergomba a gyorsított vonatokkal (jelenleg a menetrendek.hu szerinti leggyorsabb járat 68 perces).
A közleményből kiderült: a vonalon eddig közlekedő Desirók jelentős része átkerült a Budapest–Lajosmizse vasútvonalra, kiváltva a mozdonyok által vontatott hagyományos kocsikból álló szerelvényeket. A dízel motorvonatok kisebbik hányada pedig a Budapest–Székesfehérvár–Tapolca vasútvonalon szállít utasokat április 13-tól. Ez mindkét vonal esetén a szolgáltatási színvonal emelkedését eredményezi.
Wifi, klíma, konnektor
A MÁV közleményében hangsúlyozta, az esztergomi vonalon utazók is jelentős színvonaljavulást tapasztalhatnak, a népszerű és modern FLIRT-motorvonatok akadálymentesítettek, 211 ülőhellyel rendelkeznek, a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató-rendszerrel, légkondicionált, tágas, kerekes székek és kerékpárok szállítására is alkalmas utasterekkel, mozgáskorlátozottak által is könnyedén használható mosdóval, WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal rendelkeznek (összehasonlításként egy Desiro motorvonat 122 ülőhelyes). A közlemény arra is felhívta a figyelmet, hogy az olcsóbb villamos áramnak és a fékezési energia visszatáplálásának köszönhetően éves szinten mintegy 260 milliót forinttal csökken a vasúttársaság energiafelhasználása az esztergomi vonalon.
A menetdinamika áldása
A MÁV közölte: terveik szerint május 20-tól a villamosüzemű FLIRT-motorvonatok jobb menetdinamikáját kihasználó zónázó menetrendet vezetnek be. Hozzátették, a gyorsított személyvonatok esetében 1 óra 2 percre csökken a menetidő, amely a felújítás előtt 1 óra 28 perc volt a Nyugati pályaudvar és Esztergom közötti távon. Terveik szerint munkanapokon óránként két gyorsított vonatpár közlekedik majd 30 percenként eltérő megállási renddel Budapest-Nyugati pályaudvar és Esztergom állomások között. Szintén munkanapokon Angyalföld–Piliscsaba állomások között minden állomáson és megállóhelyen megállva óránként egy vonatpár fog közlekedni, Piliscsabáig 38 perc alatt lehet majd eljutni. A közleményben hozzátették, a Budapestről 6:51-től 20:51-ig közlekedő gyorsított vonatoktól a piliscsabai személyvonatokra csatlakozást biztosít a vasúttársaság Angyalföldön, minden órában, hatperces átszállási idővel. Csúcsidőn kívül pedig minden állomáson és megállóhelyen megálló vonatok közlekednek majd Budapest-Nyugati és Esztergom között.
Még többen is használnák
A közlemény arra enged következtetni, hogy a jelenlegi, óránként induló két vonat (egy gyorsított és egy személy) helyett a jövőben két gyorsított és egy személyvonat fog közlekedni, ami jó hír azoknak, akik az eddigi két járat valamelyikén nyomorogtak, ráadásul a menetidő is rövidül valamelyest. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, az említett vasúti szakaszon a megnövekedett kapacitásra megnövekedett utasszám válaszolt, amely azt jelenti, hogy még mindig nőne a vasutat inkább igénybe vevők száma, csak ők még a nagyobb kapacitású vonatokra sem férnek föl. A számok alapján a vasúti közlekedés reneszánszát éli, a megnövekedett igényekkel ugyanakkor a MÁV-nak továbbra is lépést kell tartania, mert érezhetően van még bővülési potenciál a tömegközlekedés ezen formájában.
Forrás: PestiSrácok.hu/mav.hu; fotó: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS